hashem-shabani-hadi-rashedi

۲۳ژانویه تا ۳۰ ژانویه ۲۰۱۴

صادق لاریجانی:گزارش احمد شهید پر از دروغ است

رادیو آلمان: رئیس قوه قضاییه ایران، صادق آملی لاریجانی، گزارش جدید احمد شهید را متکی به گفته‌‌های “ضدانقلاب” و خلاف واقع دانست. او آمریکایی‌ها را وحشی خواند و از مجازات اعدام دفاع کرد. به موازات سخنان رئیس قوه قضائیه، خبر اعدام دو زندانی عرب منتشر شد.

 رئیس قوه قضاییه ایران در جلسه‌ای به مناسبت دهه گرامیداشت سالگرد انقلاب ایران، سخنان مبسوطی درباره نظام جمهوری اسلامی و موازین آن و معیارهای دوگانه‌ی غربی‌ها در برخورد با قوانین داخلی کشورها بیان کرده است.

بخش عمده سخنان لاریجانی در واکنش به گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، بیان شده است. او در پاسخ به انتقادهای صورت گرفته از مجازات اعدام علیه قاچاقچیان مواد مخدر، به وجود این مجازات در قوانین بسیاری از کشورها از جمله آمریکا اشاره کرده و افزوده است: «اما آنها با چنین فشارهایی از سوی مدعیان حقوق بشر مواجه نیستند.»

رئیس قوه قضاییه ایران مدعی شد که گزارش‌های “مغرضانهِ” درباره وضع حقوق بشر در ایران برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی است.

صادق لاریجانی، هم‌چنین گفت که استنباط نادرست از قوانین ایران، موجب برخی درخواست‌های غیرقانونی از سوی گزارشگر ویژه شده است: «در آن گزارش تغییر برخی از قوانین کشور به دلیل ابهام آنها درخواست شده بود و یکی از موارد ابهام، مجازات جرم توهین بود.»

لاریجانی تصریح کرده است که درقوانین ایران، مصداق جرم توهین “فحش و الفاظ رکیک” یا “هر امری که موجب تخفیف یا تحقیر شود” ذکر شده و ابهامی در کار نیست.

صادق آملی لاریجانی افزوده است که بیشتر مواد مندرج در گزارش‌های حقوق بشری مربوط به ایران، معمولا به “اظهارات چهره‌های ضد انقلاب و مخالفان جمهوری اسلامی” استناد می‌کنند. او بر این اساس، گزارش‌های حقوق بشری در باره ایران را یک‌سویه و جانبدارانه دانسته است.

پیش از این، محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، احمد شهید را “احمق شریر” خوانده بود. برادر صادق لاریجانی در مراسم “رونمایی از گزارش وضعیت حقوق بشر در آمریکا” در دانشگاه تهران روز سه‌شنبه ۸ بهمن گفت:«در گزارش شخص احمق شریر گفته شده که ۴ نفر در ایران قرار است اعدام شوند و در طی این گزارش ۴ هزار نامه برای ما آمد که این ۴ نفر را اعدام نکنید، اما این چهار نفر عضو پژاک بودند. یکی جلوی نانوایی ۲ نفر را ترور کرد یک نفر دیگر خانه‌ای را منفجر کرد. نفر سوم با اسلحه به کسی حمله کرده بود و نفر چهارم در خانه‌ای مملو از آرپی‌جی و بمب دستگیر شده بود.»

جواد لاریجانی تاکید کرد که مدافعان حقوق بشر، آلوده به تحرکات تروریستی هستند: «مدافع حقوق بشر عنوان جعلی است و در اسناد سازمان ملل متحد هیچ پایه‌ای ندارد. ما در اسناد سازمان ملل متحد چنین عنوانی نداریم.»

 

اعدام دو زندانی عرب

به موازات دفاع برادران لاریجانی از مجازات اعدام، روز چهارشنبه ۹ بهمن، دو زندانی عرب به نام‌های هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی اعدام شدند.

سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت این دو زندانی ابراز نگرانی کرده بود.

این دو همراه با محمدعلی عموری‌نژاد، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه در سال ۱۳۹۰ دستگیر و در تابستان ۱۳۹۱ با اتهاماتی چون “محاربه” و “اقدام علیه امنیت ملی” به مجازات اعدام محکوم شدند. در ‌‌همان سال اعترافات تلویزیونی هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی پخش شد.

کشف ۴۵ کیلو هرویین توسط گمرک آلمان در محموله فرش ایران

رادیو فردا: مسئولان گمرک آلمان از کشف ۴۵ کیلوگرم هرویین که داخل محموله فرش‌های از ایران جاسازی شده بود خبر داده‌اند و اعلام کرده‌اند که چند نفر در ارتباط با این محموله بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه  پلیس گمرک آلمان روز سه شنبه، هشتم بهمن‌ماه اعلام کرد که این محموله هرویین مرغوب به ارزش میلیون‌ها یورو، به شکل ریسمان‌هایی داخل ۹ تخته فرش بافته شده بودند. این محموله فرش قرار بود به لهستان، فرانسه، بلژیک و کشورهای آفریقایی از جمله کنگو ارسال شود.

​​هایکه ویلسدورف، سخنگوی گمرک آلمان گفته است که کشف این محموله به دستگیری چندین تن در چند کشور اروپایی منجر شده است. او از دادن رقم مشخصی در این زمینه خودداری کرده است. خبرگزاری رسمی آلمان می‌گوید این افراد در لهست

rugs-drugs

ان، فرانسه و بلژیک دستگیر شده‌اند.

گمرک آلمان می‌گوید این محموله هرویین به شکلی «بسیار هوشمندانه و ماهرانه» درون ریسمان‌های غلافداری قرار گرفته و داخل فرش‌ها بافته شده بودند.

بر اساس تصاویری که خبرگزاری فرانسه از این محموله منتشر کرده، محموله هرویین به صورت ریسمان‌های باریکی درآمده و داخل غلاف‌های سیاهی قرار گرفته و سپس لابه‌لای تار و پودهای فرش به شکلی که قابل تشخیص نیست، بافته شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان این تخته فرش‌ها از ایران به لایپزیک آلمان فرستاده شده‌ بودند که در فرودگاه لایپزیک ماموران گمرک به علت سنگین‌تر بودن وزن این محموله نسبت به محموله‌های فرش مشابه، به آن مشکوک شده‌اند. این محموله سپس مورد بازرسی بیشتر قرار گرفته‌ است که ماموران با کمک اشعه ایکس متوجه ریسمان‌های حاوی هرویین شده‌اند.

اسرائیلی داوطلب جاسوسی برای ایران به زندان محکوم شد

رادیو آلمان: یک یهودی افراطی اسرائیلی که با سیاست‌های دولت این کشور مخالف است، به دلیل تلاش در همکاری اطلاعاتی با جمهوری اسلامی در کشور خود به چهار سال و شش ماه زندان محکوم شد.

او در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ و پس از آن که مدت‌ها تحت نظر پلیس و سرویس امنیتی اسرائیل بود، دستگیر شد.

این یهودی افراطی در ژانویه سال ۲۰۱۱ به برلین سفر کرده و سپس در سفارت جمهوری اسلامی به دیدار چند مقام ایرانی رفته است. آن گونه که در کیفرخواست دادگاه آمده، او در ملاقات با سه نفر در سفارت، پیشنهاد همکاری اطلاعاتی به آن‌ها را داده است.

NK

در کیفرخواست دادگاه آمده که ماموران ایرانی با استقبال از پیشنهاد او، یک ایمیل با رمز ورود به او داده ‌و نام مستعار “حاجی‌بابا” بر او نهاده‌اند.

وی پس از بازگشت به اسراییل بارها از تلفن‌های عمومی با سفارت ایران تماس گرفته است. او در بازجویی‌ها، انگیزه‌اش از این اقدام را “نفرت از صهیونیسم” و “دریافت پول” عنوان کرده

است.

این ارتدوکس ۴۶ ساله به یک جمعیت مذهبی خاص به نام “نتوری کارته” وابسته است که اعضای آن با “صهیونیسم” مخالفند. این جریان معتقد است که تشکیل یک کشور اسرائیلی کار خداست و هیچ سیستم سیاسی حق دخالت در چنین امری را ندارد.

بسیاری از اعضای این جمعیت در سال ۲۰۰۶ به تهران رفته و در کنفرانس جنجال برانگیز هولوکاست شرکت کردند که به ابتکار محمود احمدی‌نژاد تشکیل شد.

جمعیت “نتوری کارته” موضوع منتهی به دستگیری متهم یاد شده را “مضحک” و نامربوط به فعالیت این گروه دانسته است.

ترکیه: در زمینه انرژی با ایران به توافق نرسیدیم

رادیو فردا: وزیر انرژی ترکیه می‌گوید مقام‌های این کشور در سفر به ایران در زمینه انرژی به توافقی با تهران دست نیافتند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، که به همراه هیاتی از جمله وزرای انرژی، اقتصاد، فرهنگ و خارجه نیمه شب سه‌شنبه به ایران سفر کرده بود، در ساعات پایانی چهارشنبه ۹ بهمن ماه ایران را به مقصد ترکیه ترک کرد.

 پیشتر رسانه‌های ترکیه و ایران نوشته بودند که این سفر دو  روز طول خواهد کشید و انتظار می‌رود در زمینه نفت و گاز، تجارت دو جانبه، اقتصاد و فرهنگی توافقنامه امضا شود.

حتی روزنامه تودیز زمان ترکیه نوشته بود که در جریان سفر اردوغان به ایران انتظار می‌رود تفاهمنامه «استراتژیک» میان دو کشور امضا شود.

اما  بر اساس گزارش چهارشنبه ۹ بهمن ماه خبرگزاری ایرنا، سه تفاهمنامه یکی در زمینه «تعرفه های ترجیحی» و دیگری «سند پنجمین کمیته مشترک تجاری» و دیگری مربوط به تفاهمنامه همکاری خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و آناتولی به امضای دو طرف رسید.

در همین زمینه روزنامه حریت ترکیه چهارشنبه گزارش داد که اگرچه پیشتر تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه گفته بود که برنامه‌ای برای امضای قرارداد در زمینه انرژی با ایران ندارد، اما در جریان سفر به تهران اقرار کرد که به امضای چنین قراردادی تمایل دارد.

این روزنامه می‌نویسد که با این حال، بعد از مذاکرات، وی طی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که در زمینه انرژی دو کشور به توافق نرسیدند، اگرچه این تمایل وجود داشت. اردوغان همچنین دیداری با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران داشت.

بر اساس آمار رسمی ترکیه، حجم تجارت دوجانبه تهران و آنکارا در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۲ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۳ به ۱۳.۵(سیزده و نیم) میلیارد دلار کاهش یافته است.

 

سوئیس تا مرداد ماه تحریم‌های ایران را تعلیق کرد

رادیو فردا: دولت سوئیس روز چهارشنبه نهم بهمن ماه بخشی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران را تا مرداد ماه سال آینده به حال تعلیق درآورد.

سوئیس با اینکه عضو اتحادیه اروپا نیست، در راستای تحریم‌های این اتحادیه و آمریکا، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، روز چهارشنبه شورای فدرال سوئیس که متشکل از رئیس جمهور و شش وزیر دیگر است، اعلام کرد که این کشور ممنوعیت در مورد فلزهای گرانبها و فرآورده‌های پتروشیمی، حمل‌ونقل و بیمه نفت، و نقل‌وانتقالات مالی ایرانی‌ها را به حال تعلیق درآورد.

در بیانیه‌ای که شورای فدرال سوئیس منتشر کرده، میزان نقل و انتقالات مالی توسط ایرانی‌ها به ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده و از این پس تا زیر این مبلغ احتیاجی به مجوز دولت نیست.

پیش از این نیز اتحادیه اروپا در راستای اجرای توافق هسته‌ای ژنو شماری از تحریم‌های ایران را به حال تعلیق درآورده بود.

ایران و گروه ۵+۱ سوم آذرماه امسال پس از سال‌ها مذاکره بی‌حاصل توانستند به توافقی شش ماهه در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.  دو طرف به صورت گام به گام و همزمان اقداماتی را برای اعتمادسازی انجام می‌دهند. غربی‌ها از شدت تحریم‌ها کاسته‌اند و ایران هم شتاب برنامه هسته‌ای خود را کم کرده است.

«سوییس اینفو» گزارش داده است که کابینه این کشور دلیل  تعلیق این تحریم‌ها را «تحولات مثبت» در گفت‌وگوهای ژنو  عنوان کرده است.

مطابق اعلام کابینه سوئیس، اعتبار این تصمیم تا ۱۴ اوت سال ۲۰۱۴ (۲۳ مرداد ۱۳۹۳) خواهد بود.

روز سه‌شنبه عباس عراقچی معاون وزارت خارجه و یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای گفته بود که برای انتقال پول‌های بلوکه شده ایران یک کانال ویژه بانکی در سه کشور ژاپن، کره جنوبی و سوئیس ایجاد می‌شود.

قرار است طبق توافق ژنو ایران چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از پول‌های مسدود شده خود را در چند نوبت دریافت کند. پول‌های بلوکه شده ایران مطابق با برخی گزارش‌ها ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

عراقچی در ادامه افزود که از این کانال ویژه بانکی برای واردات مواد غذایی، پزشکی و دارویی استفاده خواهد شد.

به گفته وی  ۸ بانک داخلی شامل ۲ بانک دولتی و ۶ بانک خصوصی برای کانال نقل و انتقالات مالی پیش‌بینی شده است.

—-

 

پارلمان اوکراین عفو تظاهرکنندگان را بررسی می کند

رادیو امریکا: پارلمان اوکراین روز چهارشنبه موضوع عفو برخی از بازداشت شدگان در دو ماه اخیر در تظاهرات ضد دولتی در کیف را مورد بررسی قرار می دهد.

ویکتور یانوکویچ رئیس جمهوری اوکراین گفت عفو فقط در صورتی ممکن است که تظاهرکنندگان به اشغال ساختمانهای دولتی پایان دهند و آنها را ترک کنند، و سنگرهای خیابانی را برچینند. به نظر می رسد این خواستها با مخالفت فعالان ضد دولتی مواجه شود.

روز سه شنبه یانوکویچ استعفای میکولا آزاروف نخست وزیر را پذیرفت.

استعفای نخست وزیر از خواست های کلیدی مخالفان بود که هفته هاست ساختمانهای دولتی در کیف را اشغال کرده اند.

هنگام اعلام استعفا، وبسایت رئیس جمهوری اوکراین نوشت که بر طبق قانون این کشور با استعفای نخست وزیر هیات دولت نیز مستعفی است ولی افزود که به وزرا دستور داده شد بر سر کار خود بمانند تا کابینه جدید تشکیل گردد. به علاوه یانوکویچ لایحه ای را امضا کرد که بر اساس آن اقدامات علیه تظاهرات را غیرقانونی اعلام می کند.

به رغم کوتاه آمدن رئیس جمهوری، رهبران مخالفان تقاضاهای بیشتری دارند، از جمله عفو تظاهرکنندگان و برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری.

ویتالی کلیچکو رهبر مخالفان و قهرمان سابق بوکس جهان روز سه شنبه تحولات جدید را «نه یک پیروزی، بلکه گامی به سوی پیروزی» خواند.

جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه از تحولات جدید در اوکراین را خوشامد گفت و از تقاضای عفو برای بهبود وضع بحرانی دو ماه اخیر پشتیبانی نمود.

روز دوشنبه تظاهرکنندگان ساختمان وزارت دادگستری را که روزها در اشغال داشتند ترک کردند اما قول دادند در صورتی که پیشرفتی در پایان دادن به اوضاع صورت نگیرد، باز خواهند گشت و مجددا ساختمان را اشغال خواهند کرد.

اواخر ماه نوامبر و بعد از آن که یانوکویچ از امضای قرارداد با اتحادیه اروپا به نفع روسیه سر باز زد،  تظاهرکنندگان به خیابانها ریختند.

روز سه شنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در بروکسل به رهبران اتحادیه اروپا گفت این کشور حتی اگر مخالفان یانوکویچ بر سر کار بیایند به کمک ۱۵ میلیارد دلاری خود به اوکراین ادامه خواهد داد.

با این حال، ایگور شووالوف معاون اول نخست وزیر روسیه که در اجتماع بروکسل حضور داشت گفت روسیه احتمالاً تعهد خود به دولت جدید اوکراین را با توجه به اولویتهای جدید مورد بازبینی قرار خواهد داد.

باراک اوباما سال ۲۰۱۴ را «سال عمل» اعلام کرد

رادیو امریکا: پرزیدنت باراک اوباما شب سه شنبه در سخنرانی گزارش سالانه درباره وضعیت اتحادیه در مقابل کنگره آمریکا گفت مردم آمریکا هستند که باعث قدرت کشورند، و همان طور که انتظار می رفت تمرکز سخنرانی او بر مساله اقتصاد بود. وی سال ۲۰۱۴ را «سال عمل» خواند.

به رغم فضای سیاسی تلخ در ماه های اخیر در واشنگتن، سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا با استقبال گرمی روبه رو شد، و اوباما هیچ فرصتی را برای تشکر از مردم امریکا برای صبر و حوصله شان از دست نداد.

اوباما گفت: امشب این اجلاس با صدایی متحد با مردمی که منتخب آنهاست گفتگو می کند. این شما شهروندان هستید که وضع این اتحادیه را قدرت می بخشید.

اوباما بخش های عمده ای از سخنان خود را به اقتصاد آمریکا اختصاص داد و مسائلی که طبقه متوسط با آن رو به روست و به رای دهندگان اطمینان داد که وضع رو به بهبودی است.

اوباما گفت: برای اولین بار در دهه اخیر، رهبران بازرگانی سراسر جهان می گویند که چین دیگر بهترین مکان برای سرمایه گذاری نیست، بهترین جا آمریکاست. اوباما افزود که بهبود به اندازه کافی سریع نبوده است.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: حقیقت سخت و سرد این که حتی در میانه بهبود وضع، بسیاری از آمریکایی ها بیش از همیشه کار می کنند که فقط سر پا بمانند، تا چه رسد به این که پیش بروند، و عده زیادی هنوز کار ندارند.
بخشی از پیشنهاد افزایش حداقل دستمزد، فرصت های آموزشی را توسعه می دهد و نظام مهاجرتی ناکارآمد را تصحیح می کند.

اوباما همچنین با احساس تمام از برنامه اصلاحی نظام بیمه بهداشتی موسوم به «اوباما کِر» دفاع کرد. گفت هرگاه لازم باشد با کنگره همکاری می کند و هرگاه ضروری باشد به تنهایی عمل خواهد کرد.

جمهوریخواهان در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آمریکا گفتند که سیاست های اوباما زندگی مردم را سخت تر کرده است. این واکنش  توسط کتی مک موریس نماینده مجلس نمایندگان ابراز شد.

وی گفت: ما امیدواریم رئیس جمهوری برای عمل واقعی به ما بپیوندد، با قدرت بخشیدن به مردم، نه سخت تر کردن زندگی آنها با افزایش بی سابقه هزینه ها، مالیات بیشتر و شغل های کمتر.

اختلاف میان قانونگذاران و اوباما بر سر سیاست خارجی همچنان برجاست. رئیس جمهوری در سخنان شب سه شنبه خود قول داد همچنان القاعده و دیگر تروریستها را دنبال کند، ولی افزود آمریکا باید مسیر دیگری را درباره ممالکی چون ایران برگزیند.

اوباما گفت: برای امنیت ملی مان، ما باید به دیپلماسی فرصتی برای موفقیت بدهیم. وی گفت هرگونه تحریم جدید علیه ایران را – که باعث از خط خارج شدن مذاکرات شود –  وتو خواهد کرد.