شهروند ـ علی شریفیان: پنجشنبه هفته گذشته انتاریو شاهد یکی از تحولات بی سابقه در تاریخ سیاسی خود بود. حزب لیبرال تحت رهبری کاتلین وین که حدود ۱۶ ماه پیش به رهبری این حزب انتخاب شده بود به پیروزی درخشانی رسید و به حکومت اکثریت دست یافتند. این پیروزی از جنبه های مختلف اهمیت بسیاری در تاریخ سیاسی انتاریو دارد که هم در کوتاه مدت، دست کم در چهار سالی که کاتلین وین نخست وزیر انتاریو خواهد بود، تاثیراتش برملا می شود و هم در درازمدت به عنوان نقطه عطفی در تاریخ سیاسی انتاریو عمل خواهد کرد.

این نخستین بار است یک زن و یک زن همجنس گرا به نخست وزیری انتاریو، بزرگترین، پرجمعیت ترین و مهمترین استان کانادا رسیده است. در نتایج نهایی حزب لیبرال با ۵۸ کرسی از ۱۰۷ کرسی مجلس به قدرت حکومتی اکثریت قدرتمندی رسید. حزب محافظه کاران پیشرو به رهبری تیم هوداک ۲۸ کرسی و ان دی پی ۲۱ کرسی مجلس را به دست آورند. لیبرال ها ۲/ ۳۸ درصد، محافظه کاران ۲ .۳۱ درصد و ان دی پی ۱/۲۴ درصد کل آرای مردم را بدست آوردند. حزب سبز ۹/۴ درصد آرا را بدست آورد اما بازهم نتوانست نماینده ای در کوئینز پارک داشته باشد. از کل حدود ده میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در مجموع ۴ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۲۲۷ نفر در انتخابات روز پنجشنبه ۱۲ جون انتاریو شرکت کردند. این تعداد ۵/۵۱ درصد کل واجدین شرایط رای دادن بود. این تعداد در انتخابات ۲۰۱۱ ، انتخابات گذشته انتاریو ۴۸ درصد بوده است. این افزایش هر چند اندک اهمیت انتخابات چهل و یکمین دوره مجلس انتاریو را نشان داد. کاتلین وین موفق شد با آرایی که خود بدست آورد از سوی مردم مامور تشکیل دولتی اکثریت بشود. با این ترتیب همانطور که وی در تمام مدت ۱۶ ماه گذشته سعی می کرد که خود را از حکومت لیبرال به رهبری دالتون مک گینتی جدا کند و سیاست ها ، روش و روال متفاونی را نسبت به گذشته نه چندان دور حزب لیبرال در کارهای اجرایی، طرح ها و برنامه های دولتش به مردم نشان دهد، حالا به اعتبار کار و برنامه خود به این پیروزی رسیده است

wynne-H.

تیم هوداک، رهبر محافظه کاران به عنوان رهبری که بدون درنظر گرفتن نیازهای واقعی مردم طرح عجیب ایجاد یک میلیون کار و کاهش بازهم بیشتر مالیات بردرآمد شرکت های بزرگ برای ایجاد کار و با نحوه مبارزات انتخاباتی خود شکست سختی خورد طوری که اعلام کرد از مقام خود کناره گیری خواهد کرد. این انتخابات و نتایج آن تاثیر بسیاری بر امور سیاسی و انتخابات ۲۰۱۵ فدرال خواهد داشت. بعد از پیروزی لیبرال ها در بریتیش کلمبیا و از پیروزی قاطع لیبرال ها در کبک و حالا پیروزی این حزب در انتاریو به نظر گروه زیادی از کارشناسان حزب لیبرال فدرال به رهبری جاستین ترودو در مقابله با محافظه کاران فدرال برتری پیدا کرده است.