شهروند- علی شریفیان: روز دوشنبه ژیان قمشی مجری برنامه رادیویی پر شنونده «کیو»ی سی بی سی با جولیان آسانژ، روزنامه نگار، برنامه نویس و سردبیر و ناشر مشهور ویکی لیکس به مناسبت انتشار کتاب تازه این چهره مشهور به نام

When Google Met WikiLeaks مصاحبه ای اختصاصی انجام داد. در این مصاحبه که حدود ۳۵ دقیقه به طول انجامید، آسانژ از طریق تلفن از محل زندگی و پناهگاهش در سفارت اکوادور در لندن، پایتخت انگلستان به پرسش های قمشی پاسخ assangeگفت.

آسانژ که ۴۳ ساله است با راه اندازی سایت غیر انتفاعی ویکی لیکس در سال ۲۰۱۰ به شهرت جهانی رسید. در این سایت آسانژ به مرور بیش از یک میلیون سند و پرونده فوق محرمانه عمدتا مربوط به کار دولت ایالات متحده آمریکا و در کنار آنها تلگراف ها و سایر اسناد فوق محرمانه دیگر کشورهای جهان را در اختیار عموم مردم جهان قرار داد. آسانژ که استرالیایی است مدتها به عنوان برنامه نویس کامپیوتر و یک هکر حرفه ای کار کرده است و در سال ۲۰۱۰ با کمک چند تن دیگر با دسترسی به اسناد محرمانه پنتاگون، سیا و سرویس های اطلاعاتی دیگر کشورهای جهان تصمیم به انتشار آنها گرفت. آسانژ همچنین به ایراد سخنرانی هایی در کشورهای مختلف هم می پرداخته است. این شخصیت جنجالی در چند کشور جهان عمدتا به خاطر افشای اسناد محرمانه تحت تعقیب قانونی است. آمریکا از کشورهایی است که به طور جدی در تلاش دستگیری و محاکمه و مجازات اوست.

آسانژ در سال ۲۰۱۰ از سوی دادگستری سوئد متهم به تجاوز و تعرض جنسی به دو زن شد و زمانی که در انگلستان بسر می برد تقاضای استرداد وی را از دولت انگستان کرد. آسانژ اما توانست از اکوادور پناهندگی سیاسی بگیرد و از آن زمان تاکنون در محل سفارت این کشور در لندن زندگی می کند.

آسانژ در مصاحبه اش با قمشی درباره کتابش When Google Met WikiLeaks توضیحاتی داد و گفت گوگل مدتهاست که اطلاعاتی که از کاربرانش بدست می آورد به دولت آمریکا می فروشد. آسانژ به شایعاتی که درباره مشکلات سلامتی اش منتشر شده، هم پاسخ داد که زندگی در پناهندگی دشوار است، اما حالش خوب است و به کنایه گفت: «کشتن من خیلی آسان نیست.»

آسانژ همچنین درباره تاثیر انتشار اسناد محرمانه در امور سیاسی و آگاهی مردم از واقعیاتی که می گذرد هم توضیحاتی در پاسخ به پرسش های قمشی عرضه کرد.

این مصاحبه از آنجا که آسانژ کمتر تن به مصاحبه می دهد بازتاب گسترده ای در میان شنوندگان سی بی سی داشته و طبق معمول علاوه بر روز دوشنبه، غروب همانروز نیز از شبکه جهانی سی بی سی پخش شد.

این مصاحبه را اینجا بشنوید.