بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، فیلم اکران نشده نیوه مانگ، ساخته بهمن قبادی و با بازی هدیه تهرانی و ‌گلشیفته فراهانی وارد بازار قاچاق شد.


شماره ۱۱۹۴ ـ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸


 

رادیو فردا: بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، فیلم اکران نشده نیوه مانگ، ساخته بهمن قبادی و با بازی هدیه تهرانی و ‌گلشیفته فراهانی وارد بازار قاچاق شد.

«نیوه مانگ» فیلمی است که در مهر ماه ۱۳۸۵ جایزه بزرگ صدف طلایی، جایزه بهترین فیلمبرداری و جایزه انجمن منتقدان بین‌المللی (فیپرشی) را از پنجاه ‌و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سن ‌سباستین در اسپانیا را دریافت کرده و جایزه فیلم منتخب تماشاگران بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم استانبول را در فروردین ماه ۱۳۸۶ نیز به دست آورده است.

این فیلم بهمن قبادی هنوز در ایران اجازه نمایش ندارد.

خبرگزاری ایرنا «حرف و حدیث های ایجاد شده برای رفتن یا نرفتن گلشیفته فراهانی به خارج از کشور» را عامل اصلی قاچاق نیوه مانگ دانست و نوشت: «این فیلم که پیشتر ساخته شده و به خاطر برخی مشکلات مضمونی و روایی هنوز مجال اکران نیافته، ظرف روزهای اخیر و توسط شبکه قاچاق با بهره گیری از رسانه شایعه وارد بازار زیرزمینی فیلم شده است.»

این خبرگزاری ادامه می دهد: «به عقیده بسیاری از کارشناسان، پرداخت غیرحرفه ای برخی مطبوعات و سایت های اینترنتی به گلشیفته فراهانی در دو هفته گذشته، به قاچاقچیان پس از دوره ای خاکستر نشینی، جسارت عرض اندام داده است.»

این در حالی است که در طول یک سال گذشته تبلیغات بسیاری درباره مبارزه با قاچاق فیلم در ایران صورت گرفت و پس از اعتراض سینماگران ایرانی، ستاد مبارزه با عرضه غیر مجاز فیلم های سینمایی، متشکل از مسئولان امور سینمایی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و تهیه کنندگان سینمایی فعالیت های ضربتی و گسترده ای را در این زمینه پیش برد.

قاچاق فیلم در ایران معضل بزرگی است که به اقتصاد سینمای ایران ضربات جبران ناپذیری زده است.

دو موضوع مهم درباره این فیلم که مستقیما به محدودیت های موجود در سینمای ایران باز می گردد زمینه ساز اصلی قاچاق آن شده اند.

نخست ممنوعیت آن در ایران است. نیوه مانگ دو سال و نیم پیش تولید شده و موفقیت های جهانی نیز کسب کرده، اما هنوز در ایران اجازه نمایش نیافته است. موردهای قبلی قاچاق گسترده فیلم ها در ایران کمابیش از همین قانون ممنوعیت نمایش عمومی پیروی کرده اند. «مارمولک» و «سنتوری» دو نمونه پر سر و صدا در این زمینه اند.

دوم خبر ممنوعیت خروج گلشیفته فراهانی از ایران است. انتشار این خبر را خبرگزاری ایرنا «پرداخت غیرحرفه ای برخی مطبوعات و سایت های اینترنتی» می داند. این در حالی است که ایرنا نخستین خبرگزاری رسمی ای بود که خبر ممنوع الخروج شدن گلشیفته فراهانی را منتشر کرد.

در حالی که در طول سه هفته اخیر خبرهای کاملا متناقض در این باره در مطبوعات و خبرگزاری های ایران منتشر شدند هنوز هیچ مسئول دولتی ای به روشنی به توضیح ماجرا نپرداخته است.

به تعبیری دیگر زمینه ساز قاچاق فیلم نیوه مانگ نه «پرداخت غیرحرفه ای برخی مطبوعات و سایت های اینترنتی» که مجموعه عملکردهای خود مسئولین امور سینمایی است.