آشتی با حیوانات

بیشتر ما ایرانیان با تاریخچه دامپزشکی در ایران ناآشنا هستیم. روز  دامپزشکی بهانه خوبی‌ است که کمی‌ با سوابق آن آشنا شویم.

vafa

 دامپزشکی در ایران از زمان ساسانیان (۲۲۴-۶۵۱) شناخته شده بود. در آن زمان حیوانات مفید با دارو یا جراحی درمان می‌‌شدند؛ دامپزشکان حقوق می‌گرفتند؛ و هر نوع حیوان تعرفه و نرخ خودش را داشت. نوع معالجه برای انسان و حیوان یکسان بود اما وظایف پزشکان و دامپزشکان با هم فرق داشت. به علت بدی جاده‌ها و نیاز فراوان به حیوانات بارکش به حیواناتی مثل اسب، قاطر، الاغ، و شتر توجه ویژه‌ای مبذول می‌‌شد؛ مخصوصاً در ارتش و برای حمل آذوقه و مهمّات.

دامپزشکی به شکل مدرن با تاسیس مدرسه عالی‌ دامداری در سال ۱۹۳۲ در ایران آغاز شد و پس از طی‌ تغییرات زیاد در طول این سال ها به پیشرفت‌های زیادی نائل آمد که اوج آن حرکت به سوی علمی‌ شدن و تربیت دامپزشکان بر اساس علوم جدید بود.

روز جهانی‌ دامپزشکی در سال ۲۰۰۰ از طرف سازمان جهانی‌ دامپزشکی  آخرین شنبه ماه آوریل تعیین شد که امسال روز ۲۶ آوریل و موضوع آن “رفاه حیوانات” خواهد بود.

گزینش یکی‌ از روزهای سال برای قدردانی‌ از خدمات جامعه دامپزشکی کمترین کاریست که می شود برای سپاسگزاری از این مهربانان انجام داد.

با تبریک این روز به همه دامپزشکان عزیزی که عمر گرانبهای خود را در خدمت به حیوانات صرف می کنند، تشکر ویژه‌ای داریم از تیم‌ دامپزشکان وفا در گذشته و حال.  همکاری دو دامپزشک گرانقدر: آقای دکتر عابدی و آقای دکتر خرّم در حال حاضر برای ما بسیار مغتنم است. این روز بر همه دست اندرکاران در سازمان دامپزشکی، کلینیک‌ها و داروخانه‌های دامپزشکی و تمامی کسانی که در درمان و کاستن رنج بیماری به حیوانات کمک می کنند، فرخنده و گرامی‌ باد.

وفا ، در طول حیات کوتاه خود با دامپزشکان زیادی همکاری داشته که از آن میان میتوان به آقایان: دکتر خرسندی نیا، دکتر اظهری، دکتر مرجانی، دکتر هومن، دکتر عابدی، دکتر معاذی، دکتر ریاضی‌، دکتر خرّم و…اشاره کرد. اگر کمک ذیقیمت این عزیزان نبود وفا امکان پیشرفت نداشت و در این میان آقای دکتر عابدی یک چراغ همیشه روشن بوده و هستند که در هیچ شرایطی ما را تنها نگذاشته اند.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook:Vafa Animal Shelter

 www.cal.ir