شهروند- بودجه فدرال دولت لیبرال کانادا، برای سال ۲۰۱۸ ، با شعار “اگر برای زنان خوب باشد، برای اقتصاد کانادا خوب است” و با هدف افزایش بهره وری و آوردن هرچه بیشتر زنان به بازار کار در بخش های مختلف، توسط وزیر دارایی بیل مورنو اعلام شد. زنان یکی از بخش های مهم این بودجه ی ۳۶۷ صفحه ای می باشند و به گفته ی بسیاری برنده ی نهایی این بودجه هستند که قرار است مقدار زیادی پول برای طرح های برابری جنسیتی، کمک به والدین و جلوگیری از آزار و اذیت جنسی برای آنها اختصاص داده شود.

این بودجه که سرفصل آن “برابری، پیشرفت و طبقه ی متوسط قوی” است علاوه بر موضوعات مربوط به زنان، امکان مالی جدیدی را در اختیار بخش های فعال در زمینه ی بحران مواد مخدر، مقابله با افزایش پناهجویان از مرزهای آمریکا، و ارتقا سطح زندگی مردم بومی قرار می دهد.

بیل مورنو اعلام کرد که آینده ی کانادا و پیشرفت این کشور در گرو این مهم است که تمامی شهروندان آن بتوانند امکان کار کردن داشته باشند و زندگی مناسب و مرفهی را با پولی که از کار کردن کسب می کنند برای خودشان فراهم کنند؛ این هدف تنها و تنها با کمک زنان با استعداد و سخت کوش کانادایی میسر است.

یکی از اهداف این بودجه جذب زنان به شغل هایی است که همیشه تحت سلطه مردان بوده است و از قضا شغل هایی بسیار کلیدی و پردرآمد است. همچنین رشد اقتصادی قوی، گسترش زیرساخت ها، استخدام قضات جدید حتی در سازمان های جدید زندان از دیگر مسایل تحت پوشش بودجه امسال است.

سهم جوامع مردمان بومی کانادا از بودجه ی امسال ۴.۱ بیلیون دلار است که قرار است طی ۵ سال و برای  بهبود زیرساختها، خدمات اجتماعی و در بخش های مسکن، نگهداری از کودکان و بهداشت مورد استفاده قرار بگیرد.

در بودجه ی امسال برنامه ای به عنوان National Pharmacare به چشم می خورد که درباره آن و میزان تخصیص بودجه اطلاعات دقیقی ارائه نشده است فقط آنچه روشن است این است که اریک هاسکینز، وزیر بهداشت انتاریو، که به تازگی از سمت خود استعفا داده است، به طور رسمی به عنوان رئیس شورای جدیدی که در این زمینه تحقیقات انجام می دهد منصوب شد و قرار است مشاوره هایی در سطح ملی برای چگونگی پیشبرد این برنامه انجام دهد. و درنهایت بودجه ای به میزان ۱.۲ بیلیون دلار و با نام “use-it-or-lose-it” برای مرخصی زایمان پدران در نظر گرفته شده است که از ابتدای سال ۲۰۱۹ اجرایی می شود.