Lac-Megantic

شهروند آرش عزیزی: کبک، بزرگ­ترین استان کانادا، هفته­ی پیش با یکی از سخت­ترین فجایع خود در سال­های اخیر روبرو شد. خارج شدن قطاری باری از ریل به انفجاری عظیم انجامید تاکنون به کشته و مفقود شدن ده ها تن انجامیده است.

این ساکنان شهر نقلی و سرشار از آرامشِ لاک مگانتیک، در فاصله­ی ۲۵۰ کیلومتری از مونترآل، شاید دیگر هرگز پیدا نشوند و داغی دائمی بر دل عزیزان­شان باقی بگذارند. دود انفجار شنبه صبح از میان رفته است، اما آثار دهشتناک آن تا سال­های سال چون شبحی این شهر و این استان و این کشور را دنبال می­کنند.

مردم لاک مگانتیک در پاسخ به این سانحه به سرعت گرد هم آمده و به کمک به یکدیگر مشغول شده­اند. دبیرستان «پولی والنته مانتیاک» چند ساعته به محلی برای پناهگیری و سازماندهی اقدامات اضطراری بدل شده است. کلیساهای کهن و زیبایی که جای جای خیابان­های آرام شهر را پر کرده­اند اکنون پر از ماشین­های دولتی و رسانه­ها هستند. و البته جای جای شهر پر است از خانواده­ها و دوستانِ نگرانی که آرزو می­کنند «بدترین» رخ نداده باشد.

استفن هارپر، نخست­وزیر، پس از حضور در صحنه­ی حادثه، این شهر منطقه­ی شرقی کبک را به «منطقه جنگی» تشبیه کرد.

جزئیات فنی بسیاری در مورد آن­چه به افنجار این قطار بی­راننده منجر شد در رسانه­ها آمده است. بعضی از مقامات خط راه­آهن مسئول می­گویند احتمال خرابکاری عامدانه در کار است. این خط آهن ۱۰ ساله که بیش از ۸۰۰ کیلومتر ریل در کبک و نیوبرانزویکِ کانادا و ایالت­های مین و ورمانت در آمریکا دارد در ضمن گفته دست به بازبینی کامل شیوه کار خود می­زند.

اما در حال حاضر بیش از هر چیز شاهد همان روحیه­ی همیشگی مقاومت انسانی هستیم که اکنون سراسر لاک مگانتیک را در بر گرفته است. حدود ۱۶۰ آتش­نشان در صحنه هستند و با تمامی مردم شهر برای بهبود اوضاع همکاری می­کنند. گزارش­ها حاکی از این دارد که مردم لاک مگانتیک مصممند این فاجعه را پشت سر بگذارند.