جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در جریان سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به ایران و سوریه حمله و این دو کشور …

شماره ۱۱۹۶ ـ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸


 

حمله بوش به ایران و سوریه در اجلاس مجمع عمومی


 

بی بی سی: جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در جریان سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به ایران و سوریه حمله و این دو کشور را متهم به دست داشتن در تروریسم دولتی کرد.

جورج بوش گفت این دو کشور به دلیل اقداماتشان روز به روز در جهان بیشتر منزوی می شوند.

رئیس جمهور آمریکا در جریان سخنرانی خود به رهبران جهان اطمینان داد که آمریکا برای کنترل بحران مالی فعلی قاطعانه عمل خواهد کرد.

جورج بوش گفت مطمئن است که طرح او برای خرید طلب های بلاوصول بانکها که مانع دادن اعتبار می شود، به تصویب کنگره آمریکا خواهد رسید.

بوش از سازمان ملل متحد خواست که به حمایت از دموکراسی های نوپا و تلاش برای شکست تروریسم ادامه دهد.

اظهارات بوش اندکی پس از افتتاح اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط بان کی مون، دبیر کل این سازمان بود.

بان کی مون در سخنرانی خود هشدار داد که بحران اقتصادی کنونی، تلاش ها برای کاهش فقر در جهان را به مخاطره انداخته است.

دبیر کل سازمان ملل گفت بحران مالی جهانی تمام فعالیت های سازمان ملل متحد از جمله تامین بودجه توسعه، هزینه های اجتماعی در کشورهای غنی و فقیر و هدف های توسعه هزاره سوم را تحت الشعاع قرار داده است.

در جلسه امروز نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز سخنرانی کردند.

خبرنگار بی بی سی در محل اجلاس مجمع عمومی در نیویورک می گوید این نگرانی وجود دارد که مشکلات اقتصادی داخلی کشورهای ثروتمند، متقاعد کردن آنها به اختصاص بودجه تازه ای برای مبارزه با فقر در کشورهای در حال توسعه را مشکل تر کند.

خبرنگار بی بی سی می افزاید مناقشه روسیه با غرب، خشونت ها در پاکستان و افغانستان و نگرانی از فعالیت های هسته ای کره شمالی احساس یک بحران را تقویت کرده است.


 

انفجار عظیم در هتل ماریوت پاکستان


 

رادیو آلمان: پس از انفجار روز شنبه ۲۰ سپتامبر در اسلام‌آباد، انتقادها به پیکار دولت با طالبان و القاعده در پاکستان افزایش می‌یابد. بسیاری از پاکستانی‌ها می‌گویند تقصیر خود ماست. شمار کسانی که آمریکا را مقصر می‌نگرند، کاهش می‌یابد.

انفجار در هتل ماریوت اسلام‌آباد، پاکستان را لرزاند. اگر چه در ماه‌های گذشته صدها غیرنظامی در سوء‌قصدهای خونین در سراسر این کشور جان باخته‌اند، ولی این حمله‌ی تروریستی به قلب پایتخت، از کیفیت تازه‌ای برخوردار است. از یک سو، این سنگین‌ترین سوء‌قصد در پایتخت پاکستان است، از دیگر سو، این حمله متوجه هتل پنج‌ستاره‌ای بود که در یکی از مناطق امن و تحت محافظت قرار داشت. کسانی که به این هتل رفت‌وآمد داشتند، عمدتا دیپلمات‌های خارجی و بازرگانان بودند.

بسیاری از پاکستانی‌ها، دولت خود را برای این وضعیت مقصر می‌دانند. آنان می‌گویند که وظیفه‌ی دولت محافظت از شهروندان است. انفجار اخیر اسلام‌آباد، احساس امنیت بسیاری از پاکستانی‌ها را از میان برده است.

برای کارشناسان روشن است که ترور در پاکستان، واکنشی انتقام‌جویانه علیه مقابله‌ی ارتش با القاعده و طالبان است. 

نجم سطحی، سردبیر روزنامه‌ی پاکستانی "دیلی تایمز" ، می‌گوید: «مشکل این است که مردم ما ضدآمریکایی شده‌اند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که این جنگ ما نیست و ما نباید این جنگ را دنبال کنیم. ما باید مردم را متقاعد کنیم که این جنگ، جنگ آن هاست. و این کار بسیار دشواری است. زیرا هیچ حزبی بجز حزب حاکم حاضر به چنین کاری نیست. همه‌ی احزاب دیگر می‌ترسند».

نجم سطحی می‌افزاید: «بنابراین در حالی که ایالات متحده‌ی آمریکا، متحدش پاکستان را دائما متهم می‌کند که به اندازه‌ی کافی علیه القاعده و طالبان در مناطق مرزی مبارزه نمی‌کند، سیاستمداران اپوزیسیون، دولت پاکستان را سرزنش می‌کنند که چرا زیاده از حد این کار را می‌کند.»

به باور وی، پاکستان بیم آن دارد که آمریکا سیاست خود را در افغانستان پیش ببرد و پاکستان در موازنه‌ی قدرت، نقش خود را از دست بدهد. در چنین حالتی، آمریکا می‌ماند و ناتو و هند. به نظر پاکستان چنین امری یعنی محاصره‌شدن توسط دشمنان.

از همین رو، طالبان در گذشته متحد طبیعی پاکستان بود و این کشور از طالبان به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری بر روی همسایه‌ی خود افغانستان سود می‌جست. کم نیست شمار کارشناسانی که امروز هم معتقدند، پاکستان نمی‌خواهد این ابزار را از دست بدهد.

انفجار حفره ای عظیم در مقابل هتل ماریوت ایجاد کرد

به گزارش بی بی سی، انفجار عظیم در هتل "ماریوت" اسلام آباد، پایتخت پاکستان، باعث آتش سوزی شدید در آن شد. آمار کشته شدگان این حادثه تا روز یکشنبه ۵۴ تن و زخمی های آن ۲۷۰ تن اعلام شده است. یکی از کشته شدگان سفیر جمهوری چک در پاکستان بود.

صاحب هتل گفت انفجار زمانی روی داد که یک کامیون، که خدمه امنیتی و سگ های ویژه سرگرم بازرسی آن بودند، در ورودی هتل منفجر شد.

انفجار که حدود هشت شب به وقت محلی روی داد حفره ای به عمق شش متر در زمین ایجاد و کل بخش جلویی هتل را ویران کرد.

آصف زرداری رئیس جمهور پاکستان این حمله را محکوم کرد و قول داد به "نبرد با تروریسم و افراط گرایی ادامه دهد."


 

دو حزب اصلی اسرائیل برای تشکیل دولت جدید توافق کردند


 

ایلنا: دو حزب کارگر و لیکود برای همکاری در زمینه تشکیل دولت جدید اسرائیل به توافق رسیدند.

به گزارش شین‌‏هوا، «تزیپی لیونی»، وزیرخارجه اسرائیل و رهبر حزب «کادیما»، با «ایهود باراک»، وزیر دفاع اسرائیل و رهبر حزب «کارگر» دیدار و گفت‌‏وگو کرد. باراک در این دیدار به لیونی قول داد در تشکیل دولت جدید به وی کمک کند.

در پی تسلیم استعفا نامه «ایهود اولمرت»، نخست‌‏وزیر اسرائیل به «شیمون پرز»، رئیس‌‏جمهوری اسرائیل انتظار می‌‏رود پرز، لیونی را به‌‏عنوان رهبر بزرگترین حزب کنونی اسرائیل مامور تشکیل دولت جدید کند.

زیپی لیونی مامور تشکیل دولت جدید اسرائیل شد 

به نوشته روزنامه «اورشلیم‌‏پست»، لیونی به عنوان نخستین گام در تشکیل دولت جدید با باراک دیدار کرد. باراک که رهبر حزب کارگر، مهم‌‏ترین شریک حزب کادیما در ائتلاف حاکم است، با لیونی به توافق رسیده که اقدامات جدی به یاری یکدیگر در تشکیل دولت جدید انجام دهند.

لیونی که احتمال داده می‌‏شود، پرز به‌‏زودی او را مامور تشکیل دولت کند؛ برای انجام این کار بر طبق قوانین اسرائیل ۴۲ روز زمان دارد. در غیر این صورت پارلمان می‌‏تواند برگزاری انتخابات عمومی را تصویب کند.


 



 


 


 

سیل در هند ۲۰۰ کشته برجای گذاشته است


 

مقام های دولتی در هند می گویند نزدیک به ۲۰۰ نفر، در اثر جاری شدن سیلاب های ناشی از بارش باران های سنگین موسمی در این کشور کشته شده اند.

به گزارش بی بی سی، بیشتر خسارات و تلفات، به ایالت اوتار پرادش در شمال و اوریسا در شرق وارد آمده است. گفته می شود که در دو ایالت، نزدیک به چهار میلیون نفر بی خانمان شده اند.

سیل در هند صدها هزار بیخانمان به جا گذاشت

سربازان ارتشی، به کمک هزاران تن از مردمی شتافته اند که در محاصره سیل گیر کرده اند.

سیل اخیر، چند هفته پس از آن روی می دهد که باران های شدید موسمی، ایالت بیهار هند را نیز با سیل گسترده ای مواجه کرد که به بی خانمان شدن هزاران تن انجامید.

یک مقام دولتی گفت هفت هزار خانه تخریب شده و ۲۵۰ هزار خانه دیگر، آسیب های جزئی تری دیده اند.

به بیش از پنجاه هزار تن از مردم سیل زده، در کمپ های امدادی سرپناه موقت داده شده است.

سطح آب رودخانه گنگا، در ایالت های کانپور، الله آباد و غازی پور نیز بالا آمده است.


 

تیراندازی در محیط آموزشی این بار در فنلاند


 

بی بی سی: یک مرد مسلح در یک کالج در غرب فنلاند دست به تیراندازی زده و ۱۰ نفر را کشته است.

پلیس شهر کاهاجوکی که این تیراندازی در آنجا رخ داده می گوید عده ای نیز در این تیراندازی مجروح شده اند.

فرد مهاجم که متی یوهانی ساری، نام داشت متعاقبا با تیراندازی درصدد خودکشی برآمد. متی یوهانی که بیست و چند سال داشت بعدا در بیمارستان درگذشت.

فنلاند در میان کشورهایی قرار دارد که بالاترین میزان مالکیت اسلحه را دارند و در ماه نوامبر سال گذشته هم یک دانش آموز هشت نفر را در مدرسه ای در شهر توسولا به قتل رساند.

گزارشگر بی بی سی در فنلاند می گوید در حادثه امروز مرد مسلح در حالی که لباس سیاه بر تن داشت و یک کلاه اسکی بر صورت خود کشیده بود در حال ورود به مدرسه دیده شده بود.

پلیس دستور تخلیه محل را صادر و تقاضای حضور نیروهای کمکی را کرده بود.

بر اساس گزارش ها فرد مسلح مدتی بدون آن که با مانعی مواجه شود در محوطه کالج آزادانه می گشت تا آن که پلیس او را دستگیر و خلع سلاح کرد.


 

کنسول افغانستان در پیشاور ربوده شد


 

افراد مسلح در یک حمله به خودروی حامل دیپلماتهای افغان در پاکستان، کنسول افغانستان در شهر پیشاور را با خود بردند.

به گزارش بی بی سی، مسئولان کنسولگری افغانستان در پیشاور، همچنین تایید کرده اند که راننده آقای فراهی کشته شده است.

عبدالخالق فراهی، حوالی ساعت سه عصر به وقت محلی، از یک جاده عمومی و نسبتا پرترافیک در محله حیات آباد پیشاور ربوده شد.

شاهدان عینی به گزارشگر بی بی سی گفته اند ربایندگان اونیفورم کماندویی به تن داشتند.

پلیس پیشاور با تایید این حادثه گفته که تحقیقات در این مورد آغاز شده است. تا حالا مسئولیت ربوده شدن آقای فراهی را هیچ گروهی برعهده نگرفته است.

فراهی از سال ۲۰۰۱ تا حالا به عنوان کنسول افغانستان در شهر پیشاور پاکستان کار کرده است.

اوایل امسال، طارق عزیز، سفیر پاکستان در کابل، زمانی که از پاکستان راهی افغانستان بود، در مناطق مرزی میان دو کشور ربوده شد و سه ماه بعد آزاد شد.

آقای عزیز در یک نوار ویدیویی گفته بود که او و راننده اش از سوی گروه طالبان ربوده شده اند.

 

آغاز تحقیقات جنایی در مورد علل بحران مالی آمریکا


 

بی بی سی: در حالیکه تصویب لایحه پیشنهادی دولت آمریکا برای مقابله با بحران مالی در آن کشور با مخالفت هایی مواجه شده، تحقیقات در مورد علل ورشکستگی چند شرکت عمده آمریکایی به جریان افتاده است.

گزارش شده است که پلیس فدرال آمریکا ـ اف بی آی ـ تحقیقاتی را در مورد احتمال تخلف مالی و کلاهبرداری به عنوان عوامل اصلی بروز مشکلات در موسسه بیمه ای آی جی و شرکت های ورشکست شده لیمن برادرز، فنی می و فردی مک، آغاز کرده است.

به گزارش سی ان ان، پلیس فدرال جزییات بیشتری را در این مورد فاش نکرده، اما گفته می شود که تحقیقاتی از مدیران ارشد این شرکت ها صورت خواهد گرفت.

یک مقام وزارت دادگستری ایالات متحده گفته است که در چنین مواردی، درخواست انجام تحقیقات توسط اف بی آی بخشی از مسئولیت این وزارتخانه محسوب می شود.

براساس برخی گزارش ها، در تحقیقات جاری، بیش از بیست پرونده در مورد احتمال کلاهبرداری در این شرکت ها در دست بررسی است اما احتمال دارد بر شمار این پرونده ها افزوده شود.

دشواری مالی در دو شرکت وام مسکن فنی می و فردی مک از عوامل ایجاد نگرانی و بحران گسترده در بازارهای مالی ایالات متحده و در پی آن، سایر بازارهای مالی عمده جهانی بوده است.

دولت آمریکا این دو شرکت را، که مسئول اعطای بخش اعظم وام های مسکن در این کشور بوده اند، در اختیار گرفته و تعهدات مالی آنها را پذیرفته است.

هفته گذشته، بانک سرمایه گذاری لیمن برادرز اعلام ورشکستگی کرد و توسط یک بانک بریتانیایی خریداری شد و کوتاه مدتی پس از آن، دولت ایالات متحده ناگزیر شد مبالغ هنگفتی را برای کمک به شرکت بیمه ای آی جی، که با کمبود شدید نقدینگی مواجه بود، اختصاص دهد.

این مشکلات، که به سقوط سریع بهای سهام در بازارهای آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها منجر شد، به نگرانی درباره احتمال بروز یک بحران عمیق مالی و اقتصادی در سطح جهانی دامن زد.

هفته گذشته، رابرت مولر، مدیر اف بی آی، در کمیته دادگستری کنگره آمریکا حضور یافت و تعهد کرد که در صورت اثبات موارد کلاهبرداری و انتشار گزارش های جعلی در موسسات وام مسکن، مدیران ارشد این موسسات را تحت تعقیب قرار خواهد داد.

به گفته وی، این احتمال مورد بررسی قرار گرفته که علت بروز بحران اخیر در بخش وام مسکن، اقدام عمدی مدیران برخی از موسسات وام دهنده در انتشار گزارش های خلاف واقع در مورد میزان دارایی های این شرکت ها بوده است.

همزمان، برنامه پیشنهادی دولت آمریکا برای مقابله با بحران کنونی از طریق کمک به موسسات مالی با مخالفت هایی در کنگره این کشور مواجه شده است.

این برنامه، که از سوی وزارت خزانه داری و بانک مرکزی ایالات متحده تنظیم شده، شامل ایجاد صندوقی به مبلغ هفتصد میلیارد دلار، از طریق استقراض از مردم، برای تامین نیاز موسسات مالی به نقدینگی در شرایط کنونی است.

این لایحه پر هزینه ترین برنامه کمک اقتصادی از زمان دخالت مالی دولت برای خاتمه دادن به رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ توصیف شده است.

براساس این لایحه، دولت از محل صندوق مورد نظر، وام های غیرقابل پرداخت و مشکوک موسسات خصوصی را خریداری و این وام ها را تقبل می کند.

روز سه شنبه، ۲۳ سپتامبر، بن برنانکی، رئیس فدرال رزرو – بانک مرکزی آمریکا – و هنری پاولسون، وزیر خزانه داری این کشور، در دیدار با نمایندگان مجلس سنای آمریکا تاکید کردند که لازم است برنامه کمک اضطراری فورا تصویب و اجرا شود و هشدار دادند که در غیر اینصورت، تمامی اقتصاد آمریکا در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

رهبران حزب دموکرات – حزب اکثریت در کنگره – و برخی از نمایندگان جمهوریخواه گفته اند که با وجود حجم عظیم منابع مالی که در این لایحه پیش بینی شده، تضمین های لازم برای حفاظت از منافع مالیات دهندگان در آن دیده نمی شود.

باراک اوباما و جان مک کین، نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز ضمن حمایت از لایحه پیشنهادی دولت، خواستار پیش بینی تضمین هایی برای حفاظت از منافع دولت شده اند.

در عین حال، جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که روز سه شنبه ایراد کرد گفت که دولت و کنگره ایالات متحده برای تصویب قوانین لازم برای مقابله با بحران مالی کنونی همکاری می کنند و وعده داد که این قوانین به سرعت به اجرا گذاشته خواهد شد.

بحران مالی یکی از محورهای سخنرانی نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، نیز بود که خواستار تنبیه کسانی شد که مسئول بروز این وضعیت بوده اند و پیشنهاد کرد که رهبران جهان در اجلاسی در ماه نوامبر ترتیبات موجود در بازارهای مالی را مورد بحث و بازنگری قرار دهند.

در حالیکه اعلام پیشنهاد دولت آمریکا برای کمک به بخش مالی در آخر هفته گذشته باعث افزایش سریع بهای سهام در اکثر بازارهای جهانی شده بود، تردید نسبت به تصویب آن تاثیری منفی در پی داشته و در ساعات اولیه معامله در بازارهای بورس آسیا در روز چهارشنبه، اکثر شاخص های سهام تنزل کرد.


 

حمله به عابران نظامی در بیت المقدس


 

بی بی سی: راننده یک خودرو در بیت المقدس با حمله به گروهی از عابران پیاده که نظامی بودند، دوازده نفر را مجروح کرد. حال یکی از این افراد وخیم گزارش شده است.

میکی روزنفلد، سخنگوی پلیس بیت المقدس با اعلام این خبر گفت: "می توانیم تایید کنیم که این یک حمله تروریستی بوده است. راننده خودرو هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد."

یکی از امدادگران می گوید مجروحان حادثه در حال عبور از عرض خیابان بوده اند که مورد حمله یک خودروی بی ام و مشکی رنگ قرار می گیرند.

حادثه در ساعت یازده شب دوشنبه در یکی از خیابان های شلوغ نزدیک خط سبز که مناطق یهودی نشین و مسلمان نشین بیت المقدس را از هم جدا می کند، رخ داد.

این سومین حمله ای است که در هفته های گذشته با استفاده از خودرو در بیت المقدس رخ می دهد.

در دو حمله قبل، سه شهروند اسرائیل به وسیله کارگران فلسطینی ساکن بیت المقدس شرقی کشته شدند.


 

تصویب قانون انتخابات استانی عراق


 

پارلمان عراق قانونی را تصویب کرده که راه را برای برگزاری انتخابات استانی هموار می کند.

به گزارش بی بی سی، تصویب این قانون پس از ماه ها بحث در مورد نحوه اجرای این قانون در شهر نفتخیز کرکوک است.

کردها و عرب های عراقی و نیز ترکمن های بومی در مورد کنترل شهر کرکوک اختلاف نظر دارند و این مسئله به بحث های داغی در پارلمان عراق منجر شده است.

بسیاری از کردها می گویند قانون انتخابات در کرکوک باید منعکس کننده این واقعیت باشد که به گفته آنان صدام حسین به دلیل ذخایر نفتی این شهر، بافت شهر را به طور مصنوعی تغییر داده و عرب ها را در آنجا اسکان داده است.

یک نماینده کرد در پارلمان عراق از تصویب قانون انتخابات ابراز خوشحالی کرد و آن را نشانه آشتی ملی در کشور خواند.

قانونی که پارلمان عراق به اتفاق آراء تصویب کرده اکنون به شورای سه نفره ریاست جمهوری خواهد رفت که در رأس آن جلال طالبانی رئیس جمهور عراق قرار دارد که خود یک کرد است.

خبرنگاران می گویند انتخابات استانی بخشی از طرح آشتی گروه های مختلف عراقی بخصوص سنی مذهب های این کشور است که انتخابات استانی قبلی در سال ۲۰۰۵ را تحریم کرده بودند.

پارلمان عراق اکنون تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۰۹ را برای برگزاری انتخابات در ۱۴ استان این کشور تعیین کرده است.

ولی قرار است انتخابات در کرکوک و سه استان کردنشین عراق دیرتر از این تاریخ برگزار شود.

در خبری دیگر، مقامات امنیتی در عراق می گویند مردان مسلح در جریان یک حمله غافلگیرانه در نزدیکی بعقوبه در استان دیاله، ۲۰ نفر از جمله نیروهای امنیتی عراقی را به قتل رسانده اند.

به گفته این مقامات، ۱۲ نفر از قربانیان از مامورین پلیس و بقیه اعضای یک گروه شبه نظامی سنی مذهب مخالف القاعده بودند که از حمایت آمریکا برخوردارند. هدف این حمله یک ایستگاه بازرسی پلیس بود.


 

تظاهرات خشونت آمیز پاکستان


 

پلیس در شمال غرب پاکستان می گوید شش تن در جریان تیراندازی ماموران پلیس به تظاهرکنندگان در ایالت سرحد کشته شده اند.

به گزارش بی بی سی، این تظاهرات، در اعتراض به آنچه کشته شدن غیرنظامیان در جریان عملیات ارتش در منطقه سوات پاکستان خوانده شده، برگزار شده بود.

مقامات می گویند نیروهای امنیتی، برای جلوگیری از غارت بانکها توسط تظاهرکنندگان، به سوی جمعیت متعرض در شهر میناگورا آتش گشودند.

افزون بر شش کشته، بیش از ۱۰ نفر دیگر نیز در جریان این تیراندازی ها زخمی شده اند.

مردم محلی می گویند این تظاهرات، در اعتراض به کشته شدن پنج غیرنظامی، از جمله سه کودک در حمله چند روز پیش ارتش پاکستان به ستیزه جویان، راه اندازی شد.

ارتش پاکستان، از سال گذشته سرگرم نبرد با ستیزه جویان تندور در منطقه سوات است. بیشتر این ستیزه جویان، وابسته به ائتلاف موسوم به تحریک (جنبش) طالبان پاکستان به رهبری بیت الله محسود هستند.

گروه بیت الله محسود، مسئول ترور بی نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق و رهبر حزب مردم پاکستان در دماه دسامبر سال گذشته پنداشته می شود.

زرداری، روز سه شنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با جورج بوش رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کرد. محور گفتگوهای رهبران دو کشور را، همکاری های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی تشکیل می داد.

بوش گفته است دوش به دوش پاکستان، با تندروان ستیزه جو، مبارزه خواهد کرد.

او این قول را، پس از حمله انتحاری شنبه گذشته به هتل ماریوت اسلام آباد بیان کرد. در اثر این حمله، دست کم ۵۳ تن کشته و بیش از ۲۶۰ تن زخمی شدند.

گروهی که خود را "فدائیان اسلام" معرفی کرده، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

در پی انفجار بمب در هتل ماریوت در شهر اسلام آباد پاکستان، شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، اعلام کرد که پروازهای خود به این کشور را برای مدتی نامعلوم متوقف کرده است.

مقامات بریتیش ایرویز می گویند تامین جانی مسافران و خدمه هواپیما برای آنان در اولویت قرار دارد.



 


 

شیرخشک آلوده موجب بیماری ۵۳ هزار کودک شد


 

در حالی که تعداد نوزادان چینی که در اثر مصرف شیر خشک آلوده بیمار شده اند، همچنان در حال افزایش است، خبرگزاری رسمی چین اعلام کرده که لی چانگ چیان، رئیس سازمان استاندارد این کشور استعفا داده است.

به گزارش بی بی سی، لی، که مسئول نظارت بر سالم بودن مواد غذایی چین است، درباره بی خطر بودن شیرخشک هایی که بعدا معلوم شد آلوده بوده اند، اطمینان داده بود.

پیشتر، ون جیابائو، نخست وزیر چین از این فاجعه که تا کنون موجب بیماری حدود ۵۳ هزار طفل شیرخوار شده، پوزش خواسته بود.

جیمز رینولدز، خبرنگار بی بی سی در پکن می گوید نخست وزیر چین قول داده صنعت فرآورده های لبنیاتی کشور را بهبود بخشیده و مقررات ناظر بر آن را انعطاف ناپذیرتر کند.

تا کنون چهار نوزاد بیمار فوت کرده اند و ۱۳ هزار نوزاد هنوز در بیمارستان بستری هستند که حال ۱۰۴ نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

در حالی که ابعاد این فاجعه گسترده تر می شود، نهادی که بر کیفیت مواد غذایی در چین نظارت می کند گفته است که ماده شیمیایی صنعتی ملامین در ۲۲ مارک شیر کشف شده است.

قبلا تصور می شد تنها یک مارک شیر خشک متعلق به گروه سانلو، به این ماده آلوده شده است.

ولی از دو هفته قبل که این ماجرا شروع شد تا کنون روشن شده که شیرخشک دست کم ۲۲ کارخانه و فرآورده های تهیه شده از این شیرخشک ها آلوده به ماده شیمیایی ملامین است.

مقامات مسئول اعلام کرده اند که شیرخشک آلوده دو کارخانه(یاشیلی و سانکیر)، به بنگلادش، یمن، گابون، بروندی و برمه صادر شده است.

در همین حال مقامات سنگاپور، مالزی، هنگ کنگ، تایوان، ژاپن، فیلیپین، ویتنام و سایر کشورها سرگرم آزمایش فرآورده های لبنیاتی که در چین تولید شده و یا جمع آوری آن هستند.

مقامات چین گفته اند مسبین این حادثه به سختی مجازات خواهند شد و هم اکنون عده ای در ارتباط با این واقعه دستگیر شده اند.

ملامین، یک ماده شیمیایی سمی است که برای تهیه پلاستیک، کود شیمیایی و مواد شوینده از آن استفاده می شود.

تولید کنندگان غذاهای دامی در چین از این ماده برای اینکه این غذاها پروتئین بیشتری داشته باشد استفاده می کردند.

سال گذشته مصرف این غذای دامی، موجب شد هزاران حیوان خانگی در آمریکا در اثر دچار شدن به سنگ کلیه و از کار افتادن کلیه تلف شوند.

در سال ۲۰۰۴ مصرف شیر خشک تقلبی در استان آنهوی، در شرق چین موجب مرگ دست کم ۱۳ نوزاد شد.


 

بوی خوش خواب خوش می آورد


 

دانشمندان توصیه می کنند که اگر می خواهید خوابهای خوب ببینید، در اتاق خوابتان گل داشته باشید.

به گزارش بی بی سی، قرار دادن گل زیر بینی داوطلبان یک آزمایش علمی باعث شده که آنها خوابهای خوش ببینند. در عوض یافته های دانشمندان آلمانی نشان می دهد که بوی تخم مرغ گندیده روی ۱۵ زن در حال خواب، تاثیر معکوس داشته است.

این گروه از دانشمندان تصمیم گرفته اند که یافته های خود را برای تحقیق درباره افرادی که کابوس می بینند به کار ببرند.

پروفسور بوریس استاک و تیمش از بیمارستان دانشگاه مانهایم اعتقاد دارند که ممکن است قرار داشتن در معرض رایحه، خواب این افراد را شیرین تر کند.

آنها منتظر ماندند تا خواب داوطلبان عمیق شود و سپس آنها را به مدت ۱۰ ثانیه در معرض بو قرار دادند و یک دقیقه بعد آنها را بیدار کردند.

سپس از این افراد درباره خوابشان و حسی که نسبت به آن خواب داشتند، پرسش شد. آنها درباره بو کردن چیزی خواب ندیدند، اما کیفیت عاطفی خوابهایشان بسته به نوع محرک، تغییر کرده بود.

پژوهش های قبلی نشان داده بودند که محرکهای دیگر مثل صدا، فشار، یا لرزش قادرند روی کیفیت عاطفی خواب تاثیر بگذارند.

دکتر ارشاد ابراهیم از مرکز مطالعات خواب لندن می گوید: "ارتباط بین محرک های خارجی و خواب دیدن، مسئله ای است که هرکدام از ما تا حدی با آن آشنا هستیم."

او می گوید: "این پژوهش ابتدایی گامی است به سوی شفاف سازی سئوالات موجود و ممکن است از لحاظ درمانی نیز مفید واقع شود."

پروفسور تیم جیکوب، متخصص بو و طعم در دانشگاه کاردیف می گوید: " بو تنها حسی است که به خواب نمی رود. بقیه حس ها باید از "دروازه" تالاموس بگذرند که در هنگام خواب بسته می ماند."


 

کره شمالی فعالیت های هسته ای را از سر می گیرد


 

بی بی سی: آمریکا از کره شمالی مصرانه خواسته است در ارتباط با تصمیمش به فعال کردن تاسیسات هسته ای یونگبیون و خاتمه دادن به پایان نظارت سازمان ملل متحد بر این تاسیسات تجدید نظر کند.

پیشتر آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که طبق خواسته کره شمالی مهر و موم تاسیسات اصلی اتمی این کشور را برداشته است.

کره شمالی می گوید که این درخواست را کرده تا تاسیسات یونگبیون را دوباره فعال کند و قصد دارد مواد هسته ای را هفته آینده به این محل بازگرداند.

برداشته شدن مهر و موم در حالی رخ داده است که قرار بوده کره شمالی در ازای دریافت برخی امتیازات از جامعه بین المللی برنامه های هسته ای خود را، که گفته می شود شامل تلاش برای ساخت بمب اتمی نیز بوده، به طور کامل متوقف کند.

اقدامی مشابه در سال ۲۰۰۲ جرقه ای شد برای آغاز یک بحران اتمی که نهایتا به آزمایش هسته ای از سوی دولت کره شمالی انجامید.

یکی از سخنگویان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۴ سپتامبر، گفت که جمع آوری مهر و موم ها و دوربین های نظارت کننده بر فعالیت داخل تاسیسات تکمیل شد.

بازرسان سازمان ملل متحد از امروز به بعد به تاسیسات یونگبیون دسترسی نخواهند داشت.

دولت کره شمالی پیاده کردن تجهیزات یونگبیون را از ماه نوامبر سال گذشته آغاز کرده بود. تجهیزات این تاسیسات برای تهیه پلوتونیوم برای ساخت سلاح های اتمی، قابل استفاده است.

انتظار می رفت که کره شمالی پس از ارائه جزئیات فعالیت های هسته ای خود در گفتگوهای بین المللی ماه جون امسال بنا به توافقنامه ای که برای خلع سلاح اتمی این کشور منعقد شد، از فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا خارج شود.

اما آمریکا گفت که تا زمانی که خلع سلاح هسته ای کره شمالی به طور کامل تائید نشده باشد، این کشور همچنان در این فهرست باقی می ماند.

کره شمالی در اعتراض به سیاست ایالات متحده، و این که به گفته مقامات این کشور به تعهدات خود عمل نکرده، راه اندازی دوباره رآکتور اتمی خود را به جریان انداخته است.

کارشناسان می گویند که فعال شدن دوباره یونگبیون ممکن است یک سال به طول بیانجامد بنابراین تا مدتی پلوتونیوم جدیدی تولید نخواهد شد.