رادیو آلمان: یک نماینده حکومت اسرائیل گفته است که “اسرائیل هیچ مشکلی برای تمدید آتش بس بی قید و شرط ندارد.” بعد از چهار هفته حملات خونین، صبح روز سه شنبه آتش بس به اجرا در آمد. در واقع روز جمعه ساعت ۸ صبح به وقت محلی میعاد این آتش بس به پایان میرسد. قبل از آتش بس اخیر، نظر به آمار رسمی، نزدیک به ۱۹۰۰ فلسطینی که اکثر شان غیر نظامی بودند، و ۶۷ اسرائیلی کشته شدند.

gaza-1همچنان تا شام روز دوم آتش بس هم هیچ تخطی صورت نگرفت. اسرائیل ۲۷.۰۰۰ سرباز ذخیره اش را دوباره به کشور فرستاد.

مواضع متفاوت

در قاهره پایتخت مصر، در حال حاضر، مذاکره روی یک آتش بس دایمی جریان دارد. روز چهارشنبه فرستاده اسرائیل و هیات فلسطینی در مصر با میانجی مصر مواضع شان را ارائه کردند. تا حال یک نشست مستقیم بین هیات فلسطینی و اسرائیل وجود نداشت.

در حالی که فلسطینی ها خواهان لغو محاصره چندین ساله نوار غزه و آزادی زندانیان اند، اسرائیل خواستار خلع سلاح جنبش فلسطینی حماس و غیر نظامی ساختن منطقه ساحلی است. گروه اسلامی تندرو حماس اما خلع سلاح اش را قاطعانه رد کرده است.

 

“برای آخرین بار”

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد به فلسطینی ها در امر بازسازی وعدۀ کمک داد. او در یک نشست غیر رسمی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: «ما (غزه) را دوباره بازسازی میکنیم، اما این باید بار آخر باشد.» او اضافه کرد: «این رنج و درد بی پایان در نوار غزه و کرانه غربی رود اردن و همچنان در اسرائیل باید توقف داده شود.»


ماموریت بر حق

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از حمله تهاجمی نظامی اخیر کشور اش در نوار غزه دفاع کرد. او در بیت المقدس گفت که این حمله تهاجمی چهار هفته یی “موجه” و “متناسب” بوده است. به نظر او “اقدام اسراییل زمانی غیرمتناسب می بود که از مردم دفاع صورت نمی گرفت و به تروریست ها یک مجوز برای کشتن داده می شد”.

نتانیاهو مسئول مرگ غیر نظامیان را حماس عنوان می کند. به نظر او حماس با سپر قرار دادن غیر نظامیان، هدفمندانه رقم قربانیان را بالا برده است. نتانیاهو این سوال را مطرح میکند که: «آیا می تواند یک سازمان تروریستی هزاران راکت به شهرهای یک کشور دموکراتیک شلیک کند؟» او اضافه کرده می گوید که «این یک “اشتباه” خواهد بود که برای اسرائیل اجازه داده نشود از خود دفاع کند، زیرا جنگجویان دشمن خود را در مساجد و یا مکاتب پنهان می کنند». همزمان نتانیاهو برای همکاری با ادارۀ خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس آمادگی نشان داد. نخست وزیر اسرائیل گفت که به خصوص در بخش کمک های امدادی و مسائل امنیتی، همکاری بسیار مهم است.