Philippe-Couillard

 

۷۶درصد آنها که فرانسه زبان نیستند از لیبرال ها حمایت می کنند

 

شهروند- علی شریفیان: در حالیکه بیش از سه هفته از اعلام انتخابات استانی کبک به وسیله خانم پولین ماروآ Pauline Marois رهبر حزب کبکی ها و نخست وزیر دولت اقلیت کبک می گذرد، بر اساس آنچه نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد، حزب لیبرال در میان مردم طرفداران بیشتری پیدا کرده و تحلیگران و ناظران سیاسی احتمال می دهند که این حزب فدرالیست شانس پیروزی بیشتری نسبت به حزب کبکی ها در انتخاباتی که ۷ آوریل برگزار می شود، دارد.

نتایج یکی از این نظرسنجی ها که بین ۱۲ تا ۱۶ مارس انجام شده نشان داد که ۳۹ درصد واجدین شرایط تصمیم دارند به کاندیداهای حزب لیبرال رای بدهند. در حالیکه ۳۳ درصد گفته اند که قصد دارند به حزب کبکی ها رای بدهند. حزب ائتلاف برای آینده کبک از ۱۲ درصد پشتیبانی رای دهندگان برخوردار است و حزب همبستگی کبک را هم حدودا  ۱۰ درصد حمایت می کنند. نتایج  نظرسنجی تازه تری که بین ۲۱ تا ۲۳ مارس  برای ژورنال دو مونرال انجام شده هم  به نفع حزب لیبرال است. ۷۶ درصد آنها که فرانسه زبان نیستند از لیبرال ها حمایت می کنند. در کل ۴۵ درصد واجدین شرایط رای دادن گفته اند به حزب لیبرال رای می دهند و طرفداران حزب کبکی ها به ۳۱ درصد کاهش یافته اند. این نتایج به این معنی است که حزب لیبرال اکنون توان رسیدن به یک دولت اکثریت را دارد.

تحیلگران می گویند یکی از علت های عقب افتادن حزب کبکی ها و کاهش محبوبیت و مقبولیت آنها در بین مردم این بوده است که خانم ماروآ رهبر این حزب در دو هفته اول مبارزات انتخاباتی بطور مکرر درباره احتمال برگزاری رفراندام برای استقلال کبک در صورت به اکثریت رسیدن این حزب سخن گفته است. خانم ماروآ متن سخنرانی های خود را عوض کرده اما هر جا می رود با پرسش در مورد رفراندوم روبرو می شود.

تا کنون دو بار درباره استقلال کبک رفراندوم برگزار شده است. در سال ۱۹۸۰ حزب کبکی ها که طرفدار جدایی کبک از کاناداست با ۶۰ درصد آرا  شکست خورد و بار دوم در سال ۱۹۹۵ فدرالیست ها با اختلاف ناچیزی حدود نیم درصد توانستند در رفراندوم برنده شوند. مسئله جدایی کبک از کانادا مسئله ای که از زمان به وجود آمدن حزب کبکی ها در دهه ۱۹۷۰ از مسائل پیچیده سیاسی کانادا بوده  به همین دلیل این مسئله همیشه انتخابات استانی کبک حساسیت ویژه ای هم برای مردم کبک و هم برای مردم کانادا داشته است.