Mohammad-Rahimianسنجش تراکم استخوان

 

برای داشتن زندگی سالم و کنترل وضعیت سلامتی، هر فرد باید در برنامه ی زندگی خود، زمان و برنامه ای برای انجام آزمایش های سالانه ی سلامتی خود قرار دهد تا در صورت مشاهده ی هرگونه نتیجه ی غیر طبیعی از شدت آنها جلوگیری و با تشخیص زودهنگام آنها نسبت به درمان به موقع اقدام کنند.

بسیاری از این چکاپ ها مانند بررسی میزان قند و فشارخون، بین زنان و مردان مشترک هستند و تعدادی از آنها در زنان و مردان اختصاصی هستند.

ابتلا به برخی بیماری ها در خانم ها در سنین مختلف متفاوت است. در سال های اخیر توصیه به انجام منظم آزمون های تشخیصی در سنین خاصی شدت گرفته که در کاهش ابتلا به بیماری ها بسیار موثر بوده است.

ماموگرافی، تست پاپ اسمیر و سنجش تراکم استخوان سه آزمایشی هستند که در چکاپ های زنان بخصوص پس از سن چهل سالگی از اهمیت خاصی برخوردارند.

ذخیره شدن کلسیم در استخوان از زمان جنینی آغاز می شود و تا سن ۳۰ سالگی ادامه دارد؛ به طوری که توده استخوان هر فرد معمولاً در ۳۰ تا ۳۵ سالگی به بیشترین میزان خود می رسد و پس از این سن کاهش توده استخوانی به صورت یک روند طبیعی آغاز می شود و معمولاً ۳۰ درصد خانم هایی که به سن ۷۵ سالگی می رسند دچار عوارض پوکی استخوان مانند شکستگی می شوند. تخمین زده می شود که حدود ۴۴ میلیون نفر در سراسر جهان به پوکی ‌استخوان مبتلا هستند که البته اکثر آن ها را زنان تشکیل می‌دهند.

حدود دو میلیون کانادایی از استئوپروسیس و از هر چهار زن در کانادا یک نفر از این بیماری رنج می برد. تخمین زده می شود سالانه حدود ۱.۹ بیلیون دلار هزینه ی درمان، بستری شدن و مراقبت برای پوکی استخوان و شکستگی ها ی ناشی از آن می شود. حداقل ۸۰% شکستگی ها در افراد بالای ۶۰ سال با پوکی استخوان ارتباط دارد.کیفیت زندگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و بیماران از بدشکلی در شکل بدن، افت اعتماد به نفس، کاهش تحرک و کاهش استقلال رنج می برند.

بهتر است زنان از سن ۶۵ سالگی شروع به انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان کنند. اما زنانی که دارای عوامل خطرساز ابتلا به پوکی ‌استخوان نظیر سابقه خانوادگی این بیماری، سیگار کشیدن، وزن کم و یا یائسگی زودرس هستند، باید این آزمایش را از سن ۵۰ سالگی آغاز کنند. غربالگری می‌تواند از عواقب بد پوکی ‌استخوان پیشگیری کند و حتا گاهی جان افراد را از مرگ نجات می‌دهد. گرچه درمان کاملی برای پوکی ‌استخوان وجود ندارد، اما داروهای موجود می‌توانند از این بیماری پیشگیری و یا روند آن را کند نمایند.

راه های سنجش تراکم استخوان، همگی مطمئن و بدون درد هستند. برای سنجش تراکم استخوان نوعی اشعه ایکس خاص به کار می‌رود و تراکم استخوان‌های ستون فقرات، لگن و یا مچ دست یا انگشت میانی دست و یا ساق ‌پا سنجیده می‌شود. برای انجام این تست نیاز به هیچ آمادگی خاص نیست.

برای فردایی که در آن احتمال بیماری و یا ناتوانی جسمی است اندیشه کنیم. بیمه تکمیلی سلامتی در مدل های مختلف،  مراقبت ویژه در صورت عدم توانایی انجام کارهای روزانه هر فرد عادی  از ۱۰۰۰ دلار تا ۸۵۰۰ دلار معاف از مالیات، پوشش از کارافتادگی، ناتوانی جسمی  و یا بیماری های سخت از ۲۵۰۰۰ دلار تا سقف ۲.۰۰۰.۰۰۰ دلار معاف از مالیات، از مهمترین پشتوانه هایی است که می تواند نیاز ما را از جهت رفع  نیاز مالی و داشتن پرستار و پرداخت هزینه های معمول تا رسیدن به سلامتی،  و حفظ سبک زندگی و پوشش  خانواده برطرف نماید.

اقتباس: با همکاری مشاور علمی، پزشکی شرکت بیمهInsufin خانم دکتر واحدی (ایمونولوژیست)

http://www.womenshealth.gov

http://www.hiphealth.ca

https://www.osteoporosis.ca

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید .

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن    Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com