Farhad-Farsadi-n

اگر در تعطیلات سال نو قصد سفر با اتومبیل دارید یا می خواهید از امکانات اتومبیل کرایه ای بهره مند شوید حتما به نکات ذیل توجه فرمایید که متحمل هزینه بیشتر نشوید:

 

بیمه اتومبیل:

۱- ابتدا مطمئن شوید که بیمه اتومبیل خودتان دارای چه شرایطی است چون به احتمال قوی اگر بیمه اتومبیلتان اصطلاحا تمام خطر باشد اتوماتیک وار شما دارای پوشش بیمه اتومبیل کرایه ای هستید به عبارت دیگر اگر در طول تعطیلات اتومبیلتان پارک باشد و به مسافرت بروید در طول سفر این امکان را دارید که از پوشش بیمه خودتان برای اتومبیل کرایه ای استفاده نمایید. لذا برای اطمینان از این مساله حتما با بروکر خود تماس حاصل فرمایید و این موضوع را کنترل کنید.

۲- خواندن دقیق فرم های آژانس های کرایه اتومبیل را قویا توصیه می نماید به این معنی که در بعضی مواقع مشاهده شده که آژانس های اتومبیل کرایه ای به طور اتوماتیک هزینه بیمه اتوموبیل را به پای شما حساب می کنند و اگر شما این مطلب را متذکر نشوید آنها در پایان قرارداد رقم زیادی را به شما تحمیل می کنند.

۳- برای پرداخت هزینه های کرایه اتومبیل از کردیت کارت خود استفاده کنید چرا که در صورت مشاهده مساله خلافی موضوع قابل پیگیری است و در ثانی اگر کردیت کارت شما طلایی باشد اتوماتیک هزینه بیمه اتومبیل را هم شامل گردد. این مطلب را قبل از سفر می توانید با مسئول مربوطه در سازمان مالی کنترل نمایید.

۴- به هیچ عنوان اجازه ندهید شخص دیگری اتومبیل کرایه ای را رانندگی کند چرا که در صورت تصادف شما مسئول هستید و اگر شخصی که راننده بوده زیر سن ۲۱ سال باشد مسئولیت شما دو چندان شده و تمامی این موارد به عنوان موارد خاطی در سابقه شما درج خواهد شد و اثرش در زمان تمدید بیمه اتومبیلتان کاملا مشهود می گردد.

۵- قبل از امضاء قرارداد حتما تمامی جوانب اتومبیل را کنترل کنید که از قبل دارای خسارات جزیی نباشد که بعدا شما مجبور شوید خسارتش را بپردازید. اگر چیزی را مشاهده کردید در فرم قرارداد منعکس کنید.

۶- اگر دچار حادثه ای شدید حتما به پلیس اطلاع دهید و از مسئولان مربوطه بخواهید که گزارش حادثه را تهیه کنند و یک نسخه برای خودتان نگه داشته و بقیه را به آژانس کرایه اتومبیل تحویل دهید تا اقدامات لازم صورت پذیرد. از پرداخت پول نقد برای اخذ توافق بر حذر باشید که عاقبت مناسبی برای شما ندارد. اکثرا تصور می کنند که پلیس عهده دار تعیین تقصیر طرفین حادثه است در صورتی که این وظیفه بین شرکت های بیمه درگیر حادثه می باشد. البته گزارش پلیس هم مهم است ولی کارشناسان و ارزیابان خسارت در شرکت های بیمه با دانش فنی که دارند تقصیرهای طرفین حادثه را تعیین می کنند.

۷- اگر عازم ایالات متحده آمریکا هستید یا در داخل کانادا سفر می کنید بدانید که بر اساس مندرجات بیمه اتومبیل خودتان اگر مثلا در آلبرتا یا لاس وگاس هستید و پیاده یا سرنشین اتومبیلی می باشید و با اتومبیل دیگری تصادف کردید و اتومبیل مقصر فرار کرد یا بیمه معتبر نداشت این امکان برای شما هست که تمامی غرامت بدنی و خسارات جانی را تا سقف ۲۰۰ هزار دلار از بیمه اتومبیل خودتان دریافت کنید.

بیمه مسافرتی:

اگر چه بیمه اوهیپ هر یک از ما چنانچه در طول سفر نیاز به بستری شدن در بیمارستان را داشته باشیم تا شبی ۴۰۰ دلار می پردازد و در صورت نیاز به اعمال جراحی معادل رقم و استاندار تعیین شده در انتاریو را محاسبه و بازپرداخت می کند ولی تجربه نشان داده است که هزینه های بستری شدن در بیمارستان های آمریکا بسیار فراتر از این ارقام است و برای بستری شدن و جراحی های کوچک رقم های سرسام آور در صورتحساب شما منظور می کنند، لذا ضروری است تا قبل از هر سفر بیمه مسافرتی بخرید و با پرداخت هزینه ای حدود ۵۰-۱۰۰ دلار خود و خانواده را آسوده خاطر نمایید.

تعطیلات بی خطر و خوب و خوشی را برایتان آرزومندیم.

 * فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com