Farhad-Farsadi-n

شاید یکی از دلایلی که به موارد دیگر اضافه می شود و حق بیمه اتومبیل را در انتاریو به نسبت جاهای دیگر کانادا و آمریکای شمالی گرانتر می کند پوشش های اضافی است که هر کدامش برایش حق بیمه در نظر گرفته می شود و در بعضی مواقع به صورت مجموعه یکجا و غیر قابل تفکیک هستند. با فرصت ارایه شده در این مقاله نظر شما خوانندگان محترم را به مواردی جلب می نماید:

۱-پوشش غرامات جانی و هزینه های بیمارستانی و نقص عضو: بجز کلیه مواردی که در بیمه اتومبیل برای این طبقه بندی در نظر گرفته شده چند مورد دیگر هم در تعهد شرکت بیمه در نظر گرفته شده که عبارتست از:
اگر فرد مورد نظر پیاده است و اتومبیل شخص ثالثی با ایشان تصادف می کند و در این حادثه فرد مصدوم می شود و از بد روزگار راننده خاطی یا بیمه نامه معتبر ندارد و یا از صحنه تصادف فرار می کند و شناخته نمی شود در این حالت تمامی غرامات بدنی و جرح و نقص عضو و حتی هزینه های بیمارستانی تمام و کمال تا سقف ۲۰۰ هزار دلارتوسط شرکت بیمه خود فرد که حتی پیاده بوده پرداخت می شود.

۲-پوشش نادیده گرفتن استهلاک ماشین:اگر اتومبیل نویی خریداری و یا حتی آنرا اجاره (لیز) کرده اید و در طی سال اول و دوم که از نظر مبلغی بیشترین درصد استهلاکش می باشد، تصادفی صورت پذیرد و ماشین از قابلیت استفاده خارج شود در این صورت به طور طبیعی بایستی شرکت بیمه مطابق با قیمت واقعی ماشین در زمان حادثه خسارت را جبران نماید که از نظر محاسباتی بسیار به ضرر بیمه گذار(خریدار بیمه)خواهد بود و متضرر می شود و دیده شده که فرد از منابع مالی خود مجبور شده که مابه التفاوت قیمت ماشین را خودش پرداخت نماید. برای جلوگیری از این مورد شرکت بیمه این امکان را به خریدار بیمه داده است که با پرداخت حق بیمه اضافی تمامی خسارت را بدون در نظر گرفتن استهلاک پرداخت کند.

۳-پوشش خسارت زیان همگانی در بیمه اتومبیل: معمولا این پوشش مربوط به بیمه های دریایی است ولی با توجه به نیاز آن برای موارد نادری دیده شده که بسیار به زیان دیدگان کمک نموده است. موضوع از این قرار است که اگر اتومبیلی را قرار است به آمریکا منتقل نمایید یا آن را از آمریکا خریدید و قرار است از راه زمین و بخشی هم دریا به کانادا منتقل کنید و در راه دریایی(رودخانه- دریا) اتومبیل روی شناوری حمل می شود و در طول سفر توفان یا حادثه دریایی رخ بدهد در آن صورت و برای نجات جان مسافرین و خدمه کشتی یا برای نجات بقیه کالاها کاپیتان دستور می دهد که عمدا و داوطلبانه ماشین را برای سبک سازی به دریا بیندازند در این صورت خسارت اتومبیلی که عمدا به ته دریا روانه شده توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

۴- پوشش بیمه رانندگی ماشین اشخاص ثالث و کرایه: در این پوشش اضافی شما این امکان را دارید که با ماشین کرایه یا هر ماشین دیگری ( دوستان یا آشنایان) رانندگی کنید و تا سقف مبلغ معینی مثلا ۳۰-۵۰ هزار دلار پوشش بیمه تصادفات داشته باشید و در صورت صدمه زدن به اشخاص ثالث شرکت بیمه خسارت را پرداخت می نماید.
تمامی مواردی که مطرح شد به انضمام چندین الحاقیه و کلوز دیگر در بیمه نامه های اتومبیل برای شما در نظر گرفته شده تا در صورت بروز هر حادثه قادر باشید از امکانات شرکت بیمه استفاده نموده و با دریافت تمام و کمال خسارت نسبت به بازسازی و جایگزینی اموال بیمه شده اقدام فرمایید. برای اطلاع کامل از حقوق بیمه ای خود حتما با بروکر بیمه مشورت نمایید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.
farsadi@insurefar.com