رادیو فردا: به گزارش خبرگزاری‌های ایران، با وجود مخالفت سازمان میراث فرهنگی و شورای تامین استان، ۸ تن از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق، روز دوشنبه یکم دی در میدان تاریخی و گردشگری امیرچخماق یزد به خاک سپرده شدند.

این در حالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این اقدام را تهدیدی جدی در روند ثبت جهانی میدان امیرچخماق که مشهورترین میدان گردشگری یزد است می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که طبق توافقات صورت گرفته در جلسه شورای تامین استان که روز شنبه به صورت اضطراری برای تصمیم‌گیری همین موضوع برگزار شده بود، محل دفن این قربانیان جنگی از محوطه امیرچخماق به ضلع شرقی این میدان منتقل شده بود.

استانداری یزد نیز طی بیانیه‌ای از مردم این شهر دعوت کرده بود تا در روز سه‌شنبه ۲ دی ماه ساعت ۹ صبح در مراسم تشییع و تدفین آنان حضور یابندyazd.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی اما یک روز پیش از زمان تعیین شده توسط استانداری، این کشته‌شدگان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق «به طور غیرقانونی» در محوطه اصلی میدان تاریخی امیرچخماق به خاک سپرده شدند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نیز روز سه‌شنبه ۲ دی در گزارشی نوشت: «خواسته مردم شهیدپرور یزد برای اینکه شهدا باید در دل شهر باشند محقق شد و روز گذشته ۸ شهید گمنام در میدان امیرچخماق آرام گرفتند.»

عین‌الله باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، به این خبرگزاری گفته‌است: «زمین پیشنهادی میراث فرهنگی در نقطه کور میدان و در حاشیه بنا قرار گرفته ‌است در حالی که شهیدان قهرمان فضیلت‌های انسانی همواره در وسط میدان بوده‌اند. چگونه است که امروز می‌خواهیم شهدا به حاشیه میدان بروند.»

سازمان میراث فرهنگی، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای در اعتراض به این اتفاق، بدون اشاره به نام سازمان و یا فرد مشخصی اعلام کرد که مسئولیت هر گونه عواقب فرهنگی و تاریخی و حفاظت از بنای مذکور متوجه کسانی است که «بر خلاف قوانین مرتبط و تصمیمات مراجع قانونی استان» اقدام به این کار کرده‌اند.

به گفته این سازمان، مجموعه تاریخی امیر چخماق بالغ بر چند دهه است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و هر اقدامی در آن منوط به رعایت ضوابط حفظ آثار تاریخی و فرهنگی کشور است.

بر پایه گزارش‌ها طرح خاک‌سپاری هشت جان‌باخته گمنام جنگ دو سال پیش مطرح شد که استانداری وقت با آن مخالفت کرد. اکنون دوباره این طرح بدون داشتن مجوزهای لازم به اجرا درآمده‌است.