Farhad-Farsadi

مکانیزم بیمه چون صندوق مشترکی است که در زمان های خسارت و غرامت از توان مالی تشکیل شده در آن به عضوی که نیازمند کمک است یاری می رساند. مساله مهمی که شاید برای شما خوانندگان محترم تازگی داشته باشد اطلاع از این موضوع است که بیمه یکی از سرفصل های مدیریت ریسک است.

مقاله امروز موضوعی است که تازگی در دانشگاه هاروارد مورد بررسی قرار گرفته و عنوانش “درس از شکست و جبران آن” است. اجازه می خواهد موضوع را از جانب دیگری مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم.

بعد از هر ضرر و زیان یا شکست مهمترین موضوع قبول آن و بررسی شرایط جدید است تا هرچه سریعتر بتوان به پاک کردن آثار زیانبار آن پرداخت و در ضمن مطلوبیت های قبلی را مجدد جایگزین نمود. سورپرایز و شوکه شدن نه تنها چیزی را حل نمی کند بلکه اگر شخص در این حالت باقی بماند مهمترین سرمایه خود را که زمان ترمیم و تصحیح و ساخت شرایط جدید است، به راحتی از دست می دهد. انعطاف پذیری مهمترین راه برای پیروزی های بعدی است و در درس مدیریت ریسک به عنوان یک مزیت نسبی بررسی می شود.

دانشجویان دوره دکترا مدیریت در دانشگاه هاروارد ۵ راه برای رسیدن به موفقیت بعد از هر شکست را پیشنهاد کردند که نظر شما خوانندگان محترم را به آن جلب می نمایم:

۱ ـ سریعاً مسئولیت شکست را بپذیرید و به بررسی موضوع بپردازید تا بتوانید به اشتباهات تحقق یافته پی ببرید. بر اساس آخرین تحقیقاتی که بدست آمده آن گروه که این کار را نمی کنند دیگر شانس موفقیت ندارند و معمولا اینگونه از استدلال مشابه استفاده می کنند و عنوان می کنند که “شانس نداشتیم” یا “همه شکست می خورند”. اگر با کلمات مشابه مواجه شدید بدانید که فرد مورد نظر دیگر شانسی برای موفقیت ندارد.

۲ ـ بررسی نکته به نکته شکست و مکتوب نمودن آن تا زمانی که کاملا درس لازم از اشتباهات گرفته شود. معمولا به جهت تلخ بودن موضوع هیچکس دوست ندارد آن را مرور کند و همه ترجیح می دهند به عنوان یک تجربه و خاطره تلخ از آن یاد نمایند و به فراموشی بسپارند ولی این راه حل نیست آن ضرر و زیان و شکست بزرگترین کلاس درس برای شما بوده که هم وقتتان را گذاشتید و هم سرمایه و حتی آبرو و شهرتتان را، پس از آن به خوبی بیاموزید تا دیگر شاهد شکست مشابهی نباشید.

۳ ـ استفاده از نظرات تخصصی مشاور: حتی اگر از درجات عالی تحصیلی بهره مند هستید بدانید که قطعا همه چیز را نمی دانید. به صورت طبیعی هر کس حرفه و بیزینس خود را دنبال می کند و در آن مهارت و تخصص دارد. یک پزشک قطعا از مهارت محاسباتی یک مهندس

بهره مند نیست و به همین دلیل است که همه ما در جامعه به یکدیگر محتاج هستیم.

۴ ـ طراحی نقشه جدید برای تصحیح و تکمیل موارد در آینده:  حالا برای روی پا ایستادن و حرکت جدید نیاز به یک نقشه دارید تا همه راه ها در آن دیده شود. نادیده گرفتن یک موضوع کوچک می تواند برای همه بسیار گران تمام شود.

۵ ـ توانایی های خود را بهتر بشناسید و روی آن موارد سرمایه گذاری کنید: اگر مهندس قابلی هستید و متاسفانه در پروژه بزرگی دچار شکست شدید و گواهینامه های فنی و حرفه ای خود را از دست داده اید به خود برگردید و از توانایی دیگری که دارید بهره جویید. شاید توانایی یک آشپز عالی را دارید لذا حالا زمان مناسبی است تا دوره سرآشپزی را در کالج بگذرانید و سرآشپز ماهری شوید. اگر از دوران جوانی به ورزش می پردازید و آن را به عنوان فقط یک سرگرمی می دیدید حال زمان مربی گری است به توانایی های ورزشی خود نگاه مجددی کنید و خود را دریابید. برنامه ریزی مهمترین عامل زندگی است.

هیچکس برای شکست برنامه ریزی نمی کند، بلکه اکثرا در برنامه ریزی شکست می خورند.

 

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com