ابتلا به بیماری سخت، شروع نوع دیگری از زندگی است. روال عادی گذر روزها بسیار به هم ریخته و گاه عبور زمان، کشدار و غم انگیز می شود. این که هر یک از ما با چه اندیشه و چه اندازه مطالعه در برابر این رخداد غیرقابل پیش بینی بایستیم، نکته ای است که فقط در زمان اتفاق مشخص می شود. سکته های مغزی، قلبی، ام اس، سرطان ها، آلزایمر و پارکینسون از معروف ترین بیماری های سختی هستند که رخداد هر یک از آن ها می تواند در کوتاه ترین زمان، امکان زندگی معمول ما را از بین ببرد.

در حال حاضر، طبق آمار منتشر شده توسط صندوق تحقیقات جهانی سرطان وابسته به سازمان ملل جهانی ۲۰ میلیون نفر در دنیا با بیماری سرطان زندگی می کنند و تا سال ۲۰۲۰ این آمار به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید که ۶۰ درصد این افزایش، در کشورهای در حال توسعه به شیوه زندگی نادرست برمی گردد. سرطان‌های ریه، پستان، کلورکتال، معده، پروستات و دهانه رحم شایع ترین سرطان‌ها در جهان محسوب می‌شوند و نکته حائز اهمیت این که که پیش از این سرطان معده شایع ترین سرطان بود و در حال حاضر میزان ابتلا به سرطان سینه افزایش یافته است به گونه‌ای که شایع‌ترین سرطان زنان در کشورهای صنعتی محسوب می شود.

در گزارشی از سوی کالج کینگ لندن،  ۲۸ میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به آلزایمر هستند، بی‌‌آن که خود از این موضوع آگاه باشند. این رقم معادل سه‌چهارم کل مبتلایان به آلزایمر است. کل مبتلایان به آلزایمر بالغ بر ۳۶ میلیون نفر می‌شود. همین طور بر اساس آمار جهانی، سکته مغزی، سومین علت مرگ و دومین علت ناتوانی در جامعه بشری می‌باشد. با کمی دقت و توجه در آمار متوجه می شویم ما در دنیای چندان ایمنی از لحاظ سلامتی قرار نداریم. شاید امروزه با تنوع بیشتر غذایی، امکانات متنوع زندگی و علم پزشکی گسترده تری نسبت به گذشته روبرو هستیم، اما به همان نسبت به بیماری های صعب العلاج و ناتوانی جسمی نزدیکتریم.  ما امروز، زیباتر پوشیده و غذاهای متفاوت تر مصرف می کنیم، طول عمر بیشتری داشته و امکانات رفاهی زندگی، آسایش بیشتری به ما بخشیده، اما در برابر، آنچه از دست می دهیم معنای درست زندگی و حفظ سلامتی است.

***

بیمه بیماری های سخت، به صورت دوره های ۵ ساله، ۱۰ ساله، ۲۰ ساله و تا سن ۶۵ سالگی و همچنین ۱۰۰ سالگی و حتی با برگشت پول و یا پرداخت کوتاه مدت و بهره مندی تمام عمر بدون پرداخت فرد بیمه شده عرضه می شود. این بیمه معمولا از ۳ بیماری رایج: سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان شروع می شود و می تواند تا ۲۳  مورد بیماری را تحت پوشش قرار دهد. حتی مواردی از بیماری های ژنتیکی می توانند در ردیف این بیماری ها قرار بگیرند که در صورت تشخیص پزشک خانوادگی با مدرک و اسناد معتبر، قابل مطالبه از شرکت بیمه بر اساس بیمه نامه است.

نمونه ای از بیمه بیماری های سخت به گونه ای طراحی شده است که به همراه بیمه عمر است و در این صورت هر کدام زودتر حادث شد (عمر و یا بیماری سخت)، از طرف شرکت بیمه به صورت یک جا و معاف از مالیات، قابل پرداخت باشد.

از نکات مهم بیمه بیماری های سخت این است که فرد بیمه شده ملزم به ارائه اسناد هزینه های درمانی اش نیست. بلکه  تنها ارائه گزارش بیماری وی به شرکت بیمه کافی است . اگر به آمار روز افزون بیماری ها نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که علیرغم اجباری نبودن این بیمه از طرف دولت، درجه اهمیت و ضرورت داشتن این بیمه نه تنها کمتر از بیمه های اجباری نیست، بلکه بیشتر از آن است. بی شک قبول دارید که هیچکس از لحظه بعد خود خبر ندارد و بهتر است اینک که سلامت هستیم پیش بینی کنیم که در صورت دچار شدن به بیماری سخت، چگونه با هزینه های زندگی و درمان برخورد نماییم.

با کمی تامل در روز سلامتی، می توان دید که زندگی به پایان نرسیده حتی در روزهای بیماری.

محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbime