شهروند ۱۲۶۸
این لشکرکشی که حکومت ایران دارد برای ۲۲ بهمن می کند، آدم را یاد آخرین نبرد ناپلئون در واترلو می اندازد.
او بعد از شکست های گوناگون در اروپا، ته مانده تمام سربازهایش را برای نبرد واترلو تجهیزکرد، اما نتیجه اش چه شد؟ یک شکست دیگر و تبعید به جزیره سنت هلن.
ناپلئون، تا آنجائی که من می شناسمش و اولین نامزدش دزیره هم در خاطراتش نوشته است، در نوجوانی اش آدم بدی نبود، اما حرص و طمع به قدرت، کارش را به جائی کشاند که همه می دانند و در تاریخ نوشته اند.
در جوانی طلبه فقیری بود اهل شعر و ادب که در مشهد زندگی می کرد… آخ ببخشید قاطی کردم! افسر جوانی بود که در کرس زندگی می کرد، با خانواده پرجمعیت و فقیرش به پاریس آمد، با دوز وکلک و کمک یکی از برادرانش که رئیس مجلس شده بود کنسول اول شد و چون به حقوق بشر خیلی احترام می گذاشت، هر بشری که صدایش درمی آمد، حقش را فی المجلس می گذاشت کف دستش تا صدایش برای همیشه خاموش شود!
ناپلئون بعدها به خودش لقب امپراتور داد و شروع کرد به کشورگشائی و زدن وکشتن و کارهایی که بالاخره مردم دنیا گفتند ای داد بیداد، نمی شود همینجور نشست و این آقا را نگاه کرد.
براساس خبرهائی که در سایت های خبری می بینیم و می خوانیم، برای ۲۲ بهمن هم چنان تدارک و تهیه ای دارند می بینند که انگار نبرد واترلوست!
همینجور ماشین و موتور و زرهپوش است که به جانب میدان آزادی روان است، و همینطور ساندویچ و ساندیس است که دارند هول هولکی تولید و به سمت این میدان می فرستند و همینطور رجز است که می خوانند و اولدورم بولدورمی است که می کنند!
بابا مردم ایران آدمهائی با محبت، صمیمی و آرامش طلبند، اما به خاطر نارضایتی هائی که دارند، فریادشان بلند شده است، به جنبش درآمده اند و اسم حرکت خودشان را گذاشته اند جنبش سبز، یعنی جنبش بی خشونت، یعنی اینکه نمی خواهند گوشه لباس کسی خاکی شود و خون از دماغ کسی بریزد، اما خواستهائی هم دارند. اولین حرفشان هم این است که ما این رئیس جمهور را نمی خواهیم . آخر این که دیگر تانک و زرهپوش و لشکرکشی نمی خواهد.
به زبان خوش بگذارید مردم بیایند و آزادانه رای بدهند و هرکس را که می خواهند انتخاب کنند و تمامش کنید این بزن بزن و بکش بکش را. واله به خدا خوبیت ندارد، آبروی تان توی دنیا می رود و عاقبت بخیری هم در آن نیست. می گوئید نه، به همین روش ادامه بدهید تا نتیجه اش را ببیند.

پول ، پول میاره

سردار محصولی تلفن کرده بود به خبرنگار ما و می گفت آقا شما یک چیزی به این مردم بگین، خودم که روم نمیشه حرفی بزنم.
خبرنگار ما پرسید مگه چی شده؟ ایشان جواب دادند من چون آدم صادق و درستکاری هستم، چند سال پیش شخصاً ثروتم را که ۱۶۰ میلیارد تومان بود، اعلام کردم، اما روزنامه ها و سایت های خبری، بعد از چندین سال از من هنوز با عنوان همان ثروتمند ۱۶۰ میلیارد تومانی یاد می کنند.
خبرنگار ما پرسید خب این چه اشکالی دارد؟ ایشان جواب دادند اشکالش این است که مردم دنیا تصور می کنند من با داشتن چنین سرمایه ای عرضه این را نداشته ام که بعد از اینهمه سال، حداقل ۱۰ میلیارد تومان دیگر به ثروتم اضافه کنم. یعنی من اینقدر دست و پا چلفتی ام؟ مگر خودمان ضرب المثل نداریم که می گوید پول، پول میاره؟ بنابراین همینطور الکی هم که شده باشد ثروت من بیش از این حرف ها شده است. ترا به خدا به مردم و به این روزنامه نگاران بگوئید اینقدر مرا دست کم نگیرند و مرا مرد ۱۶۰ میلیارد دلاری ننامند. فکر آبروی بنده هم باشند!

خدا بده برکت!

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ اعلام کرد که در ده ما گذشته ۳۸ هزار و۱۶۱ قاچاقچی، توزیع کننده و حامل مواد مخدر دستگیر شده اند.
یکی از خارجی هایی که با بنده سلام و علیک دارد و می داند که ایرانی هستم می پرسید: آنوقت شما آدم معمولی هم توی تهران دارید؟!

سرویس تلفنی

آدم چقدر خوشحال می شود که می بیند در کشور ثروتمند، بالنده و زنده ای مثل ایران، خط فقر دائماً در حال ترقی و تعالی است و ثابت نمی ماند.
تا دو سه هفته پیش می گفتند هرکس کمتر از۷۰۰ هزار تومان در ماه بگیرد زیر خط فقر است و حالا اعلام کرده اند که هرکس درآمد ماهیانه اش کمتر از ۹۰۰ هزار تومان باشد زیر خط فقر است.
چقدر خوب است دولت خدمتگزار، یک سرویس تلفنی ایجاد کند که مردم صبح به صبح که از خواب بلند می شوند تلفن کنند و از کسی که گوشی را برمی دارد بپرسند برادر، حقوق من به شرط آنکه پرداخت شود، ۲۹۳ هزارتومان است. می خواستم بدانم الان کجای کارم، یعنی چند کیلومتر زیر خط فقرم؟!


طلسمی که جلوی تحریم بنزین را می گیرد!


مناسب برای هدیه دادن به آقایان و پسران جوان و بانوان و دختر خانمها یا آویزان کردن در ماشین و یا منزل.

دو طرف این گردنبند دارای آیه و طلسم نوشته میباشد.
به راحتی همه را مجذوب خود کنید با آیه و طلسم محبت
دیگر بخت شما با این طلسم بسته نخواهد شد
دختر خانوما بیشتر مخصوص آقایان دم بخت

مخترع طلسمی که آگهی آن را می بینید، در حالی که تلاش داشت یکی از آنها را به خبرنگار ما بفروشد می گفت آقا فکر نکنین این چیزها خرافاته، به خدا معجزه می کند. من خودم یک میلیون از این گردنبند را فروخته ام و زندگیم زیر و رو شده. مگر معجزه چه جوریه؟!
او وقتی امتناع خبرنگار ما را از خرید طلسم دید گفت اشکالی ندارد صبر کنید یک نوع دیگرش را دارم اختراع می کنم که محشر است، آن را بخرید.
وی برای خبرنگار ما توضیح داد و گفت گردنبند جدید را می خواهم به شکل موبایل بسازم که مدرن و امروزی باشد، نه به اشکال هندسی که همه می سازند و یکنواخت شده. و برای اینکه این طلسم کاربرد بیشتری داشته باشد، قصد دارم روی آن را خلاصه نویسی کنم که دعای بیشتری جا بگیرد. مثلا از آیت الکرسی فقط آی باکلاه آن را می نویسم. اعداد را به زبان خارجی خواهم نوشت که اگر کسی طلسم را به اروپا و آمریکا برد، خاصیت معجزه آسای خود را در آنجا هم حفظ کند، خط های روی طلسم را نیز به جای عمودی که در طلسم فوق می بینید، افقی خواهم کشید چون دانشمندان ثابت کرده اند که اثر خط افقی، ده برابرخط عمودی است!
خبرنگار ما پرسید اثر خط ها را نمی دانم، ولی خلاصه نویسی آیه ها، خاصیت طلسم را کم نمی کند؟
مخترع جوان جواب داد نه، خدا خودش که می داند منظور من از آی باکلاه چی بوده، بنابراین از اثر طلسم کم نمی کند چون الرحم الراحمین است.
به قراری که مخترع طلسم می گفت، اگر طلسمی را که در دست تهیه دارد روی کامپیوتر بگذاری دیگر کمپانی های نوکیا و زیمنس هم نمی توانند آن را فیلترکنند و اگر به تلویزیون آویزان کنی، دیگر هیچ پارازیتی روی آن اثر نمی گذارد.
او می گفت در نظر دارم بعد از فروش سری جدیدی که توضیح دادم، یک طلسم فوق مدرن درست کنم که اگر جلوی ماشین آویزان کنی، بدون بنزین هم حرکت کند و به این ترتیب نقشه های آمریکا را برای تحریم بنزین خنثی کنم!

* میرزاتقی خان یکی از روزنامه نگاران و طنزنویسان پیشکسوت ایران و از همکاران تحریریه ی شهروند است.