دکتر مریدی روز جمعه  صبح دوم می در سنکا کالج شعبه ریچموندهیل  همراه با  آقای مایکل چن نماینده  یونیون ویل و خانم  هلنا جک زک نماینده اوک ریجز بودجه پیشنهادی خانم کتلین وین را  معرفی کرد، که  البته چند ساعت بعد خانم آندریا هوروات رهبر حزب ان دی پی  آن را تصویب نکرد، در نتیجه دولت اقلیت لیبرال مجبور به فراخوان به اعلام انتخابات شد.  با طرح چند پرسش از دکتر مریدی  علت عدم تصویب این بودجه از سوی خانم  هوروات را جویا شدیم که  در زیر می خوانید:

RezaMoridi-S 

به نظر شما چرا خانم هوروات، رهبر ان دی پی این بار از لایحه دولت شما حمایت نکرد؟

ـ هیچ دلیل منطقی برای این تصمیم به ذهن نمی آید. به گمان من رهبر ان دی پی تنها به امید این که بر تعداد نمایندگان حزب تحت رهبری خود اضافه کند، چنین تصمیمی گرفته است. آن طور که نظرسنجی ها نشان می دهند این تصمیم محبوبیت خانم هوروات و ان دی پی را در میان مردم کاهش داده است و بر عکس تصور وی ممکن است نتیجه انتخابات خلاف هدف ایشان بشود.

 

تمرکز اصلی لایحه بودجه دولت شما بر چه مسائلی است و در محتوای آن و در کلیتش از نظر اقتصادی و اجرایی چه هدف هایی برای بهبود امور اقتصادی انتاریو در نظر گرفته شده بود؟

ـ در تنظیم بودجه، ما سه اصل اساسی را در نظر داشته ایم. اول سرمایه گذاری روی مردم انتاریو … از کودکان گرفته تا سالمندان. به نظر ما سرمایه اصلی انتاریو مردم هستند. مثلا در نظر داریم مهد کودک ها و کودکستان ها را با هدف نگهداری و آموزش کودکان خردسال در فاز آخر اجرایی برنامه ای که برای راحتی و رفاه والدین و کودکان کم سال داریم، در صورت پیروزی در انتخابات به طور کامل رایگان کنیم.

برای جوانان؛ در نظر داریم برای فرزندان خانواده هایی که درآمدشان از سالی ۱۶۵ هزار دلار در سال کمتر است، شهریه دانشگاه ها را ۳۰ درصد کاهش بدهیم و اصلاح بیمه های بازنشستگی و افزایش آن هم برنامه ای است برای بهبود کیفی زندگی سالمندان انتاریو.

اصل دوم و مهم، سرمایه گذاری در توسعه تأسیسات زیربنایی انتاریوست. این کار تضمینی برای آینده روشن تر انتاریو خواهد بود. برای این کار حزب لیبرال ۱۳۰ میلیارد در مدت ۵ سال هزینه خواهد کرد. از این مبلغ ۲۹ میلیارد دلار خرج توسعه وسائل نقلیه عمومی در تورنتو خواهد شد. ساختن جاده ها، پل ها، احداث چند بیمارستان، تأسیس سه دانشگاه… از جمله این توسعه زیرساختی برای انتاریو خواهد بود. اصل سوم کمک به رونق کسب و کار و اقتصاد استان بویژه کمک به شرکت ها و تجارت های کوچک است.

 

جو الیور، وزیر دارایی دولت محافظه کار فدرال لایحه بودجه دولت شما را «طرحی برای سقوط انتاریو» توصیف کرده، نظر شما در این باره چیست؟

ـ این برخورد وزیر دارایی فدرال با توجه به تجربه و تخصص ایشان در زمینه امور مالی، برخورد علمی منصفانه ای نیست. این برخورد، برخوردی ایدئولوژیک از سوی یک محافظه کار است. یادآور شوم که جیم فلاهرتی فقید و الیور هر دو از نمایندگان انتاریو در پارلمان بوده و هستند اما هیچکدام دوستان واقعی مردم انتاریو نبوده و نیستند. فلاهرتی انتاریو را بدترین جای جهان برای سرمایه گذاری می دانست. چنین برخوردی از سوی وزیر دارایی کانادا با مرکز اقتصاد کشور، برخورد درستی نبوده و این در حالی است که انتاریو بعد از کالیفرنیا بهترین منطقه ی جهان برای سرمایه گذاری است. این برخوردها، برخوردهای حزبی است.

 

وضعیت خود شما در ریچموندهیل، از نظر امکان انتخاب دوباره تان چگونه است. تا چه اندازه مطمئن هستید که دوباره انتخاب می شوید؟

ـ تا آنجا که برخوردهای مردم نشان می دهد من از انتخاب دوباره خود اطمینان دارم، اما در همه حال و با همه لطفی که مردم به من دارند و قدرشناسی آنها، من هم مانند هر کاندیدای دیگری باید برای به دست آوردن دوباره آرای مردم تلاش کنم. من و تیم من کار فراوانی در این انتخابات داریم.

 

با توجه به جمعیت ما، حزب لیبرال و احزاب دیگر در این انتخابات چقدر به آرای جامعه ایرانیان توجه دارند. ایرانیان چه نقشی در این انتخابات می توانند داشته باشند؟

ـ اگر به ده سال پیش برگردیم وضعیت طور دیگری بود. خوشبختانه جامعه ایرانیان در سال های اخیر به سیاست روی آورده و متوجه اهمیت نقش خود در امور سیاسی انتاریو و کانادا شده است. همین الان برای انتخابات فدرال سال آینده دو کاندیدا در انتاریو، و یک کاندیدا در بی سی، در ونکوور داریم. برای انتخابات شهری تورنتو هم دو نفر داوطلب شورای شهر شده اند. احزاب هم مسلما با این حضور فعال متوجه جامعه ایرانی و اهمیت نقش آنها شده اند. برای همین در گردهمایی ایرانیان بیشتر و بیشتر حضور می یابند. مثلا در همایش بزرگ کنکره ایرانیان که چندی پیش برگزار شد، حدود ۲۵ نماینده و کاندیدا از احزاب مختلف شرکت داشتند.

 

از شرکت شما در این گفت و گو برای شهروند تشکر می کنم.