۲۷ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴

وقتی هشت سال پیش نخستین جشنواره مستقل “فیلم های ایرانی سن فرانسیسکو” جهت کشف و حمایت نسل آینده فیلم سازان جوان پا به عرصه وجود گذاشت، هیچ جشنواره ایرانی ای خارج از ایران وجود نداشت. تنها جشنواره موجود، جشنواره ای است که دولت ایران در آمریکا برگزار می کند که از شیکاگو آغاز و در UCLA ختم می شود.

“جشنواره فیلم های ایرانی سن فرانسیسکو” طی هفت سال گذشته توانسته فیلم سازان بسیاری را از اقصا نقاط دنیا به خود جلب کند و باعث کشف فیلم سازان با استعداد بسیاری در این مدت کم باشد.

علاوه بر این مهم، جشنواره سعی داشته هر ساله فیلم هایی را کشف و برای نخستین بار به نمایش درآورد. سال گذشته به طور مثال، فیلم “رقص رونما” (۱۹۷۱) ساخته “هوشنگ شفتی” بود که جشنواره توانست نسخه ای از آن را بیابد و بعد از مرمت، پس از چهل سال به نمایش بگذارد. همین طور فیلم “گل شیطان” ساخته “ترنس یانگ” که در سال ۱۹۶۶ درباره قاچاق تریاک در ایران ساخته شد را پس از چند دهه برای نخستین بار نشان داد.

IFF-films

امسال نیز این روال با فیلم مستند “سفرهای برادران امیدوار” که نخستین جهانگردان معاصر آسیا هستند به نمایش درخواهد آمد.

جشنواره علاوه بر فیلم هایی که توسط فیلمسازان جوان ساخته می شود، بزرگداشتی هم از فیلمسازان ارزشمند ایران دارد که امسال بزرگداشت خانم “پوران درخشنده” است و فیلم “هیس، دخترها گریه نمی کنند” را با حضور فیلمساز نشان می دهند.

درباره کودتای ۲۸ مرداد مطالب بسیاری نوشته و عرضه شده، اما آخرین فیلم “آلیور استون” کارگردان برجسته آمریکایی نگرش تازه ای دارد از نقش سازمان سیا در براندازی حکومت دکتر مصدق با فیلم مستندش “تاریخ نگفته شده آمریکا” که به طور اختصاصی در جشنواره امسال به نمایش در می آید.

فیلم “گناهکاران” از “فرامرز قریبیان” بازیگر مشهور، که فیلم را بازی و کارگردانی کرده به نمایش در می آید که نخستین فیلم پلیسی سینمای ایران بعد از انقلاب است. دیگر بازیگران فیلم: همایون ارشادی، شقایق فراهانی، محمد متوسلانی… هستند.

“دربند” ساخته “پرویز شهبازی” که در جشنواره حضور خواهد داشت، با شرکت “پگاه آهنگرانی” و “نازنین بیاتی” است. این فیلم درباره دو هم اتاقی است که درگیر مسایلی می شوند که آنان را در برابر هم قرار می دهد.

“برادران امیدوار” که نخستین جهانگردان ایرانی به شمار می روند، طی سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۴ با موتورسیکلت به اقصا نقاط جهان سفر کردند و از این مسافرت ها توشه ای پر از فیلم و خاطره به همراه آوردند که دیدن این فیلم که توسط خود آنها ساخته شده دیدنی و بسیار تماشایی است.

از سینمای کردستان که این روزها درگیر مسایل منطقه ای است، سه فیلم به نمایش درمی آید. فیلم “آخرین زمستان” (ساخته: سالم صلواتی) درباره زن و شوهر مسنی است که شوهر در برف گیر می کند و دلواپس همسرش است که تنها در خانه منتظر اوست.

“تانکر مادرید” ساخته “ستار چمن گل” داستان راننده کامیونی ست که همسرش حامله است و او می کوشد تا قبل از وضع حمل او به خانه برسد، ولی در سر راه با مشکلاتی مواجه می شود.

“انار میوه بهشتی” فیلم دیگریست از کردستان ساخته “تیمور قادری” درباره دختر و پسر خردسالی که والدین دختر به او اجازه نمی دهند به مدرسه برود ولی پسر همسایه می کوشد راهی پیدا کند تا به دختر درس بدهد.

علاوه بر این فیلم که به دنیای کودکان می پردازد، فیلم “سپیده” ساخته یک فیلمساز دانمارکی به اسم “بریت مدسن” هم هست که داستان دختر جوانی است که می خواهد فضانورد شود. به این دلیل می کوشد تا با نخستین زن فضانورد ایرانی (انوشه انصاری) تماس بگیرد. این فیلم در جشنواره “ساندنس” امسال به نمایش درآمد.

فیلم مستند و پر طنز “کامیوندار و روباه” ساخته “آرش لاهوتی” داستان مردی است که عاشق روباه است و فیلم هایی هم درباره روباه ها ساخته و سعی دارد فیلم جدیدش را درباره عشق یک الاغ با روباه بسازد که در کل تماشایی و بدیع است.

“مهمونی کامی” ساخته “علی احمدزاده” داستان گروهی جوان است که برای شرکت در یک پارتی روانه شمال می شوند و اتفاقاتی که در سر راه آنها پدید می آید.

“بهمن مقصودلو” مستندی درباره “عباس کیارستمی و فیلم “گزارش” او ساخته که از دیدهای مختلف این فیلم را با صحبت با افرادی مثل: شهره آغداشلو، فرخ غفاری، فریدون هویدا… بررسی می کند.

“من سارا میپل هستم” ساخته فیلمساز انگلیسی “تیلر گارد” داستان یک دختر ایرانی انگلیسی است که با طرح ها و عکس هایش شهرتی در انگلستان به دست آورده و می خواهد آخرین نمایشگاه خود را بر پا کند.

“هلیمه” ساخته “بوریس شاراشمیت” از آلمان که توسط یک فیلمبردار ایرانی به اسم “علی صادقپور مقدس” به نحو ارزنده ای فیلم برداری شده داستان دختریست که برای یافتن آب مجبور است از میان صحرای پرخطر سودان برای مادر حامله اش آب تهیه کند. هر دو کارگردان و فیلم بردار در جشنواره حضور خواهند داشت.

Iran’s Vinyl Dream از انگلستان ساخته “مسعود وادی” به معرفی نخستین دستگاه گرامافون در زمان قاجار می پردازد که درباره فرستاده “ادیسن” است برای پخش این دستگاه در ایران.

علاوه بر این فیلم ها، چند فیلم انیمیشن هم در برنامه جشنواره هست مثل “سیمرغ” ساخته “مقداد اسدی لاری” ، “تصویر” ساخته “یوسف جعفری” که درباره کودکی است که یک کلکسیون تمبر را در ذهنش زنده می کند.

“رویای سرخ” ساخته “شهریار پورسیدین” داستان کودکی است که در شب فرارسیدن سال نو با مادر بزرگش، دیدار پدر و مادرش را در رویا زنده می کند. فیلمی دیدنی و قابل تعمق.

“نینجای ایرانی” ساخته “مرجان ریاحی” درباره تلاش ها و چالش های زنان نینجا کار در ایران است که می کوشند این ورزش را به سان ورزش های دیگر در ایران احیاء کنند.

علاوه بر این فیلم ها، فیلم های دیگری نیز درباره سوژه ها و شخصیت های گوناگونی در جشنواره گنجانده شده که برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت جشنواره مراجعه کنید:

www.IranianFilmFestival.org