آشتی با حیوانات

قرار است گاه از این صفحه برای انتشار بخش هایی از کتاب “شما حیوانات را دوست دارید، خب که چی‌؟” نوشته ی “زو ویل”(ZoeWeil) با ترجمه “فاطمه معتمدی” استفاده کنیم. برای خواندن دو بخش قبلی کتاب به سایت شهروند مراجعه کنید.

با چند حقیقت آشنا شوید!

* سگ‏ها از نژاد گرگ‏ها هستند. گرگ‏ها بچه‏ هاى خود را نمى‏زنند؛ آنها حتى نمى‏دانند چطور مى‏شود چنین کارى را کرد! گرگ‏ها بچه‏ هایشان را خیلى خوب تربیت مى‏کنند. بعضى مردم سگشان را مى‏ زنند چون فکر مى‏کنند با این روش مى‏توانند او را تربیت کنند. این احمقانه است. شما براى تربیت کردن هرگز نباید سگ را بزنید.

* ضد یخ مایع سبزرنگى است که در رادیاتور ماشین ریخته مى‏ شود و براى سگ‏ها، گربه‏ ها و سایر حیوانات بسیار مضر و سمى است. بعضى از مردم پس از آنکه ضد یخ را داخل رادیاتور ماشینشان مى‏ریزند، ظرف آن را توى خیابان مى‏ اندازند. ممکن است مقدار کمى از ضد یخ توى ظرف باقى مانده باشد. ضد یخ، بو و طعم شیرینى براى سگ‏ها و گربه‏ ها دارد و آنها وقتى آن را پیدا مى‏کنند ممکن است به آن لیس بزنند و کمى از آن را بخورند. بعضى از آنها در اثر خوردن ضد یخ مى‏ میرند.

* چند پرسش و پاسخ

۱ ـ آیا نیازهای موش‏ها، موش‏هاى کوهى و همسترها، براى شاد و سالم ماندن یکسان است؟

ـ موش‏ها، موش‏هاى کوهى و همسترها ممکن است همگى جوندگان کوچک و خزدارى (پشمالویى) باشند، اما نیازهاشان متفاوت است و با هم فرق مى‏کند. براى مثال، موش‏ها و موش‏هاى کوهى حیواناتى اجتماعى هستند. این به معناى آن است که آنها دوست دارند با سایر همنوعانشان زندگى کنند. در حالى که همسترها، دوست دارند بیشتر وقت تنها باشند.

         cat

۲ ـ آیا گربه‏ها و سگ‏ها با هم خوب نیستند و هرگز نباید با هم زندگى کنند؟

ـ بعضى سگ و گربه ‏ها همدیگر را خیلى دوست ندارند، اما بسیارى از سگ و گربه‏ها هم هستند که در کمال صلح و صفا در کنار هم زندگى مى‏کنند. گاهى حتى دوستان خوبى هم مى‏شوند. اگر گربه‏اى را به خانه سگى مى‏آورید و یا سگى را به خانه گربه‏اى، باید حیوانات را در دو قسمت جداگانه نگهدارى کنید تا کم‏کم و به تدریج با هم آشنا شوند.

۳ ـ حیواناتى که دوست ما هستند به ما مى‏ فهمانند که از ما چه مى‏ خواهند و به چه نیاز دارند.

ـ دوستان حیوان ما، خیلى خوب مى‏توانند به ما بفهمانند که چه موقع گرسنه هستند یا باید بیرون بروند و گاهى اینکه مریض هستند. اما آنها زبان ما را بلد نیستند و نمى‏توانند به ما بگویند که حالا وقت رفتن به نزد دامپزشک است. این به معناى آن است که ما باید به حیوانات توجه زیادى داشته باشیم و یاد بگیریم چطور از آنها مراقبت کنیم.

چه کارهایى مى‏توانید بکنید تا پدر و مادر مسئولى براى حیوان خود باشید

قبل از اینکه حیوانى را به جمع اضافه کنید، با افراد خانواده خود نشستى داشته باشید و درباره ی میزان وقت، انرژى و پولى که باید صرف حیوان شود فکر کنید. وقتى این چیزها را فهمیدید آن وقت مى‏توانید تصمیم بگیرید که چه نوع حیوانى مناسب‏ترین حیوان براى خانواده شماست. اگر همه افراد خانواده تمام روز در مدرسه یا سر کار هستند، پس آوردن سگ انتخاب مناسبى نیست، اما آوردن دو گربه مى‏تواند موفقیت‏ آمیز باشد چون گربه‏ ها معمولاً کمتر از سگ‏ها کار مى‏ برند و در طول روز م ى‏توانند مصاحب هم باشند.

قبل از آوردن یک حیوان به خانه، کتابى درباره آن حیوان بخوانید. خیلى مهم است که قبل از آوردن حیوان به خانه بدانید که او به چه چیزهایى نیاز دارد.

کار هریک از اعضاى خانواده را در رابطه با مراقبت از حیوان تعیین کنید. چه کسى سگ را صبح‏ها راه مى‏برد؟ بعد از ظهر؟ شب؟ چه کسى خاک گربه را تمیز مى‏کند؟ چه کسى هزینه دامپزشک را مى‏پردازد؟ کدام‏یک از والدین کار را سرپرستى مى‏کند تا مطمئن شود همه کارها انجام شده‏اند؟

به خاطر داشته باشید که حیوانات چیزها را همانطور حس مى‏ کنند که شما حس مى‏ کنید. قبل از آنکه با حیوان کارى بکنید، از خودتان بپرسید، «آیا من از این کار خوشم مى ‏آید؟» اگر شما دوست ندارید سر به سرتان بگذارند، گوشتان را بکشند، یا شما را بزنند، حیوان شما هم حتماً اینها را دوست ندارد.

همین حالا حیوان خود را کمى نوازش کنید و به آرامى مشت و مال دهید تا بداند چقدر دوستش دارید!

مطالعات نشان مى‏ دهند مردمى که با حیوانات زندگى مى‏ کنند عمرشان بیشتر از مردمى است که با حیوانات زندگى نمى‏ کند

.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook: Friends of Vafa Animal Shelter

www.cal.ir