Mohammad-Rahimian

اغلب ما به خاطر هراسی که از بیماریها داریم، ترجیح می دهیم سخنی در مورد آن  نگوییم، اما این اطلاعات می تواند نجات دهنده باشد.

در افرادی که حداقل یکی از بستگان درجه یک آن ها سابقه ی ابتلا به سرطان داشته، امکان ابتلا به سرطان حدود ۲ برابر افزایش می یابد.

باید از والدین خود در مورد سابقه چه بیماری هایی سوال کنیم تا بتوانیم مراقبت های پیشگیرانه را انجام دهیم؟ آیا تاکنون هراسی از سرطان و بیماری ها داشته اید؟ دانستن تاریخچه پزشکی خانواده مهم است، زیرا بسیاری از بیماری ها ارثی هستند.

پژوهشی جدید نشان می‌دهد سابقه خانوادگی سرطان می‌تواند خطر پیشرفت انواع سرطان‌ها را در میان اعضای دیگر خانواده و نسل‌های بعد افزایش دهد.

این مطالعه که بر روی ۲۲ هزار نفر در کشورهای ایتالیا و سوئیس انجام شد نشان داد به ازای هر ۱۳ بیماری که از سرطان رنج می‌برند، بستگان نزدیک آنها نیز در خطر ابتلا به همان بیماری قرار دارند. در این مطالعه دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند. گروه اول که ۱۲ هزار نفر را شامل می‌شدند مبتلا به سرطان در بخش‌های مختلف بدن بودند و گروه دوم که ۱۱ هزار نفر بودند هیچ گونه بیماری نداشتند. بررسی سابقه خانوادگی این بیماران نشان داد رابطه ای بین ژنتیک و بیماری، بخصوص در بستگان درجه اول مانند والدین، برادر و خواهر و بچه‌ها وجود دارد.

دکتر «ایوا نگری» از پژوهشکده پزشکی در میلان ایتالیا در این باره گفت: اگر شما در بستگان خود، بیمار مبتلا به سرطان دارید، خطر ابتلا به همان نوع سرطان در شما افزایش می‌یابد. یکی دیگر از پژوهشگران در این باره اظهار کرد: ما نمی‌توانیم جایی را که ژن‌هایمان را از آنجا می‌گیریم کنترل کنیم، اما چیزی که ما می‌توانیم کنترل کنیم عوامل خطرساز است.  کارشناسان تاکید می‌کنند که رژیم غذایی سالم، سبک زندگی پرتحرک و اجتناب از مشروبات الکلی و سیگار می‌تواند، به اندازه ژنتیک، نقشی حیاتی در پیشگیری از سرطان بازی کند.

محققان دریافتند در زنانی که یکی از خویشاوند درجه اول و یا درجه دوم مبتلا به سرطان سینه  داشتند، ابتلا به سرطان تخمدان  ۴۰درصد بیشتر است.

این خطر در میان زنانی که دو یا تعداد بیشتری از بستگان درجه اول آنان مبتلا به سرطان سینه بودند، تقریبا دو برابر بود.

این موضوع بویژه در مورد زنانی که قبل از سن۶۰سالگی به سرطان تخمدان مبتلا شده بودند و یا شخصا سابقه سرطان سینه داشتند، صدق می‌کرد. به گزارش ساینس، وجود سرطان در یکی از بستگان نزدیک می تواند بر مراقبت های سلامت فرد تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد از سابقه خانوادگی سرطان خود اطلاعی ندارند. این مطالعه نشان می دهد که آگاهی فرد از سلامت اعضای خانواده نقش بسیار مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد. به گفته محققان، حتی زمانی که شخص نمی داند از جهش موروثی سرطان برخوردار است، دانستن سابقه خانوادگی به سرطان می تواند بر تصمیمات غربالگری سرطان تاثیر بگذارد.

با این وجود بر اساس این مطالعه که در مجله Genetics in Medicine منتشر شده است، تخمین زده می شود که از هر پنج نفر یک نفر از سابقه خانوادگی سرطان برخوردار است که این سابقه می تواند پیشگویی، برای ابتلا به این بیماری باشد.

این آگاهی می تواند سبب شود که بسیاری از افراد بتوانند خطر ابتلای خود به سرطان را کاهش دهند. داشتن چنین سابقه ای در خانواده نه تنها سن آغاز غربالگری سرطان، بلکه تعداد دفعاتی را که غربالگری باید انجام شود تغییر می دهد. به نوشته انجمن آمریکایی سرطان، برای مثال افرادی که سابقه خانوادگی سرطان راست روده دارند باید هر پنج سال تحت “کلونوسکوپی” قرار گیرند و این غربالگری باید در ۴۰ سالگی و یا ۱۰ سال زودتر از سن جوانترین فردی که در خانواده به این بیماری مبتلا شده است، آغاز شود.

طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و ابزاری مطمئن به نام بیمه ضمن پیشگویی، پیش بینی، موجب پوشش و آرامش می شود. توجه به خرید به موقع بیمه و واجد شرایط بودن موجب خواهد شد ما و عزیزانمان امنیت کافی داشته باشیم.

  پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن   Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh