در هفته گذشته، مایکل پرو، یکی از منتقدین از حزب نیو دموکراتیک، از دولت انتاریو خواست تا تحمیل مالیات PST بر رسانه های  قومی را متوقف کند.

  شهروند ۱۱۵۵ ـ پنجشنبه ۶ دسامبر ۲۰۰۷


 

"ان دی پی" خواستار برخورد عادلانه با رسانه های قومی شد


 

در هفته گذشته، مایکل پرو، یکی از منتقدین از حزب نیو دموکراتیک، از دولت انتاریو خواست تا تحمیل مالیات PST بر رسانه های  قومی را متوقف کند.

در حال حاضر، دولت مک گینتی نشریاتی که کم تر از پنج بار در هفته چاپ شده و منگنه دار هستند را مجله محسوب کرده و آنها را موظف به پرداخت مالیات PST می داند.

پرو افزود: «در اینجا مسئله عدالت مطرح است. بسیاری از اقلیتهای قومی در کانادا تنها از طریق این گونه رسانه ها از اوضاع سرزمین مادری خود آگاه می شوند. این نقص قانونی نوعی تهاجم به این جوامع اقلیتی است. آیا دولت انتاریو حاضر به لغو مالیات PST و اجرای عدالت در مورد این رسانه ها هست؟»

در گذشته بسیاری از رسانه های قومی مختلف در انتاریو خواستار لغو این مالیات شده اند که هیچ یک مورد توجه دولت مک گینتی قرار نگرفته است.

اخیرا یک روزنامه ویتنامی به نام “Thoi Bao” مجبور به پرداخت یک میلیون دلار مالیات PST شد چرا که پس از تحقیقات سازمان مالیات انتاریو نشریه مذکور، به علت اینکه هفته ای دو بار چاپ شده و صفحات منگنه دار دارد، مجله خوانده شد.


 

۸۰ میلیون دلار برای از بین بردن مینهای زمینی در افغانستان


 

دولت کانادا متعهد به پرداخت ۸۰ میلیون دلار برای پاک سازی مینهای زمینی در افغانستان شد.

وزیر آژانس توسعه بین المللی کانادا، بو اودا (Bev Oda)، افزود که این مبلغ در اختیار ارگانی از سازمان ملل که در گذشته مسئولیت پاک سازی مینهای افغانستان را به عهده داشته است قرار می گیرد. دولت کانادا در گذشته نیز ۸/۸ میلیون دلار در راستای این طرح هزینه کرده بود.

افغانستان دارای بیشترین تعداد مینهای زمینی در جهان است و ماهانه صدها نفر جان خود را بر سر این موضوع از دست می دهند.


 

دولت کانادا ده سال پیش از این، طی کنفرانس بین المللی در اتاوا که بعدها به قرارداد اتاوا مشهور شد، استفاده از مین های زمینی را با توافق کشورهای شرکت کننده غیر قانونی اعلام کرد. کشورهای شرکت کننده همچنین متعهد به توقف تولید و فروش این سلاح شدند. تعیین این بودجه ۸۰ میلیون دلاری در سالروز این کنفرانس انجام شد.

تاکنون بیشتر از ۱۵۰ کشور این قرارداد را امضاء کرده اند، اما متاسفانه دو کشور چین و امریکا به عنوان بزرگترین تولید کنندگان مینهای زمینی از امضاء این قرارداد خودداری کرده اند.

در حال حاضر بین ۸۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ مین در ۸۰ کشور جهان وجود دارد و طبق آمار در هر بیست دقیقه یک انسان جان خود را بر سر این سلاح مرگبار از دست می دهد.

از زمان امضاء قرارداد اتاوا تا کنون بیش از ۴۰ میلیون مین خنثی شده است.


 

سخنرانی افتتاحیه دولت انتاریو


 

در هفته گذشته دالتون مک گینتی در سخنرانی افتتاحیه پارلمان انتاریو برنامه های دولت خود در زمینه مبارزه با فقر، آموزش و پرورش و تغییرات اقلیمی، که تکراری از وعده های انتخاباتی او بودند، را اعلام کرد.

در این سخنرانی، مک گینتی خواستار واگذاری یک درصد از GST به شهرها شد تا این بودجه صرف طرحهای ساختاری و حمل و نقل عمومی شود. مک گینتی همچنین خواستار کرسی های بیشتری برای دولت انتاریو در پارلمان کانادا شد. دسترسی بیشتر به بیمه اشتغال نیز از دیگر خواسته های مطرح شده در سخنرانی بود.

مک گینتی همچنین از ۴۵ میلیون دلار بودجه برای بیمه دندانپزشکی، افزایش حداقل حقوق ساعتی به ۱۰ دلار و مسکن ارزان خبر داد. کمک رسانی به دانشگاه ها و در نظر گرفتن ۳۰۰ دلار کمک هزینه به دانشجویان نیز از برنامه های اعلام شده او بود.

دولت لیبرال همچنین وعده داد تا بر تعهد خود به ترمیم روابط با جوامع بومی باقی بماند.

کمک به صنعتگران کانادایی برای جبران خسارت وارد شده از افزایش قیمت دلار نیز مطرح شد. همچنین اجرای طرحهای زیست محیطی برای جلوگیری از آلودگی های صنعتی نیز از جمله مسائل مطرح شده در سخنرانی بود.

دیوید میلر شهردار تورنتو پس از ابراز رضایت از محتویات سخنرانی افزود که دولت های انتاریو و فدرال باید به شهرداری ها کمک بیشتری برسانند.

جان توری، رهبر حزب محافظه کار در انتاریو ضمن انتقاد از مک گینتی دولت او را به ناتوانی در کاهش میزان فقر و ایجاد اشتغال متهم کرد.

رهبر حزب نیو دموکراتیک، هوارد هامپتون، افزود که افزایش درآمد از ساعتی ۸ به ۱۰ دلار و  طرح مسکن ارزان باید بیش از اینها به اجرا گذاشته می شد.


 

تصمیم قاضی مبنی بر ناامن بودن امریکا برای پناهندگان


 

دادگاه فدرال کانادا طی قانونی جدید هر گونه بازگرداندن پناهندگان به امریکا را به دلیل ناامن بودن آن کشور منع کرد.

بر اساس این حکم دادگاه، قرارداد "سومین کشور امن"، که در سال ۲۰۰۴ تصویب شده بود و تحت آن پرونده متقاضیان پناهندگی در امریکا و کانادا در اولین کشوری که به آن رسیده اند بررسی می شود، خلاف کنوانسیون های سازمان ملل در خصوص حقوق پناهندگان و شکنجه اعلام شد.

بر اساس قرارداد مذکور که به منظور حفظ امنیت مرزی دو کشور امضاء شده بود، دولت کانادا موظف است افرادی که از طریق امریکا خود را به این کشور برای تقاضای پناهندگی رسانده اند را به امریکا بازگرداند تا پرونده آنها در امریکا بررسی شود.

این تصمیم اخیر دادگاه فدرال پیروزی بزرگی برای نهادهاى مدافع حقوق پناهندگى از جمله عفو بین الملل، شوراى پناهندگان کانادا و شورای کلیساهاى کانادا، که در سال ۲۰۰۵ خواهان پایان دادن به قرارداد "سومین کشور امن " شدند، محسوب می شود.

این نهادها اعلام کرده بودند که کشور امریکا به هیچ وجه به قوانین بین الملل در زمینه رفتار با مهاجرین پایبند نبوده و حقوق پناهندگان در امریکا دائما نقض می شود. بر این اساس سازمان های یاد شده بر این باورند که امریکا را نمیتوان جزو کشورهای امن برای پناهندگان به شمار آورد.

قاضی دادگاه فدرال، مایکل فلان، پس از بررسی رفتار ماموران مرزی امریکا، بخصوص استفاده آنان از روش انتقال سریع و حبس پناهندگان، و همچنین قوانین امریکا مبنی بر یک سال انتظار در اقدام برای پناهندگی، تصمیم به لغو قانون تصویب شده در سال ۲۰۰۴ گرفت.

در ماه اکتبر آژانس پناهندگی سازمان ملل نیز دولت کانادا را به دلیل بازگرداندن پناهندگان واجد شرایط به امریکا مورد انتقاد قرار داد.


 

خطر آلودگی آب آشامیدنی در ونکوور


 

طبق گزارش مسئولان شهرداری ونکوور، بارندگی شدید در طول این هفته در این شهر ممکن است منجر به آلودگی آب آشامیدنی در این منطقه شود.

این بارندگی باعث مرطوب شدن خاک کوه های شمالی ونکوور شده است که گل ایجاد شده از این بارندگی به مخازن آب شهری ونکوور که در نزدیکی کوه واقع شده است نفوذ می کند.

مسئولان به افرادی که دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیف هستند، از جمله بیماران مبتلا به ایدز و بیماران تحت شیمی درمانی، توصیه کرده اند که آب نوشیدنی خود را قبل از استعمال بجوشانند.

عده ای از هم اکنون به فکر ذخیره آب آشامیدنی خود هستند.

در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ونکوور به دلیل بارندگی شدید و آلودگی آب از طریق گل و لای ایجاد شده از داشتن آب شیرین به مدت ۱۲ روز محروم بودند.


 


نمایش موفق «پرده» در تورنتو همچنان بر روی صحنه است


 

نمایش "پرده" براساس داستان بلند «خانوم» اثر مسعود بهنود، نوشته  شاهین صیادی به کارگردانی او در روی صحنه استودیوتئاتر هاربرفرانت سنتر تا هشتم دسامبر ادامه دارد.

این نمایش تولید کمپانی OneLight Theatre است که در شهر هلیفکس به مدیریت شاهین صیادی و همسرش مگی استیوارت  در کار فعالیت های هنری و فرهنگی است.

"خانوم" شخصیت اصلی نمایش، شاهزاده جوانیست از تبار مظفرالدین شاه قاجار، زجر کشیده در کودکی و بزرگ شده در انزوای اندرونی ها، که بازی تاریخ، تقدیر و سیاست او را به سفر ناخواسته از سرزمینش وامیدارد.

محمدعلی شاه قاجار، خلع شده از سلطنت، همراه با خانواده اش محکوم به تبعید به روسیه می شود، و خانوم که حال تحت تکفل این خانواده است به ناچار همراه آنان. و این آغاز دربدریست. روسیه امن نیست و در تب انقلاب بلشویک ها می سوزد. خانوم و همراهانش از روسیه به ترکیه پناه می برند که آنجا نیز همچون زندگی خانوم در حال دگرگونیست. خانوم برای یافتن دیاری امن از کشوری به کشور دیگر می رود: ایتالیا، فرانسه، آلمان. دو بار ازدواج می کند. ثروتش را از دست می دهد، توسط خاندان سلطنتی در تبعید طرد می شود و تمامی اینها در شرایطی ست که اروپا در آشوب فاشیسم، انقلابات و جنگ جهانی در تلاطم است. و "خانوم" در میان این تلاطم. و در این فرایند است که خانوم به شناختی متفاوت از دنیا، مذهب، سیاست و بالاتر از همه به شناختی از خود دست می یابد.

راوی همان خانوم است که در سالمندی به وطن برگشته و داستان زندگی اش را برای نوه اش حکایت می کند.

استقبال از این نمایش در هلیفکس بسیار خوب بوده و در تورنتو نیز از ۲۸ نوامبر تا کنون از استقبال خوبی برخوردار بوده است.

مکان: Harbour front Centre- Studio Theatre

زمان: از ۲۸ نوامبر تا ۸ دسامبر

ساعات اجرا: هر شب ۸ شب. ضمنا در روز پایانی (هشتم دسامبر) یک  اجرای فوق العاده در ساعت ۴ بعدازظهر خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر و تهیه بلیت می توانید با شماره ۴۰۰۰ـ۹۷۳ـ۴۱۶ تماس بگیرید.


 


 

سپاس وزیر آموزش و پرورش از مطبوعات قومی


 

روز شنبه ۲۴ نوامبر کاتلین وین وزیر آموزش و پرورش و نماینده مجلس از حوزه ی دان ولی وست، نمایندگان مطبوعات قومی ـ زبانهای اردو، فارسی، فیلیپینی، اسپانیولی، و پشتون ـ را دعوت کرده بود، تا از آنان برای حمایتشان از کاندیداتوری او در آن حوزه و پیروزیش بر جان توری رهبر حزب محافظه کار انتاریو سپاسگزاری کند.

خانم وزیر با اشاره به اهمیت انکار ناکردنی نقش مطبوعات قومی پیروزی خود را مدیون پشتیبانی این رسانه ها از برنامه هایش در دوران وزارت آموزش و پرورش دولت مک گینتی و نمایندگان مجلس دوره ی پیشین دانست و گفت همه ی ما برای ساختن انتاریویی بهتر باید دست به دست هم دهیم.