شهروند- علی شریفیان: غروب روز ششم دسامبر ۱۸۸۹ مارک لپین با یک سلاح نیمه اتوماتیک وارد یکی از کلاس های درس پلی تکنیک دانشگاه مونترال شد. او که فریاد می زد «من از زنان متنفرم.» زنان دانشجو را از مردان جدا کرد و روی زنان آتش گشود. در این قتل عام بی سابقه که ۲۵ سال از آن می گذرد، مارک لپین ۱۴ زن را از پای درآورد، ۱۴ زن دیگر را مجروح کرد و بعد با شلیک گلوله ای به زندگی خود خاتمه دادRemembrancePlaque.
روز شنبه مراسم ویژه ای به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد این فاجعه با شرکت فیلیپ کویارد، نخست وزیر کبک، دنی کودر، شهردار مونترال پولین ماروآ، نخست وزیر پیشین کبک و همینطور نمایندگان مجلس ملی کبک در مونترال برگزار شد. ده ها نفر دیگر هم در این مراسم یادبود شرکت داشتند. در این مراسم کویارد سخنرانی کوتاهی درباره خشونت علیه زنان ایراد کرد. پیام ویژه ژان دوره، کسی که در سال ۱۹۸۹ شهردار مونترال بود هم از طریق یک ویدئو در مراسم پخش شد. افراد خانواده قربانیان این فاجعه و گروهی از فعالان حقوق زنان و مخالفان خشونت علیه زنان هم در این مراسم حضور داشتند.
مراسم یادبود قربانیان این فاجعه بی سابقه در کانادا و کبک در حالی برگزار می شود که دولت فدرال «برنامه ثبت سلاح گرم» را با تصویب لایحه ای لغو کرده است و کبک در تلاش است تا با به دست اوردن اطلاعات جمع آوری شده یک سیستم «ثبت سلاح گرم» برای این استان سامان بدهد و برای این منظور دادخواستی به دادگاه عالی کانادا ارائه کرده است.
از سوی دیگر بیست و پنجمین سالگرد این فاجعه مصادف شده با مطرح شدن مزاحمت و تجاوز جنسی در جامعه و محل کار در کانادا که با جنجال خبری اخراج ژیان قمشی از سی بی سی و همینطور اخراج دو نماینده لیبرال پارلمان به وسیله جاستین ترودو، رهبر این حزب به دلیل فراهم آوردن مزاحمت های جدی جنسی برای دو نماینده زن ان دی پی. این دو ماجرا سبب بحث و تبادل نظر درباره امنیت زنان در کانادا در سطح گسترده ای شده است.