شهروند- علی شریفیان: بنا به گزارش خبرگزاری ها و رسانه های ایران، خبرگزاری کانادا هم خبر داد حمید قاسمی شال، کانادایی ایرانی تبار، پس از ۵ سال حبس در بند امنیتی زندان اوین، روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر از این زندان مخوف حکومت اسلامی آزاد شد. همسر قاسمی شال خانم Antonella Mega به سی بی سی گفته است : «من مکالمه بسیار کوتاهی با او داشتم و از اینکه آزاد شده، اظهار خوشحالی زیادی کرد.»

حمید قاسمی شال که بعد از انقلاب ۱۹۷۹ – ۱۳۵۷ ایران را ترک کرده، به کانادا آمده و ساکن تورنتو شده و در فروشگاه کفش به کار اشتغال داشته است.  قاسمی شال پس از چند بار رفت و آمد به ایران به منظور دیدار از خانواده اش، به هنگام آخرین سفرش به ایران برای دیدن والدینش همراه با برادرش در سال ۲۰۰۸ به اتهام جاسوسی دستگیر و بعد از مدتی تنها با ارائه و به دلیل یک ای میل که به نظر مقامات دادگستری جمهوری اسلامی مشکوک بوده، به جرم جاسوسی به اعدام محکوم شد. در برادر او هم که دستگیر شده بود، چندی بعد به دلیلی نامعلوم در زندان اوین درگذشت.

جلد شهروند 1457

جلد شهروند ۱۴۵۷

در این ارتباط یک سخنگوی بخش امور کنسولی  وزارت امور خارجه  خانم Adria Minsky بیانیه کوتاهی منتشر کرده و ضمن تائید خبر و اظهار رضایت از آزادی این شهروند کانادا به علت بعضی ملاحظات از اظهارنظر بیشتر خودداری کرده است. ان دی پی اما بیانیه نسبتا مفصلی در ارتباط با آزادی حمید قاسمی شال منتشر کرده است. در این بیانیه Matthew Kellway  نماینده مجلس عوام کانادای  حوزه ای که قاسمی شال در آنجا زندگی می کند، گفته است: «ان دی پی  از این خبر (آزادی حمید قاسمی شال) بعد از ۵ سال زندان به  اتهام جاسوسی در اوین، استقبال کرده و آنرا خبر مسرت بخشی برای آنتونلا، همسر او، دوستان حمید و همسایگان آنها که هیچگاه امید خود را برای بازگشت او از دست ندادند، می دانیم.» و در پایان بیانیه یادآوری شده که ما خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی (در ایران)  هستیم.