آرش عزیزی

استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، هفته‌ی گذشته در نشست وزرای امور خارجه گروه هشت،‌ متشکل از هشت کشور صنعتی جهان، در گاتینوی کبک حضور یافت و ضمن خوش‌آمد به آنان، بر لزوم اتحاد این گروه علیه تلاش‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و کره شمالی تاکید کرد.

هارپر گفت: «قوی‌ترین و قدرتمندین کشورهای جهان باید با اتحاد نیروهای خود علیه خطر رو به عروج هسته‌ای از سوی ایران و کره‌ی شمالی بایستند تا جلوی فاجعه‌ای جهانی گرفته شود».

وزرای امور خارجه هشت کشور صنعتی چند روزی را در کانادا می‌گذارند. این پیش‌درآمد جلسه‌ی سران این دولت‌هاست که چند ماه دیگر در هانتزویلِ انتاریو برگزار می‌شود و پس از آن شاهد جلسه‌ی گروه بیست خواهیم بود که در تورنتو اتفاق می‌افتد.

هارپر موضوع دولت‌های «یاغی» را به موضوع اصلی صحبت خود بدل کرد و خواهان تحریم‌های سفت و سخت‌تر علیه سرپیچی از قوانین بین‌المللی شد.

هارپر گفت:‌ »ایران و کره شمالی هر دو مشغول اعمالی هستند که وظایف بین‌المللی‌شان را نقض می‌کند. هر دو از خشونت و ارعاب استفاده می‌کنند تا شهروندان خود را از حقوق بنیادین‌شان محروم کنند. هر دو تهدیدهای جدی برای امنیت جهانی هستند». او سپس رو به جمهوری اسلامی و دولت توتالیترِ کره‌ شمالی صحبت کرد و گفت: «ما از کره شمالی می‌خواهیم بدون شرط به مذاکرات شش طرفه بازگردد. و خواهان تمرکز بیشتر و عمل هماهنگِ قدرتمندتر، از جمله تحریم در صورت لزوم، علیه رژیم ایران هستیم. تهران باید فعالیت‌های هسته‌ا‌ی‌اش را متوقف کند و به گفتگوی صلح‌آمیز بپردازد». هارپر سپس توضیح داد که افتادن سلاح‌های هسته‌ای به دست دولت‌های جدید یا عوامل غیردولتی فاجعه‌ای برای تمام جهان خواهد بود.

هارپر در عوض مذاکرات‌ آمریکا و روسیه برای کاهش دوطرفه‌ی زرادخانه‌های هسته‌ای‌شان را عامل مثبتی دانست که «به همه‌‌مان امید می‌دهد که آینده لازم نیست زوال غیرقابل اجتناب به سوی تاریکی باشد».

هارپر در حالی موضوع اصلی صحبت‌های خود را به تهدیدات اتمی اختصاص داده بود که دو کنفرانس مهم در ماه‌های اپریل و می در مورد امنیت هسته‌ای در واشنگتن و نیویورک برگزار خواهد شد.

هارپر در ضمن بمبگذاری‌های مسکو را محکوم کرد و آن‌را «یادآوری ناخوشایند» از همگانی بودن خطر تروریسم دانست.

او در ضمن در ادامه‌ی موضوعی که وعده داده آن‌را در نشست‌های قدرت‌های بزرگ امسال در کانادا، مطرح کند، کشورهای گروه هشت را به کمک انسان‌دوستانه به هائیتی و افغانستان و ارتقای بهداشت مادران در کشورهای در حال توسعه فراخواند. او گفت کشورهای گروه هشت باید «بار وضعیت‌مان در جهان را بپذیریم» چرا که «اگر ثروتمندین و قدرتمندترین کشورها به سخت‌ترین مسائل جهان رسیدگی نکنند، اصلا به آن‌ها رسیدگی نمی‌شود».

به گزارش بی بی سی، روز سه شنبه وزیران امورخارجه گروه هشت در بیانیه پایانی نشست خود در کانادا از ایران خواستند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند یا برای تشدید تحریم های بین المللی آماده شود.

در این بیانیه ضمن تاکید بر ادامه گفتگوهای هسته ای با ایران، از جامعه بین المللی خواسته شده است برای نشان دادن یکپارچگی خود در مقابل این کشور، تدابیر قوی و موثری را اتخاذ کنند.

این بیانیه همچنین از ایران خواسته است قطعنامه های شورای امنیت درباره توقف غنی سازی اورانیوم را به اجرا بگذارد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری داشته باشد.