Farhad-Farsadi-n

از آنجا که اصول اولیه فن بیمه گری بر پایه آمار و اتفاقات گذشته پایه گذاری شده است همیشه این سئوال مطرح است که تا چه اندازه چراغ گذشته می تواند راهگشای آینده باشد، مخصوصا از زمانی که شکل و ماهیت ریسک ها هر روز هم پیچیده تر شده و هم آثار و تبعات آنها در حال تغییر هستند. برای نمونه توفان های سال های دهه ۷۰ میلادی غیر قابل مقایسه با توفان های دهه ۲۰۰۰ می باشند، هم از نظر شدت خسارت و هم از نظر بزرگی وسعت. تغییرات عدیده ای اتفاق افتاده است که حاصل گرمایش آب و هوایی در کره زمین است و شاید تاثیر انرژی کهکشانی هم باشد. از جانب دیگر حملات تروریستی از ابعاد و تنوع ویژه ای برخوردار شده اند که در مقام مقایسه با دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی بسیار متفاوت، مخرب و وحشیانه تر گردیده است.
در پاسخگویی به آن گروه که به درستی آمار خسارات را دیگر کارساز نمی دانند بایستی گفت که از ابزار دیگری می توان بهره جست که احتمالات است، لذا می توان برای مواردی که هنوز پیش نیامده الگوسازی نمود و نمونه های مشابهی را پایه گذاری کرد تا سیستم بیمه را برای مقابله با حوادث آماده نمود. از این میان شرکت های بیمه در بودجه های میلیاردی خود سهم بزرگی را به این مهم اختصاص داده اند، ولی فقط شرکت های بیمه نیستند که به دانستن احتمالات و اتکاء داشتن به آن اعتقاد دارند، بلکه شرکت های بیمه اتکایی (بیمه گران مجدد) در زمره طرفداران بی قید و شرط آن هستند. نام آشنایان این گروه مونیخ ری- سوئیس ری و بیمه گران اتکایی آمریکایی است.
شرکت مونیخ ری در تازه ترین آمار منتشره از عملکرد شرکت های بیمه کانادایی به خوبی یاد کرده و صنعت بیمه در کانادا را در زمره ۱۰ کشور مهم و پیشرفته جهان دانسته است. در ادامه عنوان کرده که اگر چه شاخص رشد بیمه به اندازه بقیه صنایع مثبت حرکت نکرده است، ولی عملکرد ۲ ساله ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ (تا به حال) بسیار بهتر از انتظار بوده و این رشد برای سال ۲۰۱۵ هم به همین منوال ادامه خواهد یافت. میزان رشد بیمه درسال ۲۰۱۳ به تنهایی ۲.۸ درصد و در سال ۲۰۱۴ معادل ۳ درصد و در سال ۲۰۱۵پیش بینی می شود که تا ۳.۲ درصد هم بالغ شود.
اگر بخواهیم این میزان رشد را با بازارهای شکوفا شده آسیایی(چین و آسیای دور و میانه)مقایسه کنیم خواهیم دید که آنها در سال های مطرح شده به ترتیب ۹.۸% و ۹.۹% رشد داشته و۱۱.۷% خواهند داشت، به عبارتی ۳ برابر کانادا در شاخص میزان حق بیمه رشد داشته اند. این میزان در اروپای غربی با تعجب بسیار حتی از کانادا هم پایین تر است و در سطح ۲ درصد است.
کانادا در حال حاضر در میان کشورهای جهان رتبه نهم را ازآن خود کرده است. در لیست مربوطه کشور آمریکا اول است. میزان کل حق بیمه پرداختی در سال ۲۰۰۶ در کانادا معادل ۱۰۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۳ معادل ۱۳۹ میلیارد است. این رشد برای سال ۲۰۲۰ به حدود سالی ۱۸۱ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. آمریکا در راس جدول سال ۲۰۰۶ را با ۱.۱۸۲ تریلیون دلار و سال ۲۰۱۳ را با ۱.۲۳ تریلیون دلار پشت سر گذاشته است. این رقم برای سال ۲۰۲۰ معادل ۱.۶۵ تریلیون دلار تخمین زده می شود. رتبه بندی جهانی عبارتست از:
آمریکا، ژاپن، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان،کره جنوبی، ایتالیا و کانادا. احتمال اینکه چین مقام انگلیس را ازآن خود کند در ۱۰ سال آینده بسیار محتمل خواهد بود.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.
farsadi@insurefar.com