۳اکتبر تا ۱۰ اکتبر ۲۰۱۳

والیبال ایران دوباره قهرمان آسیا شد

رادیو آلمان: تیم ملی والیبال ایران روز یکشنبه ۶ اکتبر با پیروزی بر کره جنوبی در فینال هفدهمین جام ملت‌های آسیا از عنوان قهرمانی خود در قاره دفاع کرد. ایران با این کامیابی جواز حضور در مسابقات قهرمانی قاره‌های جهان را نیز به دست آورد.

تیم ملی والیبال ایران با کسب هفتمین پیروزی متوالی در هفدهمین دوره مسابقات، بار دیگر عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را از آن خود کرد.

vollyball

ملی‌پوشان ایران در دیدار نهایی این تورنمنت که با میزبانی کشور امارت متحده عربی برگزار شد، موفق شدند تیم ملی کره جنوبی را با نتیجه ۳ بر صفر از پیش رو بردارد.

شاگردان خولیو ولاسکو پیش از این بر تیم‌های ملی کویت، قزاقستان و عراق در مرحله گروهی، مقابل کره جنوبی در مرحله دوم مسابقات و همچنین در برابر تیم ملی لبنان در یک چهارم نهایی و تیم ملی ژاپن در دور نیمه نهایی به برتری رسیده بودند.

گفتنی است که ملی پوشان ایران در مجموع پیروزی در ۲۱ گیم را به خود اختصاص دادند و فقط یک گیم را در مرحله دوم مسابقات به تیم کره جنوبی واگذار کردند.

تیم ملی والیبال ایران در این مسابقه از پشتیبانی حدود سه هزار ایرانی حاضر در سالن برخوردار بود.

ملی‌پوشان والیبال ایران با دفاع موفق از عنوان قهرمانی خود در قاره آسیا جواز حضور در مسابقات قهرمانی قاره های جهان که به میزبانی کشور ژاپن برگزار خواهد شد را نیز از آن خود کردند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

تدریس زبان‌ قومیت‌ها در مدارس در اولویت من است

رادیو آلمان: علی اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش وعده داد که به زبان‌ قومیت‌ها در مدارس کشور اجازه تدریس داده خواهد شد. سخنان وی سبب خرسندی کارشناسان قومیت‌ها شد. اما آیا این امر پس از سه دهه سرانجام اجرا خواهد شد؟

علی اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران در ۱۱ مهر ۱۳۹۲ شرکت و درباره‌ تدریس زبان‌مادری قومیت‌ها و دیگر چالش‌های وزارتخانه‌اش اظهارنظر کرد.

فانی درخصوص اجرای بیانیه شماره ۳ روحانی که بر تحصیل به زبان مادری قومیت‌ها تاکید می‌کند و همچنین اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مربوط به تدریس زبان‌ قومیت‌ها، چنین گفت: «ما باید اصل ۱۵ را اجرا کنیم. یک سری برنامه‌ریزی‌ها در زمان آقای خاتمی شده که در نهایت متوقف شده‌اند. باید اکنون با بررسی‌هایی دوباره این برنامه‌ها، به جریان بیافتد. تدریس زبان قومیت‌ها در مدارس اولویت من است.»

در بیانیه روحانی در ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ بر “تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، آذری، عربی و…) به طور رسمی در سطوح مدارس، دانشگاه‌ها و اجرای کامل اصل ۱۵ قانون اساسی” تاکید شده است. در اصل ۱۵ قانون اساسی ایران نیز”استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی” آزاد اعلام شده است.

یوسف عزیزی بنی‌طرف، دبیر”کانون مبارزه با نژادپرستی در ایران” که در دوره دولت خاتمی از سوی نهادها و مراکز دولتی به همایش‌های مربوط به زبان مادری اقلیت‌ها و اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی دعوت شده بود، می‌گوید: «دولت خواست با اندیشه‌های ما آشنا شود، چونکه قبل از خاتمی کسی به این موضوع نپرداخته بود. در آن زمان یک سری کارها انجام شد و بین فعالان ملیت‌های مختلف با نهادهای دولتی و مجلس همکاری شد. به عنوان مثال بنا‌به دعوت وزارت کشور یک میزگردی بوجود آمد و از جمله من و دکتر هیئت از میان ترک‌های آذربایجانی‌ دعوت شده بودیم و در باب کل مسائل ملیت‌ها و از جمله زبان مادری صحبت کردیم و در مورد اجرای اصول ۱۵ و ۱۹ نظرمان را گفتیم.»

یوسف عزیزی بنی طرف

یوسف عزیزی بنی طرف

آقای بنی‌طرف یادآور می‌شود: «همایش دیگری هم در برنامه و بودجه داشتیم که بعدا اسمش به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تغییر یافت. نمایند‌گانی از عرب‌ها، ترک‌ها، کردها، ترکمن‌ها، بلوچ‌ها و دیگر اقلیت‌ها در آنجا حضور داشتند. معاون این سازمان گفته بود که توسعه کشور بدون قومیت‌ها امکان‌ناپذیر است.»

بنی‌طرف در ادامه صحبت‌هایش به برگزاری یک نشست مهم در مجلس شورای اسلامی هم اشاره می‌کند: «در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران هم جلسه‌ای را اختصاص داده بودند به اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی. سرپرست مرکز پژوهش‌ها با محمدرضا خاتمی بود. در این نشست مطرح شد که این اصل در مجلس به ‌صورت لایحه طرح و تصویب شود. ما گفتیم نیازی به طرح این اصل در مجلس نیست و وزارت آموزش و پرورش فقط آن را اجرا کند. اما متاسفانه اصلاح‌طلبان در مقابل گروه‌های فشار و مراکز قدرت که گرایش‌های ناسیونالیستی هم داشتند، عقب‌نشینی کردند.»

گرچه بنی‌طرف از صحبت‌های کنونی سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره تدریس به زبان مادری قومیت‌ها استقبال می‌کند، اما تاکید دارد:

«در آغاز سال تحصیلی امسال اقدامی برای تدریس زبان مادری در مدارس به عمل نیامد و بسیاری از نخبگان قومی به این جهت اکنون به اجرای اصل ۱۵ نیز تردید دارند.» وی همچنین خاطرنشان می‌کند که دولت یازدهم از تجربه دوران خاتمی می‌تواند درس بگیرد تا این‌بار قربانی گروه‌های فشار نشود.

اجرای وعده روحانی برای تدریس به زبان مادری

به نظر کاوه قریشی، روزنامه نگار کرد هم حرف‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره اولویت تدریس زبان مادری در مدارس کشور سبب خرسندی مردم مناطق محل سکونت اقلیت‌ها می‌شود.

وی به دویچه وله می‌گوید: «بالاخره این اصل ۱۵ بیش از ۳ دهه است که اجرا نشده و اینکه آقای روحانی یکی از وعده‌هایش را که در جمع مردم کرد داده، می‌خواهد عملی کند، خوشحال کننده است. ولی اصل ۱۵ تاکید دارد بر تحصیل زبان مادری به عنوان یک واحد در کنار سایر دروس. درخواست واقعی مردم این است که بتوانند به زبان مادری از سطوح اولیه تا عالی‌ترین سطوح ممکن در نظام آموزشی کشورتحصیل کنند.»

کاوه قریشی، روزنامه نگار کرد

کاوه قریشی، روزنامه نگار کرد

کاوه قریشی ضمن یادآوری اقداماتی که در زمان دولت خاتمی انجام گرفته می‌گوید، در دوره دولت خاتمی آموزشگاه‌های انتفاعی و غیرانتفاعی تحت سرپرستی وزارت ارشاد تاسیس شده است.

وی می‌افزاید: «در مناطق محل سکونت اقلیت‌ها افراد فرهنگی توانستند به زبان مادری تدریس کنند و این تجربه وجود دارد. در آن زمان امکان انتخاب یک واحد اختیاری زبان اقلیت‌ها از جمله کردی در دانشگاه‌های ایران وجود داشت. مثلا در دانشگاه شهید بهشتی برخی از افراد که به صورت تجربی کار کرده بودند، انتخاب شدند و این طرح اجرا شد.»

به نظر قریشی دولت باید تدریس زبان‌ اقلیت‌ها را به عنوان یک رشته دانشگاهی در دستور کار قرار دهد تا کادر فنی و آموزشی لازم برای این مقصود تربیت یابد.

امیلیا نرسسیان، استاد دانشگاه تهران و متخصص رشته‌ی تعلیم و تربیت و انسان‌شناسی هم از صحبت‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش استقبال می‌کند. وی درباره‌ی عملی شدن آن چنین توضیح می‌دهد: «این کار نیاز به یک برنامه‌ریزی و طراحی دارد. من خوشبین هستم به این قضیه و فکر می‌کنم نیاز به آموزش به زبان‌های قومی مخصوصا در دوره‌های ابتدایی احساس می‌شود. تحقیقات قبلی که خود آموزش و پرورش درباره وضعیت دانش آموزان در استان‌های دوزبانه انجام داده افت تحصیلی را نشان می‌داد که از همان زمان برای آموزش و پرورش زنگ خطر به صدا درآمده بود.»

نرسسیان که درباره مشکلات دانش‌آموزان دوزبانه کشور تحقیق کرده است، خاطرنشان می‌کند: «مسئله این است که آموزش و پرورش کمترین بودجه و بیشترین کارمندان را دارد. تقسیم کردن این بودجه برای این گونه پروژه‌ها (تدریس به زبان قومیت‌ها در مدارس) بسیار مشکل است. در یکی از این پروژه‌هایی که داشتیم، سعی شده بود به جای اینکه درس را به سر کلاس‌ها ببرند، به معلمان تک‌زبانه رویارویی با مشکلات دانش‌آموزان دو‌زبانه درس داده شد. اگر آموزش و پرورش برنامه خاصی برای تدریس زبان‌ها قومی کشور داشته باشد برای تخصیص بودجه آن باید چانه‌زنی با دولت را شروع بکند.»

کارشناسانی که با دویچه وله صحبت کردند، ضمن استقبال از برنامه جدید دولت برای تدریس زبان‌ قومیت‌ها در مدارس کشور، متفق‌القول‌اند که اگر صحبت‌های سرپرست آموزش و پرورش عملی شود، راه‌چاره اساسی برای یکی از بزرگ‌ترین‌ چالش‌های کشور اندیشیده می‌شود.

ترش‌رویی آسیا و خوش‌رویی اروپا و آمریکا به گردشگران ایرانی

رادیو آلمان: چهار کشور آسیایی به اضافه مصر صدور روادید برای اتباع ایرانی را مشکل‌تر کرده‌اند. کشورهای اروپایی و آمریکا اما ظاهرا سخت‌گیری‌های پیشین در صدور روادید برای ایرانیان را کمتر کرده‌اند.

گرجستان، عمان، اندونزی، مالزی و مصر پنج کشوری هستند که شرایط دریافت ویزا برای ایرانیان را سخت‌تر کرده‌اند. آغازگر این حرکت گرجستان بود. در تیرماه امسال یعنی روزهای پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد، دولت گرجستان اعلام کرد که قراردادی را که سه سال پیش بین این کشور و ایران بسته شده و بر اساس آن اتباع دو کشور برای سفر نیاز به ویزا نداشتند، به صورت یک‌جانبه لغو کرده است.

دولت گرجستان اعلام کرد به دلیل نگرانی از استفاده ایران از این کشور به منظور دور زدن تحریم‌ها، اقدام به لغو یکطرفه قرارداد عدم نیاز به صدور ویزا کرده است.

اواخر مرداد ماه یعنی در روزهای آغازین کار دولت حسن روحانی وزارت خارجه عمان صدور ویزای توریستی برای اتباع ایران را متوقف کرد. این اقدام ۱۵ روز پیش از سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان، به ایران صورت گرفت. وی اولین مهمان خارجی حسن روحانی بود.

روزنامه شرق در همان تاریخ گزارشی منتشر کرد و در آن نوشت که پیگیری‌های این روزنامه برای اعلام موضع رسمی دولت عمان در قبال این تصمیم بی‌نتیجه بوده است. اما این روزنامه از سوی “برخی منابع خبری نزدیک به سفارت‌خانه عمان” نوشت که دلیل این تصمیم این است که برخی اتباع ایرانی با ویزای توریستی به این کشور وارد می‌شوند و سپس “گدایی” می‌کنند.

پول رایج عمان، ریال، در میان کشورهای منطقه ارزش بالایی دارد و کسانی که در آن کشور “گدایی” کرده‌اند توانسته‌اند با پول فراوانی به ایران بازگردند. یک ریال عمان برابر با دو و نیم دلار آمریکاست که تقریبا معادل ۷۵۰۰ تومان ایران می‌شود.

به گزارش این روزنامه لغو ویزای عمان برای ایرانیان تنها محدود به ویزای توریستی نبوده و صدور سایر انواع ویزا نیز برای ایرانیان سخت‌تر از گذشته شده است.

یک ماه پس از عمان نوبت به اندونزی رسید. در شهریورماه بود که دولت اندونزی اعلام کرد به دلیل قاچاق روزافزون مواد مخدر به این کشور توسط اتباع ایرانی صدور ویزا برای ایرانیان را متوقف کرده است.

البته گویا تصمیم به این کار چند ماه قبل از آن و در زمان دولت احمدی‌نژاد اتخاذ شده بود و دلیل اصلی آن نیز درخواست دولت استرالیا از اندونزی بوده است. استرالیا از اندونزی خواسته بود تا مسیر ورود پناهجویان غیرقانونی به این کشور را سخت‌تر کند.

دولت مالزی نیز از تاریخ اول اکتبر (۹ مهر ۱۳۹۲) ویزای سه‌ماهه برای اتباع ایرانی را که در هنگام ورود به خاک این کشور صادر می‌شود، به ویزای دو هفته‌ای تغییر داد.

درست در همین تاریخ یعنی اول اکتبر، دولت مصر نیز اعلام کرد که روابط گردشگری خود با ایران را به دلایل امنیتی به حالت تعلیق در می‌آورد. این خبر در حالی اعلام شد که اولین گروه گردشگران ایرانی پس از انقلاب ۱۳۵۷، فروردین ماه امسال به مصر سفر کردند.

روابط ایران و مصر در دوران محمد مرسی بعد از ۳۳ سال نشانه‌هایی از بهبود پیدا کرده بود. دولت ایران حتی شرایط مصر برای ورود گردشگران ایرانی را پذیرفته بود از جمله اینکه گردشگران ایرانی اجازه ورود به قاهره را ندارند. با وجود این، پس از سقوط دولت محمد مرسی گویا دوباره روابط تهران-قاهره به سردی گراییده است.

اخیرا عربستان سعودی نیز ۶۰ زائر ایرانی را به‌دلیل جعلی بودن ویزای آن‌ها به ایران برگرداند. پس از این رویداد وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که زائران ایرانی برای رفتن به عربستان تنها باید از طریق سازمان حج و زیارت برای ویزا درخواست کنند.

نگاه دیگرگونه آمریکا

روزنامه بهار در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۷ مهر منتشر کرده، نوشته است که پس از سفر هیأت ایرانی به آمریکا و تماس تلفنی اوباما با روحانی، سفارت‌خانه‌های آمریکا شرایط صدور ویزا برای ایرانیان را راحت‌تر کرده‌اند.

از جمله تسهیلاتی که این روزنامه به آنها اشاره کرده، حذف بررسی سوابق فرد درخواست‌کننده است. این روزنامه همچنین از افزایش تعداد کسانی خبر داده که موفق می‌شوند ویزای آمریکا را دریافت کنند.

روزنامه بهار درباره کشورهای اروپایی متذکر شده که این کشورها ویزای ورود برای ایرانیان را که قبلا حداقل یک ماهه بود به اجازه اقامت دو هفته‌ای کاهش داده‌اند اما صدور ویزا را راحت‌تر کرده و به تعداد بیشتری روادید داده‌اند.

شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان شد

رادیو آلمان: حسن روحانی، شهیندخت مولاوردی را به سمت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد. مولاوردی مانند خود حسن روحانی حقوقدان است، اما در عرصه عمومی به عنوان پژوهشگر و فعال امور زنان شناخته می‌شود.

شهیندخت مولاوردی، سومین زن کابینه روحانی است. پیش از او الهام امین‌زاده به عنوان معاون حقوقی رئیس جمهور و معصومه ابتکار با سمت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست وارد کابینه شده بودند.

molaverdi

حسن روحانی در حکم انتصاب خود خانم مولاوردی را دارای “تجارب ارزشمند” در امور زنان و خانواده معرفی کرده است.

شهیندخت مولاوردی، متولد اول آبان ۱۳۴۴ شهرستان خوی در آذربایجان غربی است. دوره کارشناسی حقوق را در دانشگاه بهشتی خواند. پس از پایان دوره کارشناسی به مدت چهارسال در آموزش و پرورش منطقه ۳ تهران مشغول تدریس شد، سپس با قبولی دوره کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی به این فعالیت خود پایان داد.

مولاوردی پایان‌نامه خود را با موضوع “بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان” ارائه کرد.

وی چندین کتاب در حوزه حقوق زنان همچون “موازین بین‌المللی حقوق زنان”، “مقابله با خشونت علیه زنان در کشورهای اسلامی”، “کالبدشکافی خشونت علیه زنان”، “بیم‌ها و امیدها: درآمدی بر جایگاه حقوق زن در قوانین جمهوری اسلامی ایران” و… به نگارش درآورده است.

خانم مولاوردی درباره ورودش به حوزه زنان به خبرآلاین گفته است: «انتخاب موضوع مرتبط با مسایل زنان – بررسی اقدامات بین المللی مقابله با خشونت علیه زنان – برای پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی افق جدیدی پیش رویم گشود و با آن پا در وادی بی انتهایی نهادم که پشت سرگذاشتن آن جز با پایان عمر میسر نیست. درواقع قریب یک دهه قدم و قلم زدن در این وادی چنان نگاه و زاویه دیدی به من بخشید که دیگر به راحتی نمی‌توانم خود را از بند آن برهانم و زین پس این نگاه همیشه و همه جا با من است و همراهیم می‌کند.»

پس از معرفی کابینه حسن روحانی به مجلس در ۱۲ مرداد ۹۲ و نبود هیچ زنی در ترکیب کابینه شهین‌دخت مولاوردی به انتقاد برخاست و گفت: «برای اکثریت زنانی که به تغییر گفتمان حاکم رای داده بودند، وضعیت کابینه بدون زن دور از انتظار بود. انتظار ما این بود که زنان در دولت یازدهم بتوانند جایگاه‌هایی که در این هشت سال داشتند را حفظ کنند.»

خانم مولاوردی تا پیش از ورود به کابینه روحانی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان بود.

ده ایرانی متهم به حمل موادمخدر در زندان‌های چین

رادیو آلمان: معاون دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با موادمخدر چین تایید کرد که ۱۰ ایرانی به اتهام حمل مواد مخدر در زندان‌های این کشور زندانی‌اند. ایران و چین به دنبال گسترش همکاری‌های مشترک برای مقابله با مواد مخدراند

سه‌شنبه (۸ اکتبر/۱۶ مهر) وب‌سایت “خبرآنلاین” گزارش داد که دست‌کم ۱۰ ایرانی به جرم حمل مواد مخدر در زندان‌های کشور چین به سر می‌برند.

لی یو جین، معاون دائم دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین در دیدار با طاها طاهری، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران تایید کرد که این اتباع ایران همگی به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر در زندان‌های چین به سر می‌برند.

این دو مقام مسئول در دیدار با یکدیگر بر لزوم همکاری‌های مشترک میان دو کشور برای مبارزه با گسترش مواد مخدر تاکید کردند.

چین یکی از کشورهایی است که در تولید مواد روان‌گردان سابقه‌ای طولانی دارد و بسیاری از ترکیبات شیمیایی لازم برای تولید مواد روان‌گردان نیز در این کشور تولید می‌شود.

طاها طاهری در این دیدار با ابراز نگرانی از این اقدامات در چین گفت که شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که به زودی در چین هروئین نیز تولید خواهد شد.

او با تاکید بر این‌که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که لابراتوارهای تبدیل تریاک به هروئین در مرز ایران با عراق و افغانستان احداث شده است، گفت در عین‌حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک سال گذشته محموله‌های حاوی مواد پیش‌ساز تولید مواد مخدر که وارد افغانستان شده، همه تولید چین بودند.

لی یو جین نیز در این دیدار با قبول گسترش تولید مواد پیش‌ساز برای تولید مواد مخدر در کشورش خواستار گسترش همکاری ایران و چین برای مقابله با موادمخدر شد.

طاهری در این دیدار گفت که همکاری‌های مستقیم و مستمر ایران و اندونزی و تایلند توانست تا حد چشمگیر از ترانزیت موادمخدر در میان این سه کشور بکاهد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری مستمر با چین، بتوان فعالیت‌های قاچاقیان در میان دو کشور کم کرد.

حضور ۱۰ ایرانی در زندان‌های چین به جرم حمل موادمخدر در حالی مطرح می‌شود که وضعیت زندانیان ایرانی که به اتهام حمل مواد مخدر در زندان‌های مالزی به سر می‌برند، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

پلیس مالزی می‌گوید هفته‌ای نیست که از مسافران ایرانی مواد مخدر کشف نکند. فعالان حقوق بشر در مالزی می‌گویند این افراد قاچاقچی نیستند و خود طعمه و قربانی باندهای قاچاق موادمخدر هستند.

دست‌کم ۴۰۰ زندانی ایرانی به اتهام حمل مواد مخدر در زندان‌های مالزی در شرایطی غیربهداشتی و اسف‌بار به سر می‌برند. حمل ۵۰ گرم آمفتامین در مالزی جرم محسوب می‌شود و این را شاید بسیاری از مسافران ایرانی عازم کوالالامپور ندانند. برخی از آنها در ازای دریافت یک میلیون تومان حاضر به حمل یک کیلو آمفتامین می‌شوند و نمی‌دانند که در صورت بازداشت مجازات مرگ در انتظارشان است.

دادگاه انقلاب مهدی خزعلی را به ۶ سال زندان محکوم کرد

رادیو فردا: دادگاه انقلاب تهران با صدور رای بدوی، مهدی خزعلی، پزشک، وبلاگ‌نویس و فعال سیاسی منتقد را به ۶ سال زندان محکوم کرد.

خبرگزاری فارس با انتشار این خبر افزوده است که مهدی خزعلی، به فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور متهم شده است.

بر این اساس، خزعلی به در اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور مجرم شناخته شده و به ۵ سال حبس و در اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز به ۱ سال حبس محکوم شده است.

خزعلی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس با تایید این خبر گفته است که حکم صادره را نمی‌پذیرد و درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

مصطفی ترک همدانی یکی از وکلای مدافع مهدی خزعلی هم به خبرگزاری فارس گفته است که این حکم به وکلای مدافع ابلاغ شده و قرار است آنها در مهلت قانونی، به حکم صادره، اعتراض کنند.

مهدی خزعلی، فرزند آیت‌الله علی خزعلی از اعضای مجلس خبرگان است که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در پی انتشار مطالب انتقادی در وبلاگش در چند دور بازداشت شده است.

در این دوره همسر و دخترش هم یک بار توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ بازداشت شده بودند.

۱۶ بهمن ۱۳۹۰ قوه قضاییه ایران، مهدی خزعلی را در حکمی بدوی به ۱۴ سال حبس، ۱۰ سال تبعید و ۹۰ ضربه شلاق محکوم کرد. این حکم در دادگاهی به ریاست قاضی پیرعباسی صادر شد.

خزعلی آخرین بار در ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ در جلسه «سرای اهل قلم» همراه با شماری دیگر از چهره‌های سیاسی و مدنی و فرهنگی بازداشت و پس از حدود ۸ ماه آزاد شد.

او در دوره‌های بازداشت خود چند بار دست به اعتصاب غذا زده بود. در آخرین بازداشت خود در دو نوبت، دست به اعتصاب غذا زد.

پیشنهاد آزادی موسوی و کروبی بررسی می شود

رادیو فردا: آسوشیتد پرس به نقل از خبرگزاری نیمه رسمی فارس گزارش می دهد مقامات قضایی و امنیتی ایران پیشنهاد آزادی دو رهبر اپوزیسیون را که از اوائل سال ۲۰۱۱ در بازداشت خانگی بوده اند بررسی می کنند.

mosavi-karrobi

خبرگزاری فارس می گوید محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت بررسی پرونده های موسوی و کروبی را تائید کرد.

روز دوشنبه، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری گفت شورای امنیت ملی تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

زمانی برای مطالعه پرونده تعیین نشده است، اما آسوشیتد پرس می گوید صِرف بررسی آزادی میر حسین موسوی و مهدی کروبی، نشان می دهد حرکت های بیشتری در جهت آشتی سیاسی به رهبری حسن روحانی رئیس جمهوری در جریان است.

از ماه گذشته، مقامات ایران بیش از ۹۰ نفر را که در سرکوب پس از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد زندانی شدند آزاد کرده اند.

ویلیام هیگ: ایران و بریتانیا به سوی بازگشایی سفارت گام برمی‌دارند

رادیو فردا: ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که ایران و بریتانیا در حال انجام اقداماتی برای  بهبود روابط و در نهایت بازگشایی سفارت‌های خود هستند.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه به پارلمان این کشور گفت: «هر دو کشور یک کاردار غیرمقیم منصوب خواهند کرد که مامور بازسازی مناسبات، و از جمله برداشتن گام‌های موقت به منظور بازگشایی نهایی سفارت‌های کشورهایمان هستند.»

روزنامه گاردین نیز گزارش داده است که ویلیام هیگ به نمایندگان این کشور گفت مذاکرات با دولت ایران در نیویورک در فضای بسیار  مثبت‌تری صورت گرفته است.

برپایه این گزارش  هیگ در مورد بازسازی روابط ایران و بریتانیا بار دیگر تاکید کرد بهبود مناسبات باید «گام به گام» و برپایه «اقدام متقابل» صورت گیرد.

هیگ با بیان اینکه چنین اقداماتی راه را برای بازگشایی سفارت بریتانیا تسهیل خواهد کرد، گفت: «ما از تماس‌های مستقیم بیشتر استقبال می‌کنیم.»

 به گفته  ویلیام هیگ، ماه‌های آینده در مناسبات ایران و بریتانیا، «احتمالا بسیار مهم» خواهند بود.

 برپایه این گزارش از اهم وظایف کاردارهای دو کشور، پرداختن به موضوعاتی چون تعداد و شرایط کارکنان دو سفارتخانه خواهد بود که پیش از این هم‌ مورد بحث میان مقامات دو کشور قرار گرفته است.

وزیر خارجه بریتانیا گفت: «روشن است که رئیس جمهور جدید و وزرایش در ایران تصویر بسیار مثبت‌تری از خود و کشورشان نسبت به همین اواخر ارائه می‌دهند… تردیدی نیست که فضای دیدارها با آنها متفاوت است…ما باید صداقت این دولت ایران را تمام و کمال بیازماییم و از همین رو حائز اهمیت است که کانال‌های ارتباطی ما برای این کار باز باشد.»

این اظهارات در حالی است که پیشتر حزب کارگر از تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران انتقاد کرده بود.

تا آذرماه سال ۱۳۹۰ که عده‌ای به طور «سازماندهی شده»،  به سفارت بریتانیا حمله کرده و عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند، دو طرف در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند. پس از این حمله  بریتانیا سفارت خود در تهران را بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی از خاک این کشور شد.

 ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، یکی از نخستین مقام‌های کشورهای غربی بود که پس از پیروزی حسن روحانی، ابراز امیدواری کرده بود که روابط با ایران بهبود یابد. وی در نیویورک به همتای خود محمدجواد ظریف هم ملاقات دوجانبه داشت. قرار است هفته آینده در ژنو گفت‌وگوهای ۱+۵ با شرکت وزیر خارجه ایران از سرگرفته شود.

هیگ گفته است که اگر تهران خواهان تخفیف در تحریم‌ها است نیاز دارد که دست به «تغییرات اساسی» بزند.

در همین حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، درباره ارتقای مناسبات ایران و بریتانیا گفت: «پیرو مذاکرات دو وزیر امور خارجه در نیویورک مقرر شد گفت وگوها بین نمایندگان دو وزارت خارجه ادامه یابد و پیرو این گفت‌وگوها روز گذشته (دوشنبه) آقای ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس طی تماس تلفنی با آقای دکتر ظریف پیشنهاد داد که دو کشور نسبت به تعیین کاردار غیرمقیم در پایتخت های دو کشور اقدام کنند.»

اظهارات ضدونقیض مسئولان درباره رفع فیلتر فیس‌بوک

رادیو آلمان: یک روز بعد از اظهارات وزیر ارتباطات، دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه می‌گوید این کارگروه هیچ برنامه‌ای برای رفع فیلترینگ فیس‌بوک ندارد، اما دبیرخانه وزارت ارتباطات می‌گوید امکان رفع فیلتر فیس‌بوک در دست بررسی است.

اظهارات ضدونقیض مسئولان درباره‌ی امکان رفع فیلتر فیس‌بوک کماکان ادامه دارد. در حالی که روز دوشنبه (۱۴ مهر) محمود واعظی گفت که برنامه‌ای برای رفع فیلتر فیس‌بوک در دستور کار نیست، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فن‌آوری با انتشار بیانیه‌ای توضیحات بیشتری درباره اظهارات وزیر ارائه داد.

با این‌حال همزمان با انتشار این بیانیه، عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در گفت‌وگو با خبرگزاری “مهر” گفت که این کارگروه فعلا هیچ برنامه‌ای برای رفع فیلتر فیس‌بوک ندارد و پیش از این هم برنامه‌ای برای رفع فیلتر نداشته است.

خرم‌آبادی بار دیگر فیس‌بوک را سایتی با “ماهیت جاسوسانه” توصیف کرد و گفت به دلیل کثرت “محتوای مجرمانه” در این سایت، فیلترینگ این سایت ادامه خواهد داشت.

خرم‌آبادی که سمت مشاور قضایی دادستان کل کشور را هم دارد تاکید کرد که طبق قانون تنها مرجع ذی‌صلاح برای تصمیم‌‌گیری درباره رفع فیلترینگ فیس‌بوک کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه همچنین تاکید کرد:«اخباری که به نقل از روابط عمومی برخی نهادها در مورد بررسی امکان رفع فیلتر فیس‌بوک مطرح می‌شود، کذب محض است.»

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری روز دوشنبه (۱۳ مهر) در پاسخ به این سئوال که اگر فیس‌بوک رفع فیلتر نشود، تکلیف حضور اعضای کابینه در این شبکه اجتماعی چه می‌شود، گفت در این‌باره باید از خود وزرا سوال کرد و پاسخ شفافی نداد.

تولید دو شرکت خودروسازی ایران «کاملا متوقف» شد

رادیو فردا: تولید انواع خودرو در دو شرکت کرمان موتور و خودروسازی مدیران در شهریورماه امسال به صفر رسیده است.

خبرگزاری ایسنا دوشنبه ۱۵ مهرماه با استناد به جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داد که ماه گذشته تولید خودرو در شرکت کرمان‌موتور با افت صد درصدی از ۷۶۱ دستگاه به صفر رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید خودروسازی راین نیز با کاهش صد درصدی از ۹۱ دستگاه به صفر کاهش یافته است. پس از آن بیشترین افت تولید مربوط به شرکت خودروسازی مدیران است.

رسیدن نرخ تولید دو شرکت خودروسازی ایران در شهریورماه به رقم صفر در حالی است که ساسان قربانی دبیر انجمن خودروسازان ایران ۱۳ شهریور، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هشدار داد که در صورت ادامه پیدا کردن «مشکلات متعدد داخلی و خارجی» که صنعت خودرو و قطعه‌سازی با آنها مواجه است، تولید خودرو در کشور «متوقف خواهد شد».
به گفته وی، هم‌اکنون خودروسازان کشور با «حدود ۳۰ درصد» ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و ظرفیت تولید در واحدهای قطعه‌سازی نیز به «۱۵ تا ۲۰ درصد» کاهش یافته است.

تولید در شرکت خودروسازی مدیران نیز در شهریور ماه با کاهش ۶۶٫۳ درصدی نسبت به شهریورماه سال گذشته از ۵۰۱۶ دستگاه به ۱۶۹۰ دستگاه کاهش یافته است.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهریورماه امسال تولید انواع خودرو در شرکت پارس خودرو نیز با کاهش ۵۰٫۷ درصدی از ۱۰ هزار و ۴۴۸ دستگاه در شهریور ماه ۹۱ به ۵۱۵۳ دستگاه کاهش یافته است.

در این مدت تولید در گروه بهمن نیز با افت ۵۰ درصدی از ۹۰ دستگاه به ۴۵ دستگاه رسیده است.

 با این حال طی ماه گذشته تولیدات شرکت ایران خودرو با رشد ۸۶٫۹ درصدی از ۱۶ هزار ۲۷۹ دستگاه به ۳۰ هزار و ۴۲۷ دستگاه افزایش یافته است.

تولید در شرکت سایپا نیز با افزایش ۲۰٫۲ درصدی از ۱۳ هزار و ۶۲۶ دستگاه به ۱۶ هزار و ۳۸۰ دستگاه رسیده است.

ایران هنوز جزئیات کامل تولید خودرو در شش ماهه اول سال جاری را منتشر نکرده است، اما گزارش‌های رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از افت ۴۴٫۵ درصدی تولید انواع خودرو در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به دور مشابه سال گذشته خبر داده است.

آخرین گزارش گمرک ایران که حاوی آمار فروردین تا آخر مرداد ماه است، می‌گوید که در پنج ماهه نخست ۱۳۹۲ تعداد خودروهای سواری صادر شده از ایران با افت شدید ۹۴٫۳۴ درصدی به ۱۴۵۶ دستگاه رسیده است که ارزش آن تنها ۱۱ میلیون دلار بوده است.

ترجمه‌ی دو کتاب کودک انتشار یافت

«کولاک» و «گنجشک من، بدو…بدو…» دو کتابی است که با ترجمه غلامرضا امامی منتشر و روانه بازار شده است.

books

به گزارش ایسنا، کتاب «کولاک» که برای کودکان نوشته شده، درباره زندگی در کوه‌های آلپ است، این کتاب همراه با روایت تلاش‌های دو کودک برای تزیین سورتمه‌شان، به دشواری زندگی در طبیعت برفی و احترام به طبیعت می‌پردازد.

این کتاب که نوشته سلینا چونز است، در زبان اصلی به شعر است، اما در ترجمه امامی از این اثر، متن به داستان نزدیک شده است. «کولاک» برنده جایزه هانس کریستین اندرسن است که همراه با تصویر‌هایی از آلوئیس کاریجیت، در ۳۲ صفحه رنگی، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با رعایت حق کپی‌رایت در انتشارات کودکان منتشر شده است.

همچنین «گنجشک من، بدو…بدو…» نوشته بریژیت ونینگر است که توسط امامی ترجمه شده است.

این کتاب داستان گنجشک کوچکی است که در یک سانحه بالش آسیب می‌بیند و موش و کلاغی به او کمک می‌کنند، اما گنجشک توان پرواز را از دست می‌دهد، ولی او می‌آموزد که می‌تواند با پاهایش بدود و در شرایط تازه هم لذت ببرد.

«گنجشک من، بدو…بدو…» با نقاشی آنا آناستاسووا همراه است و در ۳۲ صفحه رنگی با قیمت ۷۰۰۰ تومان در نشر کودکان به چاپ رسیده است.

بانک جهانی: هر ایرانی سالانه هشت تن دی اکسید کربن تولید می‌کند

رادیو فردا: بانک جهانی با تهیه گزارش تازه‌ای برخی از شاخص‌های اقتصادی و زیست‌محیطی کشورهای جهان را منتشر و از جمله اشاره کرده است که میزان مرگ و میر در ایران بر اثر بلایای طبیعی طی ده سال گذشته، شش برابر شده و ایرانی‌ها در میان آلوده‌کننده‌ترین شهروندان جهان‌ قرار دارند.

بر پایه اطلاعات یکی از جدول‌های این گزارش، در حالی که میانگین تعداد جان‌باختگان در ایران بر اثر بلایای طبیعی نظیر خشکسالی، زمین‌لرزه، سیل، و توفان بین سال‌های ۹۳ تا ۲۰۰۲ میلادی چهار هزار و ۷۸۶ نفر بوده است، این رقم در دوره ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ به ۲۸ هزار و ۹۳ نفر رسیده که رشدی شش برابری نشان می‌دهد.

یکی دیگر از شاخص‌های جداول این گزارش نشان می‌دهد که ایرانیان در میان آلوده‌کننده‌ترین شهروندان جهان‌ قرار دارند و در حالی که میزان سرانه انتشار گاز کربن دی‌اکسید شهروندان چین در سال ۵٫۲ تن است، هر ایرانی در سال ۸٫۲ تن کربن دی‌اکسید وارد محیط زیست می‌کند.

در همین حال بر اساس گزارش بانک جهانی که «گزارش توسعه جهانی ۲۰۱۴» نام گرفته، درصد ایرانیانی که طی سال گذشته موفق به پس‌انداز شده‌اند، ۳۲ درصد است، حال آنکه در همین مدت ۳۷ درصد از مردم آنگولا، ۳۸ درصد از مردم بورکینا فاسو، ۶۷ درصد آلمانی‌ها و حدود ۷۳ درصد از مردم دانمارک پس‌انداز کرده‌اند.

«گزارش توسعه جهانی ۲۰۱۴» هم‌چنین می‌نویسد که نرخ تورم بر پایه شاخص قیمت مصرف‌کننده برای سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میلادی در ایران، ۲۳٫۹ درصد بوده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران همراه با رومانی، کرواسی، یونان، و آرژانتین در میان کشورهایی قرار دارد که در جهان کمترین انعطاف و بیشترین قوانین دست‌وپاگیر را در بازارهای کار و تولید اقتصادی خود دارند.
بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۱۰ میلادی در ایران از هر صد هزار نفر سه نفر بر اثر قتل جان باخته‌اند. در همین حال این آمار برای کشور کلمبیا ۳۳ نفر و اتریش ۰٫۶ نفر است.

در دیگر جدول‌های این گزارش، در بخش مربوط به ایران، شاخص‌هایی چون کیفیت آموزش و پرورش، ذخایر بین‌المللی و درآمد ناخالص ملی خالی گذاشته شده و تهیه‌کنندگان گزارش اطلاعاتی از این موارد در دست نداشته‌اند.


کاشفان “ذره هیگز” برندگان جایزه نوبل فیزیک امسال شدند

رادیو آلمان: آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز سه‌شنبه (۸ اکتبر۲۰۱۳/ ۱۶ مهر) اسامی برندگان جایزه نوبل فیزیک امسال را اعلام کرد. فرانسوا انگلرت، فیزیکدان بلژیکی و پیتر هیگز، فیزیکدان بریتانیایی، کاشفان “ذره گریزان بوزون هیگز” برندگان این جایزه اعلام شدند.

پیتر هیگز و فرانسوا انگلرت به پاس پژوهش‌های ۵۰ ساله خود در زمینه ذره گریزان هیگز جایزه نوبل امسال را تصاحب کردند.

زمانی که در تابستان ۲۰۱۲ وجود ذره هیگز اثبات شد، توجه رسانه‌ها بار دیگربه پیتر هیگز اسکاتلندی جلب شد. این فیزیکدان که اکنون ۸۴ سال دارد، در دهه ۱۹۶۰ میلادی از وجود چنین ذره‌ای سخن گفته بود.

پیتر هیگز در سال ۱۹۶۴ و هنگامی که کرسی تدریس در مؤسسه “Tait” در ادینبورگ را داشت، نظریه‌ای را مطرح کرد که در سال ۲۰۱۳ جایزه نوبل فیزیک را برای او به ارمغان آورد. او از ذره‌ای کشف‌ نشده نوشت که هنوز هم دانشمندان نتوانسته‌اند دلیل قانع‌کننده‌ای برای وجود آن ارائه کنند. البته هیگز خود زمانی در یک کنفرانس خبری گفته بود «برای من همه چیز روشن است» و خندیده بود.

نزدیکان هیگز او را فردی مهربان و تا حدودی خجالتی می‌دانند که علاقه چندانی به سر و صدای بیش از اندازه رسانه‌ها ندارد؛ با تمام وجود فیزیکدان است و کاملا علمی صحبت می‌کند. جالب این ‌که هیگز از عضویت در تشکیلات “صلح سبز” خارج شد، هنگامی که این سازمان جهانی علیه مهندسی ژنتیک وارد عمل شد.

هیگز از دانشمندان مکتب قدیم است و نوشته‌های خود را همچنان با کاغذ و مداد آماده می‌کند. او چندان هم با کامپیوتر اخت نیست و در حالی که همکارانش در سخنرانی‌های خود از پاورپوینت و انیمیشن استفاده می‌کنند، او همواره به طرح‌های دست‌نویس و استفاده از اوپک و پروژکتور بسنده کرده است.

هیگز به خبرنگار زنی که از او پرسیده بود کشف شما (ذره هیگز) چه کمکی به یزدان‌شناسان می‌کند، صادقانه پاسخ گفته بود: «نمی‌دانم [این ذره در حوزه کار خداشناسان] به چه دردی می‌خورد»

او در عین حال از نامی که رسانه‌ها به این ذره دادند (ذره خدا) متنفر است و آن را “خجالت‌آور” می‌داند. پیتر هیگز می‌گوید که تا کنون از این نام استفاده نکرده و هرگز هم آن را به زبان نخواهد راند: «من به وجود خدا اعتقاد ندارم اما همواره با خود فکر کرده‌ام که این اصطلاح تحقیرآمیز می‌تواند موجب رنجش برخی افراد شود»

پس از آن‌ که دانشمندان مرکز سرن “ذره هیگز” را پیدا کردند، پیتر هیگز به رسانه‌ها گفت: «فکر نمی‌کردم در زمان حیات من اتفاق بیافتد. اما حق‌داشتن حس قشنگی است». او در عین حال مانند تمام دانشمندان دیگر معتقد است که بشر همچنان راه درازی در پیش دارد. هیگز می‌گوید: «شتاب‌دهنده سرن هنوز کار زیادی برای انجام دارد و خوشحال می‌شوم خبرهای تازه‌ای از آن بشنوم».