تغذیه و بهداشت خانواده

در طب مدرن عقیده بر این است که التهاب یا Inflammation بدن زمینه را برای بروز و دوام اکثر بیماری ها به وجود می آورد. مثلاً رابطه بین التهاب روده بزرگ و سرطان آن، التهاب پستان ها و بروز سرطان سینه، التهاب مفاصل و بیماری های آرتروز و غیره به وضوح ثابت گردیده. در این صورت باید از عوامل شناخته شده التهاب بدن دوری نمود. در اینجا به چند نوع غذایی که در پیشگیری و کنترل این بیماری پیچیده نقش دارند اشاره می گردد.

۱ـ روغن زیتون، آواکادو و هسته انگور روغن هایی هستند که از بروز التهاب جلوگیری می کنند و بهتر است جای روغن های گیاهی دیگر را بگیرند. در نتیجه قلب و عروق و سلول های مغزی و دیگر اعضاء بدن سالم تر به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.

food

۲ـ جانشین کردن ماهی به جای گوشت ها مخصوصاً گوشت قرمز یکی از روش هایی است که می توان با التهاب بدن مبارزه نمود و یا از بروز آن جلوگیری کرد. گوشت های قرمز حاوی اسیدهای چرب امگا۳ نیستند و دارای مقدار زیادی چربی های اشباع شده و کلسترول هستند که خود زمینه را در بدن برای بروز التهاب آماده می سازند. ماهی های سالمون، تونا و Halibut دارای مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که مانع به وجود آمدن و حرکت التهاب بدن می شوند.

۳ـ دانه های روغنی و میوه جات حاوی چربی های مفید هستند. مثلاً تخمه آفتاب گردان و بادام برزیلی و بادام و گردو، توت فرنگی و گیلاس و آلبالو و سیب و انواع توت ها در مورد مبارزه با التهاب بدن نقش مهم دارند و از بافت های بدن محافظت می کنند تا مشکلی رخ ندهد. روغن های این دسته از غذاها حاوی مواد ضدالتهاب بوده و در ضمن دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند.

۴ـ سیر تازه و امیسین موجود در آن بهترین داروی ضدالتهاب بدن می باشد. علاوه بر این سیر آنتی بیوتیکی است طبیعی و ترکیبات آن برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید می باشند. در این مورد غذاهای بیشتری وجود دارند که در فرصت های بعدی معرفی خواهند شد.

خواص غذایی و دارویی اسانس یا روغن پوست مرکبات

در بازار اسانس یا روغن پوست انواع مرکبات برای استفاده در تهیه غذا به خاطر بو و طعم مطبوع آن و درمان بیماری ها وجود دارند ولی اسانس پوست پرتقال بهتر و بیشتر شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. تا قرن هفدهم در اروپا اسانس مرکبات مصرف زیادی نداشت زیرا قیمت آن گران بود و تهیه آن از چین و هندوستان به عمل می آمد. این اسانس مخصوص در لایه خارجی پوست مرکبات وجود دارد که با فشار آن می توانید آن را به وضوح لمس کرده و از بوی خوش آن لذت ببرید. استفاده آن موارد زیادی دارد که مهمترین آنها تغییر خلق و خو و به وجود آوردن نوعی آرامش است، ولی در حال حاضر ده ها نوع خواص غذایی و دارویی آن در طب مدرن شناسایی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در این جا فهرست وار به طور خلاصه به آنها اشاره می گردد.

ـ در بسیاری از کشورهای دنیا مخلوط مقدار کمی اسانس مرکبات با روغن های دیگر در ماساژ بدن به کار می رود و نوعی لطافت و زیبایی به پوست بدن می دهد.

ـ اسانس پوست مرکبات خاصیت ضد درد دارد و در بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می گردد. در ضمن از بروز نفخ دستگاه گوارش جلوگیری کرده و در تسکین دردهای معده و روده نقش دارد و در عملکرد کیسه صفرا برای دفع صفرای جمع شده در کبد موثر می باشد.

ـ اسانس پوست پرتقال داروی ضدافسردگی است و اضطراب را کاهش می دهد.

ـ بهترین پاک کننده پوست بدن است و علاوه بر این که از بروز چین و چروک صورت و گردن جلوگیری می کند نوعی شادابی به پوست می دهد. این اسانس به گردش خون سالم در عروق و قلب کمک می کند.

ـ در طب سنتی اسانس پوست مرکبات برای تقلیل درجه حرارت بدن در موقع سرماخوردگی و تب کاربرد زیادی داشته و امروز نیز در طب مدرن پزشکان به این عقیده باور دارند.

ـ بهترین داروی درمان زخم دهان و تمیز کردن حفره دهان می باشد و به لثه ها توانایی بیشتری می دهد.

ـ در تهیه دسرها و شیرینی جات عصاره یا روغن مرکبات نقش مهم دارد زیرا طعم بسیار مطبوعی به آنها می دهد. این عصاره حاوی ماده شیمیایی مخصوصی است که قند و کلسترول خون را تقلیل میدهد.

ـ در تقلیل تپش قلب در موقع هیجان ها و اضطراب دارویی است بی خطر و آرام بخش.

ـ در تقلیل ورم غدد لنفاوی که گاهی در بیماری های عفونی و بیماری های دیگر پیش می آید موثر بوده و سبب فعالیت طبیعی کلیه ها و مثانه می شود و به علت خاصیت آرام بخشی آن از عارضه بی خوابی و کم خوابی جلوگیری می کند.

این گونه روغن های طبیعی را نباید حرارت داد و بهتر است در درجه حرارت محیط منزل نگهداری شوند. در مصرف آنها نباید زیاده روی کرد زیرا اسانس مرکبات ممکن است سبب مشکلاتی شود.

خاصیت دیگر میوه گل رز

در چند شماره گذشته در مورد شناسایی ویتامین C در میوه گل رز مطلبی نوشتم که مورد استقبال عده زیادی از خوانندگان شهروند قرار گرفت. این هفته گروهی از دانشمندان طی مقاله علمی جالبی اعلان کردند که پس از بررسی گروهی از افرادی که به آرتروز گرفتار بودند و دسته ای از افراد سالم به عنوان شاهد که به مدت ۱۸ سال به طول انجامیده معلوم ساختند که افرادی که آرتروز مخصوصاً نوع Rheumatoid  دارند و از پودر میوه گل رز و ترکیبات آن استفاده می کنند در بیماری و عوارض آن تخفیف چشم گیری به وجود می آورد.

علاوه بر آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ضدالتهابی که در میوه گل رز وجود دارند پژوهشگران نوعی اسید چربی به نام GOPO نیز در آن یافته اند که تا به حال فقط در روغن ماهی شناسایی شده است. این یافته جدید و اثر میوه گل رز در کنترل بیماری آرتروز و تخفیف درد می تواند انقلابی در درمان این بیماری بازی کند. ما می دانیم که فقط در آمریکا ۵/۱ میلیون افراد بزرگسال از بیماری آرتروز و عوارض آن رنج می برند. این بیماری یکی از عوارض و ناهنجاری های سیستم ایمنی به شمار می رود. در چنین مواردی سیستم ایمنی بدن به جای حفظ و نگهداری و سلامتی بدن به بعضی از اعضاء بدن اشتباهاً حمله می کند که یکی از آنها بروز و پیشرفت آرتروز است که درمانی ندارد و بندبندهای مفاصل را به فرم و صورتی تبدیل می کند که شخص زمین گیر خواهد شد. برآورده شده است که مخارج نگهداری و درمان این بیماری هر ساله حدود ۱۶ هزار دلار است. پودر گل رز Litozin نام دارد و در موقع بررسی ذکر شده در بالا تهیه و مصرف گردیده و حدود ۳۹۰ دلار در سال مخارج دارد.

در آمریکا هر ساله ۳۰ میلیون پاند آنتی بیوتیک به حیوانات می دهند

FDA آمریکا رسماً گزارش کرده که هر ساله در آمریکا ۳۰ میلیون پاند آنتی بیوتیک به گاو و گوسفند و مرغ ها می دهند که مریض نشوند. در جمع کل جمعیت مردم آمریکا این اندازه آنتی بیوتیک به بیماران داده نمی شود ولی به هر صورت مقدار زیادی از این ماده شیمیایی در گوشت حیوانات مورد بحث انباشته می شود و هر روز وارد گردش غذایی ما می گردد و ما دانسته یا ندانسته آن را نوش جان می کنیم و خوشحالیم که گوشت تمیز و به ظاهر سالمی در دسترس ما قرار داده اند. این آنتی بیوتیک ها که به تدریج وارد بدن ما می شوند سبب مقاوم شدن میکرب ها شده و اگر روزی به نوعی بیماری عفونی دچار گردیم هیچ نوع از آنها نمی تواند بیماری را درمان کند و شخص صرفاً به علت بیماری ساده ای جانش را از دست می دهد. پژوهشگران گوشت حیواناتی را که در غذای آنها آنتی بیوتیک منظور گردیده آزمایش کرده و دریافتند که مثلاً ۷۵درصد گوشت مرغ های مورد بحث حاوی حداقل چند نوع آنتی بیوتیک است که مصرف آن برای بدن مضر می باشد. در بسیاری از مرغ داری ها مقدار زیادی آنتی بیوتیک به وسیله سرنگ های مخصوص به زور  وارد گلوی مرغ ها می شود، زیرا فکر می کنند آنتی بیوتیک به همراه غذا کافی نخواهد بود و این عمل سبب ازدیاد وزن مرغ می شود. ویدیوهای دلخراشی از این گونه اعمال غیرانسانی را می توان در اینترنت مشاهده نمود که دیدن آنها سبب ترک گوشت خوردن می شود. کودکی که از سنین کودکی به خوردن این گونه غذاها تن می دهد پس از مدتی کوتاه بدنی تسلیم شده در برابر آنتی بیوتیک ها خواهد داشت و اگر به نوعی بیماری عفونی دچار گردد درمان آن امکان پذیر نخواهد بود.

*دکتر پرویز قدیریان استادی دانشگاه مونتریال در تغذیه، استادی دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناسی سازمان بهداشت جهانی را در کارنامه ی پر بار خود دارد. از همکاری او با شهروند بیش از یک دهه می گذرد.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com