۵ سپتامبر تا ۱۲ سپتامبر۲۰۱۳

 

گزارش دارایی هنگفت ایران در کانادا

رادیو امریکا: دارایی های دولت ایران در کانادا گسترده است، و از جمله شامل بیش از دو و نیم میلیون دلار می شود که در ١٣ حساب بانکی متفاوت سپرده شده اند.

روزنامه نشنال پست در مقاله نهم سپتامبر خود با اشاره به اسناد دولت فدرال کانادا نوشته است دارایی های دولت ایران در کانادا به میلیون ها دلار بالغ می شود که در حساب های بانک مختلف و یا به صورت پارکینگ های عمومی در این کشور وجود دارند.

استوارت بل، نویسنده مقاله نشنال پست ادعا کرده است قربانیان گروه های تروریستی تحت حمایت جمهوری اسلامی حالا می توانند با وجود این مبالغ ادعای غرامت کنند.

در این مقاله آمده است وزارت امور خارجه کانادا قرار است فهرستی شامل ٢٢ مورد دارایی های ایران در کانادا را منتشر کند تا به قربانیان گروه های تروریستی همچون حماس و حزب الله که با حمایت جمهوری اسلامی فعالیت کرده اند، بتوانند ادعای غرامت مالی کنند.

نشنال پست پیش از انتشار رسمی این فهرست به نسخه ای از این دارایی ها دسترسی پیدا کرده و می نویسد «مرکز فرهنگی ایران» در اتاوا، یک پارکینگ عمومی در اتاوا و ١٣ حساب بانکی که مبالغی با موجودی بیش از ٢ و نیم میلیون دلار جزو دارایی های دولتمردان ایرانی است که در کانادا موجود است.

براساس گزارش این روزنامه کانادایی، یک حساب ویزا و یک حساب ٣٢۵ هزار دلاری نیز براساس تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران در کانادا مسدود شده اند.

در ادامه مقاله نشنال پست آمده است علاوه بر دارایی های «غیردیپلماتیک» ایران، پنج ملک دیپلماتیک در این فهرست موجود است که شامل ساختمان سفارت ایران (در اتاوا)، محل سکونت رسمی سفیر (ایران)، و محل فعالیت کارمندان سفارت و دو حساب بانکی متعلق به سفارت هستند.

دولت فدرال کانادا اعلام کرده است دارایی های غیردیپلماتیک ایران را می توان به عنوان غرامت به قربانیان تروریسم اختصاص داد، اما دارایی های دیپلماتیک ایران براساس «کنوانسیون مناسبات دیپلماتیک وین» تحت محافظت قرار خواهند داشت و آن ها را نمی توان به قربانیان تروریسم بخشید. اما حتی این مسئله نیز در دادگاه های استان انتاریو در دست بررسی است.

مقامات دولت محافظه کار کانادا انتشار بی سابقه و غیرمعمول و علنی فهرست دارایی های دولت جمهوری اسلامی ایران را به هدف کمک به قربانیان تروریسم مطرح کرده اند، قربانیانی که به دلیل کمک های تسلیحاتی و مالی دولتمردان تهران متحمل خسارات سنگینی شده اند.

پارلمان کانادا بیش از یک سال پیش قانون اجرای عدالت برای قربانیان تروریسم را تصویب کرد تا راه را برای ادعای خسارت و دریافت غرامت قربانیان تروریسم در دادگاه های کانادا هموار کند.

این قانون مشمول افرادی می شود که قربانی حمله هایی هستند که از اول ژانویه سال ١٩٨۵ تاکنون در سراسر دنیا به وقوع پیوسته اند. براساس این لایحه قانونی، کشورهایی که کانادا آن ها را در فهرست حامیان تروریسم قرار داده است، مصونیت دولتی خود را در کانادا از دست می دهند.

دولت کانادا ایران و سوریه را در ٧ سپتامبر سال ٢٠١٢ در این فهرست قرار داد بنابراین هر دو کشور مصونیت دولتی خود را از دست دادند و اتباع کانادایی که قربانی تروریسم هستند هم اکنون پرونده های شکایات خود علیه دولتمردان تهران را آماده کرده اند.

خروج سری دیپلماتهای کانادا از ایران

رادیو امریکا: پس از گذشت یک سال از تعطیلی غیرمنتظره سفارت کانادا در ایران و قطع کلیه مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور، اخباری در مورد عملیات سری تعطیلی سفارت در تهران و خروج معدود دیپلمات کانادایی از کشور منتشر شده اند.

«سی بی سی»، تلویزیون دولتی کانادا به نقل از منابع اطلاعاتی و امنیتی گزارش می دهد که دیپلمات های کانادا در طی یک عملیات بسیار بی سر و صدا و مخفی کلیه مدارک موجود در سفارت را نابود کردند و پیش از اعلام رسمی خبر از سوی مقامات وزارت امور خارجه دولت فدرال ایران را ترک کردند.

چارلز کورت، آخرین کاردار سفارت اتاوا در تهران و در واقع بلندپایه ترین دیپلمات کانادا در ایران بود که به ناچار عملیات خروج مخفیانه و نابود کردن کلیه شواهد و اسناد و مدارک موجود در سفارت را به عهده داشت.

براساس این گزارش، کاردار پیشین کانادا پرچم سفارت کشورش در ایران را با احتیاط و مخفی کاری بسیار پایین کشیده و از کشور خارج شده است.

پس از خروج آخرین دیپلمات کانادا از ایران، دولتمردان اتاوا با اعلام خبر رسمی تعطیلی سفارت در تهران جهان را با شگفتی روبرو کردند.

کانادا اعلام کرد مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را به طور کامل قطع می کند و همه دیپلمات های جمهوری اسلامی را از کشور اخراج کرد و ۵ روز به آنها مهلت داد تا خاک کانادا را ترک کنند.

منابع رسمی به خبرنگار تلویزیون دولتی کانادا گفته اند دیپلمات ها برای نابود کردن همه اسناد و مدارک موجود در سفارت تلاش بسیاری به کار بردند و ناچار شدند تا همه شواهد را در خفای کامل نابود کنند.

بنا به گفته این منابع مطلع، پاک کردن اسناد و یادداشت ها از حافظه کامپیوترهای سفارت کارساز نبودند و دیپلمات ها حتی سخت افزارها و دیسک های فشرده اطلاعات موجود در سفارت و افراد ایرانی مرتبط با دیپلمات ها را به دست خود و با چکش و مته و ابزار دیگر نابود کردند. دیپلمات ها ناچار بودند تا همه این کارها را در تعطیلات آخر هفته انجام دهند تا شک و گمان کارمندان محلی را جلب نکنند.

۸ دیپلمات کانادایی همچنین برای عدم جلب توجه مقامات ایرانی و رد گم کردن پروازهای جداگانه ای رزرو و هر یک به مقاصد متفاوتی پرواز کردند.

در کانادا نیز استفان ریگبی، مشاور امنیت ملی دولت فدرال و مارک بیلی، یک مقام وزارت امور خارجه طرح سری خروج دیپلمات ها را مشتاقانه از دور دنبال می کردند و چشم انتظار دریافت اخباری در مورد خروج امن و پرواز دیپلمات ها به کشور بودند. زمانی که خبر خروج امن دیپلمات ها از ایران به گوش استفان هارپر، نخست وزیر کانادا رسید، این خبر به طور رسمی اعلام شد.

نخست وزیر کانادا زمانی که عازم اجلاس «APEC» در روسیه بود، این خبر را دریافت کرد و جان بِرد، وزیر امور خارجه این خبر را زمانی به جهان اعلام کرد که سفارت کانادا در تهران تعطیل شده بود و اتاوا مناسبات خود را به طور رسمی با تهران قطع کرده بود.

اخراج دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران از کانادا با شگفتی و تعجب بسیار رسانه ها، تحلیلگران و ناظران سیاسی و بیشتر از همه با شوک خود مقامات ایرانی مقیم اتاوا همراه بود.

کامبیز شیخ حسنی، کاردار ایران در اتاوا اقدام میزبان های خود را «غیر متمدنانه» خواند و ناظران سیاسی و رسانه ها آن را اقدامی غیر دیپلماتیک و بسیار بی سابقه نامیدند.

پس از گذشت یک سال از خروج مخفیانه دیپلمات های کانادا از ایران، وزیر امور خارجه کانادا در اجلاس گروه ۲۰ در روسیه در مورد علت مخفی کاری و اجرای یک عملیات سری برای تعطیلی سفارت به خبرنگار تلویزیون دولتی کشورش گفته است ما نگران حفظ امنیت و سلامت دیپلمات های خود در تهران بودیم و احتمال داشت نشت این اخبار به امنیت آن ها لطمه بزند.

آقای برد گفته است «ما نمی خواستیم آن ها تصمیم ما را حدس بزنند و قبل از این که دیپلمات ها را از کشور خارج کنیم و دیپلمات های ایرانی را از اتاوا اخراج کنیم، آن ها مردان ما را از تهران اخراج کنند».

وزیر امور خارجه کانادا در روسیه به خبرنگاران گفته است «ما نگرانی های عمده و اساسی در مورد امنیت و سلامت کارمندان خود در سفارت داشتیم».

اقدام کانادا حتی متحدان این کشور را متعجب کرد و گمانه زنی ها در مورد علت چنین تصمیم شتاب زده ای تا جایی پیش رفت که دولت هارپر ناچار شد تا به نوعی پررنگ شدن احتمال حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران را رد کند.

یک مقام سازمان اطلاعات و امنیت دولت فدرال کانادا به خبرنگار تلویزیون دولتی کشور گفته است با توجه به پیشینه فعالیت های کانادا و عملکرد ایران در ارتباط با اتباع خارجی و سفارتخانه ها، چنین مخفیکاری معقول به نظر می رسد.

این اولین باری نیست که کانادا با اقدامات مخفیانه و سری دولتمردان ایران را غافلگیر می کند. در دوران گرونگیری دیپلمات های آمریکایی در سال های اول انقلاب اسلامی در ایران کانادا نقش کلیدی در هموار کردن راه برای خروج مخفیانه تعدادی از دیپلمات های ایالات متحده از تهران و رهایی آن ها ایفا کرد.

با وجودی که دولتمردان محافظه کار کانادا نگرانی های امنیتی را عاملی برای تعطیلی سفارت اتاوا در تهران عنوان کرده اند اما بسیاری از ناظران و صاحبنظران سیاسی اقدام دولت آقای هارپر را خراب کردن پل های پشت سر و قطع کامل همه کانال های ارتباطی با تهران و در نهایت اقدامی مغایر با استانداردهای دیپلماتیک خواندند.

جان ماندی، آخرین سفیر کانادا در ایران در ارتباط با نگرانی های امنیتی وزارت امور خارجه برای سلامت دیپلمات های مقیم کانادا گفته است «در دورانی که من در ایران سفیر بودم، شرایط (امنیتی) به طور قطع مایه نگرانی من نبود».

او گفته است «ما مناسبات بسیار دشواری با دولت ایران داشتیم، اما با وجودی که روابط بد بود و هر روز بدتر هم می شد اما بیشتر اوقات احساس امنیت می کردیم».

جان ماندی در سال ٢٠٠٧ سفیر کانادا در ایران بود و در پی تیرگی روابط بین تهران و اتاوا به کشورش بازگشت.
او به تلویزیون دولتی کانادا گفته است «ما با تعطیلی سفارت در ایران همه پل های پشت سر برای ارتباط با ایران را خراب کردیم و ادعا می کنیم که گفت و گوی بیشتر با ایران بی معنی است، بنابراین باید از دولتمان بپرسیم اگر برقراری ارتباط و گفتگو با ایران بی معنی است پس چطور می خواهیم بدون مواجهه واقعی با تهران برای مسئله اتمی راهکاری بیابد؟»

بابک زنجانی: عدم انتقال پول وزارت نفت به ایران ربطی به من ندارد

بی بی سی: یک روز پس از اینکه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت که بابک زنجانی بیش از دو میلیارد دلار حاصل از فروش نفت ایران به خزانه دولت بدهکار است، این بازرگان ایرانی سخنان آقای زنگنه را تکذیب کرده و گفته این پول در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و عدم انتقال این پول به وزارت نفت ربطی به او ندارد.

اما بابک زنجانی در  ویدئویی که بر روی سایت یوتیوب منتشر کرده، گفته که نقش او در این ماجرا صرفا کمک به افتتاح حساب برای یکی از شرکت های وزارت نفت در بانکی بوده که او در آن کار می کرده است. به گفته او این شرکت در هنگ کنگ به ثبت رسیده است.

آقای زنجانی گفته از آنجایی که این شرکت به دلیل تحریم ها نمی توانسته برای نقل و انتقالات پولی خود حسابی در خارج از کشور داشته باشد، او صرفا کمک کرده که این شرکتی بتواند حسابی در خارج از کشور باز کند تا پول عاید از فروش محصولات خود را دریافت کند.

بابک زنجانی گفت در این بانک که در مالزی است، برای مشتریان محصولات این شرکت گشایش اعتبار می شده و محصولات این شرکت مستقیما – و نه از طریق شرکت وابسته به او- به خریداران عرضه می‌شده است و درآمد حاصل از فروش هم مستقیما به حساب شرکت زیرمجموعه وزارت نفت واریز شده است.

بیژن زنگنه پیگیری تخلفات در واریز درآمدهای نفتی به خزانه دولت را از اولویت‌های خود برشمرد و گفت که همراه با مجلس ایران در حال پیگیری این مطالبات است.

آقای زنجانی گفت که به دلیل تحریم های علیه او و بانکی که او در آن فعال بوده و شرکت زیر مجموعه وزارت نفت در آن حساب داشته، انتقال این پول به ایران فعلا با مشکلاتی همراه است.

او می گوید که در دو ـ سه سال گذشته بیش از ۱۷ میلیارد از درآمد حاصل از فروش نفت را به ایران منتقل کرده است.

آقای زنگنه روز سه شنبه ۱۹ شهریور، (۱۰ سپتامبر)گفت که آقای زنجانی معتقد است که این پول به حسابش ریخته شده اما این حساب از طرف آمریکایی‌ها مسدود شده است.

اما آقای زنجانی در واکنش به این جمله گفت که این حساب و موجودی آن توسط هیچ کشور و نهادی مسدود نشده و صرفا مانع اصلی انتقال این پول به ایران این است که وزارت نفت می خواهد موجودی این حساب به حساب های وزارتخانه و یا بانک مرکزی واریز شود که به گفته آقای زنجانی عملا به دلیل تحریم های بین المللی انتقال سویفتی این مبلغ به آن حساب‌ها امکانپذیر نیست.

او می گوید به محض اینکه شرکت هنگ کنگی وابسته به وزارت نفت حسابی را معرفی کند که برای انتقال سویفتی مشکلی نداشته باشد، بلافاصله این پول را به آن حساب منتقل خواهد کرد.

نزدیک به شش ماه پیش وزارت دارایی آمریکا از افزوده شدن نام بابک زنجانی به فهرست تحریم های اعمال شده علیه ایران خبر داد.

آمریکا آقای زنجانی و موسسه های مرتبط با او را به پولشویی برای دور زدن تحریم های اعمال شده علیه ایران متهم کرده است.

نام بابک زنجانی همچنین در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا که اواخر سال ۲۰۱۲ علیه ایران وضع شد، نیز به چشم می‌خورد.

اتحادیه اروپا آقای زنجانی را یکی از مهره‌های اصلی در معاملات نفتی ایران و انتقال پول‌های حاصل از فروش نفت به داخل ایران دانسته است.

یک بازرگان ایرانی مهره ای مهم در نقض تحریم ها

رادیو امریکا: دیوید کوهن: «تحریم نفت ایران عنصر مهمی در ادامه فشار بر دولت آن کشور است.»

وزارت خزانه داری آمریکا یک بازرگان ایرانی و پنج نفر دیگر را که گفته می شود سعی داشتند تحریم های بین المللی صادرات نفت را دور بزنند، در فهرست سیاه قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه این بازرگان را سعید سیدی معرفی کرد که مدیر یک شرکت تجاری موسوم به  «سیما» ست که مهره اصلی دور زدن این تحریم ها شناخته شده است.

وزارت خزانه داری گفت سیدی تعدادی از شرکت ها در امارات متحده عربی را کنترل می کند و از آنها برای گریز از تحریم ها استفاده کرده است.

دربیانیه وزارت خزانه داری گفته می شود: «دولت ایران درکوشش برای گریز از تحریم ها، به شرکت های صوری، نهادهای مالی و بازرگانانی که آماده هستند جهت پنهان ساختن درگیری مستقیم دولت و واسطه های آن درمعامله های فریبکارانه شرکت کنند، متکی است.»

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امورتروریسم واطلاعات مالی گفت: «تحریم نفت ایران، عنصر مهمی در ادامه فشار بر دولت جمهوری اسلامی است و ما به آن اجازه نخواهیم داد ازطریق گریز و دورزدن، این فشار را کاهش دهد.»

تعیین «سه قاضی ویژه» برای رسیدگی به تصادف اتوبان تهران‌ـ قم

رادیو فردا: در پی وقوع تصادف در اتوبان تهران‌ـ‌ قم که به مرگ ۴۴ نفر انجامید، دادستان کل ایران از تعیین «سه قاضی ویژه» برای رسیدگی به دلایل و عوامل این تصادف خبر داد.

ترکیدگی لاستیک یک اتوبوس اسکانیا که از مسیر اصفهان به سمت تهران در حال حرکت بود موجب شد تا این اتوبوس از مسیر خود منحرف و وارد مسیر مقابل شده و با یک اتوبوس اسکانیای دیگر که به مقصد کاشان در حال حرکت بود برخورد کند و پس از آن به علت شدت برخورد دو اتوبوس منفجر و دچار آتش‌سوزی شدند.

bus-crashed

سرهنگ مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور، گفته است که شرکت عقاب‌نشان، سازنده اتوبوس‌های اسکانیا، به علت عدم رعایت نکات ایمنی باید پاسخ‌گوی این حادثه باشد.

دادستان کل کشور نیز از تعیین «سه قاضی اختصاصی» برای بررسی این حادثه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان این که دادگستری قم به محض اطلاع از حادثه وارد پیگیری قضایی و کارشناسی حادثه شد، احتمال داده که «شرکت سازنده اتوبوس‌ها یا راهدار، شرکت تعاونی مالک اتوبوس‌ها و مدیریت‌کننده راننده‌ها مقصر باشند که توسط دادگستری پیگیری می‌شود تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.»

پزشکی قانونی استان قم اعلام کرده است که به علت شدت انفجار و آتش‌سوزی اجساد قربانیان قابل شناسایی نیست.

همه اجساد حادثه تصادف به بیمارستان شهید بهشتی و قبرستان بهشت معصومه قم منتقل شده‌اند و کار معاینه اجساد، توسط پزشکی قانونی قم انجام می‌شود.

در همین حال خبرگزاری مهر همچنین گزارش داده است که در ۹ تصادف اتوبوس اسکانیا تاکنون بیش از ۱۰۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

bus-crashed-1

اسکانیا، شرکت سوئدی سازنده کامیون‌های سنگین، اتوبوس و ماشین‌آلات صنعتی است که کیفیت محصولات آن شهرت جهانی دارد، اما اتوبوس‌هایی که با نام اسکانیا در ایران تولید می‌شوند، ساخت شرکت عقاب‌نشان هستند و بدنه این اتوبوس‌ها نیز در کارخانه‌ای در استان سمنان ساخته می‌شود.

سالانه‌ ده‌ها هزار نفر در تصادفات و سوانح جاده‌ای در ایران کشته و مجروح می‌شوند و ایران در این زمینه در جهان جزء سه کشور اول است.

تخریب گورستان بهایی ها در سنندج

کردپا: دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران حکم تخریب گورستان بهایی‌های شهر سنندج در نزدیکی دانشگاه علوم پزشکی این شهر را صادر کرد.

طی تماسی تلفنی “جمال حائری” شهروند بهایی اهل شهر سنندج به آژانس خبررسانی کُردپا گفت: این گورستان بیش از ۴٠ مزار شهروندان بهایی را در خود جای داده و تازه‌ترین آنها مادر خودم می‌باشد که چهار سال قبل در این گورستان به خاک سپرده شد.

ghabr

به گفته‌ی این شهروند بهایی ساکن استرالیا، دادگاه انقلاب شهر سنندج حکم تخریب این گورستان را صادر کرده و این حکم در مورخ ١٢ مردادماه سال جاری از سوی شعبه‌ی شش دادگاه تجدیدنظر سنندج تایید گردیده است.

حائری در ادامه افزود: پیشتر و در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با نوشتن دشنام و شکستن سنگ قبرهای این گورستان توسط افراد ناشناس به بهایی‌های این شهر بی‌احترامی می‌کردند.

به گفته‌ی همین شهروند بهایی، زمین این گورستان (گلستان جاوید) به فردی به نام “ع.گ” فروخته شده و انتظار می‌رود به زودی تخریب این گورستان آغاز شود.

بیش از ۴٠ خانواده‌ی بهایی ساکن شهر سنندج هستند که سالانه چندین نفر از آنها توسط نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران بازداشت می‌شوند که آخرین مورد بازداشت شهروند بهایی ساکن سنندج به نام صمیم زارعی می‌باشد که در مورخ ١۵ تیرماه سال جاری می‌باشد.

پیشنهاد دوباره روسیه به ایران برای تحویل سامانه دفاعی اس ـ ۳۰۰

روزنامه روسی کامرسانت در شماره روز چهارشنبه، ۲۰ شهریور، از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای فروش سامانه‌های دفاع موشکی اس ـ ۳۰۰ به ایران و ارائه پیشنهادی درباره ساخت یک راکتور اتمی دیگر برای نیروگاه بوشهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این روزنامه به نقل از یک منبع نزدیک به کرملین نوشته است که آقای پوتین این پیشنهادات را در جریان دیدار این هفته خود با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان مطرح خواهد کرد.

روسیه و ایران پیش از این نیز در سال ۲۰۰۷ قراردادی را در رابطه با سامانه اس – ۳۰۰ به امضا رسانده بودند، اما این قرارداد در پی خودداری مسکو از تحویل تجهیزات ضدموشکی به تهران فسخ شد.

دلیلی که آن زمان مقامات روسیه برای  این تصمیم خود مطرح می‌کردند، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود که شامل فروش سلاح به تهران نیز می‌شد، اما این مسئله باعث نشد که تهران از مفاد قرارداد چشم‌پوشی کند و در نهایت به دادگاه بین‌المللی شکایت برد.

 اکنون روزنامه کرسانت می‌گوید که رئیس جمهوری روسیه تصمیم به احیای این قرارداد گرفته و می‌خواهد به ایران پیشنهاد فروش پنج سامانه دفاع موشکی اس ـ ۳۰۰ را بدهد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌نویسد که دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین نیز تایید کرده است که آقای پوتین و روحانی درباره «همکاری بر سر مسائل نظامی» و نیز انرژی هسته‌ای گفت‌وگوهایی خواهند داشت.

در همین حال رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای روسیه نیز روز چهارشنبه از ضرورت در اختیار گذاردن سلاح‌های دفاعی بیشتر به ایران در صورت مداخله نظامی آمریکا در سوریه سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، آلکسی پوشکوف که در دوما، مجلس نمایندگان روسیه، سخن می‌گفت با اشاره به طرح روسیه برای ممانعت از اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه گفت که دولت ایالات متحده آمادگی خود را برای مطالعه طرح روسیه مبنی بر نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه اعلام کرده، اما اگر «حامیان جنگ» در این کشور دست بالا را داشته باشند و تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه نرسد، مسکو نیز باید به «اقداماتی جدی‌تر» دست بزند.

به گفته این نماینده دوما، اقدامات روسیه در واکنش به مداخله نظامی احتمالی آمریکا در سوریه می‌تواند «گسترش ذخایر سلاح‌های دفاعی ایران و تجدیدنظر در همکاری روسیه با آمریکا در افغانستان به‌ویژه در رابطه با شرایط ترانزیت» باشد.

آقای پوشکوف در نهایت تاکید کرد که اگر ایالات متحده سناریوی نظامی را به دیپلماسی ترجیح دهد و آن را برگزیند، به گمان او چنین اقداماتی کاملا «توجیه پذیر» است.

آمریکا طرح روسیه را «بالقوه مثبت» دانسته و باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته است که آن را جدی می‌گیرد.

آقای اوباما همچنین اعلام کرده که از کنگره آمریکا خواسته است رای‌گیری درباره اقدام نظامی علیه سوریه را به منظور یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه فعلا متوقف کند، اگرچه او تاکید می‌کند که هنوز قضاوت برای موفقیت طرح روسیه زود است.

افزایش امنیت نمایندگی‌های آمریکا در سالروز یازده سپتامبر

رادیو فردا: با فرارسیدن سالروز حملات یازده سپتامبر، کاخ سفید از دستور دولت آمریکا برای افزایش امنیت تأسیسات و نمایندگی‌های خود در خارج از کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز کاخ سفید در این‌ خصوص به حمله‌ای که سال گذشته هم‌زمان با سالروز یازدهم سپتامبر به سفارت آمریکا در بنغازی لیبی شد اشاره کرده ‌است؛ در آن حمله چهار کارمند این سفارتخانه جان باختند.

در همین حال قرار باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه به مناسبت دوازدهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر به همراه همسر و چند تن از معاونانش در محل یادبود این حملات در ساختمان پنتاگون حضور یافت و در این محل به احترام جان‌باختگان این حادثه دقایقی مراسم سکوت برگزار شد.

کاخ سفید روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «تیم امنیت ملی رئیس جمهور تدابیری را برای پیشگیری از حملات مرتبط با یازده سپتامبر اتخاذ کرده تا از امنیت شهروندان و تأسیسات آمریکا در خارج از کشور حفاظت شود.»

این بیانیه می‌افزاید که «لیسا موناکو»، دستیار باراک اوباما در امور ضد تروریسم، مسئولیت بازنگری تدابیر امنیتی مربوط به سالروز یازده سپتامبر را بر عهده دارد.

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، نیروهای وابسته به سازمان القاعده چهار هواپیمای مسافربری را ربودند، دو هواپیما را به مرکز تجارت جهانی در نیویورک و یکی را به ساختمان پنتاگون، در حومه واشنگتن کوبیدند. چهارمین هواپیما در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد.

در اثر این حملات حدود سه هزار تن کشته و شش هزار تن نیز زخمی شدند. اسامه بن لادن، که از او به عنوان طراح حملات یازدهم سپتامبر یاد می‌شود، چندی پیش توسط نیروهای آمریکایی در محل زندگی‌اش در پاکستان کشته شد.

سال گذشته در سالروز حملات یازده سپتامبر گروه‌های مسلح وابسته به القاعده به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی حمله کرده و کریستوفر استیونس سفیر آمریکا و سه تن دیگر، از جمله یک دیپلمات و یک مامور امنیتی را کشتند.

پس از آن حادثه، هیئت مستقل تحقیق درباره حادثه بنغازی، در گزارش خود، وزارت خارجه آمریکا را به خاطر «بی‌توجهی» به درخواست‌های مکرر سفارت آن کشور در طرابلس برای اعزام ماموران بیشتر و تقویت سیستم حفاظتی مراکز دیپلماتیک آمریکا در لیبی مورد انتقاد قرار داد.

روسیه طرح خود را درباره سوریه به آمریکا داده است

رادیو فردا: وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید که طرح خود را درباره قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی به آمریکا داده و قرار است که وزیران امور خارجه دو کشور روز پنج شنبه آن را بررسی کنند.

جان کری‌ و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه، روز پنج شنبه در ژنو درباره این طرح با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، این مذاکرات دو روز طول خواهد کشید.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که آقای کری در جریان سفر خود به ژنو، با اخضر ابراهیمی، نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه، نیز گفت‌وگو می‌کند.

روسیه در طرح خود پیشنهاد نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه را ارائه کرده، اما با تصویب یک قطعنامه الزام‌آور در شورای امنیت سازمان ملل که پیامدهای سختی را در صورت خودداری سوریه از اجرای آن پیش‌بینی می‌کند، مخالف است و آن را زمینه حمله نظامی به سوریه می‌داند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، طرح روسیه را به طور بالقوه «مثبت» خوانده، اما گفته است که همزمان باید با حفظ تهدید نظامی، بشار اسد را تحت فشار قرار داد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان جان کری و سرگئی لاوروف به یافتن راه حلی در زمینه کاستن از تهدید سلاح‌های شیمیایی سوریه منجر شود.

در همین حال، خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه روز چهارشنبه با هم دیدار و درباره سوریه گفت‌وگو خواهند کرد.

پیشتر قرار بود که شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه یک نشست اضطراری برگزار کند ولی این نشست به درخواست روسیه لغو شد.

از سوی دیگر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفته که روسیه «پرستیژ» خود را بر سر بحران سوریه گذاشته است.

وی اظهار داشت: جالب است ببینیم که مسکو و دمشق چگونه مسئله سلاح‌های شیمیایی سوریه را حل و فصل می‌کنند.

آقای کارنی افزود: «روسیه حامی نزدیک اسد و سوریه است. این کشور باعث شده که تلاش‌های بین المللی برای پاسخگو بودن اسد عقیم گذاشته شود.»

از آغاز بحران سوریه در دو سال و نیم پیش، آمریکا بارها از موضع مسکو در قبال سوریه ابراز نارضایتی کرده است و گفته که روسیه مانع حساب پس دادن حکومت بشار اسد شده است.

در تحولی دیگر، فعالان سوری روز چهارشنبه خبر دادند که هواپیماهای ارتش سوریه بیمارستانی در نزدیکی شهر حلب را هدف قرار دادند که در جریان آن ۱۱ نفر کشته شدند. یک دکتر یمنی نیز در میان کشته شدگان است.

ناظران سوری حقوق بشر در سوریه مستقر در بریتانیا می‌گویند که چندین نفر نیز در جریان حمله به این بیمارستان در شهر الباب مجروح شده‌اند.

نیروهای هوادار بشار اسد برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل شورشیان اقدام به بمباران سنگین هوایی این مناطق می‌کنند که عمدتا در شمال این کشور و در اطراف حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، قرار دارد.

سازمان ملل هر دو طرف درگیر در سوریه را به جنایت جنگی متهم کرد

رادیو آلمان: سازمان ملل می‌گوید هم هواداران و هم مخالفان بشار اسد بدون نگرانی از مجازات، علیه غیرنظامیان مرتکب جنایات سنگین می‌شوند. خطر حمله خارجی بر ضد رژیم سوریه فعلا برطرف شده اما تردیدهای جدی در مورد کارآمدی طرح روسیه وجود دارد.

تازه‌ترین گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه (۱۱ سپتامبر/ ۲۰ شهریور) در ژنو سوئیس منتشر شد. این هیئت تحقیقی که از سوی این شورا مأمور بررسی اوضاع سوریه شده بود در این گزارش تصریح می‌کند که هم در صف نیروهای امنیتی و ارتش سوریه و هم در جناح مخالفان بشار اسد جنایتکاران جنگی حضور دارند.

تنظیم‌کنندگان گزارش یادشده می‌گویند بیشتر حمله‌ها از سوی دو طرف با سلاح‌های متعارف صورت می‌گیرند اما با توجه به حمله شیمیایی ۲۱ اوت به حومه دمشق، پایان جنگ در شرایط کنونی از هر زمان دیگری ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

این کمیسیون تحقیق با هدایت چهار حقوقدان در گزارش خود آورده است که نیروهای دولتی سوریه حملات گسترده خود علیه غیرنظامیان را ادامه می‌دهند و در جریان آنها مرتکب قتل، شکنجه، تجاوز و آدم‌ربایی می‌شوند. محققان سازمان ملل این اعمال را “جنایت علیه بشریت” خوانده‌اند.

بنا بر گزارش کمیسیون تحقیق وابسته به شورای حقوق بشر سازمان ملل، البته شورشیان سوری نیز مرتکب “جنایت جنگی”، از جمله قتل، اعدام‌های بدون محاکمه، شکنجه و گروگانگیری شده‌اند.

ناظران سازمان ملل می‌گویند در هر دو سوی جنگ داخلی سوریه جنایتکاران جنگی وجود دارد که ظاهرا نگران مجازات خود نیستند. تنظیم‌کنندگان گزارش تأکید می‌کنند که عاملان این جنایت باید تحت هر شرایطی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند. کمیسیون تحقیق می‌گوید گزارش خود را بر اساس شواهد، قرائن و مدارک موجود تنظیم کرده است.

گزارش روز چهارشنبه تصریح می‌کند که طرفین درگیر در سوریه هر چه جنگ بیشتر پیش می‌رود، وحشیانه‌تر و بی‌رحمانه‌تر برخورد می‌کنند. گزارش تنظیم‌شده توسط کمیسیون تحقیق در اختیار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفت. این گزارش در نهایت به شورای امنیت این سازمان ارسال خواهد شد.

تازه‌ترین گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل به پیامدهای انسانی جنگ داخلی سوریه در فاصله نیمه ماه مه تا نیمه ژوئیه پرداخته و به همین دلیل در آن به حمله شیمیایی ۲۱ اوت اشاره‌ای نشده است. پیش‌بینی می‌شود گزارش هیئت تحقیق سازمان ملل در مورد حمله شیمیایی اوایل هفته آینده منتشر شود.

طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی بشار اسد حمله آمریکا به سوریه را فعلا به تعویق انداخته است. هر چند تردیدهایی در مورد عملی‌شدن این طرح وجود دارد. رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در نطق شامگاه سه‌شنبه (۱۰ سپتامبر/ ۱۹ شهریور) خود گزینه نظامی را منتفی ندانست.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیش از آن از آمریکا خواسته بود حمله نظامی را ملغی کند. او شامگاه سه‌شنبه از سوریه خواست نه‌تنها سلاح‌های شیمیایی خود را تحت کنترل بین‌المللی درآورد، بلکه کل زرادخانه شیمیایی خود را نابود کند. خبرگزاری روسی “اینترفکس” به نقل از پوتین نوشت که این خواسته جدی است.

پوتین در عین حال از آمریکا خواست از حمله نظامی صرف نظر کند و این موضوع را شرط چشم‌پوشی جدی سوریه از تسلیحات خود دانست. او در عین حال مدعی شد که بشار اسد تسلیحات شیمیایی را به زرادخانه خود افزوده تا قدرت هسته‌ای اسرائیل را جبران کند.

صرف نظر از پای‌بندی یا عدم اعتنای رژیم سوریه به طرح روسیه، کارشناسان پیاده‌کردن مفاد ذکرشده در طرح را پرخطر و نیازمند ماه‌ها یا سال‌ها زمان می‌دانند.

حملات انتحاری در مرز رفح، جان ۷ سرباز مصری را گرفت

رادیو آلمان: مرز رفح در شبه جزیره سینا، بار دیگر صحنه دو سوءقصد انتحاری شد. شبه‌نظامیان اسلامگرا با حمله به مقر اداره اطلاعات و پاسگاه بازرسی ارتش، چند نظامی و غیرنظامی را به خاک و خون کشیدند.

ویرانه اداره اطلاعات ارتش مصر در رفح پس از حمله انتحاری به آن

شبه‌نظامیان رادیکال در شمال سینا، بار دیگر به پایگاه‌های ارتش مصر حمله کرده‌اند. در دو عملیات هم‌زمان در رفح (مرز مصر و نوار غزه)، دستکم هفت سرباز مصری کشته شدند. این حملات انتحاری به نقل از محافل رسمی، ۱۱ سرباز و ۷ غیرنظامی را نیز مجروح کرد.

هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته اما پلیس مصر گمان می‌برد که اسلامگرایان رادیکال عامل این سوءقصدها بوده باشند.

تلویزیون سراسری مصر گزارش داد که در نخستین حمله، مهاجم انتحاری، خودروی بمب‌گذاری شده خود را به ساختمان اداره اطلاعات ارتش مصر در رفح کوبید. این حمله به کشته شدن شش سرباز و فرد مهاجم انجامید.
حمله انتحاری دوم نیز با شلیک آر پی جی به پاسگاه مرزی مصر همراه بوده و طی آن عامل انتحاری و یک سرباز کشته شدند. ارتش مصر در واکنش به این حملات، مرز مصر و نوار غزه را محاصره کرده است.

این دو سوءقصد انتحاری، پنج روز پس از آن صورت گرفته‌اند که نیروهای مسلح مصر، دست به تهاجمی گسترده علیه اسلامگرایان در صحرای سینا زدند. عملیات ارتش مصر که به کمک تانک و هلی‌کوپتر انجام شد، رویهمرفته ۳۰ کشته و زخمی برجای گذاشت.

عملیات ارتش مصر در واکنش به ترور محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر انجام شد. گروه اسلامگرای موسوم به “انصار بیت‌المقدس” که مسئولیت این ترور نافرجام را بر عهده گرفته، روز چهارشنبه (۱۱ سپتامبر/۲۰ شهریور) در پیام دیگری تاکید کرد که چند گروه جهادی، در عملیات ترور وزیر کشور همکاری داشتند.

وضعیت امنیتی شبه‌جزیره سینا، با سقوط محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر در ماه ژوئن، رو به وخامت رفته است. طبق آمار رسمی، از آن زمان تاکنون، دستکم ۱۰۰ نفر طی درگیری‌های این شبه‌جزیره جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات مصری می‌گویند، بسیاری از شبه نظامیان فعال در صحرای سینا زندانیان اسلامگرا هستند که در زمان حکومت محمد مرسی آزاد شده‌اند.