ونداد زمانی ـ طی ده سال اخیر، به برکت اینترنت و امکان سهل و آسان انتشار در این رسانه جهانی،  موج جدیدی از روزنامه نویسی،  مردم سراسر جهان را وسوسه 

 شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹


 

طی ده سال اخیر، به برکت اینترنت و امکان سهل و آسان انتشار در این رسانه جهانی،  موج جدیدی از روزنامه نویسی،  مردم سراسر جهان را وسوسه کرده است تا نظرات، احساسات و خاطرات خویش را به کمک یک کلیک در معرض دید جهانیان بگذارند. یادداشت های روزانه در حال حاضر امر جذاب و فراگیری شده است که  به گردش  اخبار و ماجراهای محلی و بین المللی سمت و سوی آزادانه ای می دهد که قبل از این اصلا میسر نبود. یکی دیگر از اثرات مهم ژورنالیسم شهروندی در سرعت هر ثانیه ای آن است. همه چیز به سرعت توفان در یک آن قابل رویت، بازبینی و قضاوت جهانی قرار می گیرد.

هدف این گزارش انعکاس مطالب متنوعی است از سایتهای بین المللی و خیل بسیار وسیع چند ده هزار تایی سایتها و وبلاگ های ایرانی. ونداد زمانی مسئولیت این لینک دونی را برعهده دارد و البته که نوشته های خودش هم در رادیو زمانه بخشی از این لینک دونی خواهند بود.


 

شفافیت بی‌بدیل خاطرات درازمدت





















سید علی میرفتاح 

من اصولا از پیرمردها خوشم می‌آید و از پیرمردهای سرزبان‌دار شیرین سخن، بیشتر خوشم می‌آید. دلبستگی من به پیرمردها به قدری است که همواره خود را در محضر پرفیض آنان می‌بینم در برابرشان زانوی ارادت و ادب به زمین می‌زنم و مقابل‌شان می‌نشینم تا با ملاحت و شیرین سخنی لب به سخن بازکنند و از خاطرات بلندمدت خود نکاتی ارزشمند که به قول شهریار همه «در تاریخ و سیر آمده مستور» تعریف کنند. اصلا خصوصیت پیری، یکی همین است که …

مطلب کامل را در سایت کرگدن بخوانید.

 http://kargadan.net/


 

آن ۲۹۰ نفر کشته آدم نبودند؟

 



دوباره داریم مستند ایران و غرب بی بی سی را می بینیم که بهمن پارسال به مناسبت سی سالگی انقلاب ایران پخش شده بود. همان موقع قسمت اول را کامل و قسمت های بعد را هم جسته گریخته اینجا و آنجا دیده بودیم. مستند خیلی خوبی است با کیفیت و امضای بی بی سی، اما همچنان نکته هایی دارد که نمی شود به راحتی از آن گذشت.

مطلب کامل را در سایت مریم اینا بخوانید.   

http://maryaminaa.blogspot.com/


 

 

 آقا اجازه؟ آقا ما مخلص بیسواتهای از نوع خودمان هستیم


 



آقا اجازه؟ آقا این مملی و قندعلی به همراه سیفعلی سربسر ما میگذارند و بما می گویند دکتر حسنی بیسوات ! آقا اجازه ؟ آقا درست است که ما بیسواتیم ولکن نه از نوع دکترای آن، آقا ما دلمان نمی خواهد بچه ها بما بگویند دکتر حسنی بیسوات !! آن وقت به بیسواتی بی غل و غش ما اهانت می شود ما همین جوری بی تشریفات بیسواتیم وگرنه بلا تشبیه بلاتشبیه ما هم می شدیم از جرگه همین مسئولین رده بالای دکتر نمای بی خاصیت! در صورتی که ما در عین بیسواتی هزاران خاصیت داریم که یکی از آنها راستگویی ماست…

مطلب کامل را در سایت آقا اجازه ؟  بخوانید.

http://agha-ejaze.blogfa.com/post-132.aspx


 

 

«پرتره‌ی مرد ناتمام»ـ امیرحسین یزدان بد



معمولاً نخستین کار هر نویسنده‌ای، به‌خصوص اگر مجموعه‌داستان باشد، مجموعه‌ای ست از چس‌ناله‌های شخصی که سال‌ها یقه‌ی آدم را گرفته‌اند و اولین کتاب بهترین و دم‌دست‌ترین جا برای خلاص‌شدن از آن‌هاست! مجموعه‌داستان امیرحسین یزدان‌بد اما نه تنها از این دست کتاب‌ها نیست که به نظر من مجموعه‌ای ست حرفه‌ای، با نقاط قوت و ضعفی که هر کار حرفه‌ای دیگر می‌تواند داشته باشد. با این پیش‌فرض، به این نکته می‌خواهم دست بگذارم که داستان کوتاه در ایران بنا به سنت ادبی ایران …


 

مطلب کامل را در سایت خوابگرد بخوانید.

   http://www.khabgard.com/


 


 

بچه حلال زاده به دختر خاله اش می بره

گیس طِلا 

زنگ زدم به بیتا از خواب بیدارش کردم بهش می گم :من تو دفتر پستی سر کوچه تون هستم پاشو یه چایی بذار تا من بیام

عملیات پست را انجام دادم قدم زنان به سمت کوچه شون به راه افتادم که یادم اومد بیتا یه چند ماهی هست از این محله رفته!

http://gistela.blogspot.com/2009/12/blog-post.html

 

از دامنه‌های هیمالیا تا اعماق اقیانوس هند؛ چشم‌ها به سوی کپنهاگ!


 



جمعه، ۴ دسامبر ۲۰۰۹ بیست و شش وزیر دولت نپال در اقدامی بی‌سابقه می‌خواهند تا جلسه کابینه دولت متبوع خویش را در دامنه‌های اورست جایی  برگزار کنند تا جهانیان را متوجه خطر عظیم نابودی مهم‌ترین و بزرگترین منابع آب شیرین جهان در هیمالیا ناشی از جهان‌گرمایی  کرده و نسبت به خطر آب‌شدن شتابناک یخچال‌ها هشدار دهند.

مطلب کامل را در سایت مهار بیابانزایی http://biaban.darvish.info/   بخوانید.


 


 


 

از مرگ چه خبر

برگردان: ونداد زمانی


 

مدتی پیش در کنفرانس سالانه داروهای ضد پیری در لاس وگاس خانم سوزان سورم  هنرپیشه و نویسنده کتاب پرفروش « همیشه جوان: حقایق عریان درباره بازتولید هورمون ها» به حاضران میانسال کنفرانس که مشتاقانه سراپا گوش بودند ضمن دفاع از هورمون درمانی گفت که: «من گاهی که به این میهمانی های شبانه میروم و مردان با تجربه و موفق را می بینم با سن های حدود ٧٠- ٨٠ سال که متاسفانه در گوشه ایی مشغول چرت زدن و خمیازه کشیدن هستند یا آب دهان شان سرازیر است و واضح و آشکار است که دیگه رمقی برایشان نمانده … به خودم می گویم این از تک و تا افتادن نباید اتفاق بیفته … همه میدونیم که اینا فقط هورمون شان ته کشیده!».



دست علم جدید درد نکند که هرچند چاره ای برای جاودانگی هنوز پیدا نکرده است ولی قول  همیشه جوان ماندن را کمابیش در دسترس آمریکاییهای طبقه متوسط قرار داده است با زنبیلی پر از داروهای جوان ساز و ترمیم کننده.  شما می توانید دوباره جوان شوید تا مادامی که هنوز نمردید. خانم سورم وقت ملاقاتش با دکتر متخصص نزدیک است و دولت به همراه یار همیشگی اش بخش خصوصی، مشغول صرف ٣٠ درصد بودجه درمانی کشور هستند برای زنده نگه داری دو سال آخر عمر سالخوردگان کاملا فرتوت، زیر ماشینهای حفظ کننده جانهای بدون رمق.

 

پیشرفتهای پزشکی ۵٠ سال گذشته به طور متوسط ١٠ سال به عمر آمریکاییها افزوده است.  و همه این تلاشها به نظر می رسد که مقدمه ای است برای افزایش  ٢٠-٣٠ و ۵٠ ساله به عمر بشر.  هستند دانشمندانی چون متخصص پیری درمانی ١ ٠ آوبری دوگری٠ که معتبرترین شخص در زمینه افزایش طول عمر می باشد، او  معتقد است که: « از طریق بازسازی سلولها و کند کردن متابولیسم می توانیم تا پایان این قرن توقع مردن را در دوره پیری نداشته باشیم».  و اجازه بدهیم که بشر تا حدود هزار سال عمر کند. او می گوید: «ما با تکنولوژی نه چندان دور تعریف جدیدی از امکان بشری و حتی خود بشر خواهیم داد».



مرگ همیشه برای بشر ترسناک بوده و یکی از اصلی ترین راه ها برای حل این ترس پذیرفتن زندگی بعد از مرگ بوده است و نشانه های بیشماری برای این ترفند بشری می توان سراغ گرفت از تابوتهای مملو از جواهر اهرام ثلاثه، خاکستر مردگان هندی که رودخانه گنگ را تقریبا بند آورده است، غارهای قبرستانی رومیان و مذاهب دره سامری که بهشت را به بشر وعده داده اند.

رمان نویس مشهور انگلیسی جولیان بارنس در کتاب خاطراتش «چیز ترسناکی نیست»  که به بهانه مرگ برادرش  و شروع دوران پیری خودش نوشته است می گوید: «چهل ساله شدن در دوران قدیم خودش نعمتی بود با آنهمه جنگ و مرض و پزشکانی که بیشتر می کشتند تا شفادهنده باشند. مردن در دوره کهولت و سالخوردگی شدید آنهم به مرگ طبیعی در قرن ١٧ کاملا نادر، اتفاقی و حتی غیر قابل باور بود ولی در زمانه ما تبدیل به یک حق بشری شده است».

فیلسوف  نیویورکی  دانشکده «نیو اسکول» آقای کریشلی  در باره ترس  از مردن می گوید: «چیزی که زندگی بشر معاصر را رقم می زند ترس از مرگ نیست» که امری است واضح و طبیعی «بلکه یک وحشت بیش از حد است از محو و  نابود شدن». کریشلی در «کتاب فیلسوفان مرده» به جمع آوری نظرات ٢٠٠ فیلسوف در رابطه با نظر شخصی شان درباره مرگ خویش می پردازد.  او می خواهد از این طریق به مردم هر لحظه اضافه شونده به خیل کسانی که اعتقادی به زندگی پس از مر گ ندارند راه حل های متفاوتی برای پذیرش راحت تر مرگ معرفی کند.

۱-Biogerontologis

Alexander Provan, End-of-Self Help, The Nation Magazine, October 18


 

http://zamaaneh.com/morenews/2009/12/post_1144.html

ایمیل نویسنده:

v.zamaani@gmail.com