شهروند علی شریفیان: خطر زلزله و نبود امنیت جانی در صورت وقوع زلزله برای کارکنان سفارت کانادا در تهران دلیل اصلی بسته شدن سفارت کانادا در تهران بوده است. خانم لورا پیتون، گزارشگر شبکه سی بی سی با استفاده از گزارش های خبرگزاری رویترز و همینطور گزارش ویژه ای که به وسیله مسئولان امنیتی سفارت تهیه شده و ۲۴ ژانویه ۲۰۱۲ به دست سی بی سی رسیده، پرده از واقعیاتی تازه درباره چون و چرایی بسته شدن سفارت کانادا در تهران برداشته است.

وی در گزارش تازه ای که به مناسبت سالگرد این واقعه نوشته و در روز یکشنبه ۳۰ نوامبر به وسیله سی بی سی منتشر شده، می نویسد، بر اساس آنچه در این گزارش آمده بررسی وضعیت امنیتی سفارت بعد از حمله به سفارت انگلیس در تهران در روز ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱ و بسته شدن آن در دستور کار مسئولان امنیتی وزارت امور خارجه قرار گرفته بوده است. این مقامات با مشاوره با مسئولان خود در تهران گزارشی نه صفحه ای را تهیه و ارائه می دهند. در این گزارش در کنار دلایل دیگر، بر این واقعیت تاکید شده که تهران به خاطر زیرساخت های ضعیف شهری اش در صورت وقوع زلزله ای حتی نه چندان قوی به فوریت دست کم ۴۰۰ هزار نفر قربانی خواهد گرفت. با وجود ارائه این موضوع به عنوان یک خطر مهم برای جان دیپلمات ها و کارکنان سفارت کانادا در تهران، در آن زمان جان برد، وزیر امور خارجه کانادا دلیل بستن سفارت در تهران را «تهدید های امنیتی» عنوان کرد.

John-Bairdجان برد برای توجیه نگرانی کانادا موضوع حمله به سفارت انگلیس که به بسته شدن آن در تهران و قطع روابط سیاسی انگلیس و ایران منجر شد، اشاره کرده بود.

در ماه اپریل ۲۰۱۲ شش ماه پیش از بسته شدن سفارت کانادا در تهران، قسمت صدور ویزای سفارت بسته شد. وزارت امور خارجه دلایل این اقدام را صرفه جویی ذکر کرد. بعد از بسته شدن سفارت در تهران، وزارت امور خارجه دیپلمات های ایران را از کانادا اخراج کرد و سفارت ایران در اتاوا هم بسته شد. در آن زمان گروه زیادی از فعالان سیاسی و حقوق بشری خواستار بسته شدن سفارت ایران در اتاوا شده بودند. نازنین افشین جم یکی از چهره های شاخص این فعالان بود. وی هم اکنون همسر پیتر مک کی، وزیر دادگستری دولت فدرال کاناداست.

جان برد در مصاحبه ای که به همین مناسبت با شبکه فارسی بی بی سی کرده باز هم تکرار کرده ما از مدتها پیش در فکر بستن سفارت در تهران به دلایل امنیتی بودیم. او بارها گفته است که کانادا دولت ایران را یکی از حامیان بزرگ تروریسم بین المللی می داند و چند بار هم به مناسبت های مختلف موضوع نقض مستمر حقوق بشر در ایران را مطرح کرده است. در نهایت گفته و می گوید که جمهوری اسلامی یکی از اصلی ترین خطرات برای صلح و امنیت جهان است.

در حال حاضر سفارت ایتالیا حافظ منافع کانادا در ایران است، اما جان برد در مصاحبه خود با بی بی سی در مورد گشایش مرکزی برای دادن خدمات کنسولی به ایرانیانی که در کانادا زندگی می کنند توضیح داد که ما خواستار به وجود آمدن چنین امکانی برای کانادایی های ایرانی تبار و مهاجران ایرانی ساکن کانادا هستیم، اما هنوز نتوانسته ایم با تهران بر سر این موضوع به توافق برسیم.

سفارت کانادا در تهران در هفتم ماه سپتامبر ۲۰۱۲ بسته و سفارت ایران در اتاوا در اواخر همان ماه تعطیل شد.