۲۷جون تا ۴جولای ۲۰۱۳

 

ادامه افزایش قیمت زمین و مسکن و مواد غذائی در ایران

رادیو آلمان: به گزارش مرکز آمار ایران قیمت متوسط فروش هر متر زمین در تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱ / ۱۵۷ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی هم فهرست گرانی ۴۲ قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم در هفته ابتدایی تیرماه را منتشر کرده است.

بنا بر این گزارش «متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۳ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۱۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶ / ۷۲ درصد افزایش داشته است».

مرکز آمار ایران چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ همچنین اعلام کرده میانگین اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴ / ۲۸ درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران در گزارشی جداگانه که در روزهای اخیر منتشر شد اعلام کرد که شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال اخیر نسبت به بازه‌ زمانی مشابه سال پیش ۹ / ۵۱ درصدی افزایش یافته است.

گرانی ۴۲ قلم کالای اساسی

همزمان با انتشار گزارش اخیر مرکز آمار ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز فهرست گرانی ۴۲ قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم در هفته منتهی به ۷ تیرماه سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت مرغ در یک هفته ۳/۹ درصد افزایش یافته است.

بنا بر گزارش بانک مرکزی قیمت لبنیات در هفته ابتدای تیر ماه ۱۳۹۲ نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴/۴۳ درصد، تخم مرغ ۳/۶۸ درصد، برنج ۶/۶۳ درصد، حبوباب ۳/۱۰۷ درصد، گروه میوه های تازه ۱ / ۲۶ درصد، سبزی های تازه ۸/۷۲ درصد، گوشت قرمز ۲/۵۶ درصد، چای ۵/۱۰۰ درصد و روغن نباتی ۲/۵۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در ایران به معضل بزرگ معیشتی بخش‌های بزرگی از جامعه بدل شده است. هم فشارهای ناشی از تاثیر تحریم‌ها که به افزایش قیمت ارز و بالارفتن بی‌سابقه بهای بسیاری از کالاهای وارداتی انجامیده و هم حجم بالای نقدینگی در جامعه از عوامل اصلی تورم به شمار می‌آیند.

گرجستان ورود بدون ویزای ایرانی‌ها به این کشور را ممنوع کرد

رادیو فردا: وزارت خارجه گرجستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که به صورت یکجانبه قرارداد لغو روادید با ایران را فسخ کرده و اتباع ایرانی از دوشنبه ۱۰ تیرماه برای ورود به خاک این کشور ملزم به تهیه ویزا هستند.

روزنامه «سیویل» گرجستان با اعلام این تصمیم نوشته است که به رغم فسخ قرارداد دوجانبه لغو روادید توسط گرجستان، هنوز اتباع این کشور می‌توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند.

قرارداد لغو روادید برای اقامت ۴۵ روزه میان دو کشور در جریان سفر وزیر خارجه ایران به تفلیس در نوامبر ۲۰۱۰ امضا و در ژانویه ۲۰۱۱ به اجرا گذاشته شد.

روزنامه وال اسریت جورنال ماه گذشته از سفر دو هیات از وزارت خزانه‌داری آمریکا به گرجستان برای مذاکره درباره نگرانی روزافزون آمریکا از گسترش روابط تجاری و مالی تهران و تفلیس و استفاده تهران از سیستم مالی گرجستان برای دور زدن تحریم‌ها خبر داده بود.

در پی این مذاکرات مقام‌های گرجستان حساب بانکی ۱۵۰ ایرانی در این کشور را مسدود کردند.

بر اساس آمار رسمی تعداد شرکت‌های ایرانی ثبت شده در گرجستان در سال ۲۰۱۰ تنها ۸۴ شرکت بود که در سال ۲۰۱۲ به حدود ۱۵۰۰ شرکت افزایش یافته است.

روزنامه سیویل نیز نوشته است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون شمار ایرانی‌هایی که سالانه به گرجستان سفر می‌کنند از ۲۱ هزار نفر به بالای ۸۹ هزار نفر رسیده است.

هم‌اکنون حدود ۶۰۰۰ ایرانی مقیم گرجستان هستند.

روحانی گروهی را مامور بررسی مذاکرات هسته‌ای کرد

رادیو آلمان: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای تاجیک خود اعلام کرد که حسن‌ روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران، گروهی را مامور بررسی موضوع ادامه مذاکره با گروه ۵+۱ کرده است. به گفته صالحی، برخی از مسئولان وزارت‌ خارجه نیز با این گروه همکاری دارند.

کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه ایران و تاجیکستان روز چهارشنبه (۵ تیر، ۲۶ ژوئن) در جریان سفر همراه‌خان ظریفی، وزیر خارجه تاجیکستان به ایران تشکیل شد. در این کنفرانس صالحی تاکید کرد که تصمیم‌گیری درباره‌ی زمان برگزاری نشست بعدی ایران و گروه ۵+۱ نیز به‌عهده آقای حسن روحانی است.

حسن روحانی مسئولیت ریاست‌ رجمهوری را حدود دو ماه دیگر رسما عهده‌دار می‌شود و احتمالا سومین دور مذاکرات هسته‌ای دست کم یکی دوماه پس از آن برگزار خواهد شد.

بسیاری از منابع ایرانی گمانه‌زنی می‌کنند که مسئولیت هیئت مذاکره‌کننده‌ی اتمی در دوران روحانی به علی‌اکبر ولایتی محول خواهد شد. ولایتی نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری در حال حاضر مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌المللی است.

پرونده معاونت مرتضوی در قتل هنوز باز است

رادیو فردا: عبدالحسین روح‌الامینی، پدر یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک، می‌گوید که پرونده شکایت خانواده آنها از سعید مرتضوی همچنان باز است و دادگاه هنوز رای خود را درباره «اتهام معاونت در قتل» صادر نکرده است.

در گفت‌وگویی با روزنامه خراسان که روز چهارشنبه، ۱۲ تیر، منتشر شد، آقای روح‌الامینی اظهار داشت که حکم جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای سعید مرتضوی که رسانه‌های خبری درباره آن نوشته‌اند، تنها مربوط به اتهام «گزارش خلاف واقع» بوده است.

او همچنین تایید کرد که سعید مرتضوی و دو قاضی دیگر پرونده کهریزک به انفصال دائم از مشاغل قضایی و انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم شده‌اند.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، از جزئیات احکام صادر شده علیه قضات متهم در پرونده کهریزک پرده برداشت، در حالی که یک روز قبل از آن، سخنگوی قوه قضاییه گفته بود که چون این احکام هنوز غیرقطعی است، نمی‌تواند به جزئیات آنها اشاره کند.

با این حال خبرگزاری مهر آشکار کرد که سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی (معروف به قاضی حداد) و علی‌اکبر حیدری‌فر، سه مقام  پیشین قضایی ایران، به پنج سال انفصال از خدمات دولتی و انفصال دائم از خدمات قضایی محکوم شده‌اند.

این گزارش همچنین می‌گفت که سعید مرتضوی از اتهام معاونت در قتل محمد کامرانی، یکی دیگر از قربانیان بازداشتگاه کهریزک، تبرئه شده، اما قاضی به‌ خاطر «گزارش خلاف واقع» او را به ۲۰۰ هزار تومان جریمه محکوم کرده است.

اکنون اما عبدالحسین روح‌الامینی می‌گوید که پرونده شکایت آنها از سعید مرتضوی و علی‌اکبر حیدری‌فر «در ارتباط با معاونت قتل در دادسرای کارکنان دولت مفتوح است».

سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک دادستان سابق تهران است که به دلیل ارائه گزارش خلاف واقع به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جزای نقدی بدل از ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. وی از اتهام مشارکت در قتل محمد کامرانی تبرئه شده است.

پدر امیر جوادی‌فر یکی دیگر از کشته‌شدگان کهریزک، پیش از اعلام حکم دادگاه از شکایتش از سعید مرتضوی به اتهام مشارکت در قتل فرزندش صرف نظر کرده بود.

صالح نیکبخت وکیل خانواده جوادی‌فر به دویچه‌وله گفت که با اعلام رضایت موکلانش از سعید مرتضوی، این پرونده دیگر ربطی به امیر جوادی‌فر نداشته و شکایت آن‌ها در شعبه ۱۵ بازپرسی عمومی در داسرای تهران در مرحله انجام تحقیقات است.

وی اما به عنوان یک حقوقدان، حکم صادره برای مرتضوی را در اتهام معاونت در قتل، حکم ناعادلانه‌ای دانست و گفت: «به اعتقاد من مرتضوی در این پرونده متهم به معاونت در قتل بوده و در حقیقت او این زندانیان را به کهریزک فرستاده، در حالی که وضعیت خاص آنجا را می‌دانسته و می‌دانسته که کمتر کسی است که به آنجا برود و دچار مشکلاتی نشود. از این جهت من این رای را عادلانه نمی‌دانم. مضاف بر این‌که این رای با اختلاف هم صادر شده، یعنی سه نفر از قضات رای به برائت آقای مرتضوی دادند و دو نفر رای به مجرمیت و چون رای اکثریت ملاک است آقای مرتضوی تبرئه شده است».

 

 

ادوارد اسنودن از ۲۱ کشور درخواست پناهندگی کرد

رادیو فردا: ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، که اسنادی را در مورد شنود و کنترل ارتباطات از سوی سرویس‌های امنیتی آمریکا  افشا کرده،  از ۲۱ کشور تقاضای پناهندگی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سایت ویکی‌لیکس اعلام کرد که وی از کشورهای اتریش، بولیوی، برزیل، چین،کوبا، فنلاند، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ایرلند، هلند، نیکاراگوئه، نروژ، لهستان، روسیه، اسپانیا، سوییس و ونزوئلا درخواست پناهندگی کرده است.

پیشتر  برپایه گزارش‌های منتشر شده، اسنودن از کشورهای اکوادور و  ایسلند نیز درخواست پناهندگی کرده بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد، اسنودن پس از آنکه مسکو اعلام کرد روسیه تنها در صورتی که وی دست از انتشار اسناد خود بردارد به او پناهندگی می‌دهد، از درخواست پناهندگی انصراف داد.

ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق اداره امنیت ملی آمریکا، که به اتهام جاسوسی تحت تعقیب آمریکا است، اسنادی را منتشر کرده، که برپایه آنها گفته می‌شود، آمریکا از بسیاری از مکان‌های دولتی و غیر دولتی چین جاسوسی می‌کرده است. اسنودن این اسناد را هنگامی که در هنگ کنگ بود افشا ساخت.

وی پس از آنکه دولت آمریکا درخواست استرداد وی را مطرح کرد به  مسکو رفت و هنوز بلاتکلیف در آنجا به‌سر می‌برد.

براساس گزارش‌هایی که رسانه‌ها برپایه این اسناد منتشر کرده‌اند، سازمان‌های امنیتی آمریکا دفاتر اتحادیه اروپا در واشینگتن و نیویورک و چندین سفارتخانه اروپایی و غیر اروپایی در آمریکا را شنود می‌کردند و ارتباطات آنان کنترل می‌شده است.  آلمان و فرانسه به شدت به این اقدام آمریکا واکنش نشان داده و  آن را غیرقابل قبول توصیف کرده‌اند.

بنا بر گزارش روزنامه گاردین در  یکی از این اسناد از  ۳۸ دفتر و سفارتخانه کشورهای اتحادیه اروپا و غیراروپایی نظیر ترکیه، برزیل، هند، ژاپن، کره جنوبی و مکزیک به عنوان هدف در آمریکا نام برده شده است.

 نشریه اشپیگل هم برپایه این اسناد گزارش داده است که آژانس امنیت ملی آمریکا  ماهانه نزدیک به ۵۰۰ میلیون ارتباط شهروندان آلمانی را تحت نظر داشته‌ است.

 در واکنش به این گزارش‌ها، مقام‌های اروپایی حتی تهدید کرده‌اند که مذاکرات آتی تجارت آزاد با آمریکا را به حال تعلیق  دربیاورند. برخی از  نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار تعلیق تبادل اطلاعات بانکی و اطلاعات مسافران با آمریکا شده‌اند.

در همین حال سبزهای پارلمان اروپا  و حزب سبز فرانسه خواستار اعطای پناهندگی به اسنودن شده‌اند.

آمریکا با باطل کردن گذرنامه اسنودن از دیگر کشورها خواسته است که به این شهروند آمریکایی  پناهندگی ندهند.

جو بایدن، معاون باراک اوباما شخصا به رافائل کورآ، رئیس جمهور  اکوادور تلفن کرد و از وی خواست از اعطای پناهندگی به اسنودن خودداری کند. رئیس جمهور اکوادور که پیش از این از اسنودن تمجید کرده بود، پس از این تلفن لحنش را تغییر داد و گفت اکنون مسئولیت روسیه است که درباره این شخص  تصمیم بگیرد و نه اکوادور.  جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس که بسیاری از اسناد محرمانه را منتشر کرده، هم‌اکنون در سفارت اکوادور در لندن پناهنده است.

در پاسخ به درخواست پناهندگی  ادوارد اسنودن، برزیل و هند پاسخ منفی داده اند و هلند، نروژ اتریش، فنلاند، ایسلند، ایرلند و اسپانیا گفته اند پناهجو باید در خاک این کشور درخواست بدهد.