رادیو فرانسه: ناصر اعتمادی: روزنامۀ “نیویورک تایمز” در شمارۀ یکشنبه خود اول دسامبر با اشاره به سرکوب جوانان ماهشهر طی اعتراض های اخیر نوشته است که تنها در یک مورد سپاه پاسداران بین ۴٠ تا ۱۰۰ تن از جوانان تظاهرکننده در ماهشهر را قتل عام کرده است. نشریۀ نیویورک تایمز نوشته است که پس از برقراری مجدد اینترنت در ایران توانسته با برخی شاهدان عینی و بازماندگان قربانیان اخیر ماهشهر از جمله یک خبرنگار و یک پرستار بومی گفتگو کند.

نیویورک تایمز تصریح کرده است که کشتار جوانان ماهشهر در هجدهم نوامبر گذشته صورت گرفت پس از آنکه تظاهرکنندگان کنترل شهر و مسیر منتهی به تأسیسات پتروشیمی ماهشهر را در دست گرفتند. به گفتۀ ساکنان محلی، سپاه پاسداران در یکی از تقاطع های ماهشهر بلافاصله و بدون هشدار به روی تظاهرکنندگان آتش گشود و شماری از آنان را در دم به قتل رساند. در پی این اقدام تعداد قابل توجهی از تظاهرکنندگان به یکی از نیزارهای اطراف پناه بردند. به نوشتۀ نیویورک تایمز نیروهای سپاه پاسداران سپس تظاهرکنندگان را به رگبار بستند و بین ۴٠ تا ۱۰۰ تن از آنان را به قتل رساندند. به گفتۀ شاهدان عینی نیروهای سپاهی اجساد کشته شدگان را بار کامیون کرده و با خود بردند.

نیویورک تایمز به نقل از یک پرستار افزوده است که غالب مجروحان منتقل شده به بیمارستان ماهشهر از ناحیه سر و سینه هدف گلوله قرار گرفته بودند.

یکی از تظاهرکنندگان که دو تن از اقوام خود را در این کشتار از دست داده، به نیویورک تایمز گفته است که مسئولان پنج روز پس از این قتل عام اجساد قربانیان را به خانواده هایشان تحویل دادند مشروط به اینکه خانواده ها از برگزاری مراسم عزاداری و انجام مصاحبه با رسانه ها خودداری ورزند.

نیویورک تایمز افزوده است که پس از این کشتار درگیری مسلحانه ای میان سپاه پاسداران و مردم محلی که عمدتاً عرب زبان هستند روی داده که در جریان آن یکی از فرماندهان سپاه پاسداران نیز کشته شد. 

بر اساس برخی گزارش های تصویری در شبکه های اجتماعی، به منظور سرکوب تظاهرکنندگان سپاه پاسداران در نقاطی از شهر تانک و زره پوش نیز مستقر کرده است.

هفتۀ گذشته وزیر کشور جمهوری اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی، در مصاحبه ای تلویزیونی تأئید کرد که تظاهرکنندگان ماهشهر کنترل این شهر و مسیرهای اصلی آن را در دست گرفته بودند، بی آنکه البته او به کشتار تظاهرکنندگان اشاره ای بکند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همچنان از اعلام شمار کشته شدگان اعتراض های اخیر این کشور خودداری می ورزد. اما، نیویورک تایمز تعداد کشته شدگان ناآرامی های اخیر ایران را بین ۱٨٠ تا ۴۵٠ نفر تخمین زده است. 

“ایران وایر” نیز در گزارش جداگانه ای که به کشتار جوانان ماهشهر اختصاص داده نوشته است که سپاه پاسداران از همان آغاز با هدف سرکوب مردم عازم ماهشهر شد و با استفاده از “دوشکا” و “تیربار” که به روی کامیون های تویوتا نصب کرده بود و همچنین پهپادهای مسلح به روی تظاهرکنندگان آتش گشود. یکی از مناطقی که وسیعاً آماج سرکوب نیروهای سپاهی قرار گرفت محلۀ “کوره ها” نام دارد که شهرکی حاشیه نشین در شمال ماهشهر است که کل جمعیت آن را مردم فقیر و عرب زبان ماهشهر تشکیل می دهند.

“ایران وایر” تصریح می کند که شهرک “کوره ها” پنجاه هزار نفر جمعیت دارد و حمله به این شهر با تیربار و دوشکا و زره پوش از روز دوشنبه هجدهم نوامبر پنج بعد از ظهر شروع شد و ساعت ها ادامه یافت. یکی از ساکنان محلی گفته است که در صف اول مهاجمان افرادی با ریش های بلند زرد رنگ نیز مشاهده می شد که بعید نیست از اعضای گروه فاطمیون بوده باشند که رژیم اسلامی ایران جهت سرکوب مخالفان بشار اسد از میان مهاجران افغان تجهیز کرده و به سوریه فرستاده است.

یک شاهد عینی دیگر به “ایران وایر” گفته است که در پایان سرکوب و کشتار، سپاه پاسداران تعداد قابل توجهی از جوانان و مردان منطقه “کوره ها” را دستگیر و به وسیلۀ سه اتوبوس به محلی نامعلوم منتقل کرد.