احمدی نژاد، که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی به نیویورک سفر کرده، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان شرکت کرد…

 

شماره ۱۱۹۶ ـ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸


 

بی بی سی: محمود احمدی نژاد، که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی به نیویورک سفر کرده، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان شرکت کرد.

در این مصاحبه، که لری کینگ، مجری ارشد سی ان ان اجرای آن را برعهده داشت، احمدی نژاد دیدگاه های خود را در مورد شرایط داخلی و روابط بین المللی جمهوری اسلامی ابراز داشت.

احمدی نژاد رفتار دولت آمریکا را دلیل تیرگی روابط دو کشور توصیف کرد و گفت که "ما علاقمند به روابط دوستانه با همه ملت ها از جمله مردم آمریکا براساس احترام و عدالت هستیم، اما در برابر زورگویی های دولت آمریکا مجبوریم از خودمان دفاع کنیم."

رئیس جمهور ایران گفت که برای حل مشکلات بین دو کشور، گام هایی برداشته و از جمله یادآور شد که نامه ای برای جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، ارسال داشت اما واکنشی به آن دریافت نکرد.

احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه کدامیک از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا را ترجیح می دهد، گفت که این موضوع به امور داخلی آمریکا ارتباط دارد و افزود که نتیجه این انتخابات برای ایران اهمیتی ندارد.

به گفته وی "مهم این است که رئیس جمهور با انتخاب مردم آمریکا برگزیده شود و تلاش کند رویکرد سیاسی دولت این کشور را اصلاح کند."

 

لری کینگ مجری سی ان ان در حال مصاحبه با احمدی نژاد

از احمدی نژاد سئوال شد که آیا مایل است با باراک اوباما یا جان مک کین، نامزدهای حزب دموکرات و جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ملاقات و گفتگو کند؟

او گفت که قبلا آمادگی خود را برای گفتگو با نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در برابر رسانه های جمعی ابراز داشته و افزود "اینکه چرا آنها تمایل ندارند این گفتگو صورت بگیرد، باید از خودشان بپرسید، ما اهل گفتگو هستیم."

لری کینگ پرسید که آیا از اقدام آمریکا در ساقط کردن رژیم صدام حسین در عراق خوشحال شده است؟

احمدی نژاد گفت که "شاید در مرحله اول خوشحال شده باشیم اما بعد از اینکه متوجه شدیم آمریکا قصد دارد در عراق ماندگار شود و از طریق آن کشور، تسلط خود را در منطقه گسترش دهد، آیا اگر شما جای ما بودید خوشحال می شدید؟"

احمدی نژاد ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی را متهم کرد که در جنگ عراق با ایران، از رژیم صدام حسین حمایت کردند در حالیکه نیروهای عراقی در این جنگ اسلحه شیمیایی به کار بردند.

رئیس جمهور ایران در پاسخ به سئوالی در مورد حمله احتمالی آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران گفت که در این مورد نگرانی ندارد و افزود که "حمله بدترین کاری است که ممکن است آمریکا انجام دهد."

او در توجیه نظر خود افزود "فکر می کنیم در آمریکا آدم های منطقی به اندازه کافی وجود دارند، که اجازه حمله به ایران را نخواهند داد."

رئیس جمهور ایران همچنین احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران را رد کرد و گفت که در اسرائیل هم آدم های منطقی وجود دارند و با اظهار اینکه ایران کشور بزرگی است، افزود "آنها کوچکتر از آن هستند که بخواهند به چنین اقدامی دست بزنند."

مجری این مصاحبه با یادآوری اظهارات محمود احمدی نژاد در مورد محو اسرائیل از نقشه جهان، نظر او را نسبت به این کشور پرسید.

احمدی نژاد گفت که انگیزه ضدیت او با اسرائیل، طرفداری از صلح و عدالت در منطقه است.

وی افزود که در خلال شصت سال گذشته، چند میلیون تن از مردم فلسطین در آوارگی به سر برده اند و حتی در خانه های خود تحت فشار و محاصره هستند در حالیکه اسرائیل تا کنون سه جنگ بزرگ به راه انداخته است.

احمدی نژاد نظر قبلی خود را تکرار کرد که از محو اسرائیل از نقشه جهان با توسل به زور حمایت نکرده، بلکه پیشنهاد داده ساکنان سرزمین فلسطین، به استثنای کسانی که از سایر نقاط جهان به اسرائیل مهاجرت کرده اند، در یک همه پرسی در مورد آینده این سرزمین تصمیم گیری کنند و این راه حل را "دموکراتیک و انسانی" توصیف کرد.

احمدی نژاد گفتگو با دولت اسرائیل را رد کرد و گفت که "وقتی می گوییم این رژیم محو شود، یعنی آدم کشی، ترور و تجاوز و اشغالگری محو شود."

او تاکید کرد که دشمنی با اسرائیل به معنی خصومت با یهودیان نیست و یهودیان در ایران زندگی می کنند و در مجلس نماینده دارند و افزود "صهیونیست ها یهودی نیستند، آنها دین ندارند."

اظهارات قبلی احمدی نژاد در مورد کشتار یهودیان به دست رژیم آلمان نازی نیز در این مصاحبه مطرح شد و او گفت که در مورد واقعه هولوکاست، نظرات موافق و مخالفی وجود دارد و توصیه کرد که یک گروه تحقیق و تفحص برای کشف واقعیات، در این زمینه تحقیق کند.

وی در عین حال ارتباط هولوکاست و تاسیس کشور اسرائیل را مردود دانست و گفت که در صورت واقعیت داشتن هولوکاست، این واقعه در اروپا روی داده و نمی بایست از آن به عنوان دلیلی برای ایجاد اسرائیل در سرزمین فلسطین استفاده شود.


 

پرونده هسته ای و مسایل داخلی

پرونده هسته ای ایران و شرایط داخلی این کشور نیز در مصاحبه لری کینگ با محمود احمدی نژاد مطرح شد.

احمدی نژاد این نظر را رد کرد که جامعه بین المللی از برنامه های هسته ای ایران نگرانی دارد و گفت که تنها آمریکا و چند متحد اروپایی این کشور چنین نظری دارند و گفت که "ناراحتی غرب از ملت ایران موضوع تازه و جدیدی نیست."

وی با اشاره به حضور هواداران سازمان مجاهدین خلق در کشورهای غربی، گفت "امروز گروه های تروریستی که رئیس جمهور، نخست وزیر و نمایندگان کشورمان را ترور کرده اند آزادانه در آمریکا زندگی می کنند و تحت حمایت آنها قرار دارند."

احمدی نژاد تلاش این کشور برای دستیابی به اسلحه اتمی را تکذیب کرد و گفت که بمب اتم در مناسبات سیاسی کارآیی ندارد و دوران بمب اتم به پایان رسیده و افزود "آیا بمب اتمی توانست اتحاد شوروی را از فروپاشی نجات دهد؟ آیا بمب اتم توانست آمریکا را در عراق و افغانستان پیروز کند؟ آیا بمب اتم می تواند رژیم صهیونیستی را نجات دهد؟"

در این مصاحبه، وضعیت حقوق بشر در ایران نیز مطرح شد و لری کینگ از احمدی نژاد در مورد تعقیب و مجازات همجنسگرایان در جمهوری اسلامی سئوال کرد.

احمدی نژاد گفت که "در ایران، این کار، کار خیلی زشتی محسوب می شود و عموم مردم ایران از آن بدشان می آید."

وی گفت که همجنسگرایی در دین اسلام منع شده و ایران نیز قوانینی علیه همجنسگرایی دارد که هفتاد سال پیش و قبل از انقلاب اسلامی وضع شده است و همجنسگرایان از این قوانین تخطی می کنند.

رئیس جمهور ایران در عین حال گفت که "هیچکس در زندگی خصوصی مردم دخالت نمی کند اما اگر عمومی باشد، دخالت می کنیم" و افزود "آیا شما نگران هفتاد میلیون مردم ایران هستید یا چند همجنس باز؟"

مصاحبه گر شبکه سی ان ان یادآور شد که دولت آمریکا به احمدی نژاد اجازه نداده است که از محدوده بیست و پنج مایلی سازمان ملل خارج شود و از او سئوال کرد که اگر چنین محدودیتی وجود نداشت، مایل بود به کدامیک از نقاط آمریکا سفر کند؟

احمدی نژاد گفت "دوست داشتم ایالات متحده را ببینم و با مردم گفتگو کنم، تصمیم داشتم به لس آنجلس و کالیفرنیا بروم ولی این اتفاق نیافتاد" و از مردم و نمایندگان رسانه های آمریکایی دعوت کرد به ایران سفر کنند و این کشور را از نزدیک ببینند.

در پایان مصاحبه احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی در مورد وضع خانوادگی خود گفت که دو فرزند پسر و یک فرزند دختر دارد که دو فرزند او ازدواج کرده اند و یکی از آنان دانشجوست.

لری کینگ گفت که احمدی نژاد جوانتر از آن به نظر می رسد که دارای فرزندان بزرگ باشد و رئیس جمهور ایران توضیح داد که ایرانیان زود ازدواج می کنند و اظهار داشت "من شنیده ام که در آمریکا نیز مانند ایران به ارزش های خانوادگی توجه می شود."