مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران شد

 

رادیو آلمان: در پی برگزاری مراسم تحلیف اعضای شورای شهر تهران، احمد مسجدجامعی یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب به ریاست این شورا انتخاب شد. وی تنها با یک رای از مهدی چمران پیشی گرفت. این شورا به زودی شهردار تهران را برمی‌گزیند.

masjed-jameie

در پی تحلیف اعضای شورای شهر تهران در روز سه‌شنبه (۱۲ شهریور/۳ سپتامبر) نخست هیئت رئیسه سنی برگزیده شد تا فعالیت رسمی شورای شهر آغاز شود.

سپس به دنبال رای‌گیری برای احراز پست‌های مهم در این شورا، احمد مسجد جامعی با ۱۶ رای رئیس شورای شهر تهران شد. پیش از او مهدی چمران، یکی از سیاستمداران اصول‌گرا ریاست این شورا را برعهده داشت. این میزان رای نشان می‌دهد که اکثریت شکننده‌ای از مسجدجامعی پشتیبانی کرده‌اند. شورای شهر تهران دارای ۳۱ عضو است.

رقیب مسجد جامعی در شورای چهارم شهر تهران مهدی چمران بود که با کسب ۱۵ رای نتوانست در مقام خود ابقا شود.

مسجد جامعی در سال ۱۳۳۵ در تهران به دنیا آمده و دارای کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران است. او در دولت خاتمی پس از استعفای عطا‌ءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. وی یکی از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلبان به شمار می‌آید.

وی در دوره سوم عضو شورای شهر تهران بود و در دوره کنونی نیز بار دیگر از سوی مردم تهران برای عضویت در شورا انتخاب شد.

احمد حکیمی‌پور و مرتضی طلایی داوطلبان نایب ر‌ئیسی شورای شهر تهران بودند که با انصراف حکیمی‌پور، مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران بزرگ به عنوان معاون مسجد جامعی برگزیده شد. تعداد آرای مرتضی طلایی برای این سمت ۲۲ رای بود.

رئیس پلیس سابق تهران، نایب‌رئیس شورا

به گزارش رسانه‌های داخلی حکیمی‌پور برای “ایجاد وحدت و جلوگیری از دودستگی” در شورای شهر تهران از نامزدی خود انصراف داد.

مراسم تحلیف شورای شهر تهران در ساعت ۹ صبح چهارشنبه (بوقت محلی) با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و فرماندار و استاندار تهران و دیگر مهمانان برگزار شد.

محسن هاشمی، گزینه نهایی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران

محسن هاشمی به عنوان نامزد نهایی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران انتخاب شد. از قالیباف، رستم قاسمی، محسن رضایی، علی نیکزاد، پرویز فتاح و حسین طلایی به عنوان کاندیداهای پیشنهادی اصول‌گرایان برای این پست نام برده می‌شود.

دعوت از امبرتو اکو برای سفر به ایران

«سه قصه» نویسنده شهیر ایتالیایی زیرچاپ رفت

مهر: غلامرضا امامی از زیرچاپ رفتن ترجمه‌اش از کتاب «سه قصه» امبرتو اکو خبر داد و گفت: در نظر دارم همزمان با انتشار این اثر از اکو برای حضور در ایران دعوت کنم.

غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر از آماده انتشار شدن ترجمه خود از کتاب «سه قصه» امبرتو اکو خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر منتشر شده از اومبرتو اکوست که شامل سه قصه با عناوین  «بمب و ژنرال»، «سه فضانورد» و «کره‌ای دیگر» می‌شود و به زودی از سوی نشر چکه منتشر می‌شود.

امامی افزود: چندی پیش در ایتالیا با اومبرتو اکو دیداری داشتم و درباره این کتاب با وی صحبت کردم. او اذعان داشت که این کتاب می‌تواند مخاطبینی از  سن ۹ تا ۹۰ سال را  در بر داشته باشد و همین مسئله برای من ترجمه این کتاب را جذاب کرد. این اثر با اجازه ناشر ایتالیایی‌اش و با پرداخت حق کپی‌‌رایت در ایران منتشر می‌شود.

امامی ادامه داد: اکو این کتاب را نزدیک به پنج سال پیش منتشر کرد و نکته جالب در این کتاب آن است که دو قصه از آن شباهت قابل توجهی به دو داستان فیل در تاریکی و چهار فرد غیرهمزبان که به دنبال خرید انگور بودند، دارد که سال‌ها قبل توسط مولانا در مثنوی بیان شده است.

این مترجم افزود: به نظر من این ترجمه و پیام اصلی آن بیان شیفتگی غرب و به ویژه اکو به شرق و فرهنگ ایران است .

امیدوارم بتوانم همزمان با انتشار این ترجمه از اکو دعوت کنم تا سفری هم به ایران داشته  باشد و از نزدیک با همدلان و همزبانان  حضرت مولانا دیدار داشته باشد.

روحانی در نیویورک با ویلیام هیگ گفت‌وگو می‌کند

رادیو آلمان: سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران به‌ نیویورک قطعی شده است. روحانی برای شرکت در مجمع‌عمومی سازمان ‌ملل متحد به نیویورک می‌رود، اما با وزیرخارجه بریتانیا و رسانه‌های آمریکایی نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از محمدجواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر خود به نیویورک با تعداد زیادی از رسانه‌های آمریکایی مصاحبه خواهد کرد.

حسن روحانی به سازمان ملل می رود

حسن روحانی به سازمان ملل می رود

محمد جواد ظریف درباره امکان دیدار و گفت‌وگوی روحانی با مقامات آمریکایی توضیحی نداده، اما به‌گزارش خبرگزاری آلمان، دیدار با ویلیام هیگ وزیرخارجه بریتانیا در برنامه سفر او گنجانده شده است.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد: «در دیدار روحانی و هیگ احتمالا مناسبات تهران و لندن که از دو سال پیش قطع شده، از سر گرفته خواهد شد.» این خبرگزاری همچنین درباره مناسبات تهران و واشنگتن افزوده است: «رئیس‌جمهور معتقد است که بدون بهبود مناسبات ایران و آمریکا شانس واقعی برای بیرون آمدن جمهوری اسلامی از انزوای بین‌المللی وجود ندارد. به این دلیل به‌گمان ناظران، سفر نیویورک می‌تواند نخستین قدم در این راه باشد.»

روحانی در مجمع عمومی و اجلاس خلع سلاح اتمی سازمان ملل و همچنین نشست وزیران‌خارجه جنبش غیرمتعهدها شرکت خواهد کرد.

هدف نهایی سفر حسن ‌روحانی به نیویورک شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. مجمع ‌عمومی روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برپا خواهد شد. رئیس‌جمهور ایران به ‌احتمال زیاد در اجلاس خلع سلاح ‌اتمی سازمان ملل نیز شرکت خواهد کرد. این اجلاس روز ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) برگزار می‌شود.

 

امیدها، انتظارها و کنجکاوی‌ها

از هم‌اکنون، محافل سیاسی و رسانه‌های ایران با کنجکاوی بسیار منتظرند ببینند روحانی نخستین سفر خود به نیویورک را چگونه انجام می‌دهد. ترکیب هیئت همراه، اظهارات او در مجمع‌عمومی سازمان ملل و آنچه او در مصاحبه‌هایش با رسانه‌های آمریکایی بیان خواهد کرد، محور این کنجکاوی‌ها است.

محمود احمدی‌نژاد در دوران هشت‌ساله ریاست ‌جمهوری خود در تمام مجامع‌عمومی سازمان‌ملل متحد شرکت کرد و در هر سفر گروه بزرگی از نزدیکان و بستگان خود را با هزینه مردم ایران همراه برد، اما هیچیک از سفرهای او بی‌حاشیه نماند. میهمانی‌هایی که در نیویورک برگزار کرد، اظهارات او در سازمان‌ملل متحد و برخورد تحقیرآمیز رسانه‌های آمریکایی با او، از نظر بسیاری ثمری جز تحقیر مردم ایران نداشت.

سخنان روحانی در اجلاس خلع‌سلاح اتمی می‌تواند از سوی محافل بین‌المللی واجد اهمیت زیادی باشد. به ‌گزارش خبرگزاری آلمان روحانی با هدف پایان دادن به تحریم‌های بین‌المللی “نزدیکی توام با احتیاط” با آمریکا را در برنامه خود گنجانده است. اکنون مواضع او در اجلاس خلع سلاح اتمی می‌تواند اولین پیام رسمی و جدی به جهان غرب باشد.

دیدار با ویلیام هیگ وزیرخارجه بریتانیا و گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی در برنامه سفر روحانی گنجانده شده است.

 

تاثیر رویدادهای سوریه

محمد جواد ظریف وزیرخارجه دولت روحانی در نخستین روزهای آغاز به‌کار دولت یازدهم، در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی در مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد شرکت خواهد کرد یا نه، گفته بود که روحانی اصرار به انجام “سفرهای محتوایی” دارد که برای کشور دستاورد داشته باشد.

با توجه به این توضیح وزیرخارجه، روحانی با انتظار دستاوردهای مثبت به نیویورک می‌رود. اما در این میان سرنوشت سوریه نیز بر این دستاوردها تاثیر خواهد گذاشت. در صورت پشتیبانی ایران از رژیم بشار اسد، اگر در این یک‌ماهه مانده به برگزاری نشست خلع سلاح، سوریه مورد حمله آمریکا و متحدانش قرار گیرد، امید به نرمش میان جمهوری اسلامی و غرب کاهش خواهد یافت.

رسانه‌های داخلی به نقل از محمد خزائی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نوشته‌اند که روحانی دست‌کم دو سخنرانی در صحن عمومی سازمان ملل خواهد داشت و در اجلاس وزرای خارجه جنبش غیرمتعهدها نیز شرکت می‌کند. به‌گفته خرازی جزئیات سایر برنامه‌های روحانی قرار است بعد از اعلام تاریخ سفر وی به نیویورک اعلام شود.

اوباما: در قضیه سوریه، پای اعتبار جامعه جهانی و کنگره در میان است

رادیو فردا: رییس جمهوری آمریکا که به سوئد سفر کرده است روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که اگر به حمله شیمیایی علیه شهروندان سوری واکنش نشان داده نشود اعتبار جامعه جهانی و کنگره آمریکا زیر سوال خواهد رفت.

باراک اوباما روز شنبه هفته جاری از کنگره خواست تا مجوز حمله نظامی علیه حکومت بشار اسد را صادر کند. کنگره قرار است روز دوشنبه هفته آینده این درخواست را بررسی کند.

در نشست روز سه شنبه رییس جمهوری آمریکا با رهبران ارشد کنگره، آقای اوباما ابراز اطمینان کرد که مجوز اقدام نظامی در سوریه را خواهد گرفت. رهبران ارشد کنگره نیز گفته‌اند که از طرح رییس‌جمهوری حمایت می‌کنند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفت وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفت وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

اوباما در نشست خبری مشترک روز چهارشنبه با فردریک رینفلت، نخست وزیر سوئد، تصریح کرد که لازم است استفاده از سلاح شیمیایی ممنوع شده و به حمله شیمیایی حکومت سوریه واکنش نشان داده شود.

وی اظهار داشت: «پای اعتبار من در میان نیست. مسئله، اعتبار جامعه جهانی است. پای اعتبار آمریکا و کنگره در میان است، چرا که باید ثابت کنیم هنجارهای بین‌المللی واجد اهمیت زیادی هستند».

اوباما با این حال تاکید کرد واکنش نظامی باعث نخواهد شد که موضوع جنگ داخلی سوریه حل و فصل شود، ولی لازم است که در این زمینه پیام روشنی فرستاده شود.

رییس جمهوری آمریکا این دیدگاه را رد کرد که وی «خط قرمز» خود در سوریه را استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم بشار اسد عنوان کرده است. او گفت که این خط قرمز توسط جامعه جهانی و کنگره تعیین شده است، چرا که آنها معاهده محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی را تصویب کرده‌اند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت که امیدوار است ولادیمیر پوتین، همتای روس او، موضع خود را در قبال سوریه تغییر دهد.

اوباما اظهار داشت: «آیا باید امیدوار بمانم که آقای پوتین موضع خود را در قبال برخی از این مسائل تغییر دهد؟ من همیشه امیدوارم، و در این زمینه به تماس خودم با وی ادامه می‌دهم».

وی گفت که مستقیما از ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواسته است تا سیاست کشورش را در قبال سوریه تغییر دهد ولی ایشان همچنان مصر به اقدام شورای امنیت سازمان ملل است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد رژیم بشار اسد در روز ۲۱ اگوست حومه دمشق را با سلاح شیمیایی هدف قرار داده است که در جریان آن ۱۴۲۹ نفر کشته شده‌اند. بیش از ۴۰۰ نفر از این افراد، کودک بوده‌اند.

بازرسان سازمان ملل که هفته پیش به سوریه سفر کرده بودند قرار است گزارش خود را در این زمینه به دبیرکل سازمان ملل ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک دیپلمات ارشد در سازمان ملل روز چهارشنبه گفته که بازرسان به کار خود برای ارائه گزارش مربوط به این حمله شیمیایی سرعت بخشیده‌اند و انتظار می‌رود که ظرف دو یا سه هفته آینده به نتیجه برسند.

این بازرسان نمونه‌ها و شواهد مختلفی را جمع‌آوری کرده‌اند و قرار است اعلام کنند که آیا در سوریه حمله شیمیایی صورت گرفته و اگر پاسخ مثبت است، از چه نوع ماده شیمیایی استفاده شده است.

در همین حال، معاون وزیر امور خارجه سوریه روز چهارشنبه گفت که کشورش در برابر تهدیدات عقب نشینی نخواهد کرد، حتی اگر جنگ جهانی سوم رخ دهد.

فیصل مقداد در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد که حکومت بشار اسد تمام «ابزارهای لازم» را برای مقابله با دخالت نظامی احتمالی به کار گرفته است.

وی افزود: «حکومت سوریه از موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد حتی اگر جنگ جهانی سوم رخ دهد. سوری‌ها استقلال کشورشان را فدا نخواهند کرد».

بحران سوریه که از دو سال و نیم پیش آغاز شده است بیش از یکصد هزار کشته و دو میلیون آواره بر جای گذاشته است.

پوتین گزینه نظامی علیه سوریه را منتفی نمی‌داند

رادیو آلمان: به گفته پوتین اگر ثابت شود که دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده، روسیه حاضر است در شورای امنیت با حمله به سوریه موافقت کند. از سوی دیگر صدها شهروند روس، سوریه را به مقصد مسکو ترک کردند.

رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر از دولت آمریکا خواست که مدارک و شواهد خود را پیرامون به کارگیری سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه ارائه کند.

putin_assad

پوتین تصریح کرد اگر آمریکا دارای مدارکی در این زمینه است باید به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند. رئیس جمهور روسیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی و اینترنتی در روز چهارشنبه (۴ سپتامبر/ ۱۳ شهریور) گفت در صورتی که مدارک “قانع کننده” باشند، روسیه با “قاطعیت تمام” در این زمینه دست به عمل خواهد زد.

پوتین در گفت‌گو با خبرگزاری آسوشتیدپرس تصریح کرد که شورای امنیت نهاد صلاحیت‌دار برای مجازات حکومت سوریه است و اگر استفاده از گاز سمی توسط ارتش سوریه ثابت شود، می‌تواند با حمله نظامی با تایید شورای امنیت موافقت کند.

کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان بطور جداگانه اعلام کرده‌اند که درباره به کارگیری سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد شکی ندارند و ارتش سوریه را مسئول این حمله می‌دانند.

این نخستین باری است که مقامات کرملین آشکارا از احتمال استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد سخن می‌گویند. تا پیش از این پوتین و دیگر مقامات رسمی روسیه همه اتهامات به رژیم اسد را “بی‌اساس” و “یاوه‌گویی” خوانده‌ بودند و بارها تکرار کرده‌اند که تردیدی در بی‌گناهی دولت سوریه ندارند.

پوتین در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که روسیه ارسال موشک‌های “اس ۳۰۰” به سوریه را ملغی کرده است. اما گفت روسیه در اجرای قراردادهای خود متعهد است. روسیه یکی از مهم‌ترین حامیان رژیم اسد است و درباره حمله نظامی غرب به سوریه هشدار داده است. تاکنون تمامی قطعنامه‌های پیشنهادی درباره محکومیت رژیم اسد در شورای امنیت با مخالفت روسیه و چین مواجه شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان با افزایش احتمال حمله نظامی غرب به سوریه، روسیه از شهروندان خود خواسته است که خاک سوریه را ترک کنند. تنها در دو روز گذشته بیش از ۷۰۰ شهروند روسی پس از ترک سوریه به بیروت آمده و از آنجا به مقصد مسکو پرواز کرده‌اند.

این خبر از سوی مسئولان فرودگاه بیروت در روز چهارشنبه (۴ سپتامبر) اعلام شده است. اکثریت این افراد شامل کودکان و زنان روسی می‌شده است. بیشتر این زنان دارای همسران سوری هستند. بر اساس این گزارش محل سکونت اغلب شهروندان روس، در دمشق و حومه آن بوده است.

در هفته‌های گذشته نیز روسیه با پروازهای فوق‌العاده بخشی از شهروندان خود را از لاذقیه در منطقه ساحلی سوریه خارج کرده بود. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰ هزار شهروند روس پیش از تشدید درگیری‌ها در سوریه اقامت داشته‌اند.

کمیته روابط خارجی سنا صدور مجوز حمله به سوریه را تصویب کرد

رادیو فردا: کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه تصویب کرد تا در واکنش به حمله شیمیایی مرگبار در سوریه مجوز حمله نظامی به این کشور را به باراک اوباما بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای این کمیته با ۱۰ رای موافق در برابر هفت رای مخالف صدور این مجوز را تصویب کردند. قرار است که کل سنای آمریکا هفته آینده این موضوع را بررسی کند.

این مجوز به رییس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا علیه سوریه دست به اقدام نظامی محدود بزند، مشروط به اینکه عملیات آمریکا بیش از ۹۰ روز طول نکشد و هیچ نیروی نظامی زمینی آمریکایی نیز در منطقه درگیر نشود.

سناتور دمکرات، باب مندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور جمهوریخواه، باب کورکر، این قطعنامه را ارائه کرده بودند.

این نخستین بار از اکتبر سال ۲۰۰۲ است که قانونگذاران آمریکایی مجوز حمله به کشور دیگری را تصویب می‌کنند. آخرین مورد در این زمینه، صدور مجوز برای حمله به عراق بود.

 

اعلام آمادگی کشورهای عربی برای پرداخت هزینه حمله به سوریه

در همین حال، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره سوریه گفت: کشورهای عربی اعلام آمادگی کرده‌اند که هزینه مداخله نظامی آمریکا در سوریه را بپردازند و همراهی کنند.

او گفت کشورهای عربی گفته‌اند که «هزینه قابل توجهی» را متقبل خواهند شد و برخی از آنها تاکید کرده‌اند که خواستار حمله نظامی به سوریه به شکلی هستند که به کشورهای دیگر شد.

جان کری افزود که البته آمریکا درصدد چنین حمله نظامی نیست.

وی در دفاع از حمله نظامی محدود به سوریه، خطاب به یکی از سناتورهای آمریکایی گفت که «تا پیش از بشار اسد، دو نفر در طول تاریخ از سلاح شیمیایی استفاده کردند. یکی هیتلر و دوم، صدام حسین. اگر ما مانع استفاده از این سلاح در آینده نشویم، شرم بر ما باد».

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، نیز که در این نشست حضور داشت گفت که انتظار می‌رود هزینه عملیات نظامی محدود آمریکا در سوریه بالغ بر «ده‌ها میلیون دلار» شود.

وی اظهار داشت: «ما بر اساس گزینه‌های مختلف، هزینه‌های متفاوتی را پیش‌بینی کرده‌ایم. چنین عملیاتی، ده‌ها میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت».

مقام‌های پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، پیشتر برآوردهای خود از عملیات نظامی این کشور در سوریه را منتشر نکرده بودند، ولی یک سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه گفت احتمالا این هزینه از منابع وزارت دفاع و بدون درخواست کمک اضافی تامین خواهد شد.

جان کری در بخش دیگری از اظهارات روز چهارشنبه خود گفت: زمانی که در بهار گذشته از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شد، باراک اوباما به اندازه کافی برای واکنش نظامی آمریکا اقدام نکرد.

وی اظهار نداشت: از آنجایی که واکنش قوی نسبت به آن حمله نشان داده نشد، بعد شاهد بودیم که در روز ۲۱ اوت حمله جدید شیمیایی باعث کشته شدن بیش از ۱۴۰۰نفر در حومه دمشق شد.

از وزیر امور خارجه آمریکا پرسیده شد چرا آقای اوباما در حمله بهار خواستار اقدام نظامی نشد، که وی در پاسخ گفت اوباما ناچار بود از کنگره بخواهد تا حمایت از مخالفان سوری را افزایش دهد.

انتظار می‌رود که مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هفته آینده درخواست باراک اوباما برای صدور مجوز حمله نظامی محدود به سوریه را بررسی کنند.

در بخش دیگری از نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، چاک هیگل تاکید کرد که حمله نظامی برنامه ریزی شده به سوریه برای ایجاد یک «خراش» نیست بلکه به شکل معناداری باعث کاهش توان نظامی بشار اسد خواهد شد.

وی اظهار داشت: «ریس جمهور گفته است… این (حمله) برای ایجاد خراش نیست. اینها کلمات وی هستند. این یک حمله معنادار است که توان نظامی وی (اسد) را تقلیل خواهد داد».

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد به اعتقاد او، «احتمال زیادی وجود دارد» که اسد بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، مگر اینکه ایالات متحده آمریکا دست به اقدام بزند تا روشن سازد که استفاده از چنین سلاحی غیرقابل پذیرش است.

جان کری نیز گفت که «۱۰۰ درصد» چنین احتمالی وجود دارد.

 

شناگر آمریکایی کوبا تا فلوریدا را شنا کرد

صدای امریکا: دایانا نایاد، شناگر آمریکایی نام خود را به عنوان اولین شناگری که از کوبا تا ایالت جنوبی فلوریدای آمریکا را بدون محفظه ضد کوسه شنا کرده، به ثبت رساند.

دایانا نیاد، ۶۴ ساله، فاصله ١٧٧ کیلومتری از «همینگوی مارینا» در هاوانا تا «کی‌وست» فلوریدا را طی ۵٣ ساعت شنا پیمود.

خانم نیاد به کسانی که به استقبالش رفته بودند گفت: «سه پیام دارم. اول، هرگز تسلیم نشوید. دوم، هیچ وقت برای دنبال کردن آرزوها زیادی پیر نیستید. سوم، شنا یک ورزش انفرادی به نظر می رسد، اما در واقع تیمی است.»swimmer

دایانا نیاد، در طی مسیر شنا برای حفاظت خود از گزند عروس های دریایی سمی مجبور بود با مایوی سرتاسری، ماسک، دستکش و کفش های مخصوص شنا کند.  او همچنین کرم مخصوصی را برای دور نگاه داشتن این جانوران دریایی به صورتش مالید اما طی شنا، بخشی از ماسک او موجب پارگی در دهانش شده بود.

این پنجمین تلاش خانم نیاد برای شنا از هاوانا تا کی‌وست است. او قبلا در سال های ١٩٧٨، ٢٠١١ و ٢٠١٢ سعی کرده بود این مسیر را شنا کند.

او این کار را رویای زندگی اش می دانست.

دایانا نیاد قبلا در دهه ٧٠ میلادی، حول جزیره منهتن و فاصله بین باهاماس تا فلوریدا را شنا کرده بود.