شهروند علی شریفیان: خلاصه گزیده چند خبر مهم دیگر کانادا و انتاریو

 

۶۰ میلیون دلار:

Lac-Magantic-Quebec

شنبه ششم جولای شهر کوچک Lac-Megantic درکبک با فاجعه ای بی سابقه روبرو شد. قطاری که حامل نفت سبک بود به هنگام عبور در میدان اصلی این شهر ظاهرا به علت کار نکردن ترمز آن، دچار حادثه شد. بر اثر آتش سوزی و انفجار تانکرهای نفت، قسمت های عمده این شهر کوچک که شش هزار نفر جمعیت دارد، همانند یک شهر جنگ زده، نیست و نابود شد. دو هزار نفر خانه شان در انفجار و آتش سوزی به کلی از بین رفته و حدود ۴۰ نفر جان خود را از دست داده اند. هنوز پلیس و نیروهای امدادی در جستجوی حدود ۲۰ نفر دیگر که ناپدید شده اند، هستند. هفته پیش خانم پولین مارآو، نخست وزیر کبک پس از دیدار از این شهر اعلام کرد دولت ۶۰ میلیون دلار بودجه ویژه به بازسازی این شهر اختصاص داده است. از هفته گذشته مبلغ یک هزار به هر یک از ساکنان این شهر که در این فاجعه خسارت و صدمه دیده اند، برای حل مشکلات فوری شان پرداخت شد.

۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار:

Lablaw بزرگترین فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی کانادا قصد دارد Shoppers Drug mart بزرگترین مجموعه شبکه ای فروشگاه های مواد بهداشتی و داروخانه های کانادا را به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کند. سال گذشته میزان فروش این دو غول تجاری  کانادا روی هم رفته  ۴۲ میلیارد دلار بوده است.

۱۰۶ نفر:

این هفته یک موج گرمای کم سابقه، دمای هوا را در استان های شرقی کانادا، انتاریو و کبک به میزان طاقت فرسایی رساند. این موج گرما درجه حرارت را در شهرهای مختلف این دو استان به حدود ۴۱ درجه سانتیگراد، میزان اشعه ماورای بنفش، نمودار مهم کیفیت هوا را به بیش از ده درجه و با رطوبت بسیار رساند. بر اساس رکوردهای آماری که از سال ۲۰۱۰ جمع آوری شده تاکنون بر اثر گرما در کبک در چند تابستان اخیر مجموعا ۱۰۶ نفر که بیشتر آنها سالمندان بوده اند بر اثر حرارت زیاد و شدت گرفتن بیماری هایشان و از جمله ناراحتی های تنفسی، جان باخته اند.

۱۰۰ هزار لیتر:

بر اساس یک برآورد اولیه بر اثر انفجار تانکرهای قطار نفت کش در مرکز شهرک  Lac-Magantic کبک دست کم ۱۰۰ هزار لیتر مواد نفتی به رودخانه این شهر ریخته شده است. خبر این فاجعه بازتابی وسیع در رسانه های کانادا و هم جهان پیدا کرده است.

به گفته کارشناسان، پاکسازی رودخانه شهر از این همه مواد نفتی کاری پیچیده و دشوار است. مقدار زیادی از این مواد نفتی که از نفت سبک بوده، در رودخانه ته نشین شده و همین امر کار پاکسازی را بسیار طولانی خواهد کرد و سبب از بین رفتن شمار قابل توجهی از حیوانات آبزی می شود.

۶ وزیر:

در ترمیم کابینه دولت محافظه کاران، هشت چهره تازه به کابینه وارد شده اند. شش وزیر هم از مقام های خود بی سر و صدا حذف شده و دیگر در کابینه جایی ندارند. این وزراء نتوانسته بودند رضایت رئیس خود، استفن هارپر نخست وزیر دولت فدرال را تامین کنند.

۱۰۰ میلیون دلار:

Honest Eds

فروشگاه قدیمی و معروف Honest Ed’s  یکی از سمبل های تورنتوست که از سال ۱۹۴۸ تاکنون مشغول به کار بوده است. این فروشگاه که نبش خیابان بلور و بترست قرار دارد، اکنون به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای فروش در فهرست تجارت برای فروش گذاشته شده است. در این فروشگاه اجناس موجود با تخفیف های ویژه به فروش می رسد.

۷ +%

ارزش سهام بورس مجموعه شرکت های مونترالی  Cogeco  که در زمینه خدمات ارتباطی مثل تلویزیون کابلی کار می کنند، جمعه گذشته در مرکز بورس تورنتو      TSX   به میزان ۷ در صد در یک روز افزایش یافت.

۴.۹%

این هفته بنا بر گزارش های آماری که در رسانه های مختلف و از جمله رادیو کانادا منتشر شد، در مجموع از میزان فروش املاک مسکونی در سراسر کشور در ماه جون نسبت به فروش املاک در ماه مشابه در سال گذشته به طور میانگین ۹ . ۴  درصد کاسته شده است. کارشناسان علت این کاهش نسبتا چشم گیر را گران شدن قیمت املاک بویژه در دو بازار بزرگ املاک کشور، بزرگشهرتورنتوی انتاریو و بزرگشهر ونکوور در بریتیش کلمبیا، دانسته اند.