شهروند- آرش عزیزی: الیسون ردفورد، نخست ‌وزیر محافظه‌ کار آلبرتا، گفت دولتش تمام و کمال پشت سیل ‌زدگانی که خانه و کاشانه‌ ی خود را در هفته‌ ی گذشته از دست داده ‌اند می ‌ایستد اما تاکید کرد روند بازسازی استان می‌تواند تا ۱۰ سال طول بکشد.

هفته ‌ی گذشته بود که سیلی مهیب استان آلبرتا را در بر گرفت. بخصوص کالگری، بزرگ ‌ترین شهر این استان، با یکی از بزرگ‌ ترین سوانح تاریخ خود مواجه شد. در پی عروج آب رودخانه‌ های باو و البو، بیش از ۷۵ هزار نفر در ۲۶ محله، از جمله مرکزی‌ ترین محلات شهر، مجبور به تخلیه‌ ی خانه ‌های خود شدند.

ترمیم خرابی های ناشی از سیل در آلبرتا ده سال طول خواهد کشید

ترمیم خرابی های ناشی از سیل در آلبرتا ده سال طول خواهد کشید

شهرهای دیگری همچون «مدیسین هت» از آن‌جا که چند روز زودتر از آمدن سیل با خبر بودند موفق شدند خسارات وارده را محدود کنند. مناطق زندگی سرخ‌پوستان در جنوب استان، که از کمبود توسعه رنج می‌برد، نیز با ضربات سختی مواجه شده است.

اکنون اوضاع عمومی بهتر شده است، اما روند بازیابی و احیا تا سال ‌ها طول خواهد کشید.

تا آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند بیشتر شهروندان کالگری اجازه‌ ی بازگشت به خانه ‌های خود را پیدا کرده بودند.

ردفورد گفت: «من به شما از طرف دولت آلبرتا قول می ‌دهم که هر کار لازم باشد می‌ کنیم تا مردم خانه‌ هایشان را از نو بسازند و زندگی ‌هایشان را از نو بسازند و جوامع‌ شان را از نو بسازند.»

نخست ‌وزیر در ضمن تاکید کرد این سیل تاثیر مهمی بر بودجه ‌ی استان خواهد داشت. او بودجه ‌ی اضطراری اولیه‌ ی ۱ میلیارد دلاری برای سیل ‌زدگان فراهم کرد. بخشی از این پرداخت مستقیم نقدی به شهروندانی خواهد بود که هنوز موفق به بازگشت به خانه‌ ی خود نشده‌ اند. پرداخت این مبلغ در یکی دو هفته‌ ی آینده آغاز می ‌شود.

ردفورد در ضمن از شهروندان خواست برای اطلاعات دقیق در مورد وضعیت موجود به هر منبعی اعتماد نکنند و از وب‌ سایت ‌های دولتی استفاده کنند.

ناهید نانشی، شهردار کالگری، گفت اولین قدم کمک شهروندان به یک دیگر می‌ تواند از کمک به همسایه‌ ی کناری آغاز شود.

در پی سیل‌ شاهد عروج حسی از همبستگی و کمک متقابل بین شهروندان بوده ‌ایم.

دوشنبه ‌ی همین هفته ۲۵۰۰ نفر در استادیوم مک ‌میهون شهر گرد هم آمدند تا اعلام داوطلبی کنند.

نانشی با افتخار به این شمار گفت: «این‌جا کالگری است، دوستان. این روحیه ‌ی این جامعه است.»

بانک مونترال صبح دوشنبه بیانیه ‌ای منتشر کرد و گفت کل مضرات حاصله از سیل ‌های کالگری به ۳ تا ۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

شاهدان عینی می‌گویند مردم آلبرتا مصمم اند با روحیه‌ ی مقاومت پیش‌روی کنند و کوتاه نیایند. بارزترین نشانه ‌ی این مقاومت می‌تواند این واقعیت شگفت ‌انگیز باشد که جشنواره ‌ی «استمپید» این شهر،‌ که کمتر از دو هفته به آن باقی ‌مانده، تعطیل نخواهد شد. این جشنواره، که در تمام آمریکای شمالی مشهور است، بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد و مسئولان برگزاری آن اعلام کرده ‌اند به هیچ وجه متوقف نخواهد شد.