تعداد زیادی از ما، هنگامی که جلو آیینه می ایستیم از وضعیت خود راضی نیستیم چرا که احساس می کنیم چاق هستیم.

شهروند ۱۲۵۵  پنجشنبه  ۱۲ نوامبر ۲۰۰۹


 

تعداد زیادی از ما، هنگامی که جلو آیینه می ایستیم از وضعیت خود راضی نیستیم چرا که احساس می کنیم چاق هستیم.

اگر چه بیشتر اوقات دلیل چاقی هر فرد مشخص است، اما درک این نکته که چرا وزن متوسط یک جامعه معین، اخیرا افزایش یافته است، بسیار مشکل است. هر چند عوامل ارثی دلیل اصلی چاقی محسوب می شوند، اما این عوامل نمی توانند در مورد این که چرا یک ملت بیش از ملت دیگر گرفتار چاقی می شوند توضیحی ارائه نمایند.

تحقیقات نشان می دهد که سالانه  ۴۰۰ هزار نفر به دلیل پیروی از رژیم های غذایی غلط و فاقد مواد مغذی و همچنین به دلیل ورزش کم و نداشتن تحرک کافی جان خود را از دست می دهند. اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد تعداد این افراد افزایش خواهد یافت و رکورد کسانی را که سالانه به دلیل مصرف سیگار می میرند، خواهد شکست. پس از آمریکا و کانادا و پس از آن مردمان قاره اروپا بیشترین میزان چاقی را دارند. نظریه های گوناگونی درخصوص تغییرات به وجود آمده وجود دارد. بسیاری از محققان اعتقاد دارند که قیمت فرآورده های غذایی مانند قند و شیره ذرت، دو منبع اساسی کالری ارزان قیمت هستند.  از سوی دیگر از اوایل دهه ۱۹۸۰ کودکان هدف تبلیغات تلویزیونی قرار گرفتند. کودکان امروزی شکلات، آب نبات، و انواع تنقلات را به غذا ترجیح می دهند. دلیل دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که امروزه می توان در تمام کوچه ها و خیابانها به جای پیاده راه رفتن، با اتومبیل مسافت ها را پیمود، حتی اگر مسافت خیلی کوتاه باشد. بسیاری از افراد تمام روز کاری خود را پشت میز اداره یا پشت کامپیوتر می نشینند بدون اینکه تحرکی داشته باشند. در آشپزخانه ها هم وجود مایکروویو، سبب می شود افراد خانه به جای پخت و پز، غذاهای منجمد آماده از بیرون تهیه کنند. عده ای نیز با ورزش و رژیم غذایی می خواهند بر چاقی غلبه کنند که گاه بر طبق نظر متخصصان تغذیه این باور عاملی برای چاقی به حساب می آید که دلیل آن این است که بسیاری از رژیم های غذایی لاغری با شکست مواجه می شوند و در نهایت منجر به پرخوری و افزایش وزن هم می شوند. از طرف دیگر، بسیاری از کسانی که ورزش کرده، اما پس از مدتی ترکش می نمایند، حتی ممکن است نسبت به زمانی که اصلا ورزش نمی کردند هم چاق تر شوند. در این مقاله بر این نیستیم که راههای غلبه بر چاقی را بررسی کنیم، اما مایلیم مشکلاتی که فرد چاق با آن روبرو می شود را به شما گوشزد کنیم.

اضافه وزن آثار و عواقب بدی برای سلامتی افراد ایجاد می کند که مواردی چون بیماریهای قلبی، ناهنجاری در سوخت و ساز بدن، فشار خون بالا، دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون، سرطان سینه، پوکی استخوان، بیماریهای گوارشی و گاه بند آمدن نفس در خواب و …  از عواقب چاقی محسوب می شوند.

اگر شما دارای اضافه وزن هستید ضمن اینکه سعی در برطرف نمودن آن می نمایید از آنجا که در معرض بیماریهای گوناگون قرار دارید از دارو و هزینه های پارامدیکال گرفته تا هزینه های بیماری و همچنین هزینه های جانبی و وابسته به آن (از کارافتادگی و ناتوانی جسمی) آیا به اشتباه بر این باورید که دولت مورد پوشش تان قرار می دهد؟

قبل از بروز هر مشکلی خود را بیمه نمایید. در واقع بیمه می تواند ریسک برخورد شما را با هزینه های سرسام آور بیماری ها به صفر برساند. اگر فرد چاقی به حساب می آیید حتما به سلامتی خود توجه کنید و بدانید بیش از افراد دیگر باید به وضعیت مالی خود در آینده توجه نمایید. طبیعتاً به دلیل اضافه وزن زودتر از بقیه دچار دردهای پا و ناتوانی از جهت کار خواهید شد. ترتیبی ارائه دهید که اولا بین میزان فعالیت و میزان مصرف تان توازن برقرار باشد و در وهله بعد خود را برای حفظ آنچه اندوخته اید (از جهت مالی) آماده سازید. در این میان نگران نباشید که اگر دچار بیماری نشدید پول پرداختی تان از دست رفته چرا که می توانید پولهای پرداختی تان را در صورت عدم بیماری دریافت نمایید. در نظر داشته باشید که زندگی هر روز چهره ای تازه از خود به نمایش خواهد گذاشت. برای دیدن روی دیگر زندگی در فردا از امروز آماده باشید.


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

moe@insufin.com