Mohammad-Rahimian

 

در خبرها آمده است: دندانپزشکی اسکاتلندی که به بیماری ایدز مبتلا بوده ممکن است به واسطه بیماری ‌اش احتمال ابتلای بیش از سه هزار نفر از بیمارانش به ایدز را در اسکاتلند به وجود آورده باشد. براساس گزارش میل‌آنلاین، هزاران نفر از بیماران سابق این دندانپزشک اسکاتلندی مبتلا به ایدز از خطر ابتلای خود به ایدز آگاه شده‌اند و مقامات بهداشتی برای آنها انجام آزمایش‌های رایگان HIV را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

متخصصان پزشکی براین باورند احتمال ابتلای بیمارانی که توسط این دندانپزشک خاص معالجه شده‌‌اند، کمی بیشتر از حد معمول است و ممکن است این افراد در معرض آلودگی به HIV قرار گرفته باشند. این دندانپزشک در یک مرکز جراحی فعالیت داشته و بیش از سه هزار بیمار که در این مرکز جراحی دندان برروی آنها انجام شده از ژانویه ۲۰۰۴ تا مارچ ۲۰۱۳ توسط این پزشک معالجه شده‌اند. از میان این سه هزار نفر ۲۵۰ نفر بیمار تحت پوشش بیمه و ۲۳۰ نفر بیمار خصوصی قابل ردیابی و اطلاع‌رسانی نبوده‌اند.

به گفته متخصصان احتمال انتقال ویروس ایدز از یک متخصص پزشکی به بیمار بسیار کم است، زیرا این افراد تمامی اصول کنترل انتقال بیماری را رعایت می‌کنند ولی توصیه می شود دندانپزشکان، پزشکان، پرستاران، افرادی که در علوم آزمایشگاهی فعالیت می کنند بیمه اختیار کنند که در این خصوص به واسطه شغلشان مورد پوشش بیمه تا سقف دو میلیون دلار خواهند بود.

ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هر چقدر که بیماری پیشرفت کند، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت فرصت‌طلب و تومور دچار شوند.

ویروسHIV عمدتاً از طریق آمیزش جنسی (از جمله مقعدی و حتی دهانی) محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌گردد. بعضی از مایعات بدن مانند بزاق و اشک قادر به انتقال HIV نیستند. پیشگیری از عفونت HIV، عمدتاً از طریق آمیزش جنسی امن و برنامه تعویض سرنگ، راه حلی برای جلوگیری از گسترش این بیماری محسوب می‌شوند.

پژوهش‌های ژنتیکی نشان می‌دهند که HIV در اصل در اوایل قرن بیستم میلادی در غرب آفریقا جهش و پدید آمده است. ایدز اولین بار در سال ۱۹۸۱ شناخته شد، در حالی که عامل آن (عفونت HIV) در اوایل آن دهه شناخته شده بود. از زمان کشف آن تا سال ۲۰۰۹، ایدز باعث مرگ ۳۰ میلیون نفر شده است. تا سال ۲۰۱۰، حدوداً ۳۴ میلیون نفر به ایدز مبتلا بوده‌اند.

نقش بیمه در این میان مانند همیشه کنترل ثبات وضعیت مالی فرد بیمار است.  طبعا بیمه ای برای تن فروشان در رابطه با ایدز وجود ندارد، اما اشخاصی که به دلایل شغلی با خون فرد در رابطه هستند می توانند در این زمینه بیمه ای داشته باشند. برای مثال کسانی که در آزمایشگاه کار می کنند و یا دندانپزشکان و آرایشگران با داشتن چنین بیمه ای، نگرانی های مالی بیماری حاصل از شغلشان را از بین می برند. اگر واقع بین باشیم بیمه در تمام مراحل زندگی می تواند آرامش بخش بوده و به این طریق بار بزرگ مالی را در اتفاقات پیش بینی نشده از جمله تصادفات، بیماری ها و ناتوانی جسمی برطرف نماید. اگر تا به حال به آن فکر نکرده اید امروز که سلامت هستید زمان آن است.

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن   Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh