در هفته دوم بررسی‌ سینمای کانادا با حضور جمعی از ایرانیان ساکن تورنتو فیلم “حرکت به سوی جاده” با حضور کارگردان دان شبیب به نمایش و نقد گذاشته شد.

دن شبیب دارای سابقه طولانی در ساختن، تدوین، تهیه کنندگی فیلم و آثار تلویزیونی از آغاز دهه شصت میلادی می‌باشد و نامی‌ مطرح در قسمت انگلیسی‌ زبان سینمای کانادا است. از ویژگی‌‌های مشخص فیلم‌های او، استفاده از موزیک و تدوین قوی، نشان دادن بخش‌های پایین و محذوف جامعه و تاکید او بر رابطه عمیق دوستی‌‌های مردانه است.

گروه نه ما نه سینما با دان شبیب

گروه نه ما نه سینما با دان شبیب

موضوع فیلم اکران شده پیرامون سفر دو جوان پر امید “پیت” و “جویی” از استان شرقی‌ نوا اسکوشیا به شهر تورنتو در اواخر دهه شصت میلادی می‌باشد و فیلم از چگونگی تلاش آن ها برای دست یافتن به زندگی‌ بهتر در شهر و مشکلات گوناگونی که در این مهاجرت با آن روبرو می‌شوند پرده بر می دارد.

در قسمت ارائه، کارگردان به توضیح ایده فیلم و همچنین فیلم دوم الهام گرفته شده از این اثر پرداخت و با تاکید بر فلسفه خود از فیلم سازی، ایجاد درامی قوی از موضوعی غیر دراماتیک را وظیفه اصلی‌ کارگردان دانست و در این راستا ضعف سینمای کانادا را نداشتن کارگردانی خوب با این مشخصه دانست. او همچنین، با اشاره به فیلم‌های مستند اولیه خود، چگونگی‌ انتخاب موضوع، مساله زمان محدود برای فیلم سازی و ارتباط با عوامل دست اندرکار مثل ایجاد اعتماد با بازیگران را در پروسه کارگردانی بسیار مهم بر شمرد.

بخش پرسش و پاسخ، با استفبال فراوان و سئوالات بسیار از کارگردان انجام گرفت. در این قسمت بیشتر سئوالات به تجارب کارگردان در هنگام ساخت اثر، نحوه ساخت صحنه‌های‌های مختلف فیلم، چگونگی‌ انتخاب بازیگران و ویژگی‌‌های سینمای کانادا اختصاص یافت  و آقای شبیب هم با علاقه به تمامی سئوالات پاسخ گفتند.

همچنین در این قسمت، بسیاری دیدن تورنتوی قدیم‌ با تمام مناظر و آدم‌های آن دوران را در فیلم تجربه‌ای بسیار جالب ارزیابی نمودند و عده‌ای دیگر با اشاره به بودجه کم فیلم بر قوی و ساده بودن فیلم با این وجود اشاره کردند.

در هفته آینده، فیلم “شاگردی دادی کراویتز” با حضور  منتقد معروف کانادایی “تد کدچف” برگزار خواهد شد. این جلسه شنبه دوم نوامبر از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در اتاق ۵۱۵۰ ساختمان اویزی در دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.

برنامه ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار می شود. اخبار جلساتِ از طریق namanacinema@gmail.com  قابل پیگیری است.