Post-1

پستچی دیگر در نمی زند:

توقف رساندن مراسلات به در خانه ها  در شهرها، اخراج ۸۰۰۰ نفر و افزایش قیمت تمبر پستی

شهروند- علی شریفیان: چهارشنبه هفته گذشته مقامات شرکت دولتی پست کانادا که با مدیریتی مستقل از دولت کار می کند، اعلام کردند برای جلوگیری از ضررهای هنگفت و رو به افزایش خود مجبور به انجام تغییرات عمده ای در شیوه، روند و سامانه کاری خود شده اند. مدیران این شرکت به رسانه ها  توضیح دادند بر اساس طرح ها و برنامه هایی که ریخته اند،  در ۵ سال آینده رساندن مراسلات پستی به در تک تک خانه ها در مناطق شهری را به طور کامل متوقف خواهند کرد. از روز ۳۱ ماه مارس ۲۰۱۴ قیمت تمبر ارسال یک پاکت استاندارد معمولی اگر به صورت مجموعه های چند عددی خریداری شود از ۶۳ سنت به ۸۵ سنت افزایش خواهد یافت.  قیمت یک تمبر تکی هم به یک دلار افزایش می یابد. اداره پست به مرور به خاطر کاهش فعالیت هایش و صرفه جویی ۸۰۰۰ نفر از کارکنان تمام وقت خود را اخراج خواهد کرد. علاوه بر این ۸۰۰۰ نفر، ۱۵۰۰۰نفری هم که در  آستانه سن بازنشستگی هستند و در ۵ سال آینده بازنشسته می شوند، با نیروی کار تازه جایگزین نمی شوند و افراد تازه ای استخدام پست کانادا نخواهند شد.

گفته شده که پست کانادا در سال مالی جاری باز هم ضرر داشته و تا سال ۲۰۲۰ با جمع شدن تصاعدی ضررهایش، یک میلیارد دلار کسری بودجه خواهد داشت. این شرکت دولتی هم اکنون چندین سال است که در بیلان مالی کارکرد خود، به صورت مکرر ضرر داشته است. ناظران و همین طور کارشناسان این شرکت بزرگ و قدیمی دولتی علت اساسی روند رو به کاهش توازن اقتصادی پست کانادا را گسترش ارتباطات از طریق اینترنت و قسمتی را هم استفاده مردم و شرکت ها از شرکت های خصوصی برای ارسال مراسلات خود دانسته اند. مدیران این شرکت توضیح داده اند که اکنون مدتی است که اکثریت مردم کانادا صورتحساب برق، تلفن، قسط های ماهانه وام های تجاری یا مسکن خود و مانند این ها را از طریق اینترنت می پردازند. دیگر کمتر کسی نامه می نویسد و همه پیام های خود را از طریق امکانات سریع پورتال های اینترنتی با هم تبادل می کنند. قرار است با حذف کامل رساندن نامه و مراسلات به در خانه ها در شهرها، در محلات و کوی و برزن ها صندوق های پستی بزرگ (سوپر باکس) قرار داده شود تا اگر کسانی مراسلاتی دارند، نامه های خود را از این صندوق ها بردارند. این صندوق های پستی عمومی قرار است از نیمه دوم سال ۲۰۱۴   آماده و در دسترس مردم قرار گرفته و شروع به کار کنند.

این طرح جانشین برای دریافت مراسلات موجب نگرانی و اعتراض گروهی از  مردم و از جمله سالمندان و آنها که توان حرکتی ندارند مانند گروهی که یا اصلا نمی توانند راه بروند یا از صندلی چرخدار برای جابجایی استفاده می کنند، شده است. امنیت این صندوق های عمومی هم جای شک و تردید دارد و این خود عامل نگران کننده دیگری برای به اجرا درآوردن این طرح جانشین به شمار می آید.

حمایت دولت، مخالفت اپوزیسیون و اتحادیه کارکنان پست با تغییرات اعلام شده

لیزا رایت

لیزا رایت

خانم لیزا رایت  Lisa Raitt  ،  وزیر حمل و نقل دولت محافظه کار فدرال روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد با در نظر گرفتن مشکلات مالی پست کانادا و با توجه به ضرر هنگفت ۱۰۴ میلیون دلاری سه ماه دوم سال جاری، دولت  از این تغییرات حمایت می کند و اظهار امیدواری کرده تا سال ۲۰۱۹ پست کانادا از نظر مخارج و درآمد دفترهای حسابداریش با اجرای این طرح ها و از جمله متوقف کردن رساندن خانه به خانه ی مراسلات، به صورت کامل متوازن بشود.

پیتر جولیان، نماینده ان دی پی پارلمان از این که این برنامه ها درست یک روز پس از شروع تعطیلی زمستانی مجلس مطرح شده، دولت را مورد انتقاد قرار داده است. جاستین ترودو هم به زمان اعلام این تغییرات اعتراض و انتقاد کرده است. از همه این ها  مهمتر اتحادیه کارکنان پست کانادا  Canadian Union of Postal Workers (CUPW) به شدت با این تغییرات به این شکل، به طور جدی  مخالفت کرده است.

دنیس لمیلین، دبیر کل این اتحادیه در اعتراض به نمایندگی از سوی اعضای اتحادیه گفته است که، همه ما می دانیم پست نیاز به تغییرات کارکردی و اساسی دارد و باید بنا بر شرایط زمان مدرن شود، اما این تغییرات به شکلی که به وسیله مدیران و با حمایت دولت طراحی شده، قابل قبول نیستند. پست کانادا باید با نوآوری و خلاقیت راه های تازه ای برای پیدا کردن شیوه مدرن و تازه ی انجام کار مهم خود پیدا کند.

دنیس لمیلین از سالمندان و آنها که توان حرکتی ندارند خواسته تا با اعضای اتحادیه همراه شوند و با این طرح و برنامه مبارزه کنند.

خانم الیویا چاو، نماینده ی ان دی پی مجلس، و جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال، هریک به طور جداگانه از کسانی که با این طرح، برنامه ها و تغییرات مخالف هستند، خواسته اند طوماری که به این منظور تهیه شده، امضاء کنند.

تاریخچه ، آمار و ارقام جالب مربوط به پست کانادا

Royal-Mail

اولین دفتر پست در کانادا در سال ۱۷۵۳ در هالیفکس شروع به کار کرده است. حوزه کار این مرکز پستی بسیار محدود بوده است. در سال ۱۸۷۶ با احداث راه آهن سراسری پست کانادا، رسما به نام پست شاهنشاهی کانادا  Royal Mail Canada تاسیس و گسترشی سراسری پیدا کرد و توانست مراسلات را با سرعت بیشتری به چهار گوشه کشور برساند. هم اکنون کانادا شش هزار و ۵۰۰  شعبه پست در شهرها و مناطق مختلف کشور دارد. بر اساس تمبرهایی که در دست است و تاریخ انتشار آنها، پست کانادا سابقه ای تقریبا ۲۵۰ ساله دارد. در واقع حدودا ۱۰۰ پیش از این که به صورت کنفدراسیون کانادا و کشور فدرال کانادا شکل بگیرد، در سرزمین کانادا پست فعالیت داشته است. پست کانادا ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار آدرس پستی دارد اما ۵ میلیون و ۴۴ هزار و ۵ نفر از طریق پست، مراسله، نامه یا بسته، در خانه ها یا مراکز کارشان دریافت می کنند و ۳ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۵۷۴ نفر از طریق صندوق های عمومی  (سوپر باکس) مراسلات خود را دریافت می کنند. هزینه رساندن مراسلات به خانه ها، به ازای هر آدرس سالانه ۲۶۹ دلار و به صندوق های عمومی (سوپر باکس) به ازای هر گیرنده در سال ۱۱۷ دلار می شود.  یکی از زمینه هایی که پست درآمدش بیشتر شده، حمل بسته های پستی است. حمل این گونه بسته های به علت افزایش علاقه مردم به خرید اینترنتی تنها در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. در دو روز در سال ۲۰۱۲ پست کانادا توانست به رکورد جالبی برسد. در روزهای ۱۰ و ۱۷ دسامبر این سال پست کانادا در هر روز بیش از یک میلیون مراسله پستی جابجا کرده و به مقصد رسانده است. در سال ۲۰۰۶ پست کانادا در مجموع ۶ میلیارد مراسله اعم از پاکت و بسته، حمل و نقل کرده بوده اما در سال ۲۰۱۲ این حجم مراسلات به حدود ۴ میلیارد قطعه کاهش یافته است.