۱۹ سپتامبر تا ۲۶ سپتامبر

دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک

رادیو فردا: فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه و حسن روحانی روز سه‌شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، که پیش از دیدار با حسن روحانی در سازمان ملل سخنرانی کرده بود، روز سه‌شنبه در  مجمع عمومی اظهار داشت که ایران باید با اقدامات واقعی نشان دهد که برنامه نظامی اتمی ندارد.

اولاند که کشورش یکی از اعضای دایم شورای امنیت است، در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «فرانسه انتظار دارد که ایران اقدامات واقعی انجام دهد که نشان دهد برنامه نظامی هسته‌ای خود را کنار گذاشته، به رغم اینکه ایران از حق داشتن از یک برنامه غیرنظامی برخوردار است.»حسن روحانی با همتای خود از فرانسه دیدار کرد

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به دولتمردان جدید ایران گفت: «مسئله این است که بدانیم آیا این کلمات به عمل واقعی ترجمه می‌شوند؟ به ویژه در مورد

موضوع هسته ای.»

اولاند افزود: «در ۱۰ سال گذشته، گفت ‌وگوها راه به جایی نبرده است.»

رئیس جمهوری فرانسه سپس در کنفرانس خبری پس از سخنرانی خود هم گفت: «من گفت‌وگو با رئیس جمهور روحانی را پذیرفتم چنانکه او هم تمایل داشت.»

فرانسوا اولاند در ادامه کنفرانس خبری خود اظهار داشت: «این گفت‌وگو باید جدی باشد چراکه فرانسه نمی‌تواند گسترش سلاح‌های هسته‌ای را بپذیرد.»

وی افزود: «این موضوع مختص به ایران نیست بلکه به امنیت جهانی مربوط است.»

روحانی در گفت‌وگو با “سی‌ ان ‌ان” هولوکاست را محکوم کرد

رادیو آلمان: رئیس جمهور ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی روز سه‌شنبه (۲ مهر/ ۲۴ سپتامبر) خود با شبکه خبری سی ان ان واقعه هولوکاست را محکوم کرد.

حسن روحانی در مورد این واقعه که به کشتار میلیون‌ها یهودی توسط نازیان آلمان در جریان جنگ جهانی دوم اطلاق می‌شود گفت: «هر جنایتی علیه بشریت در تاریخ، از جمله جنایت نازی‌ها علیه یهودیان درخور نکوهش و محکوم کردن است.»

روحانی اضافه کرد: «هر چه که آنها با یهودیان کردند را ما محکوم می‌کنیم. کشتار انسان‌ها انزجارآور است.»

روحانی ادامه داد، این رفتار در هر صورت محکوم است؛ صرف نظر از اینکه نسبت به “مسیحیان، یهودیان یا مسلمانان” اعمال شده باشد.

حسن روحانی با این سخنان آشکارا مرز خود با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران را نشان داد و از او فاصله گرفت. احمدی‌نژاد بارها نسبت به وقوع هولوکاست یا ابعاد آن ابراز تردید کرده و با این موضع‌گیری خشم بسیاری از کشورها را برانگیخته بود.

علاوه بر این احمدی‌نژاد حق موجودیت اسرائیل را زیر سئوال برده و از نابودی این کشور در آینده نه چندان دور سخن گفته بود.

انتقاد از توجیه تأسیس اسرائیل

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، اظهارات روحانی نشان می‌دهد که او میانه‌روتر از احمدی‌نژاد است با این حال مواضع او نسبت به تأسیس اسرائیل بعد از جنگ جهانی دوم نیز انتقادی است.

روحانی گفت‌، با این همه “جنایت نازی‌ها علیه گروهی نمی‌تواند توجیه‌کننده آن باشد که گروهی سرزمین دیگری را به تصرف خود درآورد.” به گفته او، چنین عملی نیز محکوم است.

کاراته زنان ایران به دلیل “تذکر تهران” نشان طلا را از دست داد

رادیو آلمان: زنان کاتاروی ایران حضور در مسابقه نهایی سومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در اندونزی را از دست دادند. علت این امر نه شکست ورزشی، بلکه “مشکل حجاب” ورزشکاران بوده است. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، رقیب ایران در مصاف نیمه‌نهایی ـ مصر ـ پس از شکست چهار بر صفر از ورزشکاران ایرانی به پوشش زنان ایرانی اعتراض کرده است. این اعتراض در نهایت به تغییر نتیجه منجر شده و تیم ایران به‌عنوان بازنده این دیدار معرفی شده است.
ماجرا از این قرار است که ورزشکاران ایرانی تا پیش از دیدار با مصر از “حجاب” مورد تأیید فدراسیون جهانی کاراته و اتحادیه کاراته آسیا استفاده می‌کردند. به گزارش منابع خبری داخلی، پس از انتشار عکسی از مسابقات روز نخست، مرضیه اکبرآبادی، معاون ورزش بانوان وزارت ورزش، با مسئولان تیم در اندونزی تماس می‌گیرد و در مورد پوشش ورزشکاران “تذکر” می‌دهد.

در پی این امر ظاهرا پوشش ورزشکاران تغییر داده می‌شود. مصری‌ها هم اعتراض می‌کنند که چرا ایرانی‌های در مسابقه با آنها بین کلاه و یقه خود از پارچه استفاده کرده بودند. پوشش جدید بر خلاف پوشش مورد تأیید فدراسیون جهانی بوده است.
دبیر کل کمیته ملی المپیک ایران، معتقد است که تماس معاون ورزش بانوان وزارت ورزش عامل حذف کاراته کاها شده است. پایگاه اینترنتی قدس‌آنلاین روز سه‌شنبه (۲۴ سپتامبر/ ۲ مهر) به نقل از بهرام افشارزاده نوشت: «ای کاش به جای اینکه خانم اکبرآبادی با سرپرست تیم تماس می‌گرفت با من یا رئیس فدراسیون کاراته مشورت می‌کرد. متاسفانه به راحتی مدال طلا را از دست دادیم. شاید اگر خانم اکبرآبادی با من تماس می‌گرفت این اتفاقات رخ نمی‌داد.»

روحانی: انتظار ما از واشنگتن شنیدن صدای واحد است

رادیو امریکا: حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، عصر سه شنبه (٢۴ سپتامبر) به وقت نیویورک، به عنوان بیست و چهارمین سخنران مجمع عمومی در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

او انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران را «گزینش هوشیارانه» مردم ایران به امید و تدبیر خواند و ایران را «لنگرگاه ثبات در دریای ناآرامی های منطقه ای» توصیف کرد.

حسن روحانی گفت «دوران حساس انتقالی کنونی» در روابط بین الملل، توام با خطر و فرصت های کم نظیر است و هرگونه محاسبه نادرست آسیب های تاریخی دربر دارد و خطای یک بازیگر اثرات منفی بر همگان خواهد داشت.

رئیس جمهوری اسلامی ایران «سیاست های موسوم به مهار و کنترل و تغییر حاکمیت ها» را بسیار خطرناک توصیف کرد و به تشکیل گفتمان تبلیغاتی «اسلام هراسانه و ایران هراسانه» در جهان اشاره کرد و گفت این گفتمان شکل خطرناکی به خود گرفته که یک بعدش «تهدید موهوم از سوی ایران» است. او گفت «آنهایی که دم از تهدید ایران می زنند یا خود تهدیدی علیه صلح بین المللی هستند یا به تهدید دامن می زنند.»

درباره پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، آقای روحانی گفت: «پذیرش حق طبیعی، قانونی و مسلم ایران، بفرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ساده ترین راه حل این موضوع است.» او گفت ایران و دیگر طرف ها باید دو هدف مشترک و تفکیک ناپذیر را به عنوان راه حل سیاسی پرونده هسته ای ایران دنبال کنند: «اول این که برنامه هسته ای ایران باید تنها در جهت اهداف صلح آمیز باشد. سلاح هسته ای و کشتار جمعی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و منافع ملی ما ایجاب می کند هرگونه نگرانی منطقی پیرامون برنامه هسته ای را حل کنیم.» به گفته آقای روحانی هدف دوم پذیرش «حق غنی سازی و سایر حقوق هسته ای در خاک ایران، به عنوان تنها راه تامین هدف اول است.» او گفت ایران با تاکید بر حق خود آماده مذاکره  «بدون تاخیر برای اعتمادسازی متقابل و رفع ابهامات است.»

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت سخنان باراک اوباما در صحن مجمع عمومی را دنبال کرده است و «در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه های فشار جنگ طلب، می توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید.» او گفت انتظار ایران از واشنگتن «شنیدن صدای واحد است.»

آقای روحانی تحریم های بین المللی علیه ایران را «غیر عادلانه و جلوه ای از خشونت» خواند که «بیش از همه، مردمان عادی را قربانی دعواهای سیاسی» می کنند. او گفت آتش تحریم «فقط دامن قربانیان تحریم را نمی گیرد، بلکه به اقتصاد وزندگی مردمِ جوامع تحریم کننده نیز لطمه وارد می کند.»

حسن روحانی یک بار دیگر بر نقض «حقوق اولیه» فلسطینی ها به شکلی «فاجعه بار» اشاره کرد و درباره بحران سوریه گفت: «بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.» روحانی در واکنش به راه حل نظامی که اخیرا از سوی برخی کشورهای جهان برای تنبیه حاکمیت سوریه به خاطر استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم پیشنهاد شده بود گفت: «استفاده غیرقانونی از تهدید و زور تنها به گسترش خشونت و بحران در منطقه دامن می زند.» او همچنین گفت «خشونت هایی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم و بخصوص تحت عنوان استفاده از هواپیماهای بی سرنشین انجام می شود محکوم است.» آقای روحانی سپس به ترور دانشمندان هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: «آنها به چه جرمی ترور شدند؟ سوالی که از ملل متحد و شورای امنیت باید پرسید این است که آیا ترورکنندگان محکوم شدند؟»

کمپین امضای آداپ برای آزادی سعید متین پور و دیگر زندانیان سیاسی آذربایجانی در ونکوور کانادا

یکشنبه ٣۱ شهریور ۱٣۹۲ – ۲۲ سپتامبر ۲۰۱٣

ساوالان سسی:  به مناسبت سالروز تولد سعید متین پور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی دربند، انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) کمپین امضایی را در مقابل موزه هنر/آرت گالری شهر ونکوور کانادا، برگزار کرد.

این کمپین که با هدف گرامی داشتن یاد این فعال مدنی  تشکیل شده بود از ساعت ۱ تا ۴ بعد از ظهر روز شنبه  ٣۰ شهریور ۱٣۹۲ (۲۱ سپتامبر۲۰۱٣) در مرکز شهر ونکوور ادامه داشت و صدها شهروند کانادایی کارت پستالهای سازمان عفو بین الملل برای آزادی فوری سعید متین پور را امضا کردند.

شرکت کنندگان در کمپین با امضای کارت پستال از حکومت ایران خواستند تا سعید متین پور، این زندانی عقیده و وجدان را که به خاطر فعالیت های صلح آمیزش در راستای حقوق زبانی ترکهای آذربایجانی زندانی شده است را سریعا آزاد کنند.

در این مراسم همچنان پتیشنی با خواست آزادی برای لطیف حسنی، آیت مهرعلی بیگلو، محمود فضلی، شهرام رادمهر و بهبود قلیزاده پنج فعال مدنی آذربایجانی تشکیل شده بود که هر کدام به نه سال زندان محکوم شده و هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج بسر می برند.

این مراسم توسط انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران و با همکاری سازمان عفو بین الملل برگزار شد.

سعید متین پور، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار ترک می باشد که به هشت سال زندان محکوم شده و برای بیش از پنج سال بدون برخورداری از حق مرخصی در زندان اوین تهران بسر می برد. سازمانهای بین المللی حقوق بشری از جمله عفو بین الملل، گزارشگران بدون مرز، کمیته بین المللی مدافع روزنامه نگاران، فرانت لاین، و انجمن جهانی قلم متین پور را زندانی عقیده و وجدان نامیده و بارها از حکومت ایران خواستار آزادی بی قید و شرط وی شدند.

عکسهای مراسم

http://www.savalansesi.com/2013/09/blog-post.html

در کنیا سه روز عزای عمومی اعلام شد

رادیو امریکا: رئیس جمهوری کنیا برای قربانیان حمله ستیزه گران اسلامی به یک مرکز خرید بزرگ در نایروبی سه روز سوگواری عمومی اعلام کرده است.

اوهورو کنیاتا، روز سه شنبه در سخنانی که از تلویزیون پخش شد گفت درحمله اخیر مهاجمان مسلح به مرکز خرید وست گیت در نایروبی ۶١ شهروند و شش سرباز کشته شدند. او گفت پنج مهاجم نیز از پای درآمدند و پلیس ١١ مظنون را بازداشت کرده است.

پلیس و نیروهای نظامی کنیا بیش از دو روز تلاش کردند ستیزه گران را از مرکز خرید خارج کنند. در تمام روز سه شنبه، صدای تیراندازی پراکنده و انفجار از داخل ساختمان شنیده می شد.

گروه الشباب، مرتبط با القاعده، که مسئولیت حمله روز شنبه را بر عهده گرفته، پیشتر گفت مردان مسلح هنوز افرادی را در گروگان دارند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درسخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره حمله مسلحانه در نایروبی گفت محاصره مرکز خرید در پایتخت کنیا، و حملات اخیر در پاکستان و عراق نشان می دهد القاعده در حالی که ممکن است در شبکه های شبه نظامی منطقه ای تقسیم شده باشد، هنوز تهدیدی جدی در سراسر جهان است.

الشباب در پیامی در توئیتر بار دیگر از کنیا خواست در برابر صلح در داخل، نیروهایش را از سومالی خارج کند. کنیا این درخواست را رد کرده است.

مقامات کنیا می گویند به اعتقاد آنها مردان مسلحی که به مرکز خرید وست گیت حمله کردند، از چند کشور آمده بودند.

وزیر امور خارجه آمریکا به شبکه خبری پی بی اس گفت دو یا سه آمریکایی سومالیایی یا عرب تبار و یک تبعه بریتانیا در حمله شرکت داشتند. قربانیانی که در این واقعه جان باختند شهروندان بریتانیا، کانادا، چین، فرانسه ، غنا، هند و کره جنوبی بودند.

شمار تلفات زمین لرزه پاکستان از ۳۲۰ تن گذشت

 رادیو امریکا: مقامات دولتی پاکستان می گویند شمار تلفات زمین لرزه شدیدی که روز سه شنبه جنوب غربی پاکستان را تکان داد، به دنبال تخریب هزاران خانه گلی در مناطق کوهستانی استان بلوچستان، به دست کم ۳۲۷ تن رسیده است.
یک مقام های محلی بامداد چهارشنبه تعداد تلفات را اعلام کرد. او گفت  بیش از ۳۰۰ تن نیز زخمی شده اند. نیروهای امداد در تلاشند  مردم را به بیمارستان برسانند، اما کوشش هایشان به سبب ویرانی عمده و خسارات فراوان، با مانع مواجه شده است.

بازماندگان  زلزله، که در منطقه نزدیک به مرز پاکستان با ایران اتفاق افتاد، به شدت به چادر، غذا، و دارو نیاز دارند. نیروهای ارتش برای  تحویل تدارکات و کمک به عملیات امداد به منطقه اعزام شده اند.

مرکز لرزه نگاری آمریکا  قدرت زمین لرزه را ۷ و ۷ دهم درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرد. زلزله همچنین موجب شد بستر دریا بالا بیاید و جزیره کوچکی درنزدیکی ساحل پاکستان بوجود آید.