Farhad-Farsadi-n

اخیرا خبرگزاری سی بی سی از چندین شکایت رپرتاژی تهیه کرده که با توجه به موضوع این مقاله شاید برای شما خوانندگان محترم هم جالب باشد. موضوع از این قرار است که با توجه به محدودیت های خاصی که بیمه سلامتی کانادا داراست بسیار مهم است که قبل از هر سفر اقدام به خرید بیمه مسافرتی بنمایید. این اولویت وقتی بیشتر خودنمایی میکند که عازم کشورهایی هستید که هزینه بیمارستانی و درمان در آنها بسیار بالا است و دیده شده که برای بستری شدن فقط برای چند شب بایستی حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار دلار پرداخت کرد. حال قدم بعدی آن است که از کجا این بیمه را بایستی خریداری نمود.
مراکزی که اقدام به ارایه این پوشش بیمه ای می کنند عبارتند از:
بانک ها، آژانس های مسافرتی که برایتان بلیت مسافرت خریداری می کنند، شرکت های بیمه و نمایندگان و بروکرهای ایشان و آنلاین. در این مقاله به چندین مورد واقعی که مردم اقدام به خرید بیمه از طریق بانکها نمودند و متاسفانه بنا به دلایل متفاوت خسارتشان پرداخت نشده است اشاره می کنم.
آقای سیروس درخشان از اوکویل از بانک آر بی سی اقدام به خرید بیمه مسافرتی برای مادر ۷۰ ساله اش می کند ولی خسارت ۱۶۵۰۰ دلاری ایشان توسط بانک یاد شده مردود شناخته شده و آقای درخشان مورد را به دادگاه ارجاع می کند. آر بی سی به این نکته اشاره می کند که در پرسشنامه ایشان به بیماری قبلی اصلا اشاره نشده بود و موردی که ایشان برایش در بیمارستان بستری شدند مربوط به بیماری قلبی است که در زمان قبل از انعقاد قرارداد بیمه وجود داشته است و در زمره استثنائات بیمه می باشد. در صورتی که مادر آقای درخشانی اصلا نه دارو استفاده می کردند و نه بابت قلبشان به دکتر مراجعه کرده بودند.
آقای درخشانی در دادگاه عنوان کردند که مستندات کافی برای بیماری فرضی قبلی اصلا وجود نداشته و بانک در قماری شرکت کرده که هزینه اش را هم بایستی خودش پرداخت نماید. ایشان از بانک ذیربط حدود ۲۵۰۰۰ دلار ادعای غرامت کرده و عنوان کردند که فقط برای پول نیست که این کار را انجام می دهند بلکه برای تمام آنهایی که نتوانستند حق خود را از ایشان بگیرند این کار را تا نهایت ادامه می دهند.
خانم جین تاتوک ۶۹ ساله از تورنتو از بانک سی آی بی سی اقدام به خرید بیمه مسافرتی می نماید و با توجه به بیماری قبلی اش که ریشه اش فشار خون بوده حدود ۱۰۰ دلار هم بیشتر حق بیمه به بانک مربوطه پرداخت می کند. نامبرده در سفری که به سوئیس داشتند بنا به دلیل فشار خون بالا مجبور می شود به بیمارستان مراجعه نمایند و با هزینه ای معادل ۱۲۰۰۰ دلار مواجه می شود. بانک یاد شده علت عدم پرداخت خسارت را نه کتمان حقایق بلکه بازگو نکردن کلیه شرایط بیماری قبلی عنوان نموده و از زیر بار پرداخت خسارت شانه خالی می کند. این مورد هم در حال حاضر برای احقاق حقوق خریدار بیمه در دادگاه است.
خانم کارمن پکسیتو از بریتیش کلمبیا هم از بانک سی آی بی سی اقدام به خرید بیمه مسافرتی می نماید که خسارت ۱۰۰۰۰ دلاری ایشان هم به دلیل عدم اعلام تمامی حقایق رد می شود. موارد یاد شده همگی نشان از آن دارند که یکی از مهمترین و حساس ترین مراحل تنظیم و خرید بیمه در زمان تکمیل پرسشنامه است که در این مورد کرارا تاکید شده که از وجود یک خبره بیمه که می تواند بروکر یا نماینده بیمه شما باشد کمک گرفته شود تا در زمان خسارت و غرامت دچار مشکل نشوید. در ثانی بیمه نامه را بایستی از شرکت های بیمه خرید که هم دارای پرسنل کارآمد و آگاه هستند و هم اینکه بخش های خسارت با بخش صدور در تماس است و همواره بار ارزشی پرداخت حق بیمه توسط خریدار بیمه به بخش خسارت گوشزد می شود و در هر حالت های ویژه خسارات به صورت ارفاقی هم قابل پرداخت است.
با آرزوی سفری خوش برای شما قویا توصیه می شود قبل از سفر با بروکر خود مشورت کنید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.
farsadi@insurefar.com