Sammy-Yatimle

شهروند- علی شریفیان: تورنتو استار هفته گذشته در گزارش مفصلی خبر داد که مادر و خواهر سامی یتیم در ماه فوریه گذشته دادخواستی به دادگستری انتاریو ارائه کرده و در آن مبلغی بیش از هشت میلیون دلار از بیل بلر، رئیس پلیس تورنتو، جیمز فورسیلو و دو مامور دیگری که نامشان فاش نشده، به دلیل کشته شدن سامی یتیم به وسیله افسران تحت فرماندهی او و سه مامور فوق الذکر غرامت خواهی کرده اند.

کشته شدن سامی یتیم ۱۸ ساله کانادایی سوری تبار در شب ۲۷ جولای تابستان سال گذشته در تراموایی از سرویس حمل و نقل تی تی سی، یکی از وقایع دلخراش بود. کشته شدن این نوجوان که با شلیک هشت گلوله جیمز فورسیلو، از ماموران پلیس و به دنبال آن یک شلیک سلاح الکتریکی تیزر، اتفاق افتاد سبب تظاهرات گسترده ای علیه خشونت پلیس و درخواست اجرای عدالت به وسیله گروهی از مردم شد. در قسمتی از دادخواست آمده: « خشونتی که علیه سامی به کار برده شده بر اساس قانون قابل توجیه نیست و رئیس پلیس می دانسته و یا باید می دانسته که مامورانش توانایی و آگاهی های لازم را در انجام وظایفشان نداشته اند.»

جیمز فورسیلو که هم اکنون متهم به قتل درجه دو شده، تحت پیگرد قانونی است. در ویدیو هایی که از واقعه گرفته و پخش شد، به خوبی فورسیلو را نشان می دهد که هشت تیر به سامی یتیم که در تراموایی در خیابان دانداس غربی ایستاده و چاقوی کوچکی در دست دارد، شلیک می کند. این مامور پلیس ابتدا منفصل خدمت شد و مدت کوتاهی پس از آنکه در ماه فوریه با گذاشتن ۵۱۰ هزار دلار پرونده اش به جریان افتاد، به سر کار برگشته و مشغول کار اداری در یکی از مراکز پلیس شده است.

ولی در آخرین تحولات مربوط به این پرونده روز چهارشنبه ۳۰ جولای قاضی آن تغییر عمده ای در آن داد. او اتهام فورسیلو را به قتل عمد درجه دو ارتقاء داده است.