Mohammad-Rahimian

 

آیا می دانید کانادا بالاترین آمار ابتلا به بیماریMS را دارد؟
و همچنین این بیماری در افراد جوان بیشتر دیده می شود. هر روز بیش از ۳ نفر در کانادا به MS تشخیص داده شده و زنان بیش از مردان در خطر MS قرار دارند.
MS می تواند ضعف سیستم عصبی، فیزیکی، بینایی را برای فرد به وجود آورد. این بیماری اولین بار توسط یک پزشک Neurologist به نام Dr Jaen Martin در سال ۱۸۶۸ معرفی و بیان شد. علیرغم مطالعات زیادی که در این زمینه شده است هنوز خیلی چیزها در مورد MS نمی دانیم.
اولین توصیف شناخته شده از فردی با این بیماری به قرن ۱۴ در هلند بر می گردد. در حال حاضر حدود ۲/۵ میلیون نفر با بیماری ام اس در دنیا وجود دارد. حدود ۴۰۰ هزار نفر در آمریکا ، ۷۰۰۰۰ نفر در انگلستان و در کانادا هم تقریبن ۱۰۰.۰۰۰ بیمار ام اس تخمین زده می شود که بین سنین ۱۵ تا ۴۰ سالگی می باشند. در این میان بیماریMS حتا در کودک ۲ساله هم دیده شده است. در اسکاتلند بیش از ۱۰۵۰۰۰ نفر مبتلا به این بیماری هستند. متوسط سن شروع این بیماری ۳۰ سالگی و متوسط سن تشخیص ۳۷سالگی است. متوسط سن شروع بیماری و تشخیص توسط پزشک در بیماری ام اس ۴ تا ۵ سال است. سیاه پوستان نصف سفیدپوستان به ام اس مبتلا می شوند. در دوقلوهای همسان اگر یکی از آنها به ام اس مبتلا شود احتمال ابتلا دیگری ۳۰ در صد است و این احتمال در دوقلوهای غیر همسان ۴ درصد است. اگر پدری ام اس داشته باشد احتمال ابتلا به ام اس در فرزندان ۱در ۱۰۰ و در صورت ابتلا مادر ۱در ۵۰ است. ریسک کلی در جمعیت عمومی ۱در ۸۰۰ نفر است.
بیماری ام اس، بیشتر افراد جوان را درگیر می کند و مطالعات نشان می دهد، ابتلا به این بیماری در زنان، بیش از دو برابر مردان است. به دلایل نامعلومی، بیشترین قربانیان بیماری های خود ایمنی (۷۵ درصد) را زنان تشکیل می دهند ولی نکته ی جالب توجه دیگر اینکه سیر پیشرفت بیماری در مردان مبتلا سریعتر از زنان است!
دانشمندان بر این عقیده اند که عوامل محیطی مانند رژیم غذایی نامناسب، سیگار و فشارهای روحی می تواند موجب جهش ژنها شوند. در افرادی که ژن های مستعد به بیماری ام اس دارند این عوامل می توانند بیماری را فعال کنند.
بیماری ام اس تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد، به گونه‌ای که بیشتر بیماران مبتلا به ام اس خستگی را تجربه می‌کنند و نمی‌توانند فعالیت‌های خود را به خوبی انجام دهند و طبعا بسیاری از آنان شغلشان را از دست می‌دهند.
از نظر اجتماعی فرد مبتلا به ام اس اگر نتواند در جامعه فعالیت کند، افسرده شده و مشکلات بیماری برایش چند برابر خواهد شد. شوربختانه داروهایی که برای این بیماران استفاده می شود تحت پوشش بیمه‌ نیست، از جمله داروهای مکمل ویتامین که هزینه بالایی دارد. از سوی دیگرحدود ۸۰ درصد از بیماران بعد از ۱۰ سال مجبور به استفاده از صندلی چرخدار می‌شوند و این درحالی است که افراد جوان ۲۰ تا ۳۵ ساله‌ای که از نظر هوش هم در سطح بالایی هستند به خاطر بیماری زمینگیر می‌شوند و از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دچار آسیب می گردند.
شیوع بیماری های سخت تابع عوامل زیادی است.اگرچه بیمه نمی تواند جلوی بیماری ها را بگیرد اما این امکان را به فرد بیمار می دهد که در دوران درمان و عدم توانایی کار بتواند زندگی خود را از جهت مالی با ثبات نگاه دارد. مناسبت های جهانی بهداشت همواره بهانه ای هستند برای یادآوری همه ما که اکنون از نعمت سلامتی برخورداریم. از شما می خواهیم قبل از وقوع بیماری و روبرو شدن با رویدادهای غیر منتظره، خود را به بیمه ایمن سازید. امروز از برخورد با بیماری های سخت گریزی نیست، اما به طور حتم می توان از رو برو شدن با مشکلات مالی آن رهایی یافت، اگر امروز به خود بیندیشیم!
برگرفته شده : اداره آمار و انجمن MS کانادا

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی شود.
پرسش های خود را در زمینه طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید .

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است. www.insufin.com www.youtube.com/sherkatbimeh