جک لیتون، رهبر  ان دی پی معتقد است در  زمان محافظه کاران، نوسانات اقتصادی ایالات متحده، اقتصاد کانادا را با چالش های زیادی روبرو کرده است

 شهروند ۱۱۹۸ ـ پنجشنبه ۹ اکتبر ۲۰۰۸


 

لیتون: هارپر اقتصاد را به نابودی می کشاند


 

جک لیتون، رهبر حزب ان دی پی معتقد است در مدت زمان حاکمیت حزب محافظه کار، نوسانات اقتصادی ایالات متحده، اقتصاد کانادا را با چالش های زیادی روبرو کرده است. از سوی دیگر هارپر با افکار مرتجع خود و اعمال آن در امور اقتصادی به تشدید این بحرانها دامن می زند، سیاست هایی چون کاهش مالیات برخی اصناف از جمله تبعات این افکار کهنه پرستانه است.

به گزارش تورنتو استار ، لیتون در سخنرانی روز ۵ اکتبر خود در زمین گلف پیپی پارک اظهار داشت:«درک هارپر از اقتصاد بسیار ساده و ابتدایی است. او به خیال کسب درآمد بیشتر با افزایش مشارکت های اقتصادی، مالیات های برخی اصناف را کاهش داده است و در نتیجه اوضاع اقتصادی به وخیم ترین وضعیت خود رسیده است. پیش از این نیز مشابه این شرایط در کانادا حادث شد و همه نتایج سوء آن را به یاد دارند. اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، با وجود نخست وزیری چون هارپر و مجلسی با افکار ارتودکسی، کانادا در چهار سال آینده هیچ استطاعت مالی نخواهد داشت. از پنج سال گذشته تا کنون در کشور با کمبود ۴۰۰ هزار موقعیت کار صنعتی روبرو هستیم و علاوه بر آن آمار کارگرانی که به دلیل مشکلات اقتصادی واحد های تولیدی بیکار شده و با ده ها یا صدها قبض نپرداخته و مشکلات اجتماعی و روحی روبرو هستند، نیز شاهدی بر ناکارآمدی دولت محافظه کار است. این بحران دقیقا مشابه بلایی است که در ایالات متحده بر سر اقتصاد آمده و موجب شده مردم حتی نتوانند هزینه های روزمره خود را نیز بپردازند. من پیش بینی می کنم با انتخاب مجدد هارپر ، تزلزل اقتصادی دو هفته اخیر آمریکا به زودی به کانادا نیز سرایت کند».


 

تورنتو استار می نویسد، اکنون که تنها چند روزی به پایان کار کمپین های انتخاباتی باقی مانده است، لیتون با نطق های کوبنده خود محبوبیت بیشتری در کشور به دست آورده، به گونه ای که حتی توانسته در کاهش تعداد آرای محافظه کاران تاثیر بسزایی بگذارد. لیتون با شعار « فقط به من رای دهید و به دیگران رای ندهید» افکار عمومی را به شدت به سوی خود می کشاند. حزب نیودموکرات با تهیه چند انیمیشن تبلیغاتی با مضمون عدم رای دادن به هارپر و دیان در جلب افکار عمومی به سوی حزبش، موفق ظاهر شده است. در این نوع تبلیغات تلویزیونی لیتون همیشه در جایگاه نخست وزیر قرار دارد.


 

رهبر حزب نیو دموکرات در مصاحبه خبری خود بیان کرد: «کانادایی ها نمی خواهند هارپر را بر مسند قدرت ببینند. پس هارپر باید با پست نخست وزیری وداع کند. حال مسئله اینست که بهترین جانشین هارپر کیست؟ اگر دیان بر مسند قدرت دست یابد، تا دو سال تنها  به اشتباهات دولت گذشته می پردازد و به مجادلات داخل حزبی مشغول می شود. پس بهترین و واجد الشرایط ترین شخص برای احراز پست نخست وزیری من هستم». طی چند روز اخیر لیتون برای مبارزه با هارپر نسبت به احزاب لیبرال، سبز و محافظه کار پیشرو روند دوستانه تری پیش گرفته است. او در سخنرانی خود در نیوفاندلند بیان کرد: «من مطمئنم تمام مردم کانادا می خواهند هارپر از قدرت کناره گیرد و حزب نیو دموکرات بر کشور حکومت کند. پس هم اکنون باید علیه هارپر و به نفع نیودموکرات ها متحد شد. من اطمینان دارم دیان نیز با طرح مالیات بر آلاینده ها رای قابل توجهی به دست نخواهد آورد».


 

لیتون خطاب به هارپر گفت: «آقای نخست وزیر شما در فکر تشکیل دولت اکثریت هستید، ولی مردم کانادا در خروجی را به شما نشان می دهند». او در یک توقف کوتاه در شارلوت تاون در جزیره پرنس ادوارد، در سخنرانی کمپین خود خطاب به حامیان حزب لیبرال گفت: «هم اکنون زمان تفکر و تعقل رسیده است. نباید منتظر باشید تا آنچه باید پیش آید. تنها حزب نیو دموکرات است که به سختی  برای احقاق حق شما و خانواده هایتان می جنگد. ما با آغوش باز از افرادی که می خواهند به حمایت ان دی پی برخیزند، استقبال می کنیم».


 

سکوت هارپر در مقابل بودجه اونتاریو


 

به گزارش کندین پرس، هارپر کماکان به سئوال مک گینتی، نخست وزیر اونتاریو در باب صرف بودجه اهدایی انتاریو برای دیگر استانها پاسخ درستی نداده است. مک گینتی اعلام کرد: «انتاریو قریب به ۲۰ بیلیون دلار بودجه برای کمک به دیگر استانها به اتاوا واگذار کرده است و روزهای آخر سپتامبر در باب نحوه سهمیه بندی بودجه یاد شده از رهبر حزب محافظه کار سئوالاتی کرده، لیکن هارپر تا کنون پاسخ درستی به نحوه مصرف این بودجه نداده است».


 

برخی منتقدان معتقدند روش مک گینتی در به تعویق انداختن این پرسش و مطرح کردن آن در نزدیکی انتخابات تنها به منظور تقبیح بیشتر عملکرد هارپر صورت گرفته و از نظر اخلاقی مثبت تلقی نمی شود. رهبران احزاب سبز، لیبرال و نیو دموکرات پاسخ هایی به این پرسش داده اند که همگی در سایت www. Fairness.ca  موجود است. لیکن یک نکته در همه این پرسش و پاسخ ها مشترک است و آن اقدام سریع برای محکوم کردن هارپر است. اما هارپر و هیچ یک از اعضای حزب محافظه کار تا کنون واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده اند.


 

با توجه به جریانات یاد شده ، روز سوم اکتبر دیان و لیتون در نامه هایی جداگانه به شرح عملکرد خود در استان انتاریو در صورت دستیابی به قدرت پرداخته اند و قولهای مساعدی داده اند. در نامه دیان تاکید زیادی بر سرمایه گذاری در استان و خلق زمینه هایی برای رقابت های اقتصادی شده است. لیتون نیز ضمن تاکید بر اهمیت پیشرفت استان انتاریو متذکر شده، حزبش قصد کار آفرینی دارد و در ضمن توجه زیادی به مقوله سلامت مبذول می کند.


 


 


 

 

اقدام هنرمندان و کمپین "آواز"


 

به گزارش کندین پرس جمعی از هنرمندان به منظور مبارزه با هارپر و کریه جلوه دادن چهره او در میان عوام، قطعه موسیقی ساخته انبنر  سایت آوازد که خود آن را «هارپر را متوقف کنید» نام نهاده اند. این موسیقی با همکاری چند هنرمند بنام از جمله K-OS  ، اد رابرتسون، جیسون کولت و سارا هامر ساخته شده است. هنرمندان امیدوارند با پخش این آهنگ برای حمایت بیشتر از محیط زیست و توجه مردم به کمپین آن لاینwww.avaz.ca  ، کانادا از حزب محافظه کار روی برگرداند و این حزب به قدرت دست نیابد. به گفته ریکن پاتل، بنیانگذار این کمپین در کانادا، بی مسئولیتی شخص نخست وزیر نسبت به شرایط جوی کانادا جرقه ای برای ایجاد این کمپین شد.

 


 

هدف اصلی این کمپین مبارزه با سه تن از کاندیداهای حزب محافظه کار است. اولین آنها جان بیرد، وزیر محیط زیست و کاندیدای اتاوا است. از حامیان کمپین آواز به برخی اعضای حزب نیودموکرات می توان اشاره کرده که به مبارزه با رندی کمپ از استان بریتیش کلمبیا می پردازند. حزب سبز نیز حمایت خود را از این کمپین به منظور شکست پیتر مک کی از نووآ اسکوشیا اعلام کرده است.


 

متن موسیقی مردم را به پای صندوق های رای روز ۱۴ اکتبر فرا می خواند و خاطرنشان می کند، رای ندادن به حزب محافظه کاران برای حفظ محیط زیست لازم است. در متن شعر جایی برای به تمسخر کشیدن هارپر می گوید: «برای بهتر شدن اوضاع لازم نیست ژاکت به تن کرد». و این اشاره به ژاکت آبی رنگ هارپر دارد که در برخی کمپین ها به تن دارد. از شروع به کار کمپین آواز در کانادا، بیش از هفت هزار کانادایی طی ارسال پیام اعلام کرده اند به هارپر رای نخواهند داد. کمپین آواز کانادا، بخشی از کمپین جهانیAvaaz.org  است که از سوی ۴/۳ میلیون نفر حمایت می شود .آواز یکی  از بزرگترین موج های سیاسی پوپولیستی به حساب می آید و تاثیر بسزایی در انتخابات کشورهایی چون استرالیا و ایالات متحده داشته است.


 

مناظره تلویزیونی رهبران احزاب


 

مناظره رهبران احزاب

مناظره انگلیسی زبان تلویزیونی پنجشنبه شب رهبران احزاب کانادا بینندگان زیادی را به خود اختصاص داد. بر اساس یک برآورد ساده به طور متوسط دقیقه ای سه میلیون کانادایی تماشاگر این مناظره بودند که این تعداد در مقایسه با آمار ۶۵/۱ میلیون نفر در دقیقه ای که مناظره سارا پی لین و جو بایدن معاونان کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا را دنبال می کردند، عدد قابل توجهی به شمار می آید. در حالی که مخاطبان شوی تلویزیونی فلاش پوینت شبکه سی تی وی یک میلیون نفر در دقیقه و تماشاگران مسابقات المپیک پکن از کانال سی بی سی ۳/۱ میلیون نفر تخمین زده شده است، تعداد مخاطبان مناظره رهبران احزاب حاکی از اهمیت موضوع انتخابات در میان اقشار مردم کاناداست.


 

به گزارش تورنتو استار، در تورنتو نسبت تماشاگران مناظره رهبران احزاب در مقایسه با مناظره معاونین ریاست جمهوری ایالات متحده سه به یک، در ونکوور چهار به یک و در کلگری ۵/۳ به یک بوده است. در ضمن عموم مخاطبان بر این اعتقاد بودند که مناظره تلویزیونی احزاب کانادا جذاب تر از مناظره معاونین ریاست جمهوری آمریکا بوده است، لیکن با پایان مناظره ، بازار انتقادات و توضیحات به شدت داغ است، توضیحاتی که احزاب در باب نکات ذکر شده می دهند گاه موثر، گاه مضحک و گاهی نیز آزاردهنده است. هر حزب سعی در تقبیح رقبای خود و تشویق کاندیدای حزبش دارد.

ایمیل های گوناگونی در به استهزا کشیدن دیگر احزاب کماکان میان مردم پخش و منتشر می شود. در این میان بیشترین تبلیغات علیه هارپر صورت می گیرد. از دست گذاشتن روی موارد عدم صلاحیت در رهبری دولت گرفته تا مسائل شخصی چون عدم پرداخت هزینه برای معالجه خود و خانواده اش مواردی است که موکدا به آنها پرداخته می شود و نقل محافل و مجالس سیاسی است. با طرح این مسئله، لیتون که نسبت به هزینه عمل جراحی خود احساس خطر می کرد، در بیانیه ای اعلام کرد عمل جراحی او در دهه ۹۰ در یک کلینیک در شمال تورنتو انجام شده و تمام هزینه آن از طریق کارت بیمه درمانی شخصی او پرداخت شده است.

حزب محافظه کار به منظور تقابل با حزب لیبرال می گوید: «دیان تنها رهبری است که برنامه های اقتصادی دارد و هارپر تنها رهبری است که طرح های اقتصادی واقعی داشته و به آن عمل می کند». در این بازار داغ شایعات تمام احزاب به دنبال نقاط ضعف و مشکلات رقبای خود می گردند تا با در بوق و کرنا کردن آن، افکار عمومی را به سوی خود جلب کنند. در این بازار داغ، هارپر بنا بر سیاست محافظه کارانه خود در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: «از نحوه عملکرد رقبایش به شدت متعجب است. او معتقد است دیگر احزاب تمام مدت در فکر حمله هستند و این در چشم مشاهدین امتیاز مثبتی محسوب نمی شود».


 

صدمه زدن به اموال شخصی حامیان حزب لیبرال


 

به گزارش تورنتو استار چهارم اکتبر، در گشت شبانه پلیس تورنتو گزارش داده شد: در منزل چند تن از حامیان حزب لیبرال به بیش از ۱۰ ماشین صدمه زده شده است. سرگروهبان شان ملوچ از ناحیه ۵۳ به خبرنگاران گفت: «ما به شدت در حال جستجوی عامل یا عاملان این خرابکاری هستیم. خطری که برای اموال خصوصی شهروندان پیش می آید به راحتی می تواند به درگیری بین افراد نیز منجر شود و این امر خود اختلال در امنیت عمومی است و پلیس به شدت با آن مبارزه می کند». این افسر پلیس در ادامه بیان کرد: «حادثه در منطقه اگلینتون بین خیابان بترست و مان پلزنت روی داده و در جریان آن ۱۰ خودرو صدمه دیده و روی آنها خطوطی کشیده شده و علامتL نیز حک شده است. در این منطقه خطوط تلفن و کابل ها نیز قطع شده. تمامی این اتفاقات بین ساعت دو تا نه شب صورت گرفته است». اندرو لین از حامیان حزب لیبرال که خودروی شخصی اش به شدت آسیب دیده می گوید: «آیا کسی که به راحتی به اموال دیگران صدمه می زند، قادر نخواهد بود تا برای خانواده من خطرساز باشد؟ من ماشینم را به یک تعمیرگاه بردم. تعمیرکار به من گفت این یک حادثه نیست. ماشین تو با یک شئ تیز آسیب دیده و این کار عمدی بوده. تو باید به پلیس گزارش دهی».


 

شکن بنیت از حامیان حزب لیبرال می گوید: «این واقعه به شدت مرا متاثر کرد. من تمام عمرم را صرف دعوت مردم به دموکراسی کرده ا م  و حال با چنین صحنه ای روبرو هستم».  برنت جانستون از مدیران اسبق امور مالی حزب لیبرال نیز از دیگر کسانی است  که خودروی او آسیب دیده است. او که فرزندان جوان دارد بابت سلامتی آنان به شدت نگران است. او معتقد است : «بروز این قبیل مشکلات منشاء نگرش های گوناگون سیاسی نیست. بازی با زندگی مردم مقوله ای کاملا متفاوت است. قصد من مرعوب کردن مردم نیست. لیکن از بروز چنین حوادثی در کانادا ابراز تاسف و تاثر می کنم. این قبیل برخوردها ماورا رفتارهای انسانی است». بنت در مصاحبه خود به خبرنگار تورنتو استار گفت: «پس از این واقعه حامیان حزب لیبرال در خطر هستند و بسیاری قصد دارند از علائم حمایت از حزب لیبرال در انتخابات استفاده نکنند. آنها نمی خواهند سرو کارشان با تروریست ها بیافتد».


 

لین استیل مدیر کمپین لیبرال ها به خبرنگاران گفت: «اخیرا یک خرابکاری دیگر نیز اتفاق افتاده. خرابکاران روی دیوار برخی خانه ها شعارهایی نوشته اند. از این رو تنها تعداد کمی از مردم علائم حمایت از حزب لیبرال را نگاه داشته اند». نیروهای پلیس به جستجوی خود برای یافتن عامل یا عاملان این خرابکاری ها ادامه می دهند.