شنبه ۶ مهر ۱٣٨۷ ( ٢٧ سپتامبر ۲۰۰٨) جمعی از نویسندگان، هنرمندان، فعالان فرهنگی ـ مدنی و فعالان حقوق بشر ضمن صدور بیانیه‌ای خواستار …


شماره ۱۱۹۷ ـ ۲  اکتبر ۲۰۰۸


 زندانیان آذربایجانی

شنبه ۶ مهر ۱٣٨۷ ( ٢٧ سپتامبر ۲۰۰٨) جمعی از نویسندگان، هنرمندان، فعالان فرهنگی ـ مدنی و فعالان حقوق بشر ضمن صدور بیانیه‌ای خواستار توقف نقض حقوق بشر در آذربایجان و رفتارهای خشونت آمیز با فعالان مدنی هویت خواه آذربایجان شدند.

متن بیانیه بدین شرح است:

 

روشنفکران و روزنامه نگاران هویت طلب آذربایجان را آزاد کنید !

متاسفانه هر روز بر دامنه‌ی فشار های مضاعف بر فعالان و روشنفکران فرهنگی  ـ مدنی آذربایجان افزوده می‌شود.

از جمله مواردی که  فعالان آذربایجانی در ماههای اخیر با آن مواجه بوده‌اند به اختصار به موارد ذیل می‌توان اشاره نمود:

 ۱-احضار و بازداشت دهها فعال فرهنگی – مدنی همزمان با دومین  سالگرد قیام خرداد ۸۵ در شهرهای مختلف آذربایجان که منجر به زندانی شدن تعدادی از فعالان شد.

۲-دستگیری بیش از ۱۰ دانشجوی دانشگاههای آذربایجان که با گذشت بیش از ۲ ماه از بازداشت متاسفانه همچنان در وضعیتی مبهم و بصورت بلاتکلیف، بدون تفهیم اتهام و امکان ملاقات با خانواده و وکیل، در نهادهای امنیتی به سر می‌برند.

۳-  برخوردهای فیزیکی و اعمال فشار روانی بر روی فعالان آذربایجانی که نمونه‌ی بارز آن ضرب و شتم حمید والایی دانش آموخته رشته حقوق که آثار ضرب و شتم  وی در تصاویر منتشره از ایشان در سایتهای اینترنتی موجود است.

۴-محروم نمودن فعالان فرهنگی- مدنی تورک از حقوق اجتماعی خود همچون ادامه‌ی تحصیل در مقاطع تکمیلی و اخراج از شغل  مواردی از محرومیت‌های اعمال شده می‌باشد. نادر مهد قره باغ، صمد پاشایی، ناهید بابازاده و امین امامی چهار دانشجوی دانشگاه تبریز هستند که کارنامه‌ی آزمون کارشناسی ارشد آنها ارائه نشد.

۵-ایجاد فضای رعب و وحشت و امنیتی در مناسبتهای مختلف از جمله روز جهانی زبان مادری، سالگرد قیام خرداد ۸۵، روز بزرگداشت بابک قهرمان ملی آذربایجان، سالگرد تصویب فرمان مشروطه و حتی مراسم‌ ترحیم شخصیتهای آذربایجانی همچون مراسم ترحیم دکتر صمد سرداری نیا نویسنده و محقق تاریخ معاصر.

۶-توقیف و تعطیلی نشریات متعدد و لغو مجوز و امتیاز تشکلهای فرهنگی و هنری آذربایجان و فیلتر کردن سایتهای هویت خواه.

مواردی که ذکر شد تنها نمونه‌ی کوچک و مختصری  از نقض حقوق شهروندی فعالان فرهنگی  ـ مدنی آذربایجان می‌باشد  که خواهان برقراری عدالت و احقاق حقوق اولیه انسانی در چارچوب قوانین مصوب کشور هستند که متاسفانه نه تنها به این مطالبات نادیده گرفته می‌شود، بلکه همانگونه که ذکر شد فعالان در این راستا متحمل هزینه‌های گزافی می‌شوند.

البته این مطالبات خواسته طیف یا قشر خاصی از مردم آذربایجان نیست، بلکه خواسته اکثریت آذربایجانیها  می‌باشد که در قیام خرداد سال ۸۵ این امر به شکل بارزی متجلی و متبلور شد. با این وصف، امید آن می‌رفت خروش و صدای این قیام به گوش مسئولان هم برسد ولی متاسفانه نه تنها اقدامی در راستای احقاق مطالبات مردمی آذربایجان نشده، بلکه به شدت برخوردها نیز افزوده شده است .

اگر در گذشته دستگیری فعالان فرهنگی ـ مدنی آذربایجان با ارسال احضاریه ها صورت می‌گرفت، بعد از حوادث خرداد ۸۵ دستگیریها بدون اطلاع قبلی و از خانه‌ها، خوابگاهها، دانشگاهها و محل کارها صورت گرفته است که  موجب هتک حرمت فعالان و ورود ضربات روحی شدید به خانواده‌هایشان می‌شود.

یکی از این دستگیریهای به اصطلاح امنیتی در تاریخ ۲۰/۶/۸۷ در شهر تهران صورت گرفت و  در جریان این ۱۹ تن از مهمانان مراسم افطاری دستگیر شدند. در این مراسم،که به پاس حضور خانواده عباس لسانی( از زندانیان سیاسی آذربایجان که در شهر یزد به صورت تبعید زندانی است)برگزار شده بود، که علاوه بر فعالینی همچون اکبر آزاد (کارشناس مردم شناسی و مولف کتب کودک)، حسن حیدری(معلم)، مهندس حسن راشدی (مؤلف چندین کتاب در مورد تاریخ و هویت آذربایجان و عضو هیئت تحریریه نشریه وارلیق)، مهندس حسن رحیمی بیات(عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر)، مهندس علیرضا صرافی (مدیر مسئول نشریه توقیف شده دیلماج و عضو شورای ملی صلح)، صیاد محمدیان(فعال مدنی)، سعید موغانلی (شاعر و سردبیر نشریه ادبی یاشماق)، عباس نعیمی(کارمند دانشگاهِ تربیت مدرس تهران)، مهدی نعیمی اردبیلی (شاعر و معلم) و چندین زن و کودک خردسال نیز به بازداشتگاهها منتقل شده‌اند و متاسفانه با گذشت بیش از دو هفته ۹تن از این افراد بدون دسترسی به حقوق اولیه و بدون امکان ملاقات با خانواده و وکیل همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

بدیهی است که مسائل آذربایجان، نه با خشونت و تهدید و نقض حقوق بشر، بلکه با ایجاد فضای توسعه فرهنگی، اجتماعی و امکان دسترسی به مطالبات اولیه‌ی آذربایجانیان و سایر اقوام مرتفع خواهد شد.

لذا ما امضاءکنندگان این بیانیه ضمن تقبیح هرگونه خشونت و فشار بر فعالان عرصه مدنی و فرهنگ خواستار رفع کلیه‌ی نابرابریهای فوق‌الذکر و آزادی هرچه سریعتر زندانیان سیاسی آذربایجان، خاصه روشنفکران و دانشجویان آذربایجانی، که بدون هیچگونه منطق حقوقی  در یک مراسم افطاری دستگیر شده‌اند، هستیم.

برای دیدن اسامی امضاکنندگان به سایت شهروند/ گوناگون/ بیانیه های سیاسی مراجعه کنید.

برای امضای این بیانیه نام خود را به آدرس زیر ایمیل کنید:

azerbaycan700kelime@gmail.com