گروه های موسیقی که هنرمندان ایرانی در تورنتو بنیان گذارده اند، دارند کم کم به ثمر می رسند و دوران بلوغ خود را طی می کنند. یکی از این گروه ها، “باربد” است.

مهدی رضانیا، آهنگساز، نوازنده سنتور و مدرس موسیقی، با همسر هنرمندش، طلوع روشناس که خود پیانیست برجسته ای ست، در سال ۲۰۰۴ گروه “باربد” را با هدف آفرینش های هنری نوین و ساخت موسیقی مهاجر ایرانی-کانادایی بنیان گذارد.

رضانیا، ۳۷ سال دارد و ۲۴ سال است که در دنیای موسیقی سیر می کند. او از زنده یاد پرویز مشکاتیان و اردوان کامکار تأثیر گرفته. پس از مهاجرت به کانادا در سال ۱۹۹۸ به موسیقی ادامه داد و فوق لیسانس آهنگسازی اش را از دانشگاه یورک دریافت کرد

مهدی رضانیا (راست) سرپرست گروه باربد، سالار عقیلی (وسط)، کیوان ساکت کنسرت مشترک برگزار می کنند

مهدی رضانیا (راست) سرپرست گروه باربد، سالار عقیلی (وسط)، کیوان ساکت کنسرت مشترک برگزار می کنند

.

این زوج هنرمند، ضمن تحصیل و تدریس، در برگزاری کنسرت نیز بسیار پرتلاش اند. عنوان کنسرت های باربد اکثرا شنونده را به وطن برمی گرداند و تکه ای از آن خاک و فرهنگ یادآور آن است که در پشت سر چه میراثی به جای گذارده ای. “زاگرس” و «رفتگان این راه دراز» از جمله کنسرت های گروه باربد است. مهدی رضانیا جدای از اجرای کنسرت، خود در برنامه های مختلف از جمله شب شاملو و معرفی کتاب بابک سالاری با تکنوازی سنتور، فضای برنامه را مترنم کرده است.

حالا باربد ده ساله شده است. جشن تولد ده سالگی باربد با حضور هنرمندان میهمان از ایران، استاد نوازنده ی تار، کیوان ساکت، و خواننده ی جوان و خوش صدا، سالار عقیلی همین جمعه برگزار می شود.

در همین پیوند در گفت وگو با مهدی رضانیا او از فعالیت های ده ساله ی باربد گفت

هنرمندان کنسرت روز جمعه به مناسبت ده سالگی تولد باربد

هنرمندان کنسرت روز جمعه به مناسبت ده سالگی تولد باربد

:

ـ در این ده سال بیش از ۳۰ کنسرت رسمی داشته ایم. بیشتر این کنسرت ها را خودمان برنامه ریزی کردیم و تعدادی از آنها هم همکاری با هنرمندان دیگر بوده است. با بیش از ۹۰ هنرمند شاخه های موسیقی٫ نقاشی٫ ادبیات و شعر همکاری کردیم.

در بیشتر دانشگاه های شرق کانادا موسیقی اجرا کردیم و نخستین گروهی بودیم که اجرای دوبل رسیتال ساز ایرانی و فرنگی برگزار کرده است.

در این ده سال جدای از موسیقی سعی کردیم با هنرمندان رشته های دیگر هم همکاری داشته باشیم به همین خاطر دو سری موسیقایی/فرهنگی برای مخاطبان خاص برگزار کردیم. یکی‌ “آواها و واژه ها” بود که در آن چندین شاعر یا نویسنده آثار ادبی شان را می خواندند و چند موسیقیدان هم کارهای موسیقیایی شان را اجرا می کردند. این سری چهار سال ادامه داشت.

در سال ۲۰۱۲ هم کار تازه ای انجام دادیم با نام فستیوال صبا یا کنسرت های صبا که دو سال اجرا شد. کنسرت های صبا یک سری کنسرت های کوچکتر بود برای مخاطب کمتر ولی نوع برنامه را خیلی خیلی هنری گرفتیم که شنونده ی خاصی داشت مثلا بداهه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، یا رسیتال سنتور و ویلن سل و بیشتر این کنسرت ها حالت آموزشی داشت و می خواستیم موسیقی جدی تری را در فضای کوچکتری اجرا کنیم.

در این ده سال، گروه باربد برنده ی چند گرنت موسیقی از کمیته ی هنری انتاریو و کمیته ی هنری کانادا برای آهنگسازی و کنسرت شده است.

در اپریل ۲۰۱۲ گروه باربد با سینفونیا تورنتو Sinfonia Toronto و گروه موسیقی آفریقایی موسو فولیلا Moussou Folila کنسرتی برگزار کرد با عنوان «رفتگان این راه دراز» که ترکیبی تازه از موسیقی غرب و شرق و آفریقا بود.

و دیگر اینکه باربد با بعضی از پرکارترین و مشهورترین هنرمندان ایران و کانادا از جمله حسین بهروزی نیا، کیوان ساکت، سالار عقیلی، سینفونیا تورنتو، ویندرمیر استرینگ کوارتت همکاری داشته است.

گروه باربد با نوازنده های متنوعی کار کرده است. به گفته ی رضانیا، بر حسب نوع کار، از نوازنده ها دعوت به همکاری می شود.

رضانیا در پاسخ به این پرسش که چرا طلوع روشناس که خود از نوازنده های برجسته ی پیانو است، در کنسرت روز جمعه نمی نوازد، گفت:

ـ سال ها پیش آقای کیوان ساکت با مازیار حیدری کار کرده بود و با نحوه ی کار یکدیگر آشنا بودند. آقای ساکت به ما پیشنهاد داد که هم طلوع و هم مازیار در این کنسرت همکاری داشته باشند، ولی از طرف دیگر طلوع کارهای اجرایی کنسرت را برعهده داشت و آنقدر این کارها زیاد و وقت گیر است که عملا وقتی برای طلوع برای تمرین نماند و خود او پیشنهاد کرد که در این کنسرت به عنوان نوازنده نباشد.

سرپرست گروه باربد در مورد اینکه چرا تولد ده سالگی باربد را با حضور استاد ساکت و سالار عقیلی برگزار می کند، گفت:

ـ یکی از اقوام آقای ساکت که ساکن تورنتو است به کنسرت ما که با سینفونیا تورنتو و گروه آفریقایی موسو فولیلا دو سال پیش بود، آمده بودند و از آن کنسرت خوششان آمده بود و به آقای ساکت گروه ما را برای همکاری و برگزاری کنسرت پیشنهاد داده بودند. سال گذشته با ایشان تماس گرفتیم. ایشان تا به حال به تنهایی در تورنتو کنسرت نداشتند و فقط یک بار با گروه عارف حدود پانزده، شانزده سال پیش در تورنتو اجرا داشته اند.

آقای ساکت با سالار عقیلی هم صحبت کردند و ایشان هم وقت داشت که در این کنسرت حضور داشته باشد. آقای عقیلی بارها با آقای ساکت کار کرده و همچنان همکاری دارند و از این نظر مشکلی وجود نداشت.

من هم سه تا از کارهای خودم را برای آقای ساکت فرستادم و ایشان هم پذیرفتند که این کارها هم در کنسرت اجرا شود. ما اینجا تمرین کردیم و آنها هم در تهران با هم کار کردند و این چند روز آخر هم همگی در تورنتو تمرین خواهیم کرد.

رضانیا به ویژگی های کنسرت ده سالگی باربد اشاره کرد و گفت:

یکی از ویژگی های جالب این است که کارهایی که اجرا می شود، تا به حال در تورنتو اجرا نشده، نه کارهای جدید من اینجا اجرا شده که روی سه تصنیف از مولوی ست و نه کارهای آقای ساکت. باید بگویم که کارهای آقای ساکت یک مقدار از فضای سنتی بیرون آمده و ایشان دیگر روی یک دستگاه خاص به صورت سنتی و کلاسیک تکیه نمی کنند. دستگاه ها عوض می شوند تا بتوانند یک پیام خوب موسیقیایی را برای مخاطب ایجاد کنند.

ویژگی که آقای ساکت به آن معروف اند و تنها هم ایشان واجد آن است، این که یک سری کارهای موسیقی کلاسیک غربی را برای تار تنظیم کرده و می نوازند. این کار در ایران معروف شد به گفت وگوی شرق و غرب. ایشان با تار و همراهی پیانو از کارهای موزارت و برامس گرفته تا “پرواز زنبور عسل” ساخته ریمسکی کورساکوف که بسیار مشکل است، نواخته اند.

رضانیا، از کارهای آینده ی گروه باربد خبر داد و گفت: کنسرتی داریم در ماه می ۲۰۱۵ به نام “از تهران تا تورنتو”، که در این کنسرت پلی می زنیم بین تهران و تورنتو با سه تن از موسیقیدانان نسل جوان که خیلی فعال بوده اند. سه قطعه از سه موسیقیدان اجرا می شود که چهارنوازی سازهای زهی آن را اجرا می کند.

یکی از موسیقیدانان تهران است و هیچ وقت تورنتو نبوده، یکی دیگر ساکن تورنتوست و هیچوقت تهران نبوده، و دیگری در هر دو شهر بوده که خودم هستم، ما با سه سلیقه ی متفاوت قطعاتی نوشته ایم که یک ابزار موسیقایی آن را اجرا می کنند.

در پایان گفت وگو، رضانیا با نام بردن از پشتیبانان کنسرت، از آنان سپاسگزاری کرد:

شهروند و سلام تورنتو پشتیبانان رسانه ای، شورای هنری انتاریو Ontario Art Council از حامیان دولتی کنسرت و آقای کامران اعتصام از مشاوران وام مسکن اسپانسرهای این کنسرت بوده اند که از آنها سپاسگزاریم.

کنسرت ده سالگی “باربد” با همراهی استاد ساکت و سالار عقیلی جمعه ۱۲ دسامبر در تورنتو، شنبه ۱۳ دسامبر در اتاوا و یکشنبه ۱۴ دسامبر هم در مونترال برگزار می شود.

استاد کیوان ساکت، روز سه شنبه ۱۶ دسامبر در آموزشگاه موسیقی زنگوله دو کلاس برگزار می کنند هم برای نوازنده های تار و سه تار و هم یک کلاس برای کسانی که به موسیقی ایرانی و آهنگسازی علاقمندند.

آشنایی با هنرمندان

مهدی رضانیا

مهدی رضانیا سرپرست گروه باربد، آهنگساز و نوازنده ی سنتور است.

یادگیری موسیقی از سن ۱۳ سالگی. دوره عالی سنتورنوازی زیر نظر اردوان کامکار٫ کارشناسی و کارشناسی ارشد موسیقی با تمرکز آهنگسازی از دانشگاه یورک / اجرای رسیتال سنتور در دانشگاه های یورک٫ براک٫ وسترن٫ اتاوا. اجرای گروهی و تکنوازی در فستیوال های جاز تورنتو٫ تیرگان٫ روز میراث فرهنگی ایران٫ بوتنیک گاردن٫ روز میراث فرهنگی آسیا و کنفرانس بلوچ شناسی از سوی یونسکو در دانشگاه براک.

کیوان ساکت

کیوان ساکت متولد سال ۱۳۴۰ در مشهد، از کودکی به موسیقی و نقاشی پرداخت. اولین درس های موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان فرا گرفت. پس از آن در کارگاه موسیقی حمید متبسم موسیقی را ادامه داد. کیوان ساکت در سال ۱۳۶۹ به دعوت پرویز مشکاتیان به عنوان نوازنده و تکنواز به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همکاری آثاری است نظیر افشاری مرکب، افق مهر، وطن من با صدای ایرج بسطامی، و مقام صبر از ساخته های استاد مشکاتیان با تکنوازی تار و سه تار ساکت.

او در سال ۱۳۷۵ گروه وزیری را تاسیس کرد و از آن زمان تاکنون آثار زیادی را با این گروه اجرا کرده ‌است. ساکت اکنون ارکستر بزرگ کیوان ساکت را تاسیس کرده با بیش از ۶٠ نوازنده و خواننده که در سال های اخیر کنسرت های متعددی را در تهران با موفقیت اجرا کرده است.

کیوان ساکت هشت کتاب در زمینه موسیقی تألیف کرده است.

سالار عقیلی

سالار عقیلی متولد ۱۳۵۶ تهران، خواننده موسیقی سنتی و دانش‌آموخته هنرستان موسیقی سوره و نیز دارای مدرک کارشناسی در رشته بازیگری تئاتر است.

عقیلی از ۸ سالگی فراگیری موسیقی را با نوازندگی سازهای مختلف آغاز کرد. او به هنرستان موسیقی رفت و از همان‌جا تصمیم به یادگیری آواز گرفت. بیش از ۵ سال نزد صدیق تعریف به فراگیری آواز پرداخت. هم‌اکنون عقیلی افزون بر اجرا و ضبط آثار موسیقی به تدریس موسیقی در آموزشگاه خود و در هنرستان موسیقی مشغول است. او همچنین گروه رازونیاز را تشکیل داد.

او خواننده ثابت ارکستر موسیقی ملی ایران است و سابقه کار با گروه دستان را دارد.

مازیار حیدری

مازیار حیدری فوق لیسانس رهبری ارکستر از دانشگاه تورنتو است. او دستیار رهبر ارکستر هارت هاوس است. با ارکستر تورنتو به عنوان پیانیست، با آیکات به عنوان مدیر موسیقی و رهبر ارکستر و به عنوان مدرس آزاد موسیقی، پیانو، آهنگسازی و رهبری در کانادا فعالیت دارد. او همچنین شش سال سابقه ی تدریس پیانو و ارکستراسیون در دانشگاه هنر تهران دارد و بیش از ده سال به عنوان مصنف، دستیار رهبر و پیانیست با ارکستر موسیقی ملی ایران همکاری داشته است.

سودابه بدیعی

موسیقی را از پنج سالگی با ساز پیانو آغاز کرد. از ۸ سالگی ساز ویولون را به عنوان ساز اصلی برگزید و آن را نزد هویک باغومیان به سبک فرنگی و سپس نزد استاد علی تجویدی و مسعود حسنخانی به سبک ایرانی آموخت. سودابه ساز قیچک آلتو را نزد رضا آبایی آموخت و با گروه های خجسته، همنوازان حسنخانی٫ دیبا و دلشدگان همکاری داشته است. همچنین سودابه از ۱۸ سالگی نقاشی آبرنگ را به صورت جدی نزد استادانی چون سیاوش کسرایی، محمد رضا آتشزاد و … کار کرده است و چند گالری در موزه هنرهای معاصر تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار کرده است.

بامداد فتوحی 

آغاز موسیقی از سن ۱۱ سالگی با ساز سنتور نزد مهدی ستایشگر و سپس نزد مسعود ملک و مجید سعادت. نوازندگی تمبک از ۱۵ سالگی نزد کامبیز گنجه ای و دف نوازی نزد صادق گنجه ای. اجرای کنسرت های فراوان در ایران با گروه های خاموش، ارکستر مضرابی، ارغوان، خورشید، مهتاب رو و همکاری در ضبط چندین اثر. همکاری با گروه های باربد، وصال و سرو در تورنتو در فستیوال های تیرگان و روز میراث فرهنگی در موزه ی رام. بامداد در شهرهای تورنتو و واترلو به آموزش تمبک و دف مشغول است.

حماسه دانشزاد

آموزش دف را از ۱۷ سالگی زیر نظر رویا یزدانستا آغاز کرد و سپس با علی رحیمی و استاد بیژن کامکار کار یادگیری را ادامه داد. او گروه کوبه ای مهر را تاسیس کرد و تاکنون با گروه هایی چون نوا، باربد، سرو و ورشان همکاری داشته است.

سیاوش کاوه 

آموزش دف را نزد آرش یاری و علی نوربخش آغاز کرد. سپس کمانچه را نزد محمد عبدلی یاد گرفت و در دانشگاه با احسان ذبیحی فر، مهدی عمومی و رضا پرویز زاده آن را ادامه داد. او مدرک کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران دارد. سیاوش سپس دوره ی عالی کمانچه نوازی را نزد استاد اردشیر کامکار گذراند. او در سال ۲۰۰۹ مدال طلای دومین مسابقه ی کمانچه نوازی در فستیوال بهار را به دست آورد. او با گروه آوای رود در ایران چندین کنسرت اجرا کرده است و اکنون در کانادا با گروه باربد همکاری می کند و همچنین سازهای دف و کمانچه را آموزش می دهد.

اطلاعات کنسرت:

زمان: جمعه ۱۲ دسامبر ۲۰۱۴ ساعت ۸:۳۰ شب

مکان:

City Playhouse

۱۰۰۰ NewWestminster Dr.

Toronto, L4J 8G3

تقاطع بترست و وست مینستر

محل خرید بلیت: سوپر خوراک، سرای بامداد، آموزشگاه موسیقی زنگوله

تلفن اطلاعات: ۴۱۶.۸۲۳.۹۰۴۲

اطلاعات بیشتر در سایت زیر:

www.rezania.com