همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در نیویورک، تعدادی از مخالفان و منتقدان او به این شهر آمدند و تظاهراتی علیه او برگزار کردند.


شماره ۱۱۹۶ ـ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در نیویورک، تعدادی از مخالفان و منتقدان او به این شهر آمدند و تظاهراتی علیه او برگزار کردند.

احمدی نژاد بعد از ظهر سه شنبه به وقت نیویورک در مقر سازمان تظاهرات یهودیان علیه احمدی نژاد مقابل سازمان ملل
ملل متحد سخنرانی کرد.

سخنرانی احمدی نژاد در شصت و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ساعاتی بعد از نطق جورج بوش، رییس جمهور آمریکا انجام شد.

سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک این فرصت را به مخالفان جمهوری اسلامی و منتقدان او داده است تا به حضور او در این شهر اعتراض کنند.

 


 

در تظاهراتی که گروه های یهودی در نیویورک برگزار کردند، الی ویزل برنده جایزه صلح نوبل، گفت: "رئیس جمهور ایران جنایتکار است و باید توسط سازمان ملل متحد بازداشت شود."

 

نازنین افشین جم دختر شایسته سابق کانادا در تظاهرات علیه احمدی نژاد

به گزارش روز از سخنرانان ایرانی این تظاهرات نازنین افشین جم و بنفشه پورزند بودند که با توضیحاتی در خصوص وضعیت حقوق ‏بشر در ایران به ایراد سخنرانی پرداختند.

اما در عین حال، شماری از گروه های طرفدار صلح هم در محل حاضر شدند تا به مواضع "ضد ایرانی" تظاهرکنندگانی که برخی از آنها خواستار بمباران تاسیسات اتمی بوشهر بودند، اعتراض کنند.

منیژه صبا از ایالت نیوجرسی به نیویورک آمده است. او در این ارتباط گفت:"باید جلوی دروغ هایی که درباره ایران گفته می شود، ایستاد."

علاوه بر گروه های یهودی، تعدادی از هواداران سازمان مجاهدین خلق هم در گردهمایی اعتراض آمیز علیه احمدی نژاد شرکت کرده بودند.

گروهی از اعضای گروهی به نام "جامعه مدنی ایران" هم با برگزاری نشستی خبری، دولت محمود احمدی نژاد را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کردند.

این افراد با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در هتلی در مقابل مقر سازمان ملل متحد، از فرصت پیش آمده برای بیان نظرات خود استفاده کردند.

 

نقض گسترده حقوق بشر


 

اکبر گنجی، فعال حقوق بشر در این جلسه مخالفت خود و همفکرانش با دولت آقای احمدی نژاد را متفاوت از دولت های غربی دانست.

گنجی گفت: "مسئله دولت های غربی فقط مسئله هسته ای است ولی مسئله ما نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران است."

مهرانگیز کار، حقوقدان ایرانی و فعال حقوق بشر که از دیگر سخنرانان این برنامه بود، به خبرنگارها گفت که اگر رئیس جمهور ایران را دیدند از او بپرسند که جنبش زنان ایران چه خطری دارد که سازمان های اطلاعاتی دولت او فعالان آن را تحت تعقیب قرار داده اند؟

هادی قائمی از کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران هم تاکید کرد که اگر با محمود احمدی نژاد رو دررو شود به او خواهد گفت: "شما چرا به اعدام نوجوان ها هیچ گونه عکس العملی نشان نمی دهید و اجازه می دهید این اعدام ها ایران را در سطح بین المللی بدنام کند؟"

فعالان حاضر در این برنامه همچنین گفتند پرونده هسته ای ایران نظر دنیا را از وضع "بحرانی" حقوق بشر در ایران منحرف کرده و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند.