۹فوریه تا ۱۶فوریه ۲۰۱۲

اعلام همبستگی ۷۰ عضو شورای ملی سوریه با معترضان ایرانی

رادیو فردا بهروز کاویانی: بیش از ۷۰ تن از اعضای شورای ملی سوریه با امضای بیانیه ای، حمایت خود را از آنچه مبارزه مردم ایران برای دستیابی به آزادی و دموکراسی نامیدند، ابراز داشتند.

آنان در این نامه با اشاره به تظاهرات ۲۵ بهمن سال گذشته ایرانیان در حمایت از مبارزه مردم

کشورهای عربی و «بهار عربی» نوشتند که این موضوع برای همگان اهمیت دارد که مبارزه برای دموکراسی مردم کشورهای خاورمیانه در ارتباط با یکدیگر قرار دارد.

امضاکنندگان بیانیه همبستگی با مردم ایران اشاره کرده اند که رژیم های سوریه و ایران طی سال ها با یکدیگر برای سرکوب مردم این دو کشور و بی ثباتی منطقه پیرامون خود همکاری نزدیکی داشته اند.

در این ارتباط، بسام القوتلی، از اعضای شورای ملی سوریه، به رادیو فردا می گوید:«ما ارتباط نزدیکی بین مبارزه مردم ایران و سوریه برای دستیابی به دموکراسی می بینیم. رژیم های سوریه و ایران طی سال ها دست در دست هم مردم کشورهای خود را سرکوب کرده اند. به همین دلیل است که شورای ملی سوریه با انتشار این بیانیه، حمایت خود را از مبارزه مردم ایران ابراز داشت.»

پیش از این، شورای ملی سوریه ، ایران را متهم به مشارکت در سرکوب مخالفان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، کرده و از تهران خواسته بود تا از حمایت حکومت او دست بکشد.

جمهوری اسلامی ایران مشارکت در مقابله با مخالفان بشار اسد را تکذیب می کند.

به گفته ۷۱ عضو شورای ملی سوریه، تنها راه رستگاری مردم دو کشور، همکاری و احترام متقابل آنان به آرمان‌های گذشته، حال و آینده شان خواهد بود.

بسام القوتلی، از اعضای شورای ملی سوریه،اشاره می کند:«اطمینان دارم که مردم سوریه و ایران، به خصوص جوانان دو کشور که نیروی اصلی انقلاب برای دموکراسی و آزادی هستند، از طریق همکاری با یکدیگر خواهند توانست تا کشورهای خود را از لحاظ اقتصادی بازسازی کنند، مناسبات بهتری با همسایگان خود برقرار کنند و آینده بهتری را برای خود و کشورشان رقم بزنند.»

وی اضافه می کند:«حکومت های ما سال ها با صدور بیانیه هایی گفته اند که به دلیل وجود دشمن، نمی توانند آزادی بدهند، اما اوضاع عوض شده است و مردم به همسایگان خود به چشم دشمن نگاه نمی کنند.»

شورای ملی سوریه در روز ۲۴ شهریور سال جاری از سوی حدود ۱۴۰ تن از فعالان و شخصیت‌های سیاسی سوریه در استانبول تشکیل شد.

به گفته بسام القوتلی، از اعضای شورای ملی سوریه، این شورا در داخل سوریه نیز فعالیت دارد.

این شورا متشکل از طیف های وسیعی از مخالفان در داخل و خارج سوریه است و کمیته های محلی هماهنگی اعتراض ها در سوریه نیز دارای نماینده در آن هستند.

یکی از جمعه های اعتراضی در سوریه نیز به نام «جمعه حمایت از شورای ملی» برگزار شد و مخالفان در حمایت از آن شورا شعار دادند.

شورای ملی سوریه اخیرا با ارتش آزاد سوریه که از جداشدگان از ارتش سوریه تشکیل شده است، جلسات هماهنگی برگزار کرده است.

لازم به یادآوری ست که به گزارش جرس از منابع خبری، از بامداد روز سه شنبه ۲۵ بهمن در حالی که ساعاتی تا برگزاری تظاهرات سکوت حامیان جنبش سبز در خیابان های تهران مانده بود، برخی مناطق تهران چهره امنیتی پلیسی به خود گرفته بود.

همچنین بی بی سی به نقل از شاهدان عینی نوشته است که در سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و همزمان با فراخوان چهره ها و گروه های مخالف دولت برای برگزاری تظاهراتی دیگر ماموران پلیس در بعضی خیابان تهران حضوری چشمگیر داشتند.

پنج متهم پرونده فساد بزرگ در ایران به افساد فی‌الارض متهم شده‌اند

بی بی سی: صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران می گوید که برای ۵ تن از متهمان پرونده فساد بزرگ اقتصادی در این کشور مجازات “مفسد فی الارض” درخواست شده است که مطابق قوانین ایران به معنای اعدام است.

آقای لاریجانی روز چهارشنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) در جمع مسئولان عالی قضایی ایران گفت که این ۵ نفر بر اساس مواد ۱ و ۲ قانون مجازات اخلالگران نظام اقتصادی و ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، به افساد فی الارض متهم شده اند.

ماده ۱ قانون مجازات اخلالگران نظام اقتصادی اعمالی را که مطابق این قانون جرم شناخته می شود تشریح می کند، اما ماده ۲ این قانون می گوید که اگر این اعمال “به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی یا مقابله با آن یا با علم به موثر بودن اقدام در مقابله با نظام” انجام شود و “در حد افساد فی الارض باشد”، مجازات آن اعدام است.

ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری هم می گوید کسانی که “با تشکیل یا رهبری یک شبکه” به این جرایم اقدام می کنند، در صورتی که مصداق “مفسد فی الارض” باشند، با “مجازات مفسد فی الارض”، یعنی اعدام مواجه خواهند شد.

در پرونده فساد بزرگ اقتصادی در ایران گروهی از فعالان اقتصادی و دست اندرکاران سیستم بانکی متهم هستند که با صدور غیر قانونی اسناد اعتباری به ارزش حدود سه هزار میلیارد تومان، به کسب سود پرداخته اند.

گفته می شود که متهم اصلی پرونده از طریق تبانی با رئیس شعبه بانک صادرات در یک کارخانه فولاد در خوزستان، “ال سی”های (اسناد اعتباری) جعلی می گرفت بدون آنکه وجه آنها را به بانک بپردازد.

او این اسناد اعتباری را با قیمتی پائین تر از قیمت رسمی به بانک های دولتی و خصوصی دیگر فروخته بود. خریدار اصلی این ال سی ها بانک ملی ایران بود و بانک سامان نیز مقدار کمی از آنها را خریده بود.

با انتشار گزارش های مربوط به این اختلاس، محمودرضا خاوری، مدیر عامل بانک ملی استعفا کرد، و محمد جهرمی، مدیر عامل بانک صادرات و ولی ضرابیه، مدیرعامل بانک سامان از کار برکنار شدند.

یکی از معاونان رئیس کل بانک مرکزی ایران هم برای مدتی بازداشت شد و مجلس وزیر اقتصاد را استیضاح کرد، هر چند در نهایت به او رأی عدم اعتماد نداد.

اکنون رئیس قوه قضائیه ایران می گوید که دادستانی برای ۳۲ نفر از متهمان این پرونده کیفرخواست صادر کرده است.

او اظهار امیدواری کرد که محاکمه “سریع، عادلانه و قاطع” متهمان بتواند بر “جراحت افکار عمومی” مرهم بگذارد.

پیش تر سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده بود که محاکمه متهمان از روز ۲۹ بهمن ماه آغاز خواهد شد.

ایران از سوخت هسته‌ای و سانتریفیوژهای جدید رونمایی کرد

بی بی سی: نخستین صفحه سوخت اتمی تولید شده در ایران با استفاده از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، در مراسمی با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری این کشور در رآکتور تحقیقاتی تهران نصب شد.

مقامات ایران می گویند که همزمان، استفاده از اولین زنجیره نسل جدید سانتریفیوژهای تولید خود را در سایت غنی سازی نطنز آغاز کرده اند.

فریدون عباسی دوانی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز چهارشنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) در مراسم رونمایی از سوخت اتمی در رآکتور تهران گفت که این رآکتور برای تولید داروهای مورد نیاز در این کشور به سوخت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیاز داشت، اما این نیاز به دلیل “محدودیت های غیر منطقی و خصمانه تأمین کنندگان خارجی” تأمین نشد.

به گفته او، قدرت های جهانی سطح توانایی متخصصان ایرانی را پایین تر از آن تخمین می زدند که بتوانند این سوخت را تولید کنند و ساخت مجتمع سوخت “ضرب شستی به طرف های خارجی” بود.

تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مدت ها موضوع مذاکره میان این کشور و اعضای گروه ۱+۵ بود و آنها به پیشنهاد رئیس جمهوری ایران می خواستند در ازای دریافت ذخیره اورانیوم غنی شده ۳.۵ درصد ایران، سوخت مورد نیاز را در اختیار این کشور قرار دهند.

هدف از این کار این بود که با خارج شدن بخش اعظم ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از این کشور، نگرانی قدرت های جهانی از احتمال به کار گرفته شدن این ذخیره در تولید سلاح اتمی کاهش یابد و زمان بیشتری برای مذاکرات و حل و فصل اختلافات در این زمینه به دست آید.

اما دو طرف نهایتا در مورد جزئیات این طرح به توافق نرسیدند و مذاکرات شکست خورد.

آقای عباسی دوانی در مراسم امروز همچنین در مورد سانتریفیوژهای جدید تولید شده در ایران توضیح داد.

او گفت که توان جداسازی این سانتریفیوژها ۳ برابر ماشین های فعلی است و این امر نشان می دهد که ایران از موانعی که “دیگران عبور از آن را با وجود تحریم ها ناممکن می دانستند”، گذشته است.

ایران همزمان با رونمایی از دستاوردهای جدید هسته ای خود، در نامه ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای از سرگیری مذاکرات اتمی ابراز آمادگی کرده است.

 

تایلند دو ایرانی را به بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی متهم کرد

رادیو فردا: پلیس تایلند روز چهارشنبه دو ایرانی را به توطئه بمبگذاری علیه دیپلمات های اسرائیلی متهم کرد و همزمان اعلام شد که متهم سوم به مالزی فرار کرده است. این اتهام جدید، فشارها را بر تهران به دلیل اقدام علیه اهداف اسرائیلی تشدید کرده است.

تنش ها میان ایران و اسرائیل در روزهای اخیر پس از آن بالا گرفت که سه حادثه بمبگذاری در پایتخت های هند، گرجستان و تایلند به فاصله یک روز به وقوع پیوست و پای ایران به این حوادث کشیده شد.

روز دوشنبه، کارکنان سفارت اسرائیل در هند و گرجستان هدف چند بمبگذاری قرار گرفتند که در جریان آن یک دیپلمات زن اسرائیلی در دهلی نو به شدت زخمی شد. روز سه شنبه نیز حادثه مشابهی در بانکوک پایتخت تایلند به وقوع پیوست.

پلیس تایلند دو ایرانی را متهم کرده است که در این بمبگذاری دست داشته اند. یکی از دو نفر به نام سعید مرادی ۲۸ ساله، زمانی که قصد داشت نارنجکی را به سوی پلیس پرتاب کند به دلیل انفجار زودهنگام آن، دو پای خود را از دست داد.

وی هنگامی که در حال فرار از خانه ای بود که در آن انفجاری به وقوع پیوسته بود اقدام به پرتاب نارنجک کرد. دومین ایرانی محمد خزائی معرفی شده است که در فرودگاه بانکوک دستگیر شده است.

یک مقام پلیس تایلند متهم سوم را «مسعود صداقت زاده» معرفی کرده و گفته است که وی با هواپیما به مالزی فرار کرده و احتمالا هنوز در این کشور به سر می برد.

یک مقام امنیتی تایلند که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «این سه ایرانی بخشی از یک تیم آدمکش بودند و قصد داشتند تا دیپلمات های اسرائیلی از جمله سفیر این کشور را ترور کنند.»

وی افزود: «آنها در صدد بودند تا در خودروی این دیپلمات ها بمبگذاری کنند.»

گزارش ها حاکی است که مقادیری مواد منفجره و قطعات ساخت بمب در خانه این افراد کشف شده است.

سوراپونگ توویچاکچایکول، وزیر امور خارجه تایلند، در این زمینه گفت: دو متهم این حادثه به دلیل استفاده از مواد منفجره غیر مجاز و تلاش برای کشتن افسران پلیس و مردم عادی تفهیم اتهام شده اند.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر نمی توانیم بگوییم که این یک «اقدام تروریستی» بوده است، اظهار داشت: «اما این حادثه شبیه تلاش های صورت گرفته برای ترور دیپلمات ها در هند است.»

پلیس تایلند می گوید دو ایرانی دستگیر شده در بانکوک به دلیل کمبود تجهیزات نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند.

رییس امنیت ملی تایلند نیز گفته است مقام های امنیتی این کشور در حال بررسی احتمال ارتباط میان انفجارهای روز سه شنبه بانکوک و حمله روز دوشنبه به سفارتخانه اسراییل در دهلی نو هستند.

مقام های اسرائیلی ایران را متهم کرده اند که در سازماندهی حملات علیه کارکنان سفارتخانه های این کشور در گرجستان و هند در روز دوشنبه دست داشته است.

سیلوان شالوم، معاون نخست وزیر اسراییل، روز سه شنبه پس از دیدار و گفت وگو با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به رسانه ها گفت: «دولت ایران مدت هاست که می کوشد در سراسر جهان تهدیدهایی را علیه تاسیسات اسراییلی و یهودیان عملی کند.»

اما رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هر گونه دست داشتن جمهوری اسلامی در این بمبگذاری ها را رد کرد و گفت که این اتهام در چارچوب «جنگ روانی رژیم اشغالگر قدس علیه ایران» است.

وی افزود: «هدف اصلی رژیم اشغالگر قدس، پنهان ساختن چهره واقعی خویش در انجام اقدام های تروریستی به ویژه ترور دانشمندان جمهوری اسلامی ایران است.»

مقام های ایرانی از جمله حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، پیشتر تهدید کرده بودند که پاسخ محکمی به ترور دانشمندان ایرانی خواهند داد.

آقای مصلحی اواخر دی ماه با متهم کردن اسرائیل، آمریکا و بریتانیا به دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته ای ایران» گفت: «ما پاسخ محکمی به این اقدامات خواهیم داد و همه‌ این مجموعه‌ها اعم از انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها، موساد و مجموعه‌های دیگری که با آنها همراهی می‌کنند، جواب قاطع و سنگین خواهیم داد.»

 

یاد بانو عالمتاج کلانتری گرامی باد

متاسفانه اطلاع پیدا کردیم که بانو عالمتاج کلانتری (جزنی ) مادر زنده یاد بیژن جزنی و خواهر زنده یادان منوچهر و مشعوف ( سعید) کلانتری روز شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ در تهران درگذشت.

بانو عالمتاج کلانتری

مادر در طول زندگی طولانیش(۱۳۰۰–۱۳۹۰) زندگی پرفراز و نشیبی را از سر گذراند. پس از فرار همسرش به شوروی سابق با فرزندانش به منزل پدری برگشت و پس از چندی با پیروی  و تحت تاثیر جوّ غالب خانواده اش که همگی از فعالین حزب توده بودند به تشکیلات زنان  حزب پیوست و با جدیت و پشتکار به انجام وظایف تشکیلاتی از پخش روزنامه، شرکت در گردهمایی ها، جمع آوری امضا از مردم برای حق شرکت زنان در انتخابات، آموزش و تشویق زنان در حوزه سواد آموزی و بهداشت تا کمک به تشکیل تعاونی تولید و همچنین ترغیب آنان به تشکل های صنفی سیاسی خود مانند اتحادیه زنان زحمتکش (مادرمسول بخش زنان شرق تهران و کارخانه چیت سازی بود) و همکاری در شورای مادران و هواداران صلح وحمایت از کودکان از جمله فعالیت های تمام نشدنی او بود.

بعد از کودتای ۲۸ مرداد و یورش به سازمان ها، سازمان زنان و کمیته های وابسته به آن هم زیر ضرب رفت. مادر شرایط سخت مخفی شدن بی پولی و خانه بدوشی را تجربه کرد و سعی کرد ارتباطش را با بقایای سازمان زنان ادامه دهد.

در سال ۱۳۳۳ دستگیر شد و چون اسم مستعار داده بود از ملاقات و دریافت لباس و امکانات از خانواده محروم بود. با تهیه شناسنامه جعلی بعد از ۶ ماه آزاد شد.

مادر همواره در طول زندانی شدن های متعدد بیژن که از شانزده سالگی آغاز شد برای خبر گرفتن از سلامتی، دیدار و رساندن اندک وسایل ممکن با سفاکان رژیم پهلوی دست و پنجه نرم می کرد و در تلاش بود. در ۲ سال آخر زندانی بودن بیژن، ساواک بیرحمانه مادر را از دیدار با بیژن محروم کرد زیرا که در خارج از ایران برای حقوق حقه پسرش به سازمانهای حقوق بشری مراجعه و دادخواهی کرده بود. بعد از کشتن بیژن و مشعوف و همرزمانشان و ادعای در حین فرار کشته شدنشان مادر در افشای جنایت واقع شده ازپا ننشست.

در ایران با مراجعه به مقامات دادستانی ارتش و ساواک جنایتکار و دروغ گو ناامید نشد و ترس به خود راه نداد و در خارج ایران در افشای حرکات ددمنشانه رژیم از پا ننشست.

در سال ۱۳۶۰ مادر دستگیر شد و در ان فضای دهشت بار ۱۰ ماه در ۲۰۹ و بند ۲۴۰ اوین زندانی شد و زمانی که بازجوی جلاد شعبه ۶ حامد تهدیدش کرد تا مجبورش کند به مصاحبه تلویزیونی با خونسردی گفت نه پسرم را توانستند به مصاحبه وادار کنند و نه تو می توانی من را به اینکار وادار کنی هر کار می خواهی بکن! سرانجام بعد از یک حمله قلبی سخت مادر را پشت زندان اوین رها کردند!

یادش را گرامی می داریم به پاس این که زنی بود که نخواست در حصار خانه وزندگی سنتی اکثر زنان هم عصرش اسیر بماند وتلاش کرد در صف زنان مبارز برای رسیدن به حقوق مساوی پایدار بماند و راه را برای زنان مبارز نسلهای بعد هموارتر و راه وارتر نماید. مادر و هم رزمانشان راه گشای آیندگان بودند.

ما امضا کنندگان مراتب تسلیت خود را به میهن قریشی – جزنی عزیز و فرزندانش بابک و مازیار گرامی و دیگر بازماندگان بانو کلانتری و خانواده ی فداییان ابراز کرده و یاد عزیزشان را گرامی می داریم.

آینده آزاد –  رضا اغنمی – علی افشاری –  بیژن اقدسی – شاهین انزلی – محمد برزنجه – شهلا بهاردوست – سهراب بهداد –  نیره توحیدی – محمد توکلی طرقی – شیرین تولائی – حمید حمیدی- اسماعیل ختائی – مهرداد درویش پور- فاطمه رضایی – سعید رهنما – فرود سیاوش پور –  سوسن شهبازی – کاظم علمداری – ویدا فرهودی – پروین قاسمی –مهرانگیز کار –  کاظم کردوانی – حجت کسرائیان –  ایرج مصداقی – سیروس ملکوتی – انور میرستاری –  مسعود نقره کار – دواوود نوائییان –  شیوا نوجو- پرتو نوری علا – علی مختاری – فریبا مرزبان – پروین ملک –

 

اعمال فشار اتحادیه اروپا بر چین بر سر مسئله ایران و سوریه

رادیو فردا: رئیس اتحادیه اروپا روز سه شنبه ۱۴ فوریه، از دولت چین خواست با جدیت بیشتری جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره بر سر برنامه هسته ای و حمایت از تدابیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مسئله سوریه کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنان هرمان وان رامپی، رئیس اتحادیه اروپا در پی آن مطرح می شود که ون ژیابائو، نخست‌وزیر چین، گفت که چین و اتحادیه اروپا باید بر سر حل و فصل بحران بدهی فزاینده اروپا با یکدیگر همکاری کنند.

هم اکنون رهبران اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست چین و اتحادیه اروپا در پکن به سر می برند.
رئیس اتحادیه اروپا در جریان یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا از تلاش های اتحادیه عرب برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه پشتیبانی می کند.

بیش از یک هفته پیش، و در پی وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال فشار بر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، دولت های چین و روسیه با انتقادهای زیادی روبرو شدند.

چین می گوید رأی شورای امنیت پیش از حصول توافق بر سر موارد اختلاف مطرح شده بود.

رئیس اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه همچنین گفت اتحادیه اروپا «از تمامی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل می خواهد که در این لحظه حساس و سرنوشت ساز مسئولانه عمل کنند.»

نخست‌وزیر چین نیز در مقابل اعلام کرد که ضروری ترین مسئله سوریه در حال حاضر

«پیشگیری از جنگ و هرج و مرج» است. ون ژیابائو گفت چین از تمامی اقدام ها در چارچوب منشور سازمان ملل حمایت می کند.

اتحادیه اروپا همچنین با فشار بر چین تلاش کرده تا حمایت آن کشور را برای واداشتن ایران به نشستن بر سر میز مذاکره درباره برنامه هسته ای اش جلب نماید. چین و دیگر کشورها زیر فشار ایالات متحده و اروپا برای قطع واردات نفت خود از ایران قرار دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، هرمان وان رامپی در ادامه نشست خبری خود گفت: «من نگرانی عمیق کشورهای اتحادیه اروپا را به اطلاع نخست‌وزیر ون ژیابائو رساندم و برای ایشان توضیح دادم که اعمال ما و تحریم های وضع شده با هدف بازگرداندن تهران بر سر میز مذاکره بوده است.»

هرمان وان رامپی، در عین حال اظهار داشت که مسئله حقوق بشر در چین نیز در گفت‌وگوهای دو جانبه مورد بحث قرار گرفته اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداد.

فراخوان به مناسبت بزرگداشت  روز جهانی زبان مادری

کشور ما ایران دارای مردمانی با ملیت ها و زبان های گوناگون است. اما متاسفانه ملیت ها و قومیت های غیر پارس، با ستم ها و تبعیض های مختلف ملی و زبانی در کشور، روبرو بوده و هستند. حق تحصیل در مدارس ایران، تنها به‌ یک زبان (پارسی) وجود دارد و میلیون ها کودک دیگر ملیت های ایرانی از این حق محروم هستند و هر گونه امکانی، جهت حفظ و ترویج زبان هایشان ازطرف حاکمیت از آن ها دریغ شده‌است. از این گذشته‌، تلاش فعالین ملیت های ایرانی در راستای به‌ ر‌سمیت شناخته شدن حقوق ملی و فرهنگی آن ها، از جمله‌ حق تحصیل به‌ زبان مادری، از ۱۳۰۴ تا کنون مورد بی توجهی و حتی تهدید و سرکوب نهادهای امنیتی و سرکوبگر واقع شده و می شود.

۲۱ فوریه‌ (دوم اسفند)، روزجهانی زبان مادری است. این روز فرصت مناسبی است تا همه مبارزان و آزادیخواهان ایرانی که ‌تحصیل به ‌زبان مادری و ترویج و تبلیغ فرهنگ های ملیت ها واقوام مختلف تشکیل دهندۀ ایران را حق ابتدایی و طبیعی و انسانی می دانند، یک کارزار مشترک در دفاع از حقوق و خواسته های ملی و زبانی سرکوب گردیدۀ ‌خود و هموطنانشان سازمان دهند. ما، در آستانه‌ ‌روز جهانی زبان مادری، سازمان ها، شخصیت ها و فعالان ایرانی مدافع حقوق ملی، زبانی و فرهنگی ملیت های تحت ستم در ایران را در داخل و خارج از کشور، به‌ کار و اقدام مشترک در این راستا فرا می خوانیم. پیشنهاد ما برای برگزاری هر چه ‌مؤثرتر روز جهانی زبان مادری در ایران از این قراراست:

۱ ـ از رسانه‌های پارسی زبان یا متعلق به‌ دیگر ملیت ها و اقوام تشکیل دهنده ایران می خواهیم پیشاپیش و بویژه ‌در روز ۲۱ فوریه‌، برنامه‌ های ویژه‌ای در دفاع و اهمیت حفظ و ترویج زبان های گوناگون درون ایران پخش و منتشر کنند و مسایٔل و خواسته های هموطنان خویش را دراین رابطه‌ به ‌اطلاع عموم برسانند.

۲-هموطنان محروم از خواندن و نوشتن به‌ زبان مادری، در روز دوم اسفند در مدارس و ادارات مناطق ملی و قومی، در صورت امکان با لباس ملی و محلی خود در سر کلاس های درس و محل کار حضور یابند و به‌ زبان مادری خود تکلم ورزند.
۳ – در آستانه روز جهانی زبان مادری و در روز مزبور، همایش ها و تجمعات فرهنگی در بزرگداشت این روز و آشنا ساختن جامعه‌ با حقوق ملی، زبانی و فرهنگی ملیت ها و اقوام مختلف و صدور بیانیه‌ها و قطعنامه‌های متناسب با خواسته های تنوعات ملی و زبانی ایران، برگزار گردد.

۴ ـ هر ابتکار و اقدام دیگری که ‌رژیم جمهوری اسلامی را مجبور به‌ باز اندیشی در سیاست های فرهنگ ستیزانه‌ی خود و برداشتن موانع و محدودیت های به ‌رسمیت شناختن حق تحصیل به‌ زبان های ملیت ها و اقوام غیر فارس در ایران سازد، می تواند مفید باشد.

با امید به‌ شرکت وسیع و همگانی هموطنان ایرانی در داخل و خارج از کشور‌ در این کارزار و با آرزوی پیروزی برای مبارزات مردمان ایران جهت پایان بخشیدن به کلیه ستم ها و تبعیضات ناروای ملی، قومی و زبانی در ایران.
اسامی احزاب، سازمان ها، جریانات و شخصیت های امضاکنندهاسامی احزاب، سازمان ها، جریانات و شخصیت های امضاکننده
لیست اولیه‌: احزاب، سازمانها، جمعیت ها، انجمن ها و رسانه‌ها:

از طریق این ایمیل می توانید پشتیبانی خود را از این فراخوان اعلام کنید (همراه با اعلام حمایت، ملیت و زبان، کشور محل اقامت و نوع فعالیت خود را بنویسید): mothertongue21@gmail.com

۱ـ جبهه‌متحدبلوچستان
۲ـ حزب مردم بلوچستان
۳ ـ مرکز تحقیقات بلوچستان
۴ ـ حزب دمکرات کردستان
۵ ـ کومه‌له‌ زحمتکشان کردستان
۶ ـ پارت ‌آزادی کردستان
۷ ـ اتحادیه‌ دمکراتیک کردستان (ایران)
۸ ـ سازمان خبات کردستان ایران
۹ ـ جمهورخواهان ایران در لندن(انگلستان)
۱۰ ـ جنبش فدرال دموکرات آذربایجان
۱۱ ـ انجمن فرهنگی جامعه‌ یارسان در خارج از کشور
۱۲ ـ هیئت تحریریه‌ وب سایت آذربایجان- نشریه‌ اینترنتی دمکراتهای آذربایجان
۱۳ ـ سازمان مردمی کُرمانج (کُردهای شمال خراسان)
۱۴ ـ وب سایت”کردستان و کرد”
۱۵ ـ روزنامه‌ “کردستان”
۱۶ ـ شبکه‌ ماهواره‌ای “آسو سات”
۱۷ ـ شبکه‌ ماهواره‌ای “کرد کانال”

لیست دوم:
۱۸ ـ سازمان حقوق بشر کردستان
۱۹ ـ جنبش دمکراتیک یارسان
۲۰ ـ پارت “سربستی” کردستان
۲۱ ـ مرکز تحقیقاتی پیشوا – نروژ
۲۲ ـ دانشجویان ناسیونالیست کرد
۲۳ ـ سازمان یار کرد
۲۴ ـ اتحادیه زنان دمکرات کردستان
۲۵ ـ وب سایت سردشت
۲۶ ـ وب سایت گیارنگ
۲۷ ـ وب سایت “خبات”
شخصیتها و فعالان سیاسی، فرهنگی و…
۱ ـ عبدلله‌ حسن زاده‌- کردستان
۲ ـ اسفندیار منفردزاده‌ – سوئد
۳ ـ دکتر گلمراد مرادی – آلمان
۴ ـ هاشم کریمی- انگلیس
۵ ـ علی مهرپرور – سوئد
۶ ـ کاظم کردوانی
۷ ـ محسن سازگارا – آمریکا
۸ ـ زیبا صدرالشرافی- کانادا
۹ ـ د.سیاو‌ش عبقری – آمریکا
‌۱۰ ـ یوسف عزیزی بنی طرف
۱۱ ـ جلال آذری ، فعال سیاسی – انگلیس
۱۲ ـ عفت ماهباز – آلمان
۱۳ ـ د. هیمن سیدی – انگلیس
۱۴ ـ افراسیاب شکفته- انگلیس
۱۵ ـ سیامک فرید – بلژیک
۱۶ ـ جمشید امیری – انگلیس
۱۷ ـ جهانگیر حاتمی ، فعال سیاسی و حقوق بشر – آلمان
۱۸ ـ د. عبدالستار دوشکی – انگلیس
۱۹ ـ علی نیدآذر – هلند
۲۰ ـ حسن نایب هاشم – اتریش
۲۱ ـ کریم عبدیان – آمریکا
۲۲ ـ رحیم بندوئی – انگلیس
۲۳ ـ ناصر بولیده‌یی – سوئد
۲۴ ـ محمد کدخدایی – انگلیس
۲۵ ـ پرویز لاشاوی
۲۶ ـ حامد جهانی ، فعال سیاسی
۲۷ ـ کویستان فتوحی، فعال حقوق زنان – کردستان
۲۸ ـ انور میرستاری – بلژیک
۲۹ ـ جعفر بایزیدی – نروژ
۳۰ ـ سیامک حیدری، روزنامه‌نگار – سوئیس
۳۱ ـ محمد علی توفیقی – فرانسه‌
۳۲ ـ لیلا صمدی
۳۳ ـ فروخ نعمت پور، نویسنده‌- نروژ
۳۴ ـ هوشیار احمدی، روزنامه‌نگار و مترجم
۳۵ ـ مهین شکرالله‌پور – فرانسه‌
۳۶ ـ پیمان مهدی زاده‌، شاعر – نروژ
۳۷ ـ ناصر ایرانپور، نویسنده‌ و تحلیلگر سیاسی – آلمان
۳۸ ـ آسو صالح، روزنامه‌نگار – سوئد
۳۹ ـ جمشید بهرامی، روزنامه‌نگار
۴۰ ـ بهروز همزه‌ئی، مسئول شبکه‌ ماهواره‌ای kbc – سوئد
۴۱ ـ عبدلله‌ سهرابی

۴۲ ـ شهاب الدین شیخی – آلمان
۴۳ ـ علی قلیچ زاده‌ از‌ کردهای خراسان
۴۴ ـ عارف نادر، روزنامه‌نگار – نروژ
۴۵ ـ ثریا فلاح – کانادا
۴۶ ـ سوسن محمدخانی غیاثوند، روزنامه‌نگار
۴۷ ـ ناصر سینا، روزنامه‌نگار بخش کردی رایو سوئد
۴۸ ـ رضا کعبی ، فعال سیاسی
۴۹ ـ انور سلطانی، محقق – انگلیس
۵۰ ـ سیامک نجفی
۵۱ ـ کاوه خسروی- سوئد
۵۲ ـ کامران عثمانپور، فعال سیاسی – آلمان
۵۳ ـ علی بداغی، روزنامه‌نگارو فعال سیاسی – کردستان
۵۴ ـ سحر دینارو‌ند
۵۵ ـ کاکشار اورامار – آلمان
۵۶ ـ یوسف پری. فعال سیاسی
۵۷ ـ سیروس مددی، روزنامه‌نگار – آلمان
۵۸ ـ احد واحدی، شاعر و روزنامه‌نگار – آلمان
۵۹ ـ محمد علی حسینی – ادبیات شناس – آلمان
۶۰ ـ وهاب انصاری- فعال سیاسی آلمان
۶۱ ـ بهزاد کریمی – فعال سیاسی- هلند
۶۲ ـ باریش جلال زاده – فعال سیاسی – نروژ
۶۳ ـ دکتر علی قره جه لو
۶۴ ـ دکترصدیفه عدالتی
۶۵ ـ هدایت سلطان زاده
۶۶ ـ علی رضا الاردبیلی
۶۷ ـ علی رضا قزوینی زاده
۶۸ ـ حسین انورحقیقی
۶۹ ـ محمد آزادگر
۷۰ ـ شهلا مرتضی زاده‌، دانشجو و فعال حقوق زنان – کردستان
۷۱ ـ ژیلوان حسنپور، دانشجو، نروژ
۷۲ ـ منوچهر آتش پوش، فعال سیاسی- سوئد
لیست دوم:
۷۳ ـ دکتر علیرضا نوریزاده‌
۷۴ ـ نسـریـن حـداد ، دبیر اتحادیه زنان دمکرات کردستان- کردستان
۷۵ ـ آلان نبی زاده‌ – نروژ
۷۶ ـ محمد رسول کریمی، مسئول سایت گیارنگ
۷۷ ـ سوران امینی
۷۸ ـ هیاس کاردو، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار- استرالیا
۷۹ ـ شهلا دباغی، فعال زنان
۸۰ ـ احمد رسولی ، کرد- سوئیس
۸۱ ـ فواد لطفی فر- انگلیس
۸۲ ـ انور کریمی ، فعال سیاسی کرد- کانادا
۸۳ ـ عثمان بیورانی ، فعال سیاسی کرد- نروژ
۸۴ ـ عبدالله‌ سیدا، فعال سیاسی کرد- کانادا
۸۵ ـ حمزه‌ آگوشی، روزنامه‌نگار کرد
۸۶ ـ دنیز ایشچی
۸۷ ـ کمال آفرین
۸۸ ـ سلیم بیورانی
۸۹ ـ فاروق اسماعیلی – سوئد
۹۰ ـ عمر فخره‌پور، مدیر وب سایت سردشت- سوئد
۹۱ ـ مراد احمدی ، فعال سیاسی – امریکا
۹۲ ـ خالد انوشه‌، فعال سیاسی کرد- کردستان
۹۳ ـ حامد خانزادی، فعال سیاسی کرد- کردستان
۹۴ ـ حسین پرشه‌ای
۹۵ ـ شهریار پویان راد
۹۶ ـ حامد گوهری، نویسنده‌ و محقق کرد
۹۷ ـ مهدی مهرپرور، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی کرد- نروژ
۹۸ ـ علی اسماعیل نژاد، فعال فرهنگی کرد- کردستان
۹۹ ـ آمین اسماعیلی
۱۰۰ ـ تریفه‌ فتحی
۱۰۱ ـ خسرو قادری، فعال سیاسی کرد- نروژ
۱۰۲ ـ عثمان جعفری – کردستان
۱۰۳ ـ محمد خوشچهره، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار کرد- کردستان
۱۰۴ ـ جهانگیر الماسی کلهر، فعال سیاسی کرد- کردستان
۱۰۵ ـ خالد زوکالاب، فعال سیاسی کرد- کردستان
۱۰۶ ـ هیرش لهونی، فعال سیاسی کرد- کردستان
۱۰۷ ـ یوسف حاتمی، فعال سیاسی کرد- کردستان
۱۰۸ ـ محسن باباخانی فعال سیاسی و روزنامه‌نگار کرد- کردستان
۱۰۹ ـ ماریا کارگر، فعال زنان- کردستان
۱۱۰ ـ سید خدر میرسیدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی کرد – ترکیه‌
۱۱۱ ـ حسن حاتمی، فعال سیاسی کرد – فنلاند
۱۱۲ ـ قادر محمد گل، فعال سیاسی کرد- فرانسه‌
۱۱۳ ـ حشمت ولدبیگی- فعال سیاسی کرد- سوئد
۱۱۴ ـ شهلا مام حسینی – نروژ
۱۱۵ ـ علی لاله‌ – نروژ
۱۱۶ ـ رحیم محمدزاده‌، فعال سیاسی – نروژ
۱۱۷ ـ آسو پیروتی – اتریش
۱۱۸ ـ اسماعیل حسین پور- اتریش
۱۱۹ ـ آگری بالکی- فعال سیاسی کرد- نروژ
۱۲۰ ـ آزاد محمد ، روزنامه‌نگار – کردستان
۱۲۱ ـ کمال گرویسی ، فعال سیاسی کرد- سوئد
۱۲۲ ـ دیار مولایی، روزنامه‌نگار – نروژ
۱۲۳ ـ رزگار امین نژاد، نویسنده‌ و مترجم- نروژ
۱۲۴ ـ کاروان احمد – کردستان
۱۲۵ ـ ناصر قادرپور، عضو انجمن قلم نروژ
۱۲۶ ـ بشیر امیرخانی
۱۲۷ ـ آزاد بانه‌ای فعال سیاسی و روزنامه‌نگار کرد – سوئد
۱۲۹ ـ روژین شریفی
۱۳۰ ـ فریبا محمدی
۱۳۱ ـ مریم فتحی
‫۱۳۲ ـ رضا حسین بر
۱۳۳ ـ منصور جوانمیری سوئد
۱۳۴ ـ شلیر شبلی
۱۳۵ ـ محمود شریفی اهل، عضو هیات تحریریه‌ روزنامه‌ کردستان – کردستان
۱۳۶ ـ یوسف قدیری، عضو هیات تحریریه‌ روزنامه‌ کردستان- کردستان
۱۳۷ ـ محیه‌الدین سلامی – کردستان
۱۳۸ ـ منصور مروتی، روزنامه‌نگار – کردستان
۱۳۹ ـ غفور صوفی، فعال سیاسی – کردستان
۱۴۰ ـ یـاسین مولودی، سوئیس
۱۴۱ ـ سورکیو زکی، فعال مدنی، سوید
۱۴۲ ـ روژه‌ عزیزی، فعال زنان – کردستان
۱۴۳ ـ نزار کویستانی
۱۴۴ ـ قسیم خان نرزیوه – نروژ
۱۴۵ ـ سهیلا مرادی
۱۴۶ ـ فرزانه‌ کاویان، فعال زنان- نروژ
۱۴۷ـ سید علی هاشمی – سوئد
۱۴۸ ـ مصطفی شیخه‌، نویسنده‌ و روزنامه‌نگار – کردستان

 

   

 

بیش از سیصد نفر در آتش‌سوزی زندانی در هندوراس کشته شده‌اند

آتش سوزی در ساعت های پایانی روز سه شنبه رخ داد. منابع رسمی در هندوراس خبر داده اند که در یک آتش سوزی در زندانی در این کشور “دست‌کم سیصد نفر کشته شده اند”.

قربانیان بر اثر سوختگی و یا خفگی در سلول‌های‌شان در زندانی در شهر کومویاگوا در مرکز این کشور جان خود را از دست داده اند.

خانواده زندانیان که در مقابل این زندان تجمع کرده اند، می گویند که برخی از زندانیان توانسته اند با فرار از سقف و پریدن از بالای ساختمان جان خود را نجات دهند.

مقام های هندوراسی در حال تحقیق هستند که آیا اتصالی برق علت این آتش سوزی بوده است یا نه. این آتش سوزی در ساعت های پایانی روز سه شنبه رخ داد و مهار آن بیش از یک ساعت به طول انجامید. ده ها زندانی به علت گیر کردن در سلول هایشان نتواستند فرار کنند و جان خود را از دست دادند.

خوزه گارسیا، سخنگوی آتش نشانی کومویاگوا گفته است که صحنه آتش سوزی در زندان “جهنمی” بوده و زندانیان در تلاش بوده اند که خود را از شعله های آتش نجات دهند.

او گفت: “ما نتوانستیم آنها را بیرون بیاوریم چون کلید نداشتیم و نتوانستیم زندانبانانی که کلید داشتند را پیدا کنیم.”

شورش یا اتصالی کردن برق

زندان کومویاگوا در فاصله صد کیلومتری در شمال ته‌گوسیگالپا، پایتخت هندوراس قرار دارد و حدود ۸۰۰ زندانی در آنجا زندگی می کردند.

یک مقام دولتی می گوید که حدود ۴۵۰ نفر در جریان این آتش سوزی از زندان گریخته اند. خانواده های این زندانیان برای گرفتن خبر از وابستگان شان به محل زندان رفته اند.

آلن گومز به رادیوی هندوراس می گوید: “من به دنبال برادرم هستم. نمی دانیم چه اتفاقی برای او افتاده است و به ما هم اجازه نمی دهند که داخل شویم.” ده ها نفر از مجروحان در بیمارستان های محلی تحت درمان قرار گرفته اند. برخی از مجروحان نیز برای درمان به پایتخت منتقل شده اند که در میان آنها حدود ۳۰ نفر دچار سوختگی شدید شده اند.

رسانه های هندوراسی گزارش کرده اند که پیش از آتش سوزی شورشی در زندان آغاز شده بود؛ ادعایی که دانیل اورلانا، رئیس زندان آن را رد می کند. آقای اورلانا گفت: “دو فرضیه وجود دارد. یکی اینکه یکی از زندانیان تشکی را آتش زده و دیگری آنکه سیستم مدار برق اتصالی کرده است.”

در زندان های هندوراس که در مقیاس های جهانی بیشترین موارد قتل در آن رخ می دهد، معمولا بیش از ظرفیت شان زندانی وجود دارد و بسیاری از آنها از اعضای تیم های خلافکار هستند.